Announcement

Collapse
No announcement yet.

Prosjekt budsjett Audi A4 S4

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Prosjekt budsjett Audi A4 S4

Hei. Henter inspirasjon fra mange prosjekttråder her inne og tenkte derfor at det kunne være på tide å dra igang sin egen tråd

Kjøpte meg en 2003mod bruksaudi før jul, og selv om dette ikke blir noen stylingbil (trenger takgrinder til ski og sykkel) så blir det en del bilkjøring til høsten, og hadde derfor lyst til å få litt mer crisp i lyden. Stod montert et originalt bose-anlegg i den når jeg kjøpte den, men ville ha muligheten til å justere litt lyd, koble til usb/jack osv. så valgte å hive ut den originale spilleren. Overganger måtte forhandleren ha nesten 900kr for, så da kastet jeg ut det originale anlegget til fordel for kabler og et jbl p1222 element fra den gode gamle GolfII'en. Inntil videre kjører jeg med det originale frontsettet i bilen, da lyden er OK, og fyller litt på for baksetepassasjerene med senket volum på høyttalerne i bakdørene.

For dem som har fulgt med litt i "verkstedet" har dere kanskje lest at jeg hadde problemer med skrikende diskanter på Kenwoodspilleren (med greie delemuligheter) som var planlagt i bilen, og dermed røk en del av instillingsmulighetene (iallfall til jeg har budsjett til å kjøpe ny spiller). Antakelig var det noe galt med signalprossesoren på denne spilleren, da jeg uansett frontsett ikke fikk vekk den øredøvende lyden. Det står derfor en rimelig Pioneerspiller i bilen nå (husker ikke modellen), men syntes at den fungerer helt greit til bruken per dags dato.

Fant en pent brukt Dynabel 4501 forsterker på Finn, og dermed var prosjektet igang. Planen var å drive frontsettet aktivt fra spilleren, da jeg sjeldent spiller med "partyvolum" i bilen, for så å drive suben i 4ohm fra forsterkeren. Da budsjettet er lavt om dagen (sparer til studier) var planen å forsøke å få til best mulig lyd for en ok penge. Fikk derfor noen lufttette baderomsplater fra butikken vegg i vegg med jobben. Hadde noen tynne mdf plater liggende, og skal derfor forsøke å bruke dette som en "grunnmur", for så å stive av kassa med baderomsplatene. Vet at dette ikke er optimalt m.h. til resonans, men velger å gi det et forsøk. Skal iallfall få kassen helt lufttett med litt grunning, silikon, sparkel og Tec7.

Her er utgangspunktet for byggingen. Da elementet bygger ganske dypt er jeg nødt til å heve gulvet i bagasjerommet, men dette skal være en grei sak med platene jeg fikk hos byggmix. De er så stive at jeg faktisk kun trenger å heve dem, tror faktisk ikke det er behov for ytterligere avstiving.

Reservehjulsbrønnen er strippet, planen er å få rengjort/limt på dempematter i løpet av morgendagen. Noen som har erfaringer med disse platene kjøpt hos BilXtra? Karen som jobbet der mente at disse skulle fjerne både vibrasjoner og støy ganske effektivt, han hadde noen matter kledd i aluminiumsfolie som jeg kikket litt på, men han mente altså at disse skulle fungere bedre, så da ble det ei pakke med fire matter.

Her er kassebyggingen igang, kassa ser ikke helt bra ut foreløpig men håper på å kunne få grei lyd ut av den til slutt. Planen er å bygge ei lukket kasse på ca. 29L, og plassere den lengst mulig bak i reservehjulsbrønnen. Med avstivninger og dempeull håper jeg at kassa skal kunne levere grei lyd, (svært) billige materialer tatt i betrakning. Har ikke planene helt klare for forsterkeren enda, men da jeg trenger mest mulig plass i bagasjerommet håper jeg på å kunne gjemme den under det hevde gulvet et sted. Problemet kan kanskje være varmgang i spilleren, har hørt at denne monoblokken kan gå litt varm dersom den ikke får nok luftsirkulasjon. Eventuelt noen som her forslag til plassering av denne uten at den tar for mye bagasjeromplass (OG får nok sirkulasjon i lufta)? Har vært inne på tanken med ei kjølevifte, men dersom jeg velger å plassere den under gulvet tenkte jeg å prøve å se om den klarer seg uten først.

