Announcement

Collapse
No announcement yet.

Første gangs bygger...

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Første gangs bygger...

Hei.

Jeg heter Jørgen og er bosatt i Rygge, Østfold.
    Jeg skal til med et lite prosjekt med billyd, og trenger all hjelp jeg kan få

Målet er ikke en hoppende basskasse på hjul, men et anlegg med bra lyd, og litt "trøkk"

Først: Bilen er en Porsche 928, der har jeg en reservehjulsbrønn på ca 38 liter uten element. Den ligger i kofferten på bilen, og det er ikke noen vegg imellom denne og coupeen. Denne er jeg nå igang med å dekke med asfaltplater ( 3 lag) Den er nok ganske stiv fra før, med mange pressede profiler. Kassa er ca 49 x 53 cm og 15 cm dyp. Lokket som subben skal festes i blir liggende oppå brønnen med tetning rundt.
    Hvilken sub skal jeg bruke? Refleks/ tett kasse? Tenkte på en 12" til rundt 1500,-
    Hva for forsterker anbefales til denne? Forsterkeren har jeg nok plass til i brønnen (bilde) og batteriet ligger under brønnen igjen, så strømforsyning/ jord trenger ikke å være mer enn 30 cm.
    Så tenkte jeg mellomtone & diskant i dørene. Hullene er 80 respektive 130 m.m. men jeg er usikker på dybden her- skal sjekkes.
    Trenger jeg egen forsterker også til disse høyttalerne? Forslag på kvalitetshøyttalere?
    Spiller; Bruker jeg RCA kabler fra spiller til forsterker/e? Om jeg ender med 2 forsterkere, skal jeg da bruke en splitter på RCA kablene, eller finnes det egne kabler for dette..?

Som dere skjønner trenger jeg all hjelp/ anbefalinger jeg kan få :-)

Mvh
    Jørgen
    Attached Files

Hei.

Legg ut bilde av bilen

Jeg ville ha lagt 3 stk RCA kabler bakover med en gang, og 50mm2 strømkabler. Så slipper du å måtte gjøre dette senere, en tabbe jeg gjorde da jeg begynte med dette

Jeg har sansen for Phoenix Gold Ti2 subbene, og med 38l kunne du kanskje fått to ti tommere i bilen, men de koster mer enn du tenkte. Men hadde jeg vært deg ville jeg startet med spiller, kabler, høyttalere fremme, forsterker osv, en annen tabbe jeg gjorde i min ungdom.

Se etter en alpine eller pioneer spiller, ofte finner du brukte kremspillere på forumet, det hjelper på budsjettet.
    [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
    Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

Comment

Jeg har en 12" Focal P30DB som du kan få billig. Skal kun ha 500kr for den Holder til i Askim

Har sendt deg PM

Comment

Originally posted by Defus View Post
        Hei.

Legg ut bilde av bilen

Jeg ville ha lagt 3 stk RCA kabler bakover med en gang, og 50mm2 strømkabler. Så slipper du å måtte gjøre dette senere, en tabbe jeg gjorde da jeg begynte med dette

Jeg har sansen for Phoenix Gold Ti2 subbene, og med 38l kunne du kanskje fått to ti tommere i bilen, men de koster mer enn du tenkte. Men hadde jeg vært deg ville jeg startet med spiller, kabler, høyttalere fremme, forsterker osv, en annen tabbe jeg gjorde i min ungdom.

Se etter en alpine eller pioneer spiller, ofte finner du brukte kremspillere på forumet, det hjelper på budsjettet.
        Hei.

3 stk RCA? altså 3 enkle ledere, ikke 3 par? Regner med at forsterkeren til mellomtone & diskantene i dørene blir montert foran i bilen, ikke langt fra spilleren, og som sagt forsterkeren til subben bak. Hvordan får jeg signaler fra spilleren til 2 separate forsterkere, det er det jeg funderer på..

Jørgen

Comment

Hvis du skal ha tre forsterkere som skal ta seg av tre forskjellige frekvensområdet (diskant, mellomtone, sub) trenger du tre utganger fra hovedenhet. Typisk heter disse high, mid og sub.

