Heisann er en 19 åring som har holdt på med bilstereo en "god" stund nå. Kjøpte bilen da jeg var 16, og etter 2 mer eller mindre dårlige bygg har jeg bestemt meg for å prøve å gjøre alt skikelig denne gangen.
Bilen det er snakk om er en Mitsubishi Galant glx 1997-mod. All utvendig styling er byttet til facelift (framfanger,sideskjørt,bakfanger, blinklys, baklykter og panser). Alt innvendig et byttet til skinn, og speedometeret er byttet fra kjedelig originalt til high-res. Har også satt på bakrutesenker og glx spoiler.
Alle kabelsko er av biltema sine 50kv, som er borret opp med en 11mm borr, deretter er det brukt 16 tonns hydraulisk presse fra amazon til å få desse på. Sitter m.a.o som støpt . Alle kabler er 53kv fra Lydibilen.no
Oppsettet er som følger:
HØYTTALERE:
4x dd vo m8 mellomtoner (2 i hver fremdør)
2x dd vo b2 diskanter (1 på hver side av dashbordet)
2x gzhw30x 12" subber i båndpasskasse desinet av bassbrothers (skal byttes ut med 1x dd redline 815 15" etter hvert)
SPILLER:
Alpine CDE178bt (har en Pioneer DEH-80PRS på vei i posten som denne skal byttes ut med)
FORSTERKERE:
Dd m3b monoblokk til subbene (3400wrms i 1 ohm)
Dd a2 til diskanter (2x120wrms i 4ohm)
Dd ss2a til mellomtoner (2x600wrms i 2ohm)
Slenger ut noen underveisbilder som er litt hulter til bulter (noen bilder er av ting som er gjort for lenge siden, andre er fra nå nylig)
Bilde av bilen
Bilde av bilen bakfra
Alt interiør har blitt byttet til skinn. Har også byttet ut det gamle interiøret (dashbord, gulvteppe, hattehylle, listverk, setebelter osv..) fra grått til svart (pre-facelift -> facelift)
Dørtrekk før montering
Dørtrekk montert, ytterblekket i døren er forresten dempet med ett heldekkende lag av silent coat, med ett lag gladen aero multi utenpå, bak høyttalerne er slik "eggkartong" dempematte. Alle 'hull' i innerblekket skal tettes med rustfrie-plater som blir skrudd fast i m5 blindmuttere (popnagler som har ett gjenget hull i midten), platene skal ha en tetningslist rundt seg og blir dempet på utsiden med silent coat.
Har montert dd vo b2 diskantene i 'viftehullene' på siden, da dette var den eneste plassen jeg fant som ikke krevde ekstrem ombygging. Var også en fin plass og plassere de mtp på vinkling. Har tettet igjenn for lufttilførselen bak med abs-plast som er limt med sikaflex
Dempet hjulbrønn med 1 lag silent-coat over hele. Noen plasser er det lagt dobbelt (på store flater)
Oversiktsbilde av hvordan bagasjerommet ser ut nå, dette ble bygget av plater fra ett gammelt skap vi hadde stående, som så ble trekt med lett-skai fra stoffogstil.no solid og i mine øyne også fint den plata i midten med DD klistermerke er en plexiplate som er kuttet til, og lakkert svart på baksiden. Under det falske gulvet med 2x120mm vifter er det plassert 3 stk dd forsterkere, alle forsterkerene har 53kv + og - . Dessuten har alle kablene strekkavlastning så de ikke skal kunne løsne. Alt er laget til slik at det skal være fort gjort å skru ut, samtidig som det skal være solid og ikke dette fra hverandre
Biltema 95ah agm batteri i hjulbrønnen, kablene har blitt ryddet opp i etter dette bildet. Alle er stripset og lagt fint. NB! "Custom" batteri terminaler, der bolten er byttet ut med en lengre m10 bolt for å få plass til alle kabelskoene. Batteriet har dobbel jording som er i setebelte-festene, har pusset godt ned og skrudd godt fast. Batterikassa er sikret med 4stk m10 bolter som går rett gjennom karosseri, med skive og låsemutter. Til platene som holder sikringsholderne er det brukt m5.
Før og etter-bilde av kabling i motorrom, den plexiplata der sikringsholderne står er henglset slik att jeg kan løfte den opp og har lett tilgang til org.sikringsboksen som er under har oppgradert TB3 med 53kv, lagt opp dobbel 53kv fra batteri fremme til batteri bak, og dobbel 53kv jording til karosseri både fremme og bak
Sikringsholdere bak baksetene, 53kv kablene jeg la opp fra batteri fremme til batteri bak var ikke lange nokk til å rekke helt bak. Så brukte desse til å "skjøte" kablene så jeg får de ned til reservehjulsbrønnen, desse er også sikret 15cm fra batteri bak
Koblingsplate bak ene sidepanelet i bagasjerommet, her har jeg rele til både styrestrømmen til forsterkere og til viftene i det "falske gulvet" baki. Har også en sikringsholder som tar 12stk bladsikringer, der jeg kun trenger en kabel inn (brukte 25mm2)
NB! Var ikke ferdiglaget på bildet, men er ferdig nå
Er langt ifra erfaren på bilstereofronten. Så alle kommentarer, tips, ris og ros tas imot med stor takk
Bilen det er snakk om er en Mitsubishi Galant glx 1997-mod. All utvendig styling er byttet til facelift (framfanger,sideskjørt,bakfanger, blinklys, baklykter og panser). Alt innvendig et byttet til skinn, og speedometeret er byttet fra kjedelig originalt til high-res. Har også satt på bakrutesenker og glx spoiler.
