Announcement

Collapse
No announcement yet.

Audi A6 05' Prosjekt

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Audi A6 05' Prosjekt

Hei!

Blir oppgradering i bilen etterhvert, og er på undersøkelses-stadiet enda. Har undersøkt litt, og er åpen for alternativer.

Audi A6 05 1.8t Premium Ed.

Demping/isolering

StP Butyl (2 og 2.3mm)

http://www.judysbilstereo.no/demping...ke-silver-bulk
    http://www.judysbilstereo.no/demping...akke-gold-bulk

Strøm

Kabel

2 strekk med 50/53mm2 fra dynamo. Blir foreløpig enten LIB eller dynabel.

http://www.dynabel.no/bilstereo/tilb...omkabler/50mm2
    http://lydibilen.no/index.php?main_p...products_id=64

Har brukt begge kablene før, og LIB er klart mye lettere å jobbe med. Men leder den like godt? Husker jeg riktig, har dynabel tykkere kobbertråder enn LIB sin. Igjen har LIB 3mm2 flere ledere. Har aldri målt noe selv på spenningen for å sammenligne.

Batteri

Foran:

http://www.dynabel.no/bilstereo/batt...m-batteri-69ah

Bak:

2x http://www.dynabel.no/bilstereo/batt...s-100a-batteri

Dynamo skal også byttes, må gjøre litt mer research først. Bruker forøvrig tykke kobberplater til jord.

Forsterker (front)

Mosconi 100.2

http://www.dynabel.no/bilstereo/fors...riation=461645

Forsterker (mono)

DD M4a eller M5

http://www.judysbilstereo.no/forster...x7000-watt-rms
    http://www.dynabel.no/bilstereo/fors...monoforsterker

Mer ideellt hadde vært 2 stk, men regner med det kun blir 1 (i første omgang).

Frontsett

http://www.judysbilstereo.no/frontse...-komponentsett

Her er jeg litt usikker enda, må se litt nærmere på dørene og forskjellig muligheter jeg har mtp plass og utseende. Et ekstra element i hver dør hadde ikke skadet.

Sub

2x http://www.dynabel.no/bilstereo/subw...riation=471525

Bygging av kasse kommer jeg til å sette bort til noen andre.

Spiller er ikke bestemt enda.

Har hovedsaklig brukt ‘dynabel’ og ‘judysbilstereo’ nå, men er ikke noe problem for meg å handle fra andre sider (ebay etc.)

Mulig jeg har glemt noe, men tror jeg fikk med alt av viktigste (bortsett fra kontaktmateriell etc.)

Ønsker gjerne innspill, i tilfelle noe er noe helt høl i hue eller at det er bedre alternativer

Har du kikket litt på xmax.no? hørt om b2? De hat tilbud på b2 xc-18 kun 10k. For den summen får du super krem saker. Ang batteri så gå for 4-5 95ah agm batterier fra biltema(de gule) De er faktisk bra til prisen. 7kw krever en del strøm. så 320a dynamo passer fint pluss 4-5 batterier. Ser du har valgt deg ut 99 serien til dd. Husk at du fort er oppe i 400 liters kasse. Ta noen telefoner/mailer på fb eller lignede. Du burde få en grei deal fra noen som selger bilstereo. både judys bilstereo og xmax har super service

mvh kim
    Last edited by kimafro; 21-01-2016, 20:48.

Comment

Takker, skal kikke på b2. Har jo hørt om de, men har holdt meg til DD i flere år av forskjellige grunner.

Ang batterier så vil jeg lese litt mer om det. Brukte 95amp gel batteriet til biltema på et anlegg, og fungerte fint det. Har lest noe om at det er en viss forskjell på enkelte ting som kanskje er avgjørende for hvor stabil spenning jeg får.

Akkurat hvor mye batterikraft som er optimalt til den blokka, er jeg usikker på..

Comment

Ang kasse.

Jeg bruker en som har bygget kasser i mange år, så optimal og riktig kasse får jeg.

