Announcement

Collapse
No announcement yet.

Prosjekt: Ny behagelig lyd i Ford Focus, 05 stv

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

UPDATE!

Siden sist har jeg flyttet litt på høyttalerne, men ser fortsatt Ghetto ut...

Men nå som kontoen har grønne tall, kan jeg handle igjen Stereo ble nedprioritert for et pc prosjekt jeg jobber med, men nå blir det full gass ut Mai!

Har handlet inn tre plater med 19mm mdf og en 13" JL W7 subb. Planen er å bygge ei kasse som er like bred som bagasjeromme, som skal romme både subb og batteri (to separate rom) Litt usikker på om jeg vil ha forsterkerene på baksiden eller forsiden.

Subben får ei kasse på 100l (++) og tunes til 32Hz med to stk 38cm lange 4" porter.

Hvor får man kjøpt jukselær? Altså for å kle kassa i. Er ikke noen stor fan av filt (blir så frynsette over tid)

GreenRay

Comment

Type vinyl? Bilstereosenteret.
      ?

Comment

Originally posted by Question mark View Post
        Type vinyl? Bilstereosenteret.
        Hmm, ja, ser ut som det er noe slikt jeg ser etter ja. Takk for tips

Comment

Har handlet inn litt materialer!

Fikk også subben for noen dager siden, kjøpte brukt til en billig penge

Håper den spiller like bra som den ser ut Har så vidt fått testet den (uten kasse)

@GreenRay

Comment

Update!

Da er kassa ferdigbygd, og testmontert!

På siden blir det plass til et 95Ah AGM batteri

Slik blir fronten

Hadde ikke noe egnet fresebitt, så måtte ty til stikksag..

Bruker innslagsmutter for å feste refleksrør og subb

Klar til montering av anlegg!

Gammel vs Ny

Prøvemontering. Komponentsettet skal få seg noen lag med glassfiber i fremmtiden

Mangler noen deler for å få montert batteriet, når det er gjort blir det rydding i kabler

@GreenRay

Comment

Hei se der!

Med den nye kassa ble planen med de høyttalerne bak fullkommen

Gleder meg til å se dette "fullført"
              [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
              Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

Comment

Ser du har laget deg dipole giljotiner ved en eventuell kollisjon

Hvorfor ikke montere høyttalerne foran istedet?
                Mvh Tony
                - The only road to take is perfection itself

Comment

Originally posted by Tony View Post
                  Ser du har laget deg dipole giljotiner ved en eventuell kollisjon

Hvorfor ikke montere høyttalerne foran istedet?
                  Hmm, det har jeg ikke tenkt på! De flyger jo lett i bakhode på meg ved en kollisjon...
                  Blir fikset snart, må bare bestemme meg for designe på "kassa"

Har et par Focal høyttalere til, som skal monteres i dørene frem i bilen. Må bare finne en måte å få høyttalerkablene inn i døre på...

Comment

Da er begge dørene frem i bilen dempet, og jeg har montert et par 16,5" høyttalere + diskant. Trodde jeg hadde tatt et bilde, men fant det ikke. Dere får se det for dere, er ei grå og kjedelig dør, med en fin og snaxy focal høyttaler på innsiden (som ikke vises)

Har også fått montert ferdig spilleren. Har trekt ny remote og jord ledning, så nå ser det både penere ut, samt jeg fikk fjernet litt støy!

De neste stegene:
                    1. Lage kasse og montere den med høyttalere bak
                    2. Montere batteri
                    3. Lage ny bunnplate til bagasjerommet (subbkassen overlapper luken til reservehjulet nå)
                    4. Trekke basskasse og gulv i filt.
                    5. Lyddempe tak og dører bak
                    6. TUNING!
                    7. Utfordre tinitusen

Fikk nettopp en pakke fra Sandviks B&B med litt snacks Blandt annet en Audison bit One + noen meter med teppe som skal holde basskassa varm i det fine trønderværet!

