Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bmw E39 Fattigmanns pop

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Bmw E39 Fattigmanns pop

Heisann. Får vel lage en liten prosjekts tråd da :-)

Bil : BMW E39 520i sedan

Det hele begynte med at jeg igrunn ikke var fornøyd med lyden i tralla.
    Var først kun org spiller (forholdsvis til salgs)
    Smetta inn 2x12" RF P2 4ohm og en søt liten RF 300.1

Etter kort tid ble dette rimelig tamt, så bytta ut spilleren med en Pioneer AVH-X3500DAB.
    Lyden ble betraktelig bedre.
    Gikk så 2 uker til det ikke var nok omph lengre.

Snubla da over dette forumet, og ideer rulla inn.

Planene er 1x LIB 1551 15" og LIB1200.1 blokk først og fremst.
    Vet ampen er litt i det minste laget, men er ikke av rikeste sort(les:fruen streng)
    Sååh, får bli sånn først å fremst. Kommer garantert til å oppgradere til 3500.1 etterhvert.

Av frontsett vurderte jeg LIB sin 5,25" sett da dette passer greit i dørene.

Bygging av kasse til 15" har jeg aldri gjort, og porttuning er jeg grønn på.
    Der tar jeg gjerne imot tips.

Legger ved litt snutter av spiller: http://youtu.be/Tl7Y6g4WPkI og http://youtu.be/97RIv4torGM

Har ikke gjort ferdig spacen rundt spilleren. Tar imot tips, men har litt ideer.

Fikk bestilt voltmeter av ugn, som monteres nokså raskt :-p (vente på posten)

Skal ta litt bilder / vids under bygging :-)

Høres morsomt ut. Det høres ut som du er bitt av basillen, og da er det ingen vei tilbake!
    Hør med en kar jeg tror kaller seg szonyx (mulig feilstavet) som har prosjekttråd her inne. Han har bygd et par svært gode kasser til LIB tolv og femtentommere. Da får du tips til port, jeg husker ikke helt selv hva jeg bukte og har ikke tallene foran meg nå. Ellers så laster du ned Torres Box calculator og prøver deg frem der, det er et enkelt lite program.

Om du har mulighet til det ville jeg prøvd å få inn 6,5" i dørene. Er det plass til å fore ut med en skikkelig ring i MDF bak dørtrekket f.eks. Tror ikke du blir misfornøyd med at forsterkeren "bare" er 1200 rms, det blir nok trøkk i mengder.
    Last edited by bass-freek; 15-08-2013, 19:59.
    never enough!

Comment

Takk for det.
      Har igrunn alltid vært bitt av den her basillen, men tenkte ok pop i bilen til frua burde være greit.

Takk for tipset ang kasse freak. Får ta meg en titt etter bursdagsfeiringa til frua(les sjefen) her.

Edit: ja skal nok ha plass til flere stk 6,5 hvis jeg vil :-) tips? 2 sett i hver dør?
      Last edited by Mrtical; 19-08-2013, 06:11.

Comment

Er ikke noe problem og fore ut med en mdf bak org høyttaler grill og få inn 6,5"
        Hadde det før i min E39
        Artig prosjekt, til sedan og være fin bil og bygge i, stort bagasjerom og stor hjulbrønn
        Last edited by robin1379; 15-08-2013, 22:37.

Comment

Stemmer. Nok av plass sånnsett, men vurderte skjære vekk den lomma der.
          Og skjære vekk ett stykke av trekket, og på med en trekt plate evnt.
          Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men kanskje noen skjønte det?!
          Blir da fint plass til 2stk 6,5 i hver dør :-) tweeterene lurte jeg på å legge i stolpa.

Comment

Idag dukket voltmeteret opp i posten. Takk til ugn for rask og grei handel.
            Regnværet her setter stopper for montering idag, men kommer bilde når det er ferdig

Comment

De dekslene jeg har fra dynabel er lagd av en mdf plate, så om du flink med saga og har en fres bør det gå greit å lage det
              Om du har airbager i a stolpen slik som jeg har, ville jeg ikke hatt diskanter der

Comment

Aha, kanskje jeg kunne fått målet av deg da? Evnt tykkelse på plate osv.
                Nei ikke airbag der. Allerede røkka av å lagt DAB antenna bak der :P

Comment

Send meg en pm på søndag, så kan jeg ordne litt mål og bilder

Comment

I will. Takk

Comment

Har selv hatt en E39 sedan, og det er noe dritt og bygge anlegg i spør du meg.
                      Det er positivt at bilen er stor og romslig, men problemet ligger i at du ikke får lyden inn i kupeen!