Alle kabelsko er av biltema sine 50kv, som er borret opp med en 11mm borr, deretter er det brukt 16 tonns hydraulisk presse fra amazon til å få desse på. Sitter m.a.o som støpt . Alle kabler er 53kv fra Lydibilen.no
Oppsettet er som følger:
HØYTTALERE:
4x dd vo m8 mellomtoner (2 i hver fremdør)
2x dd vo b2 diskanter (1 på hver side av dashbordet)
2x gzhw30x 12" subber i båndpasskasse desinet av bassbrothers (skal byttes ut med 1x dd redline 815 15" etter hvert)
SPILLER:
Alpine CDE178bt (har en Pioneer DEH-80PRS på vei i posten som denne skal byttes ut med)
FORSTERKERE:
Dd m3b monoblokk til subbene (3400wrms i 1 ohm)
Dd a2 til diskanter (2x120wrms i 4ohm)
Dd ss2a til mellomtoner (2x600wrms i 2ohm)
Slenger ut noen underveisbilder som er litt hulter til bulter (noen bilder er av ting som er gjort for lenge siden, andre er fra nå nylig)
Bilde av bilen
Bilde av bilen bakfra
Alt interiør har blitt byttet til skinn. Har også byttet ut det gamle interiøret (dashbord, gulvteppe, hattehylle, listverk, setebelter osv..) fra grått til svart (pre-facelift -> facelift)
Dørtrekk før montering
Dørtrekk montert, ytterblekket i døren er forresten dempet med ett heldekkende lag av silent coat, med ett lag gladen aero multi utenpå, bak høyttalerne er slik "eggkartong" dempematte. Alle 'hull' i innerblekket skal tettes med rustfrie-plater som blir skrudd fast i m5 blindmuttere (popnagler som har ett gjenget hull i midten), platene skal ha en tetningslist rundt seg og blir dempet på utsiden med silent coat.
Har montert dd vo b2 diskantene i 'viftehullene' på siden, da dette var den eneste plassen jeg fant som ikke krevde ekstrem ombygging. Var også en fin plass og plassere de mtp på vinkling. Har tettet igjenn for lufttilførselen bak med abs-plast som er limt med sikaflex
Dempet hjulbrønn med 1 lag silent-coat over hele. Noen plasser er det lagt dobbelt (på store flater)
Oversiktsbilde av hvordan bagasjerommet ser ut nå, dette ble bygget av plater fra ett gammelt skap vi hadde stående, som så ble trekt med lett-skai fra stoffogstil.no solid og i mine øyne også fint den plata i midten med DD klistermerke er en plexiplate som er kuttet til, og lakkert svart på baksiden. Under det falske gulvet med 2x120mm vifter er det plassert 3 stk dd forsterkere, alle forsterkerene har 53kv + og - . Dessuten har alle kablene strekkavlastning så de ikke skal kunne løsne. Alt er laget til slik at det skal være fort gjort å skru ut, samtidig som det skal være solid og ikke dette fra hverandre
Biltema 95ah agm batteri i hjulbrønnen, kablene har blitt ryddet opp i etter dette bildet. Alle er stripset og lagt fint. NB! "Custom" batteri terminaler, der bolten er byttet ut med en lengre m10 bolt for å få plass til alle kabelskoene. Batteriet har dobbel jording som er i setebelte-festene, har pusset godt ned og skrudd godt fast. Batterikassa er sikret med 4stk m10 bolter som går rett gjennom karosseri, med skive og låsemutter. Til platene som holder sikringsholderne er det brukt m5.
Før og etter-bilde av kabling i motorrom, den plexiplata der sikringsholderne står er henglset slik att jeg kan løfte den opp og har lett tilgang til org.sikringsboksen som er under har oppgradert TB3 med 53kv, lagt opp dobbel 53kv fra batteri fremme til batteri bak, og dobbel 53kv jording til karosseri både fremme og bak
Sikringsholdere bak baksetene, 53kv kablene jeg la opp fra batteri fremme til batteri bak var ikke lange nokk til å rekke helt bak. Så brukte desse til å "skjøte" kablene så jeg får de ned til reservehjulsbrønnen, desse er også sikret 15cm fra batteri bak
Koblingsplate bak ene sidepanelet i bagasjerommet, her har jeg rele til både styrestrømmen til forsterkere og til viftene i det "falske gulvet" baki. Har også en sikringsholder som tar 12stk bladsikringer, der jeg kun trenger en kabel inn (brukte 25mm2)
NB! Var ikke ferdiglaget på bildet, men er ferdig nå
Er langt ifra erfaren på bilstereofronten. Så alle kommentarer, tips, ris og ros tas imot med stor takk
Comment