Har også laget et enkelt fresebord! Nå må jeg bare skaffe et par maler.

I løpet av helga har jeg planer om å få startet på kassa til bakhøyttalerne, lage nytt gulv i bagasjeromemt, trekke alt i filt, koble opp DSP og til slutt litt kabelorganisering.

Jardar

Comment

Endelig begynner "ghetto-looken" å forsvinne

Tok ut all bilstereo i bagasjerommet for å omorganisere litt. Jeg vasket basskassen før jeg limte på svart filt, så nå ser den endelig litt bedre ut! Det gamle mdf gulvet ble også fjernet, og erstattet av et nytt (som kun går fra kanten av kassa og bak.

Forsterkerne ble montert på høykant, for å kunne nå frem til justeringsskruene. Og i midten plasserte jeg den nye Audison bit One DSPen. Ble ganske fornøyd med kablingen! Alle små ledninger har niter i begge ender, og de tykke strømkablene fikk nye krympestrømper som passer mye bedre! Strøm og signalkabler er sepparert, de krysser ikke hverandre engang!

Byttet ut originalbatteriet med et 70Ah AGM batteri fra Biltema. Det var litt høyre, så ble litt trangt å få festet battripolene, måtte av med vindusviskerne og et par dekseler...

Siden jeg glemte å ta bilde til forrige update, her er en av høyttalerne fremme. Har klart å ødelegge grillen, så mulig det blir litt modifisering i fremtiden

Går fremmover, ikke så mye igjen:
                      1. Lage kapsling til høyttalere bak
                      2. Montere batteri bak (95Ah AGM fra Biltema)
                      4. Lyddempe tak og dører bak
                      5. TUNING!
                      8. Utfordre tinitusen

@GreenRay

Comment

Fikk liv i mitt gamle oscilloscope i går! Brukte det til å stille gain, så nå er den i orden

Neste steg blir å tune litt frekvenser.

Ble plutselig dårlig jordkontakt... Denne hadde knekt rett av. Heldigvis hadde jeg en annen type liggende så fikset problemet kjapt

Comment

De kabelkrympe tingene var fine, hvor fikk du tak i de?
                          [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                          Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

Comment

Originally posted by Defus View Post
                            De kabelkrympe tingene var fine, hvor fikk du tak i de?
                            Selges hos Wurth http://nettbutikk.wuerth.no/article-...&func_id=21631

Krymper veldig bra! Fra 24mm til 8mm!

Comment

Originally posted by donald313 View Post
                              Er en gummigjennomføring på passasjersida i motorommet det er plass til +-kabelen. Er vanskelig å se, så anbefale å bruke ei god lykt å leite der. Er omtrent i høyde med hanskerommet.
                              Har selv dratt 0 gauge kabel inn der.
                              Jeg la kabelen min her selv,siden proppen ikke ville sitte som den gjorde tettet jeg med silikon. Jeg har ca samme prosjekt som deg, 2005 Fokus Stv med 8kvm silent coating, 2kvm silent foam og 2 sett med Gladen expert dør kit. Sykt hvor mye mer dempet bilen ble. Har dog ikke tatt taket da det var et par kabler limt fast på filten som var litt overaskende. Det prosjektet ble utsatt. Hatt en Gladen Sqx 15exstreme med på en 1500 watt klasse D amp men nå skal en til inn sammen med en DDm3B og et agm bat til. Gleder meg. Trodde jeg hadde blitt for gammel til dette gitt men go lyd med litt ekstra bass skader ikke. Så mye unger hjemme at der blir utstyret brukt på tomgang. Skulle ønske jeg kunne brukt hele bagasjen gitt. Hos meg er en amp og et bat stuet ned i hjulbrønnen montert på en massive 50mm treplate og dempet. Får så.vidt inn barnevogn når alt er ferdig. Er bil nr 2 men men
                              Last edited by VikNor77; 09-08-2015, 01:56.

Comment

Working...
                              X