Announcement

Collapse
No announcement yet.

Usivilisert: 4 x 15" vegg i Pajero

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dett så jo lekkert ut Ser ut som samme dimensjon stor kobber skinne som jeg også har brukt
    Dette går jaggu radig frammover. Er spent på utformingen din med elementene. porten vet jeg hvordan du vil ha. Men elementene kan jeg ikke huske at du har nevnt noe på. En ting som er sikkert at dette kommer til å bli helt pervertert
    Håper at du tuner rundt 35hz området eller lavere
    Ser i alle fall meget lekkert ut. Stå på videre mr.

    mvh kim

    Comment


    • Takker dere for alle oppmuntrende ord og tilbakemeldinger, Jeg har hatt veldig god tid til å tenke på de forskjellige fasene i bygget, likevel dukker det alltid opp utfordringer underveis i prosessen som må håndteres.
      Kimafro: jeg må "skvise" elementene veldig sammen for å få plass, eksakt hvordan det blir til slutt kan jeg ikke si enda før baffel er skjært ut. Men jeg har regna og tegna på det ganske mye og er fortsatt optimist. I tillegg har jeg gjort plass nok til at jeg kan installere opptil tre 2150 batterier til baki hvis det viser seg at de jeg bruker nå ikke er nok. Det holder å se på Sandvik's Golf så skjønner man behovet for strøm (men han bruker dobbelt så mye effekt som jeg skal).


      Tror nok jeg hittil har lagt ned rundt 75 arbeidstimer på denne ombygginga, og det gjenstår nok kanskje 150 timer til, muligens er jeg bare er litt treig.

      Jobben går faktisk overraskende bra til tross for at temperaturen har ligget rett rundt null grader i snitt. Vi er da vikinger! Våre forfedre seilte til fjerne land i dette klimaet og fortsatt hadde de nok krefter til å voldta og plyndre når de kom frem. Vi skal ikke klage.
      Uansett er jeg redd tempoet blir litt redusert de neste dagene fordi jeg og har en samboer som merkelig nok ikke deler den samme inbitte og glødende entusiasmen for å sitte på kne i garasjen og bygge bilstereo hele dagen.
      Last edited by bass-freek; 19-10-2014, 13:56.
      never enough!

      Comment


      • Stå på

        Comment


        • Originally posted by bass-freek View Post
          Uansett er jeg redd tempoet blir litt redusert de neste dagene fordi jeg og har en samboer som merkelig nok ikke deler den samme inbitte og glødende entusiasmen for å sitte på kne i garasjen og bygge bilstereo hele dagen.
          Det var dette med Vikinger da ?

          Comment


          • Hjelp meg med å velge baffel layout.
            Opp på bildet er opp i virkeligheten! (Ikke tenk på port plassering, den kommer på toppen!)

            Alternativ A -stablet 2 og 2



            Alternativ B - tre rekker


            EDIT: da har Rexonix lansert alternativ C




            C er nok mest estetisk, men både C og B er minst økonomiske med plassen. Jeg her rundt 1cm ekstra på det smaleste mellom hvert element ved valg av A (ergo det er en litt sterkere baffel muligens) . Jeg mister, ved b og C, ca 3cm til avrunding i nedre kant av porten sammenlikna med A.
            Last edited by bass-freek; 21-10-2014, 19:09.
            never enough!

            Comment


            • wow... det ser overveldende ut ... jeg foretrekker bilde "A"

              mvh
              Harald
              The facts expressed here belong to everybody, the opinions to me. The distinction is yours to draw...

              Comment


              • Haha, så latterlig sjukt med alle de elementene!! Elsker det på spørsmålet vil jeg si at b med 3 nederst og 2 øverst hadde blitt kult, men a hadde vært sjuuukt det også!
                Subaru Forester: | Pioneer | 2x DD 9918 - DD Vo M8 - DD Vo B1 |
                | Gladen 75c6 - DD m4a |
                | 5 x Odyssey PC2150 | EA 250a alt | 154.2 I ruta , 149.9 I setet |

                Comment


                • Ja tror det kan bli litt kult med mange subwoofere, det er iallefall vanskelig å få til noe mer membranareal i min bil med en flat vegg.

                  Har ikke bestemt meg helt for hvilken layout baffelen får (se nytt alternativ ovenfor) - kom med innspill og kritikk!
                  Derimot har jeg fått lagt en masse mer vinkelbeslag på innsiden. Har begynt å sparkle litt og lagt ett lag polyester i hele skallet. Har også starta med å lage avrunda hjørner innvendig. Til det bruker jeg et ca 7cm diameter, PVCrør som er delt i fire på langs, det er nok til å dekke over metallbeslagene, og med et par lag glassfibermatte oppå tror jeg det blir en solid og god løsningsom gir minst mulig luftmotstand.