Comment

Originally posted by Marius_ View Post
          Takker, skal kikke på b2. Har jo hørt om de, men har holdt meg til DD i flere år av forskjellige grunner.

Ang batterier så vil jeg lese litt mer om det. Brukte 95amp gel batteriet til biltema på et anlegg, og fungerte fint det. Har lest noe om at det er en viss forskjell på enkelte ting som kanskje er avgjørende for hvor stabil spenning jeg får.

Akkurat hvor mye batterikraft som er optimalt til den blokka, er jeg usikker på..
          Ingenting som heter optimal batterikraft, det er enten nok eller for lite beklager tonen, men er et engasjerende tema for meg.
          Personlig bruker jeg ikke batteriene til Biltema, ikke fordi det er noe galt med dem, men ved å kontakte en batterigrossist får man lett batterier som f.eks Odyssey pc2150 for 2500, da er det ikke verdt det å spare de kronene spør du meg.
          Subaru Forester: | Pioneer | 2x DD 9918 - DD Vo M8 - DD Vo B1 |
          | Gladen 75c6 - DD m4a |
          | 5 x Odyssey PC2150 | EA 250a alt | 154.2 I ruta , 149.9 I setet |

Comment

Aha skjønner.. Hva vil du si er tilstrekkelig med strøm til f.eks en M5 forsterker? Og bør jeg legge opp et strekk med kabel gjennom hele bilen til hvert batteri?

Comment

Ville værtfall lagt opp 2x50mm2 PLUSS og 50mm2 MINUS fra motor\dynamo til bagasjerom..

Angående Subbene, Skal du beholde baksetene..?
              Diskuterte litt med Rexonix, og av erfaringen til han burde man ha minst 400 liter på 2 stk slike 18" for å utnytte det de er gode for..

så spørsmålet er, får du plass ? Har du plass til batteriene i hjulbrønnen fks..?

En annen ting og tenke på er vekten på alt utstyret som skal i bagasjerommet.. mulig du må vurdere sterkere fjærer,coilovers ?

Følger med
              Last edited by lyd; 22-01-2016, 19:35.

Comment

Originally posted by Marius_ View Post
                Aha skjønner.. Hva vil du si er tilstrekkelig med strøm til f.eks en M5 forsterker? Og bør jeg legge opp et strekk med kabel gjennom hele bilen til hvert batteri?
                Hadde nå i sommer selv en DD m4a(gamle, men forholdsvis like av m5), denne ble kjørt i 0,5ohm og om du skal laste så lavt en den tøørst..
                Strømmen var litt over 300 ampere dynamo fordelt på en stor og den originale, 3x70mm2 jord og 2x50mm2 pluss fra batteri/karroseri frem til 2 batteri rett ved forsterkeren. Alle batteriene var Odyssey pc2150( 100ah, 2100 cca) og volten holdt seg såvidt over 13 ved ca minuttlange demoer.
                Over til ditt oppsett ville jeg bestilt subber som kan lastes til 1 isteden for 0,5ohm, slik at alle interne sikringsmekanismer fungerer, da dette rett og slett gir mere mening med så dyrt utstyr
                Så skaffer du deg 4-5 store batterier, gode mengder god strømkabel og en forholdsvis stor dynamo er du langt påvei.
                Subaru Forester: | Pioneer | 2x DD 9918 - DD Vo M8 - DD Vo B1 |
                | Gladen 75c6 - DD m4a |
                | 5 x Odyssey PC2150 | EA 250a alt | 154.2 I ruta , 149.9 I setet |

Comment

Originally posted by lyd View Post
                  Ville værtfall lagt opp 2x50mm2 PLUSS og 50mm2 MINUS fra motor\dynamo til bagasjerom..

Angående Subbene, Skal du beholde baksetene..?
                  Diskuterte litt med Rexonix, og av erfaringen til han burde man ha minst 400 liter på 2 stk slike 18" for å utnytte det de er gode for..

så spørsmålet er, får du plass ? Har du plass til batteriene i hjulbrønnen fks..?

En annen ting og tenke på er vekten på alt utstyret som skal i bagasjerommet.. mulig du må vurdere sterkere fjærer,coilovers ?

