Announcement

Collapse
No announcement yet.

Prosjekt: Ny behagelig lyd i Ford Focus, 05 stv

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Prosjekt: Ny behagelig lyd i Ford Focus, 05 stv

Prosjekt: Total utskift av originalt lydanlegg

Etter en del lesing og spørring rundt omkring på diverse forum, har jeg bestemt meg for å utbedre lydanlegget i min Ford Focus stasjonsvogn.

Alt av originalt lydanlegg skal byttes ut, bilen skal lyddempes og strømsystemet skal oppgraderes.

Målet mitt med denne oppgraderingen er å kunne høre musikk til og fra jobb, uten å måtte høre på radioskurring som blir forverret i det dårlige originalanlegget.

Etter mange anbefalinger fra forumbrukere her på diskusjon.no og freak.no, og Bilradiospesialisten har jeg så å si bestemt meg for å gå til innkjøp av disse komponentene:

Hovedenhet: Pioneer AVH-X3600DAB (m/ 2din brakett og rattkontroll)

Høyttalere, front:
    Focal 165KR

Høyttalere, bak: Focal PC-165

Subwoofer: Rockford Fosgate Power TOD212

Forsterker, front/bak: Infinity Kappa Four

Forsterker, subwoofer: Infinity Kappa One

Splittblokk, strøm: 1x54mm2 inn og 2x54mm2 ut - Rockford Fosgate

Strømkabler, hoved: 50mm2 - Ground Zero

Strømkabler, forsterker: 20mm2 - Ground Zero

Høyttalerkabler: 1,5mm2 og 4mm2 - Ground Zero

Sikring: 100A Automat - Rockford Fosgate (mulig jeg kommer til å gå for smeltesikring)

Lyddemping: Silent Coat (16kvm/50kg)

Budsjettet ligger på ca 20 000kr

Fremmgang:

- Lydisolere HELE bilen (ut med seter og av med plastikk)
    - Bygge basskasse og "rigg" for montering av forsterkere i bagasjerom
    - Trekke kabler og montere spiller (hadde et håp om å gjøre det samtidig med lydisoleringen, men pga lønningen ikke kommer før september blir kablingen gjort senere)
    - Montere høyttalere
    - Kjøre fornøyd til jobb med god lyd

Kommer ikke til å handle komponentene før September, men har en anelse om at jeg kommer til å trenge litt tid på lydisolering og bygging av forsterker-rigg og basskasse, så det passer egentlig bra.

Ekstra:

- Montere inn Arduino for styring av lys og forsterkere
    - Koble til avstandsmålere/ryggesensor
    - Montere ryggekamera
    - Bytte batteri
    - Bygge nytt gulv i bagasjerom (med samme filt som basskasse og forsterker-rigg)
    - Montere innbruddsalarm

@GreenRay

Oppdatering

Det går ikke så fort i svingene, men prosjektet går fremmover!

Har fått lydisolert hele bagasjerommet og gulvet inne i bilen. Dørene, taket og panseret gjennstår enda.

Før jeg rev ut alt av interiør fikk jeg målt dB.

Tomgang: 40dB

Hjulstøy: 60dB (Holdt inn kløtsjen mens bilen trillet ned en bakke)

Blir spennende å se om det er noe forskjell!

Bagasjerommet ferdig strippet.

Alt skal ut, til og med førersetet.

Etter alt var ribbet, gikk jeg over med støvsuger og rødsprit for å fjerne all dritten. Fant blandt annet en kniv, mange hårspenner, godteri og et par kroner.

Bagasjerommet ferdig dempet!

Noen par kilo ekstra på bagasjeluka gjorde godt! Ble lettere å lukke, samt at den virker mer solid.

Nesten ferdig fremme i bilen også, mangler litt under dash.

Fikk en nysgjerrig katt på besøk

@GreenRay

Comment

Minioppdatering

Var en tur innom Bilradiospesialisten idag, de arrangerte Soundoff 2014, med BBQ, dB-drag, stereokast og tilbud! Morro å få litt inspirasjon fra flere ildsjeler!

Var en del heftige anlegg der!

Jeg dro dit egenlig bare for å få litt inspirasjon, og for å handle kabler.

Endte opp med å bruke alt for mye penger, gikk til innkjøp av spiller.

Pioneer AVIC-F60DAB, toppmodellen til Pioneer som nettopp hadde fått en EISA pris!

Ut med gammel dritt....

Kablene handlet jeg fordi jeg har tenkt å gjøre meg ferdig med trekkingen meds jeg jobbet med lydisoleringen.