                  Bilder kommer i morgen, det ser ikke noe spektakulært ut, og jeg orker ikke ut noe mer i polyesterlukta i kveld.
                  never enough!

                  Comment


                  • Dette så meget perverst ut løsning a gir nok en sterkere baffel. Men du kan ikke tjene litt plass ved å splitte den plata i 2 ca og vinkle den litt? litt som en v og ha 4 på hver side og midten som forsterkning?
                    Var smart det der med pvc rør for porten kan jo gå rett uansett

                    mvh kim

                    Comment


                    • Av en eller annen grunn sitter jeg å ønsker at du bygger med sideport

                      Jeg stemmer for valg A da der er mest stilrent symmetrisk

                      Comment


                      • Originally posted by zxsonnyxz View Post
                        Av en eller annen grunn sitter jeg å ønsker at du bygger med sideport

                        Jeg stemmer for valg A da der er mest stilrent symmetrisk
                        Men sideport går ikke, det er ikke nok plass desverre. Har prøvd det på papiret mange ganger. En fordel med port i toppen er kanskje at det låter rimelig likt på fører og passasjersiden. Mange bygger jo port på førersiden for å måle høyt med sensor på passasjersiden.
                        Jeg går nok trolig for løsning A. Det er den jeg ærlig talt liker best selv.

                        Har slipt litt i dag og lagt et siste lag med glassfibersparkel der porten kommer til å bli i håp om at det blir glatt og fint. Løsninga mi med PVC avrunding ble ikke fult så bra som jeg hadde trodd.

                        Noen bilder, hadde glemt å legge ut bilde fra mockup av batteribanken og det jeg gjorde helt i starten.





                        Innerste laget i taket ble skåret skrått i kantene, så det ble låst inn mellom skråflatene i siden, måtte banke det inn med makt.




                        Polyester og sparkel. Jeg kjenner jeg hater sliping allerede!
                        never enough!

                        Comment


                        • Lørdagsupdate. Har fått gjort litt i dag, starta med å skjerme av litt i bilen med plast før sliping.








                          Jeg vet ikke om det er strengt nødvendig men jeg foretrekker å slipe lett over det jeg har støpt med glassfiber før jeg legger på neste lag. Tanken er at dersom det er litt ujevnt eller bittelitt luft et sted så får jeg det bort slik at flaten er mest mulig jevn til neste lag. Dessuten ved å slipe litt underveis mellom lagene så slipper jeg kjempestore steinharde ujevnheter som må slipes på i evigheter til slutt.

                          Før


                          Etter


                          Sånn så det ut før jeg starta på siste lag med glassfibermatte.


                          Jeg var gått tom for den gode tjukke fibermatta fra Biltema. Men så oppdaga jeg en båtbutikk-verksted- bilverksted-fikser-alt-mulig-bedrift her i bygda. Jammen hadde ikke den karen litt glassfiberstrie å selge meg for blodpris. Det resulterte i menneskehistoriens kanskje verste glassfiberøkt da denne var så tykk, løs og vanskelig å jobbe med at jeg hatet livet der jeg satt og sølte polyester overalt. Det å legge glassfiber opp ned i taket er en ordentlig drittjobb.
                          Det positive med dagens oppdagelse var at denne lokale verkstedmafiaen var veldig positiv til å lage dual-alt-brakett til meg. Med andre ord er muligheten tilstede for en dynamo til i fremtiden!
                          never enough!

                          Comment


                          • synes du gjør en kjempe jobb. også veldig lærerikt for oss som er nye i dette. Jeg har tro på at dette blir sinnssykt bra.
                            lol fikk nesten lyst til å kjøre hele veien fra østfold for å høre det når det blir ferdig

                            mvh
                            Harald
                            The facts expressed here belong to everybody, the opinions to me. The distinction is yours to draw...

                            Comment


                            • Dette blir veeldig bra! Du er meget dyktig, kjempe gøy og lærerikt å følge dette prosjektet! Stå på videre

                              Mye mulig det kommer ettpar spørsmål når jeg får startet mitt eget veggbygg..

                              Comment


                              • Takk for det. Skal legge ut en stor oppdatering i morra!
                                Baffelen er nesten ferdig og porten begunner å ta form.

                                hberg: kjør i vei men det er helsikes langt skal jeg si deg! Har tatt turen opp og ned et par ganger, det tar sin tid å kjøre 1800km i en bil som er like aerodynamisk som en tjuefots konteiner, med litt ekstra vekt ombord
                                never enough!

                                Comment

                                Working...
                                X