Hadde nesten vært morsomt å beholde "flisene" i bagasjerommet, men må komme meg en tur på biltema i Trondheim for å få tak i høyttalerfilt og spraylim først (bor noen timer unna). Så kommer jeg til en ny utfordring: hvordan slippe igjennom lydbølgene fra suben gjennom platene. Selvsagt går det an å skjære hull i plata for så å montere en høyttalergrill oppå, men har også lekt litt med tanken på å lage en slags grill rett i gulvet, noe ala dette:

Her er jeg veldig åpen for forslag, så fyr løs!!!

Dette ble et laangt førsteinnlegg, men vet at mange her inne sitter med store kunnskaper og erfaringer, og håper at noen av dere kan komme med konstruktive tilbakemeldinger på prosjektet. Good or bad, bring it on

liker planen din! driver med d samme selv, bare at jeg støyper kasse av glassfiber. følger med her
    FI SP4
    LIB
    Hagalien's projekt: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=18182
    DD4LIFE

Comment

Blir artig å se hvordan det går med støpeprosjektet, og det er vel ikke til å stikke under en stol at jeg holder det øye med det prosjektet også!

Imidlertid har jeg fått rengjort og puttet inn en del dempemateriale i dag. Ikke fått testet støyreduksjonen enda, men blir vel litt kjøring de nærmeste dagene, så får vel en opplevelse av hvordan de fungerer mot veistøy. Det som blir artig er å høre eventuelle forbedringer når jeg får sub'en på plass der nede, har en følelse av at en del lyd ble borte/utliknet i vibrasjoner fra metallet i reservehjulsbrønnen. Fikk limt fast noen matter oppunder bagasjelokket også, er vel typisk at en del lydbølger stanger i "taket" bake i bagasjen.

Har fått rullet et tykt lag med grunning i subkassa, som nå står til tørk. Neste steg blir å tette alle hjørner ytterligere med silikon(?), for så å få på plass dobbel frontbaffel og til slutt stive av sideplatene ytterligere. Updates to come!

Comment

Tid for en liten oppdatering.

Da er høyttalergrillen på plass! Ble en egensnekra løsning på denne også, skar ut ei "ramme" fra plata som skal forhøye gulvet, stivet av denne, og fyrte opp limpistolen. Ramma ble trukket i høyttalerstoff fra Dynabel, så det etter hvert skal være mulig å bruke hele bagasjerommet til lagring.

Alle sidene i kassen (så nær som baffelveggen) er nå kledd i dempeull. Limpistol gjorde jobben, og er generelt et undervurdert verktøy Kassen ble bittelitt for liten (1-2L), men håper at ulla kan "lure" elementet litt slik at elementet likevel ikke taper så mange av de lavfrekvente lydbølgene. Dersom det blir håpløst går det kanskje an å frese ut noen mdfringer for å space ut monteringen av elementet litt, og dermed tjene litt volum. Finishen på kassa gidder jeg ikke å tenke på da hele kassa kommert til å bli skjult under det hevde gulvet.

Prøver en ny taktikk med en tynn limfuge for å få overgangen mellom kassa og elementet helt lufttett. Prøvde å trykke forsiktig på membranet, og fant en ørliten lekkasje på en liten flekk. Håper limet gjør susen!

Blir morsomt å få testet kassa snart, ifølge JBL skal den rulle av rundt 40Hz. Håper dessuten at grillen slipper gjennom nok luft slik at det blir litt trykk inne i kupéen. Har fjernet det originale subelementet som satt i hattehylla, så lydbølgene skal egentlig slippe greit igjennom. Finner dessverre få prosjekter fra disse bilene her inne, andre som har bygget prosjekter i disse a4'ene?

Nå lurer jeg bare på monteringen av forsterkeren.. Noen som har gode ideer eller forslag? Er redd for at Dynabel'en kommer til å gå varm om jeg plasserer den under gulvet!

Comment

hey.. fant i nærheten her noen som jobba med perforerte plater.. har noe sånt som 48% luft i seg.. funker rimlig greit.. (fikk det også gjorde jeg) ved siden av simens bygget

Comment

Bilder av bilen også er av interesse Er det A4 eller S4 du har?
            VW/Audi ende-tusi-ast!

Comment

Working...
            X