Dette vil være en litt annerledes prosjekt tråd.
dB Drag Racing Norge skal nemlig bygge seg en tilhenger rigg som vil gjøre det utrolig mye lettere og mer praktisk å komme seg rundt å arrangere konkurranser i større deler av landet.
For de av dere som ikke har vært på en av våre konkurranser så er dette det oppsettet vi har brukt et års tid.
(dette bildet er fra tretten 2012)
Dette oppsettet inkluderte en liten varebil fullpakket fra gulv til tak. Samtidig som at dette oppsettet ikke var alt for glad i dårlig vær...
Bilde tatt på samme konkurranse. Dette var nok forklaringen på hvorfor det kilte i leppa hver gang man snakket i mikrofon. (merk hvor måleprobene sitter)
Dermed ble planene for en tilhenger rigg enda sterkere og mer gjennomførbart.
Det hele startet med at man fikk tak i en gammel campingvogn, en gammel Bjølseth som hadde mer vann i veggene en oppe på taket under regnvær, men med galvanisert ramme. (beklageligvis bare 1 aksling, men den var da billig )
Containeren i bakgrunden var 1 av 2 som ble fyllt opp under rivningen av denne vognen, anbefaler ingen andre å rive en gammel vogn på gårdsplassen for dette ble utrolig mye søppel.
Finner ikke igjen så mange bilder fra selve rivningen men skal poste dem her om jeg finner flere.
Så begynte oppbygningen etter "mye" planlegging og noen samtaler med forskjellige personer på biltilsynet både ved oppmøte og noen mailer.
Ingen av disse personene kunne gi meg et klart svar på om jeg hadde lov til å sveise i original rammen og få dette godkjent. Det var heller ikke så mange kloke svar å få ang. å korte ned rammen og flytte akslingen.
Dermed ble det vedtatt at den blir bygget i full lengde på rammen og ny ramme vil bli sveiset og boltet fast i original rammen. Original rammen trengte uansett å bli forsterket for denne var meget myk...
Ny ramme under konstruksjon.
Da bunnrammen var boltet på så begynte kontruksjonen av sidene
Da man kom til dette punktet begynte man å inse hvor stort dette kom til å bli.
Men den ble ikke større en at vi fikk den tilbake inn i carporten, til og med på tvers
Men turene til "stålmannen" stoppet ikke der. (håper noen tok komedien i den setningen)
Måtte ha inn "litt" mer stål i veggene for å holde taket oppe og for å lage stendere å skru platene på.
Her er et bilde med den ene luken på plass
Her er nesten alle stendere sveist inn og begge lukene på plass, så den måtte en tur ut for å "testes"
Slik er den sammenslått.
Og slik ble den "utslått", ja den var stor, men ble plutselig større
Så kommer man til det stadiet der det skal på noen plater av ymse slag.
Her er platene til gulvet. det ble valgt vannfast kryssfiner ettersom dette skal ned mot veien og alle de prøvelsene norsk vei kan sprute på dem i løpet av en sesong.
Her er gulvet på plass og resten av rammen er malt med primer.
Men man må jo også ha benkeplass i en slik doning så turen gikk nok en gang til "stålmannen". skal man ha benker som tåler litt, ja da sveiser man dem av firkant rør.
Når det gjelder utvendige plater så dro til en byggevare foretning for å kjøpe 12mm Kryssfiner. Da vi kom dit så ble vi meget skuffa alle mann, for de kryssfiner platene var noe av det styggeste vi hadde sett... Vi endte opp med å kjøpe ODB plater i stedetfor, for disse hadde en mye finere overflate.
Her har platene kommet på plass på veggene
Vi har også rukket å teste den halvferdige riggen på en konkurranse vi hadde der vi bygger den. Da så den slik ut. Dette er langt i fra det vi ønsker som et ferdig resultat, men det var heller en prøve for å se hvor bra det fungerte opp i mot forventningene.