Har du bare ett sett RCA utganger fra hovedenhet blir det vanskelig.
          Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

Comment

Skulle kanskje sagt det, men mente tre par

Det er en som selger en pioneer prs880 eller noe, denne kan dele slik som han over beskrev.
            [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
            Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

Comment

Da har jeg omsider fått samlet litt parts. Oppsettet ser nå ut til å bli følgende: Alpine CDA 9886R, Soundstream Tarantula 4.420 forsterker, Tarantula 12" sub i steppehjulsbrønn, JBL tweeter & mellomtone i dørene. Tenkte å bruke hovedenheten til å drive dørsettet. Er det ok? Har en Pioneer forsterker liggende, men har litt problem med å få plassert den et vettugt sted.. Det er en Pioneer GM-D 8601- Eller skulle denne drevet subben i stedet..?

Tilkobling av subben; Det er 2 terminaler på den, skal da + fra forsterker til pluss på 1 terminal minus fra samme terminalen til ? på den andre terminalen..? Finnes det noen tegninger å studere for dette?

Forslag mottas med takk :-)

Mvh
              Jørgen
              Last edited by Tooloud; 06-11-2013, 22:09.

Comment

Nå er det litt på gang.. Helt sikkert mye her som ikke er etter boka, men jeg får vente å høre hvordan lyden blir. Mangler 2 stk 130 m.m. mellomtoner og litt kobling nå, så er det test.
                "Lokket" med subben er hengslet
                Ps; Batteriet ligger under bunnen i steppehjulkassa.
                Attached Files

Comment

Pent laget dette her synes jeg! Dersom baffelen (topp plata) i subkassa ikke er festet med mer enn hengslene vil jeg sterkt anbefale en form for myk tetningslist rundt hele åpningen og et par skruer som "låser" den slik at det blir tett. Ellers kan du oppleve at det blir vibrasjonslyder eller at toppplata står og rister. Angående foraterker på frontsett så ville jeg foretrukket det ja. Da kan du spille vesentlig høyere, alle spillere jeg har vært borti noengang har hatt ynkelig svak forsterker. På den annen side er det ikke totalt nødvendig, det kommer ann på dine preferanser - prøv deg frem og hør om du blir fornøyd.
                  Last edited by bass-freek; 11-01-2014, 20:59.
                  never enough!

Comment

Originally posted by bass-freek View Post
                    Pent laget dette her synes jeg! Dersom baffelen (topp plata) i subkassa ikke er festet med mer enn hengslene vil jeg sterkt anbefale en form for myk tetningslist rundt hele åpningen og et par skruer som "låser" den slik at det blir tett. Ellers kan du oppleve at det blir vibrasjonslyder eller at toppplata står og rister. Angående foraterker på frontsett så ville jeg foretrukket det ja. Da kan du spille vesentlig høyere, alle spillere jeg har vært borti noengang har hatt ynkelig svak forsterker. På den annen side er det ikke totalt nødvendig, det kommer ann på dine preferanser - prøv deg frem og hør om du blir fornøyd.
                    Ja, "topplokket" skal tettes med tetningslist og skrus fast- det er planen. Har litt vanskeligheter med å plassere forsterkeren til frontsettet, men skal undersøke litt mer siden du anbefaler det..

Jørgen

Comment

Hei Jørgen,

Hvor i Rygge holder du til?
                      Kan sikkert hjelpe deg med å få besvart noen av spørsmålene du har angående anlegget, og holder selv til i rygge se
                      Og hvis avstandene er små er det alltid lettere å snakke/vise enn å skrive på et forum
                      Min facebokside: Custom Car Audio

Comment

Originally posted by kajknoz View Post
                        Hei Jørgen,

Hvor i Rygge holder du til?
                        Kan sikkert hjelpe deg med å få besvart noen av spørsmålene du har angående anlegget, og holder selv til i rygge se
                        Og hvis avstandene er små er det alltid lettere å snakke/vise enn å skrive på et forum
                        Hei!

Det hadde vært gull! Er nok ikke så langt unna deg, bor på Dilling.
                        Jeg hoiter til når jeg er i verkstan igjen jeg.

Jørgen

Comment

Working...
                        X