Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lerberen Lyd & Galskap

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Lerberen Lyd & Galskap

I går ble det ett litt spontant kjøp på meg og naboen. Det ble handlet inn 4 x 18" LIB 1881-D1 elementer, hvor vi planlegger 2 i hvert kjøretøy. I tillegg til dette leker vi litt med tanken på å bygge oss en felleskasse, hvor vi har lyst til å prøve alle 4 18" i min VW Touran varebil, da jeg har mer enn stot nok bagasjerom til en kasse på nærmere 600 liter. Jeg bestillte også kabler og litt koplingsutstyr i samme slengen.

Naboen har ett meget oppegående anlegg i sin Ford F 250 fra før som består av 2 stk RF t2500-1bdcp på 2 stk Orion HCCA 12" med 2 stk Biltema batterier av største sort, i tillegg til bilens orginale batterier. Nå blir det å flytte alt over i sin lille A4 B7 avant, både forsterkere, kabling, og batterier.

Jeg kjører pr idag med 2x15" Vega 154 og Phoenix Gold ZPA 0.5 i min Touran varebil, med ei kasse på 220L og slotport, kasse tunet ut fra box kalkulatoren hos resonantengineering sin hjemmeside.

Det vil bli en del spørsmål fremover da vi begge ønsker å få dette oppsettet så bra som mulig uten å måtte bygge 10 kasser hver for at det skal spille optimalt.

Han med A4'n har begrenset plass i bagasjen sin, så vi lurer på om en kasse på 230-250L vil holde mål, hvis porten tunes til 35-37hz? Anbefalt fra Lyd i bilen var 140L pr element + port, men vi møter på en del utfordringer hvis vi må utnytte arealet helt, med tanke på en del vinkler pga skrå bakluke etc.

For min del så er plassen det minste problemet, men har likevell en del spørsmål i forbindelse med kasse, plassering av element og port, str på slotport osv.

Jeg drømmer så klart om "vegg", men pga plasseringen av vareveggen og det arbeidet som følger med på å få luftrommet rundt kassa helt tett, så slår jeg dette fra meg.

Jeg kommer til å kjøre "vanlig" kasseløsning bak varevegg, med slotport. Hvordan anbefales plassering av elementene i forhold til porten? Elementer oppover og port bakover, eller bygge kassa så høy, at jeg får plass til elementene i frontplata (slående mot bakluke), og slotporten over eller under elementene? Lyd i Bilen anbefalte 140L pr element ca, + port, men ser en annen her på forumet bygde en 575L kasse til 2 stk 1882-D1, krever de elementene virkelig så mye mer volum? Eller er det jo større jo bedre som gjelder? Jeg tenkte en kasse på 115cm bredde, 50cm høy og 55cm dyb. Målene er fleksible, da jeg muligens trenger mere dybde enn bredde for å få riktig port størrelse.

Pøs på med kommentarer, og ikke hold igjen for noe..Positive / negative innspill tas i mot med takk.

Vi begge håper å kunne løse dette på best mulig måte. Plana er å bruke i 30mm MDF, men så langt har vi ikke lykkes i å finne noen som har dette. Så kan mulig være vi bygger i 22mm spon med dobbel front, og gjengestag, og hvis ikke det holder blir det dobbel 22mm spon.

Jeg frykter min ZPA 0.5 blir i minste laget for begge 18" erne, men det kommer en å ser på 4 av mine 5 forsterkere i helgen, så hvis de ryker så blir det handlet inn en LIB-3500.1 forsterker til neste uke.

Jeg vil også benytte muligheten til å takke lydibilen.no for utmerket service!! Sitter på chat'n kl 22:00 på kveldstid og tar i mot ordrer, og gir god pris, det er det man kaller service! Takk.. Det er absolutt ikke siste gangen jeg handler hos de. Dette er på vegne av oss begge..

Stay tuned..

Bilde av bilen som anlegget står montert i:

Last edited by Tommen; 20-08-2015, 08:47.
    VW/Audi ende-tusi-ast!

Dette blir kult
    Skal bygge i Touran seinere i høst så dette skal jeg følge med på

Comment

Følger denne pøs på med bilder!
      Mitsubishi Galant 'Avance' 97-Mod
      Pioneer
      Digital Designs
      Ground Zero

Comment

Jeg hadde 285 liter og 2 stk 6" porter på mine lib 18".
        Det var vel for lite portareal, men fikk inntrykk av at kassen var for liten.
        Syntes huske Jeg spurte Dag Johansen og han anbefalte minst 300 liter på 2 slike.

