Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forbedring av lyd i lastebil førehytte

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Forbedring av lyd i lastebil førehytte

Jeg har en lastebil med påmontert kasse for campingformål, se campur.no.
    Etter å ha støydempet førerhytten med Noxudol 3100 har jeg oppdaget at lydkvaliteten er under pari.
    Det er 4 Rainbow SL 165 i den, bak/mellom setene (1) og over frontruten (2).

Den dårlig kvaliteten antar jeg har flere grunner:
    1. Kassene til høyttalerne over vinduet er ikke tette
    2. Høyttalerne på gulvet gir nydelig lyd men sitter for lavt ned
    3. Nedre frekvens for høyttalerne er 50Hz, så jeg har ingen bass
    4. Høyttalenre over vinduene peker rett nedover

Tiltak
    Jeg vil ta bort høyttalerne på gulvet, bla.a. fordi førerhytten må løftes for hånd for å komme til motoren.
    Jo mindre vekt bak i førerhytten, jo lettere å åpne panseret.
    De vil kunne gjenbrukes i campinghytten.

Det mest fornuftige stedet å plassere en subwoofer er i et rom bak førerhytten, bak glassdøren.

Har lett litt på Finn, og funnet en 12" Pioneer med separat forsterker til overkommelig pris.
    Elementet sitter i en ventilert kasse som er litt i største laget og derfor må beskjæres litt for å ikke komme i konflikt med glassveggen.
    Jeg vil plassere den med ryggen nesten inntil ytterveggen, da kommer fronten på elementet nesten frem til døråpningen i glassveggen.
    Vil det være verdt innsatsen og tap av skapplass å ha en så stor sub fremfor en mindre, aktiv sub som f.eks. Infinity Basslink?
    http://www.bilradiospes.no/m/shop/?p...4&katid=31&id=
    Fins det andre gode subwoofere til overkommelig pris og størrelse og med god lyd?
    Jeg er ute etter en distinkt bass, uten forlengelse av lyden / rumling, god nok til å gjengi f.eks. strortromme i et symfoniorkester.

Jeg ønsker ikke noen overdrevet bass, men en som er naturlig og god.
    Jeg ønsker ikke å legge merke til sub'en så lenge den gjør jobben sin, men jeg ønsker å savne den hvis den blir borte.
    Litt som et støysvakt kjøleskap, du merker ikke at det går, men merker det når det stopper.

Vil det være noe poeng i å prøve å vri høyttalerelementene over vinduet litt bakover?
    Kan jeg få kjøpt halvsirkelformede kiler som egner seg til formålet?

Den ultimate plasseringen av de små høyttalerne vil nok være i hjørnet mellom bakvegg og tak.
    Der er det vil imidlertid liten plass, så det blir vanskelig og tidkrevende å få til.
    Må nok da dessuten skaffe meg noen grunnere høyttalere, som Pioneer TS-E1702i.
    Last edited by Campur; 01-02-2016, 21:51. Reason: Skrivefeil
Working...
X