I bilen hadde jeg en Pioneer TS-W5102SPL på en Hifonics forsterker (husker ikke modell. 2000wrms i 1ohm).
                      Jeg er sikker på at en LIB 8" på 500w forsterker i en stasjonsvogn hadde spilt bedre.

Er ikke meningen og snakke negativt om bilen/bygget ditt. Men er en erfaring jeg vil dele, slik at du kan ta dette i betraktning når du skal bygge. Og forhåpenligvis bli mer fornøyd enn jeg var.

Problemet ligger i den stålplata mellombagasjerommet og kupeen. Den stopper all lyd.
                      Det er et LITE hull i den, på sikkert 5cm i diameter som også lager litt blåselyder pga trykket vil inn i kupeen.

Det er noen løsninger du kan ha i bakhuet; fjerne stålplata. Jeg har ikke sett etter, men tviler sterkt på at den er bærende karosseri, men spørsmålet er om fremdeles du kan fjerne den helt, eller fjerne deler av den lovlig.

Løsning nr 2 er bandpasskasse og porter opp i hattehylla.
                      Eller lage hull i stålplata i seteryggen som er like stort som armlenet i baksetet, og ha port(er) der.

Uansett så vil du hente mye på og lydisolere bagasjerommet godt (samt bakluke) og det vil nok også hjelpe på og stenge de "ventilene" i hver side bak. Det er noen "flipp-flapper" som skal gjøre det enklere og lukke dørene osv.
                      Det skal holde og ta en del "gaffatape" og tette det, slik at du eventuelt kan fjerne det en gang.

Dempemattene på biltema fungerer bra, men du sparer litt på og handle større kvanta Vibra demp fra lydibilen.no
                      Hvis du skal kjøpe mer der, så ordner nok han en pakkepris.

Good luck! skal følge med og se hvilke komponenter og løsninger du ender opp med! :P
                      It aint loud until it feels like your front speakers is giving you a bitchslap!
                      Sundown - Hertz - SPL Dynamics - Rockford Fosgate - Audison - Stinger - DC Power.

Comment

såvidt jeg har forstått det har trådstarter allerede hull inn til kupeen, slik som jeg hadde i min E39 Ikke noe stort problem å få lyden inn der, men er veldig viktig å passe på at lyden går inn i hullet og ikke slipper til på sidene og forsvinner bakover i bagasjerommet

Comment

Heisann Larsi.
                          Ja ser problemet du sikter til.
                          Satt først inn basserne jeg har uten hull i luka, da spilte det som jeg skulle hatt en 6x9 liggendes i trunken.
                          Hørte serdeles lite av bassen. Slik kunne jeg selvsagt ikke ha det, så hull ble det.
                          Så fort hullet dukka opp, kom lyden inn. Faktisk så spiller det helt brukbart på cruise volum.
                          Men det er ikke stort 2x RF punch p2 singel 4ohm klarer på RF 300.1 blokk for å si det mildt :P
                          Men bassen er dyp å fin. Sett bort fra ulyder i bagasjeluka/skilt/ ja du vet.

Planen der var smeltematter fra tema i reservehjulsbrønn.
                          Lydmatter på seteryggsplata(den med hull) , hatthylla,"gulvet", ja det som er å isolere.
                          Så tester jeg ut hvordan det er med først kun kasse med 1stk LIB1551, både fremover og bakover vendt.
                          Hvis jeg liker det best fremover, så blir det å lage vegger rundt kasse, seterygg/hatthylla og bunn som kassa blir montert helt inntil/fast i.
                          Da blir vel prinsippet 4th order (slik jeg har tenkt) vanskelig å forklare men kanskje du skjønte.

Bra at noen følger med. Får litt mer lyst å stå på å få det bra da
                          Blir bygging i sept/okt. Først donere bort anlegget jeg har :P

Comment

Da testet jeg voltmeteret, og kom frem til 12,1v når bilen var avslått, og tomgangslading på 14,0v stabilt.
                            Dette testet direkte fra amp.
                            Burde jo gå greit til å begynne med.
                            Ikke testet voltdrop enda da høy musikk på parkeringsplassen er rimelig upopulært :P

Comment

Bruk butyl mattene til biltema. Det er ganske likt som lib sin vibrademp f.eks. Bare den er litt tynnere.
                              Men prismessig sparer du og handle fra lib om du skal ha noen kvadrat.

http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilste...splate-369223/
                              It aint loud until it feels like your front speakers is giving you a bitchslap!
                              Sundown - Hertz - SPL Dynamics - Rockford Fosgate - Audison - Stinger - DC Power.

Comment

Working...
                              X