PS: Har et problem med spilleren. Når jeg går inn på Navigasjonsappen får jeg beskjed om å godkjenne en lisens, problemet er at jeg ikke får til å trukke på hverken "agree" eller "disagree". Får ikke til å bla nedover engang...

Bilde av problemet

@GreenRay

Comment

Så bra og se at folk går grundig til verks Blir som natt og dam med og uten isolering skal bli moro å se fortsettelsen her. Er bra å bli ferdig med all trekking av kabler føre intriør og diverse kommer inn
        Å velkommen til forumet forresten

mvh kim

Comment

Veldig fine bilder. Du har gjort en monsterjobb allerede det ser jeg. Håper du beholder den motivasjonen til det her blir ferdig, det kan bli riktig så bra. Jeg er dog ikke helt enig i alt utstyrvalget ditt, men det er jo en smakssak. Tror du finner i snitt litt mer erfarne bilstereobyggere her på forumet enn de andre du har nevnt som kilder. Hvis nåværende batteri er litt slitent ville jeg helt klart flytta det høyere på prioriteringslista selv. Mens høyttalere bak kan du jo oppgradere seinere, det gir etter minmening ikke noe stort tilskudd til lytteopplevelsen i førersetet.
          Anyways, velkommentil forumet og lykke til videre. Fortsett med å oppdatere byggetråden, det er gøy å følge med!
          never enough!

Comment

Originally posted by kimafro View Post
            Så bra og se at folk går grundig til verks Blir som natt og dam med og uten isolering skal bli moro å se fortsettelsen her. Er bra å bli ferdig med all trekking av kabler føre intriør og diverse kommer inn
            Å velkommen til forumet forresten
            mvh kim
            Tusen takk

Originally posted by bass-freek View Post
            Veldig fine bilder. Du har gjort en monsterjobb allerede det ser jeg. Håper du beholder den motivasjonen til det her blir ferdig, det kan bli riktig så bra. Jeg er dog ikke helt enig i alt utstyrvalget ditt, men det er jo en smakssak. Tror du finner i snitt litt mer erfarne bilstereobyggere her på forumet enn de andre du har nevnt som kilder. Hvis nåværende batteri er litt slitent ville jeg helt klart flytta det høyere på prioriteringslista selv. Mens høyttalere bak kan du jo oppgradere seinere, det gir etter minmening ikke noe stort tilskudd til lytteopplevelsen i førersetet.
            Anyways, velkommentil forumet og lykke til videre. Fortsett med å oppdatere byggetråden, det er gøy å følge med!
            Gjerne kom med tips til endringer! Har ikke bestilt noe annet en det som er nevnt her enda

Sitter nå å vurderer to stk 10" sub, istede for en 12". Når det kommer til bygging av basskasse, er det en fordel at kassa er bygget med rette vegger? Hvis jeg støper "bakveggen" av kassa i glassfiber kommer bakenden til å bli rund.

Bakhøyttalere er også noe jeg vurderer å utsette, da har jeg enda mer penger til resten.

Budsjetet er nå på ca 15k (+/-) for anlegget (glassfiber, mdf og andre byggemateriale kommer i tillegg)

PS: Fikk fikset problemet med navigasjonen, var bare å koble spilleren til en bryter til håndbrekket

Comment

Hei igjen. To stk 8" gir omtrent samme membranareal som en stk 12".
              Kan anbefale dette : http://lydibilen.no/index.php?main_p...1017t811pcur87
              Vanskelig å slå den pakka på pris! Du henter ut litt mer effekt med den forsterkeren enn med RF og infinity forsterkeren, til noe jeg tror er en del lavere pris gitt! Den er ikke like pen å se på da. Om du er i tvil om det er bra saker så spør gjerne noen andre her på forumet!
              Last edited by bass-freek; 24-08-2014, 15:08.
              never enough!

Comment

Hei igjen. To stk 8" gir omtrent samme membranareal som en stk 12".
                Kan anbefale dette : http://lydibilen.no/index.php?main_p...1017t811pcur87
                Vanskelig å slå den pakka på pris! Du henter ut litt mer effekt med den forsterkeren enn med RF og infinity forsterkeren, til noe jeg tror er en del lavere pris gitt! Den er ikke like pen å se på da. Om du er i tvil om det er bra saker så spør gjerne noen andre her på forumet!
                Takk for tips! Skal vurdere denne At forsterkeren ikke ser like bra ut skal jeg overleve med, selv om det er morro å vise frem en pen forsterker!

Comment

Oppdatering

Da har jeg puslet litt mere med prosjektet!

Fikk hentet 2-din adapteret på mandag, måtte i tillegg kjøpe nye signalkabler, siden de jeg kjøpte tidligere ikke var lange nok!

