Etter å ha handla inn greier som en full linefisker på land for å lage golyd til motorsykkelturene gikk det plutselig opp et lys for meg. For å få den lyden jeg vil ha med hjelm og styr på måtte jeg spille drithøyt. Og hvor harry er ikke det? Så jeg gikk i fjor til innkjøp av et par gode bt handsfree/intercom dingser så nå har både jeg og fruen vår egen musikk i "god nok" kvalitet rett i hjelmen og sykkelen har blitt strippet for lydkomponenter.
Men så har jeg en bil...
Min 2000 Audi TT er levert med Bose stereo orginalt. Det består av 2x6.5" bass i sidepanelene i "baksetet", 1×6.5" bass/mid og 1x2" diskant i hver dør + en 2" senterkanal midt på dashen, alt sammen drevet av en 5 kanaler og koblet til den originale spilleren.
Når jeg kjøpte bilen satt det en Sonyspiller som overspillte kraftig så den ble byttet ut med orginalen. Lyden er grei men ikke mer. Til sammenligning låt orginalhøytalerne i min -98 Passat koblet til en Hi end Alpine spiller fyldigere og riktigere i mine ører. Så nå skal vi klaske et flertall fluer i smekken og bruke opp leftovers fra sykkelprosjektet og samtidig prøve å få golyd i bilen.
Her er ingrediensene:
HU: Sony Xperia Z3 Compact tablet
Prosesor: Mosconi 4to6.
Amps: Soundstream PN4.520 x2
Bass: Peerless Sls 8" x4
Mid: Hertz Mille Ml700.3
High: Macrom 5700
Demping: Silent Coat standard 2mm og multi 4mm, Biltema kanalbeskyttelse og Nonoise 25mm ccf.
Senterkanalen vil jeg se om jeg fortsatt har behov for etter at alt anneter på plass. Planene er også å få dempet så godt som mulig uten å gå fullstendig over board verken økonomisk eller vektmessig.
Har kikket på forskjellige løsninger men står litt fast. Sist gang jeg dempet en bil brukte jeg Dynamat siden vi solgte det og det stort sett var det som fantes på markedet når det ikke skulle brukes asfaltmatter.
Dynamat er vel noe av det dyreste man kan bruke så jeg leter etter alternativer. Tenkte jeg skulle toppe vibrasjonsdempingen med noen 25mm ccf plater jeg har liggende fra et tidligere prosjekt da jeg ser at det visstnok er greia i dag.
Jeg regner med jeg får begynt i løpet av mai så lenge alle komponentene er på plass, begynner ikke rive bilen før det for det har jeg gjort før og det er ikke bra for noen
Men så har jeg en bil...
Min 2000 Audi TT er levert med Bose stereo orginalt. Det består av 2x6.5" bass i sidepanelene i "baksetet", 1×6.5" bass/mid og 1x2" diskant i hver dør + en 2" senterkanal midt på dashen, alt sammen drevet av en 5 kanaler og koblet til den originale spilleren.
Når jeg kjøpte bilen satt det en Sonyspiller som overspillte kraftig så den ble byttet ut med orginalen. Lyden er grei men ikke mer. Til sammenligning låt orginalhøytalerne i min -98 Passat koblet til en Hi end Alpine spiller fyldigere og riktigere i mine ører. Så nå skal vi klaske et flertall fluer i smekken og bruke opp leftovers fra sykkelprosjektet og samtidig prøve å få golyd i bilen.
Her er ingrediensene:
HU: Sony Xperia Z3 Compact tablet
Prosesor: Mosconi 4to6.
Amps: Soundstream PN4.520 x2
Bass: Peerless Sls 8" x4
Mid: Hertz Mille Ml700.3
High: Macrom 5700
Demping: Silent Coat standard 2mm og multi 4mm, Biltema kanalbeskyttelse og Nonoise 25mm ccf.
Senterkanalen vil jeg se om jeg fortsatt har behov for etter at alt anneter på plass. Planene er også å få dempet så godt som mulig uten å gå fullstendig over board verken økonomisk eller vektmessig.
Har kikket på forskjellige løsninger men står litt fast. Sist gang jeg dempet en bil brukte jeg Dynamat siden vi solgte det og det stort sett var det som fantes på markedet når det ikke skulle brukes asfaltmatter.
Dynamat er vel noe av det dyreste man kan bruke så jeg leter etter alternativer. Tenkte jeg skulle toppe vibrasjonsdempingen med noen 25mm ccf plater jeg har liggende fra et tidligere prosjekt da jeg ser at det visstnok er greia i dag.
Jeg regner med jeg får begynt i løpet av mai så lenge alle komponentene er på plass, begynner ikke rive bilen før det for det har jeg gjort før og det er ikke bra for noen
Comment