Announcement

Collapse
No announcement yet.

Prosjekt Celica

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Prosjekt Celica

Hei igjen bilstereoforum-godtfolk!

Har ett prosjekt pågang og trenger en god del hjelp.

Jeg har tenkt å lage til noe i bagasjerommet, sansynligvis ved hjelp av glassfibersparkel. Litt usikker enda, men hadde lyst på litt "custom-oem" stil. Ikke en stygg kasse som ikke ser ut som den hører hjemme.

Bilen er en Toyota Celica 2.0 GTI 1991 Cabriolè (ST182L).

Har en tidligere tråd, men velger ny da den forrige ble noe rot for meg og resten.

Kommer mest sansynligvis også til å plassere batteriet bak i bilen. Kom gjerne med tips&triks.
    Mulig jeg burde lage plass til to batteri med en gang.

SPILLER
    - hmmm...

FRONT
    - Dynaudio Esotec 3-veis komponentsystem
    - Focal 3-veis komponentsystem?

BAK
    Ingen anelse enda. Bilen er ikke særlig fin formet bak, har lyst å endre den på ett eller annet vis.

SUB
    - 2x JL Audio 13" W7
    - 2x KICKER Solo-Baric 15" L7
    - 2x Pioneer TS-W5102SPL

FORSTERKERE
    Sub: JL Audio HD1200/1 maybeh
    Høytalere: dunno

BATTERI
    dunno, Sønnak?

På forhånd takk!
    Last edited by Julepils; 10-12-2012, 17:59.

Pioneer deh-80prs er jo et sikkert og trygt valg når det gjelder headunit, om man ikke vil ta seg råd til dex 99 Og av batteri så er jo XS å anbefale. Skal bli spennende å se hva du finner på her
    Mvh Julian Sommer
    Sommer Lyd og Foto (trykk her), lik og del

Comment

Sliter litt med valget av subwoofer da det er sykelig delte meninger, hehe. Spesielt om JL sine og Kickeren (L7 Versus W7).

Kommer jeg noe lengre her mon tro? Etter som jeg har forstått så slår Kickeren mer fra seg på grunn av formen, men samtidig slites den mer av samme grunn? Mens JL har en "finere" bass?

Problemet er at jeg er ingen spesifikk musikksjangertype. Jeg hører på alt ifra A til Å.

Får finne ut hvilket volum jeg trenger til uansett hvilke sub'er jeg går for slik jeg kan begynne en plass.
      Kan vel egentlig begynne med å legge lydisolering.

Burde jeg bygge kasser til høytalerene i dørene også? Eller vil det fungere like greit med å bare legge lydisolasjon i dørene?

Stusser veldig på dørene og hvor jeg skal plassere 3-komponentsystemet. I døren er det plass til en høytaler, mens under rattet/hanskerommet er det en høytalerplass - problemet er vel bare at denne peker nedover? Mens diskanten blir i A-stolpen en plass. Enten bygger jeg til "ett speil" i A-stolpen, eller ryker den inn i A-stolpen sammen med målerene.

Takk for tips Custom! Det er pioneer dex 99 jeg har sett på tidligere, men tror det blir overkill på grunn av at jeg ikke kommer til å gå for noen konkurranser, i tillegg til min kunnskap til alle dibbeduttene den er i stand til å styre med er gjerne litt lavere (prismessig også ikke minst).

Comment

Hvor stor kasse har du tenkt og ha ca? Altså hvor mye plass har du, og har du tenkt og bruke? Hvil du ha porta kasse, lukka kasse eller bandpass kasse....?
        Adrian Edel

Mercedes Benz w202 c220
        Audison|Hertz|Focal

Comment

Solo-Baric L7 15"
          Size (IN.,CM) 15, 38.1
          Impedance (OHMS) 2 or 4 DVC
          Max Rec Amplifier Power (WATTS PEAK/RMS)* 2000/1000
          Sensitivity (dB 1w/1m) 89.4
          Frequency Response (Hz) 18-100
          Mounting Depth (IN.,CM) 8-11/16, 22.1
          Mounting Cutout, Square (IN.,CM) 13-3/4, 34.9
          Min Rec Sealed Box Volume (CU. FT., Liters) 1.5, 42.5
          Max Rec Sealed Box Volume (CU. FT., Liters) 6.0, 169.9
          Min Rec Vented Box Volume (CU. Ft., Liters)** 3.0, 85.0
          Max Rec Vented Box Volume (CU. Ft., Liters)** 6.0, 169.9