Hadde jeg skulle bygget kasse på nytt til samme elementene, ville jeg bygd minst 300 liter og 4 stk 6" porter/Slotport

Comment

Har nå sendt en forespørsel til Dag, og håper på innspill fra ham så jeg får startet med kassen. Hadde håpet på å få dette til å opp å gå innen Søndag😃
          VW/Audi ende-tusi-ast!

Comment

Spennende å følge med her ;D

Comment

Takker for optimismen folkens Har nå konkludert med Dag J, at kassa blir 296L med en port på 55cm høyde, 14cm bredde og 45cm dyp og kassa blir tunet til 32Hz, etter anbefaling av Dag J. I tillegg anbefalte han å flytte kassa bak over i bagasjerommet, da en vil miste en del trykk i coupe når kassa står helt ved vareveggen. Må takke Dag J for god hjelp, helt tilfeldig i kveld Det blir å starte med platene i morgen formiddag, og kassa blir derfor 98x55x55cm innvendig, ergo 296L. Bestillte idag 300amp sikring, batteripol for batteri samt sikringsholder.
              Sikringen er litt stor til nåværende forsterker, men anbefalt til LIB-3500.1 forsterkeren. Fått testa Vega 154 elementene litt idag også, fy fader å de trykker godt på Skrillex - Scratta, enda subbene er plassert helt til varevegg også, ergo veeeldig spent på hvordan LIB'ene blir på denne sangen

Vi har vell mer eller mindre konkludert med kassealternativ i A4'n også, vi skal klare 294L i den, spørsmålet blir litt om hvordan vi skal løse dette med slotporten..MEn vi håper på en løsning når vi starter bygginga.
              VW/Audi ende-tusi-ast!

Comment

Kasse under konstruksjon..hjørnene på porten er også avrundet.

VW/Audi ende-tusi-ast!

Comment

Lerberen Lyd & Galskap

Det ble dobbel 20mm OSB plate til topp, hvor elementene blir plassert. Kassa ble 62.4cm dyp, ergo fikk jeg ikke på dobbel 22mm spon da den er 57.5cm bred når falsene er kappet av. Skal nå skjære ut monteringshullene til elementene, og før jeg skrur på topplata skal alt silikoneres, prøve å få rundet av innvendige hjørner ved innsiden av porten samt avrunde hjørner UT fra porten, lakkere sort inne i porten, før begge topplatene monteres i morgen😃 Da er alt tørket og kassa klar til bruk på Lørdag når elementene kommer..blir å bruke formiddagen til å trekke opp nye kabler, 53mm2 steøm og jordkabel😃

Last edited by Tommen; 13-08-2015, 18:06.
                  VW/Audi ende-tusi-ast!

Comment

Frontplata under pressure..i mens, en liten dukkert😃

VW/Audi ende-tusi-ast!

Comment

Lerberen Lyd & Galskap

Dooooh..noe jeg ikke tenkte på når jeg laga topplata, avstanden mellom sidevegg og port, så hullet til elementet vil gå inn i porten slik det er nå, så jeg lager nye topplater i morgen.

EDIT: Da fikk jeg teste ny plate med nye hull, og det ser mye bedre ut nå. Spørs om det holder med 2 x 20mm, eller om jeg må gå for 3 x 20mm for å gå klar for portveggene. Stay tuned..
                      Last edited by Tommen; 13-08-2015, 22:48.
                      VW/Audi ende-tusi-ast!

Comment

Da er anlegget oppe å går..mangler strøm, og nok effeket, men gud å det trykker! Men må ganske høyt opp på volumet på cd-spilleren for å få samme trykket som på Vega 154 elementene. Det gjenstår vell ganske mye justering på cd-spilleren for at dette skal spille optimalt..
                        VW/Audi ende-tusi-ast!

Comment

Da var det bestillt LIB 3500.1..galskap dette😆
                          VW/Audi ende-tusi-ast!

Comment

En liten videosnutt..

https://vimeo.com/136441390
                            VW/Audi ende-tusi-ast!

Comment

Originally posted by Tommen View Post
                              En liten videosnutt..

https://vimeo.com/136441390

Ser ut til å funke det der

Subbene er sikkert nye og litt stive enda, det vil vel spille enda bedre etter noen timer spilling !

Btw har du noen bilder av kassen i bilen..?

Comment

Working...
                              X