Følger med
                  Bagasjen er på ca 500l om jeg ikke husker feil. Ja, baksetet skal få bli

Bilen dette skal inn i står uten skilter frem til jeg skal bruke den igjen, er pakket inn og nedsnødd akkurat nå.
                  Så tar ikke noen mål innvendig akkurat nå.

Tror jeg skal få plass til 2 batterier i hjulbrønn, men er ikke sikker, må måle først.

Skal ha nye dempere og fjærer på den

Comment

Originally posted by Rexonix View Post
                    Hadde nå i sommer selv en DD m4a(gamle, men forholdsvis like av m5), denne ble kjørt i 0,5ohm og om du skal laste så lavt en den tøørst..
                    Strømmen var litt over 300 ampere dynamo fordelt på en stor og den originale, 3x70mm2 jord og 2x50mm2 pluss fra batteri/karroseri frem til 2 batteri rett ved forsterkeren. Alle batteriene var Odyssey pc2150( 100ah, 2100 cca) og volten holdt seg såvidt over 13 ved ca minuttlange demoer.
                    Over til ditt oppsett ville jeg bestilt subber som kan lastes til 1 isteden for 0,5ohm, slik at alle interne sikringsmekanismer fungerer, da dette rett og slett gir mere mening med så dyrt utstyr
                    Så skaffer du deg 4-5 store batterier, gode mengder god strømkabel og en forholdsvis stor dynamo er du langt påvei.
                    Ja jeg skjønner. Så jeg burde bruke elementer som har 2ohm? 2+2ohm = 1ohm om jeg ikke husker feil..

Mulig jeg da må gå for litt mindre elementer om jeg skal ha plass til 4-5 batterier også da?

Comment

Heisann. Høres ut som et krevende men vanvittig kult prosjekt du har på gang!
                      Dette er, for ordens skyld, snakk om en stasjonsvogn eller? Her har du fått råd fra tre ganske så erfarne bilstereobyggere allerede - støtter alt som har kommet frem.
                      Hvor mye av dette utstyret har du faktisk på plass per nå? Jeg ville definitivt hatt god kontroll på hva du får plass til innvendig før jeg gikk til innkjøp av utstyret. Kjipt å handle så sinnsyke subwoofere om du ikke får nok volum eller strøm til dem. Husk at batterier av den størrelsen vi snakker om veier 20-35kg pr stk. Den totale vekta av det systemet du beskriver vil nok bli betydelig.

Holder selv på med et byggeprosjekt som likner ganske mye på det du skisserer, men dette er i en pickup med batteribank på lasteplanet. Dette er valgt nettopp fordi at jeg skal klare å håndtere vekta på en god måte.
                      never enough!

Comment

Hei! Har holdt på med bygging av bilstereo i mange år, hatt flere bygg i forskjellige biler, men er 3-4 år siden sist nå.

Dette er første gang jeg vil gjøre det litt mer gjennomført enn tidligere. Har f.eks aldri hatt mer strøm fra blokka enn rundt 1200w på 1ohm som har liggi no særlig høyere enn 13v i kortere tid.

Stasjonsvogn ja

Tviler ikke, virker som dette er rette sted å få rett informasjon og tips.
                        Har ikke gått til innkjøp av noen ting enda, kun research i første omgang.

Skal få gravd frem bilen etterhvert så blir det selvfølgelig lettere med plassproblematikken

Comment

Har Biltemas største AGM batteri stående, veldig lite brukt..

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
                          VW/Audi ende-tusi-ast!

Comment

Takk for tilbudet, sier ifra om det skulle bli aktuelt

Comment

Hva mener dere er det kraftigste jeg kan bruke av subber på en M4, og fortsatt ha god kontroll på elementene?

Edit:
                              Bør jeg óg vurdere en mindre forsterker siden jeg ikke har plass til masse batterier?

4 x 100a batterier og 2 x 15" feks.. Noen tips til passende oppsett?
                              Last edited by Marius_; 27-01-2016, 18:42.

Comment

Working...
                              X