JL Audio W7 13.5"
          Continuous Power Handling (RMS) 1500 W
          Recommended RMS Amplifier Power 500 - 1500 W
          Nominal Impedance (Znom) Dual 1.5 Ω
          Efficiency (1 W / 1 m)** 86.3 dB SPL
          Sealed Enclosure Specifications:
          Wall Thickness 0.75 in / 19 mm
          Front Baffle Thickness 1.0 in / 25 mm
          Volume (net int.) 1.875 cu ft / 53.1 L
          External Width (W) 16 in / 407 mm
          External Height (H) 15.75 in / 394 mm
          External Depth (D) 19.25 in / 486 mm
          F3 36.3 Hz
          Fc 40.8 Hz
          Qtc 0.806

Greit og samle infoen litt.

Skal komme tilbake med noen mål fra bagasjerommet. Det er noen utfordringer i bagasjerommet på grunn av taket som går ned. Men skal alikevel gå nokså greit og få til noe fancy.

Men om det er lukket kasse eller ikke har jeg ikke bestemt meg for. Jeg hører som sagt på litt av alt, så skal helst være en allarounder. Jeg liker best når bassen slår i hjertet.

Comment

Har hatt alle de subforslagene du nevnte og her er det utrolig forskjell lydmessig på alle 3.
            Kicker L7 lager en hel masse bråk men tåler ikke mye effekt før de tar kvelden. Disse er gøyale i et SPL/SQL oppsett.
            Pioneer TSW-5102SPL er vanvittig morsomme(savner de av og til) Fungerer allround om du bygger riktig. Tåler mye effekt over lengre perioder.
            Men anbefaler deg og gå til innkjøp av JL Audio 13W7. De er overlegende lydmessig. For noen subwoofere sier jeg.
            Vi i tidligere Team Radiosalongen testet 2 stk av disse i DB Drag også på 4 stk Rockford Fosgate 40001BD. Vi spillte 153,7 dB på 70Hz. Disse er oppgitt til 1000-1500w "rms" og det tåler de lett i det daglige for og si det sånn. Vi burpa mye med disse og de fikk endel kilowatt pr stk kan du si null problem. Vi spilte 3 dB høyere med disse kontra Kicker Solo X.
            Byggekvaliteten er TOP OF THE LINE !!!!
            Last edited by Heen Audio; 06-12-2012, 16:43.
            Mvh
            Ole Heen

Link til kjøp og salg feedback tråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=15926

Comment

Originally posted by Heen Audio View Post
              Har hatt alle de subforslagene du nevnte og her er det utrolig forskjell lydmessig på alle 3.
              Kicker L7 lager en hel masse bråk men tåler ikke mye effekt før de tar kvelden. Disse er gøyale i et SPL/SQL oppsett.
              Pioneer TSW-5102SPL er vanvittig morsomme(savner de av og til) Fungerer allround om du bygger riktig. Tåler mye effekt over lengre perioder.
              Men anbefaler deg og gå til innkjøp av JL Audio 13W7. De er overlegende lydmessig. For noen subwoofere sier jeg.
              Vi i tidligere Team Radiosalongen testet 2 stk av disse i DB Drag også på 4 stk Rockford Fosgate 40001BD. Vi spillte 153,7 dB på 70Hz. Disse er oppgitt til 1000-1500w "rms" og det tåler de lett i det daglige for og si det sånn. Vi burpa mye med disse og de fikk endel kilowatt pr stk kan du si null problem. Vi spilte 3 dB høyere med disse kontra Kicker Solo X.
              Byggekvaliteten er TOP OF THE LINE !!!!

Takker og bukker for tilbakemelding og erfaring. Jeg har egentlig lent meg veldig på JL Audio etter mye skryt tidligere. Men har også av egen erfaring likt veldig godt f.eks Kicker Comp VR fra tidligere. Hadde en 15" som slo godt i hjertet.

Forresten, er det noen som har erfaring med Soundstream ref.? Er det noe å vurdere framfor Dynaudio?
              http://www.soundstream.com/AudioProd.../reference.htm

Comment

Working...
              X