Announcement

Collapse
No announcement yet.

Usivilisert: 4 x 15" vegg i Pajero

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Originally posted by Alta Bilstereo View Post
    En bil med vegg mot en bil med både baksete å kassa under rygg skal egentlig være rått parti
    Helt enig.
    All respekt til de andre i klassen med pene ryddige systemer som og spilte høyt og fint.
    never enough!

Comment

• Kjøpte meg et par slike 8" for å prøve å skape litt mer futt i midbassen. Disse skal etterhvert få bo i dørene framme sammen med eksisterende frontsett. Har aldri støpt dørtrekk før, men gleder meg til å ta fatt på den jobben og kommer nok til å ta meg god tid sannsynligvis.

http://lydibilen.no/index.php?main_p...roducts_id=116
      never enough!

Comment

• Blir spennende å høre hvordan lib 8erne funker som midbass.

Støpe dørtrekk med integrerte kasser er en god del mer arbeid enn man skulle tro. Jeg har gjort det to ganger og begge gangene gikk det nok med mellom 50 og 100 timer. Men det avhenger selvfølgelig av hvor mye du gjør ut av det.

Anbefaler deg å demontere dørene og støpe oppa døra liggende. Gjorde dette i rxn og følte jeg sparte inn det ekstra bryet med å demontere rimelig kjapt.

Comment

• Nå er jeg igang med å skape litt trøkk i dørene. De LIB 8" er ikke akkurat "shallow mount" - tvert i mot. Dette har jeg aldri gjort før så jeg merker det blir mye prøving og feiling. Kom gjerne med tips!

Litt forhåndstesting av monteringsdybde og vinkler. Det ble ikke som jeg ønsket i første omgang...

Løsningen ble etterhvert å finne frem stikksaga og forstørre det orginale monteringshullet i bildøra slik at element og magnet fikk bedre plass .

Merk at jeg har forsøkt å legge et godt lag med polyester og glassfibermatte over mesteparten av baksiden først. Dette ikke helt vellykka, men gjorde ihvertfall plaster en del stivere sånn at skjæring med stikksag ble litt enklere.

De siste bildene viser et fundament som er limt og skrudd i dørtrekket slik at jeg har noe solid og plant å feste ringene til (de fores jo ut til riktig posisisjon og vinkel). Det siste jeg ønsker er jo at ting løsner når jeg legger litt krefter på det når fleecepledd skal spennes opp.
          Er veldig i tvil om det vil funke å stifte fleece direkte til plasten i dørtrekket noen steder. Noen som har en formening om det sitter og blir pent?
          never enough!

Comment

• flott at du har fått begynt nå! liker planene dine max
            FI SP4
            LIB
            Hagalien's projekt: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=18182
            DD4LIFE

Comment

• en illeluktende time senere...
              never enough!

Comment

• Se der ja, knall bra!!
                Meget spent på hva du syns om lib8" som mid.

Comment

• Ser bra ut sålangt

Hvordan blir du å feste selve støpinga til dørtrekket, om du skjønner?
                  FI SP4
                  LIB
                  Hagalien's projekt: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=18182
                  DD4LIFE

Comment

• Originally posted by Hagalien View Post
                    Ser bra ut sålangt

Hvordan blir du å feste selve støpinga til dørtrekket, om du skjønner?
                    Ja det er en stor jobb merker jeg. Har akkurat lagt til ytterligere to lag til med polyester og glassfibermatte på baksiden av fleecen i kveld. Det skal være ganske så stivt og solid nå. Har også sparkler overflaten to ganger med glassfibersparkel.

Hvordan er det festet til dørtrekket?
                    Fleecen er jo stiftet fast lags hele baksiden. Den er jo helt stiv rundt ytterkanten, det gjør at det nye skallet ikke flytter seg i det hele tatt. I tillegg kommer lag på lag med polyester og glassfibermatte som skaper kontakt med plasten i dørtrekket. I tillegg sitter jo fleecen fast i treverket som er limt og skrudd til det orginale trekket. Om dette er optimalt vet jeg ikke. Det vil vel vise seg når jeg fåt testet herligheten.
                    never enough!

Comment

• Ser spennende ut dette

Er utrolig mye mer jobb enn man skulle tro å lage dørtrekk ja. Jeg sleit med mye resonanser i dørene med mine 10" kasser i dørene. Det ble en helt annen verden etter jeg boltet disse sikkelig fast med 5 gjennomgående gjengestenger og mutter på baksiden av innerblekket i døra. Merket betydlig forskjell i både SQ og lydtrykk når det satt sikkelig fast.

Det er antageligvis en god del jobb å få til en festeløsning som ser bra ut, men anbefaler deg å bruke litt tid på det, det er vel verdt tiden.

Måten jeg løste det på er at mutterne er festet innvendig i kassa, så har jeg ett pyntedeksel(som også fungerer som bassport) på utsiden som er boltet fast i kassa. Skal se om jeg får lagt ut litt bilder av det etterhvert om du er intressert.

Comment

• Bring it on trustno1... Jeg har forlengst innsett at det trengs noen bolder for å holde trekkene skikkelig i posisjon, og dinløsning hørtes smooth ut. Vet ikke om det blir bassrefleks på meg enda, må prøve meg fram med lukket først. Tror også det blir noe form for tetningslist mellom dørtrekk og selve døra mtp evt lekkasjer og fare for vibrasjoneslyder. Regner med du utnytter volumet i selve døra også?
                        never enough!

Comment

• Dørkassene mine er 100% tette (med unntak av porten) Så disse har ingen form for åpning inn i døra. Selve kassene er på omtrentelig 15 liter.

Skulle jeg utnyttet selve volumet i døra, så måtte kassa ha hatt en helt ekstremt kronglete form, så jeg har lagt det prosjektet på is foreløpig (det har vært vurdert )

Litt bilder av hvordan jeg festet kassene mine:

Skruehullene er borret igjennom bakplaten til kassa:

Har tilgang til de fra utsiden gjennom åpingen der porten sitter skruddfast, bak åpningen der vindusheisknappene sitter og bak høytalerelementet

Det nye jeg har gjort nå som jeg desverre ikke hadde noe bilder av, er at isteden for å feste gjengestengene i de orginale plastfestene i døra, så borret jeg disse ut og festet de med skrue og mutter inni døra isteden. Festet da først gjengestanga med en mutter på innsiden, så en mutter som holder dørplata på plass, deretter en mutter til som holder kassa fast.

Skruene som jeg har skiftet ut med gjengestenger ser du nederst på døra i dette bildet.

Comment

• Blir kanonbra detta. Må komme nedover i nyverkste når jeg er kommet igang. Overtar lokalet 1 sept og regner med å være i full sving rundt 15 sept. Har sånne gjengenippler som du "popper" fast i døra. Har M4, M6 og M8 om du skulle trenge.
                            sigpic

Comment

• Originally posted by TheCharger View Post
                              Blir kanonbra detta. Må komme nedover i nyverkste når jeg er kommet igang. Overtar lokalet 1 sept og regner med å være i full sving rundt 15 sept. Har sånne gjengenippler som du "popper" fast i døra. Har M4, M6 og M8 om du skulle trenge.
                              Hørtes litt intressant ut. Har du ett bilde eller en link til hvordan disse ser ut?

Comment

• http://www.torp-fasteners.no/Produkt/Blindmutre.aspx

Festes på samme måte som popnagler med egen type tang.
                                sigpic

Comment

Working...
                                X