Selgeren sa at jeg ikke fikk levere tilbake de korte kablene, siden pakken var åpnet. Lurer litt på om noen her vet om jeg har noen rettigheter her?

Når jeg var å handlet alle kablene så forklarte jeg hvor komponentene skulle plasseres i bilen, og fikk kabler ut ifra hva selgeren trodde jeg trengte.

Prøvde også å montere 2-din adapteret. Meget skuffet over kvaliteten! Plasten er sprø og lakkeringen er slurvete. Hadde forventet noe bedre for 750kr.... Fulgte ikke med bruksanvisning heller, så ga opp til slutt

Slik ble resultatet av monteringen. Spilleren er ikke låst fast. Vurderer å ta frem dremelen og fikse adapteret selv. Time will show, skal ta kontakt med Bilradiospesialisten først.

Er for tiden på jakt etter et hull i torpedoveggen. Noen som har tips?

Trondheim city har til og med et par 3D modeller

@GreenRay
                  Last edited by GreenRay; 27-08-2014, 00:03.

Comment

Min grønnebil

Slik ser framdørene ut. Her skal det plasseres en 6,5" mellomtone og en diskant.

Her skal det plasseres en 10" sub på hver side. Og forsterkerne skal stå på den ene siden (regner med det blir på venstre side)

@GreenRay

Comment

Oppdatering!

Fikk jobbet litt i går kveld. Nå har jeg fått lagt alle kablene, satt inn interiør og dempet ferdig gulv (mangler kun tak og dører nå)

Har også funnet en passende spot for å få +12v kablen inn til batteriet, blir nødt til å borre. Dette blir gjort i starten av neste uke

Pioneer har lagt inn en sikring mot skriving på hovedenhet. For at jeg skal blandt annet kunne søke etter steder på GPSen, må jeg stoppe, sette på håndbrekket før jeg får mulighet til å skrive... Tungvindt...

Så, jeg koblet kablen som var koblet til håndbrekket, til jord. Nå tror bilen jeg har håndbrekket på hele tiden

Slik valgte jeg å legge kablene. Strøm på høyre side, signal på venstre (og i midten)

Kablene kommer fint ut i bagasjerommet, her kommer de rett inn i subkassa/forsterkerracket

Strømkablene skal komme inn på høyre side. Her skal det være en splittblokk

Da er interiøret på plass igjen!

@GreenRay

Comment

Dette ble kjempemessig. Før du borrer deg gjennom torpedovegg, google bilmodell litt på forskjellige forum. Det er (nesten) alltid noen som har hatt den samme utfordringen en gang tidligere. Selv har jeg lagt strømmen under bilen da det ikke var noen gjennomføringer store nok. Fortsett med det her, og legg ut bilder av fortsettelsen!
                        never enough!

Comment

Dette så jo veldig bra ut Har du vært ute å testet bilen en runde ang lyd isolering?
                          Har du silikonert/tectylert rundt kabel gjennomføringen? Er litt spent på de db målingene dine før og etter isolering De har noen fine gjennomføringer på Claes ohlsson http://www.clasohlson.com/no/view/co...&showTabs=true

stå på videre

mvh kim
                          Last edited by kimafro; 29-08-2014, 09:26.

Comment

Dette ble kjempemessig. Før du borrer deg gjennom torpedovegg, google bilmodell litt på forskjellige forum. Det er (nesten) alltid noen som har hatt den samme utfordringen en gang tidligere. Selv har jeg lagt strømmen under bilen da det ikke var noen gjennomføringer store nok. Fortsett med det her, og legg ut bilder av fortsettelsen!
                            Will do

Planen er, hvis jeg må borre:
                            1. Borr hull (ca 10mm)
                            2. Bruk en Hullocker (22,5mm)
                            3. Sett inn en gjennmføringsnippel
                            4. Sicaflex!

Comment

Originally posted by kimafro View Post
                              Dette så jo veldig bra ut Har du vært ute å testet bilen en runde ang lyd isolering?
                              Har du silikonert/tectylert rundt kabel gjennomføringen? Er litt spent på de db målingene dine før og etter isolering De har noen fine gjennomføringer på Claes ohlsson http://www.clasohlson.com/no/view/co...&showTabs=true

stå på videre

mvh kim
                              Kan måle lit dB senere i dag, men siden jeg ikke har dempet tak og dører enda + at bagasjerommet mangler deksler. Så tror jeg nesten det støyer mere akkurat nå :P

Takk for tips til gjennomføring, har noen slike hjemme faktisk Litt usikker på om de passer da...

Comment

Working...
                              X