Det har også skjedd noen ting etter at dette bildet ble tatt, men det er slik småting som det ikke har blitt tatt bilde av. feks. å rulle hele riggen med polyester osv.
dB Drag Racing Norge skal nemlig bygge seg en tilhenger rigg som vil gjøre det utrolig mye lettere og mer praktisk å komme seg rundt å arrangere konkurranser i større deler av landet.
For de av dere som ikke har vært på en av våre konkurranser så er dette det oppsettet vi har brukt et års tid.
(dette bildet er fra tretten 2012)
Dette oppsettet inkluderte en liten varebil fullpakket fra gulv til tak. Samtidig som at dette oppsettet ikke var alt for glad i dårlig vær...
Bilde tatt på samme konkurranse. Dette var nok forklaringen på hvorfor det kilte i leppa hver gang man snakket i mikrofon. (merk hvor måleprobene sitter)
Dermed ble planene for en tilhenger rigg enda sterkere og mer gjennomførbart.
Det hele startet med at man fikk tak i en gammel campingvogn, en gammel Bjølseth som hadde mer vann i veggene en oppe på taket under regnvær, men med galvanisert ramme. (beklageligvis bare 1 aksling, men den var da billig )
Containeren i bakgrunden var 1 av 2 som ble fyllt opp under rivningen av denne vognen, anbefaler ingen andre å rive en gammel vogn på gårdsplassen for dette ble utrolig mye søppel.
Finner ikke igjen så mange bilder fra selve rivningen men skal poste dem her om jeg finner flere.
Så begynte oppbygningen etter "mye" planlegging og noen samtaler med forskjellige personer på biltilsynet både ved oppmøte og noen mailer.
Ingen av disse personene kunne gi meg et klart svar på om jeg hadde lov til å sveise i original rammen og få dette godkjent. Det var heller ikke så mange kloke svar å få ang. å korte ned rammen og flytte akslingen.
Dermed ble det vedtatt at den blir bygget i full lengde på rammen og ny ramme vil bli sveiset og boltet fast i original rammen. Original rammen trengte uansett å bli forsterket for denne var meget myk...
Ny ramme under konstruksjon.
Da bunnrammen var boltet på så begynte kontruksjonen av sidene
Da man kom til dette punktet begynte man å inse hvor stort dette kom til å bli.
Men den ble ikke større en at vi fikk den tilbake inn i carporten, til og med på tvers
Men turene til "stålmannen" stoppet ikke der. (håper noen tok komedien i den setningen)
Måtte ha inn "litt" mer stål i veggene for å holde taket oppe og for å lage stendere å skru platene på.
Her er et bilde med den ene luken på plass
Her er nesten alle stendere sveist inn og begge lukene på plass, så den måtte en tur ut for å "testes"
Slik er den sammenslått.
Og slik ble den "utslått", ja den var stor, men ble plutselig større
Så kommer man til det stadiet der det skal på noen plater av ymse slag.
Her er platene til gulvet. det ble valgt vannfast kryssfiner ettersom dette skal ned mot veien og alle de prøvelsene norsk vei kan sprute på dem i løpet av en sesong.
Her er gulvet på plass og resten av rammen er malt med primer.
Men man må jo også ha benkeplass i en slik doning så turen gikk nok en gang til "stålmannen". skal man ha benker som tåler litt, ja da sveiser man dem av firkant rør.
Når det gjelder utvendige plater så dro til en byggevare foretning for å kjøpe 12mm Kryssfiner. Da vi kom dit så ble vi meget skuffa alle mann, for de kryssfiner platene var noe av det styggeste vi hadde sett... Vi endte opp med å kjøpe ODB plater i stedetfor, for disse hadde en mye finere overflate.
Her har platene kommet på plass på veggene
Vi har også rukket å teste den halvferdige riggen på en konkurranse vi hadde der vi bygger den. Da så den slik ut. Dette er langt i fra det vi ønsker som et ferdig resultat, men det var heller en prøve for å se hvor bra det fungerte opp i mot forventningene.
Det har også skjedd noen ting etter at dette bildet ble tatt, men det er slik småting som det ikke har blitt tatt bilde av. feks. å rulle hele riggen med polyester osv.
Comment