Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny lyd i TT 8n

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ny lyd i TT 8n

    Etter å ha handla inn greier som en full linefisker på land for å lage golyd til motorsykkelturene gikk det plutselig opp et lys for meg. For å få den lyden jeg vil ha med hjelm og styr på måtte jeg spille drithøyt. Og hvor harry er ikke det? Så jeg gikk i fjor til innkjøp av et par gode bt handsfree/intercom dingser så nå har både jeg og fruen vår egen musikk i "god nok" kvalitet rett i hjelmen og sykkelen har blitt strippet for lydkomponenter.
    Men så har jeg en bil...

    Min 2000 Audi TT er levert med Bose stereo orginalt. Det består av 2x6.5" bass i sidepanelene i "baksetet", 1×6.5" bass/mid og 1x2" diskant i hver dør + en 2" senterkanal midt på dashen, alt sammen drevet av en 5 kanaler og koblet til den originale spilleren.
    Når jeg kjøpte bilen satt det en Sonyspiller som overspillte kraftig så den ble byttet ut med orginalen. Lyden er grei men ikke mer. Til sammenligning låt orginalhøytalerne i min -98 Passat koblet til en Hi end Alpine spiller fyldigere og riktigere i mine ører. Så nå skal vi klaske et flertall fluer i smekken og bruke opp leftovers fra sykkelprosjektet og samtidig prøve å få golyd i bilen.

    Her er ingrediensene:
    HU: Sony Xperia Z3 Compact tablet
    Prosesor: Mosconi 4to6.
    Amps: Soundstream PN4.520 x2
    Bass: Peerless Sls 8" x4
    Mid: Hertz Mille Ml700.3
    High: Macrom 5700
    Demping: Silent Coat standard 2mm og multi 4mm, Biltema kanalbeskyttelse og Nonoise 25mm ccf.

    Senterkanalen vil jeg se om jeg fortsatt har behov for etter at alt anneter på plass. Planene er også å få dempet så godt som mulig uten å gå fullstendig over board verken økonomisk eller vektmessig.
    Har kikket på forskjellige løsninger men står litt fast. Sist gang jeg dempet en bil brukte jeg Dynamat siden vi solgte det og det stort sett var det som fantes på markedet når det ikke skulle brukes asfaltmatter.
    Dynamat er vel noe av det dyreste man kan bruke så jeg leter etter alternativer. Tenkte jeg skulle toppe vibrasjonsdempingen med noen 25mm ccf plater jeg har liggende fra et tidligere prosjekt da jeg ser at det visstnok er greia i dag.

    Jeg regner med jeg får begynt i løpet av mai så lenge alle komponentene er på plass, begynner ikke rive bilen før det for det har jeg gjort før og det er ikke bra for noen
    Last edited by kane; 20-04-2016, 23:47.

  • #2
    Høres like spennende som motorsykkelbygget
    [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
    Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

    Comment


    • #3
      Det som er kjipest med TT 8n lydmessig er hvordan de originale mellomtonene er montert. Rett i dørtrekket, som i tillegg blokkerer ca 30% av åpningen de burde hatt inn mot kupeen. Så dette bør du iallfall trikse litt med

      [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

      Comment


      • #4
        Planen er å lage mdf adaptere til 8 tommerne både foran og bak som jeg skrur rett i stålet. Sls8 skal etter sigende spille veldig godt i store, udefinerte "kasser" som dørsider og sånt så får jeg tetta greit mellom inner og ytterdøra med dempematter regner jeg med det skulle bli greit. Får trikse litt med delinga men noe høyere enn 600 hz hadde jeg ikke tenkt å la de spille.

        Comment


        • #5
          Følger med her fremover

          Mtp. dsp kan jeg anbefale ppi dsp88 ivertfall
          Bruker en i bilen nå og er kjempefornøyd. Funker utmerket, ingen støy eller tull og relativt billig

          Comment


          • #6
            Da har vi oppdatert ingredienslista med dsp og mellomtoner.
            Selv om jeg fortsatt har mest lyst på dsp88/harmoni falt valget på en Mosconi 4to6 som jeg fikk til en god pris av Tommy str her på forumet. Det betyr enten å kutte ut sub, kjøre den på eget filter utenom eller gå passivt mellom mid og high. Nå dukket det opp en glimrende mulighet der også. Med mellomtonene jeg har kjøpt meg, Hertz Mille Ml700.3, følger det også med Audison mid/high filter som deler på 4k. Omtrent der jeg så for meg delingen. Tror jeg ender opp med å kjøre 3 veis aktiv foran uten sub til å begynne med og føler jeg at noe mangler må jeg se hvor langt unna 4k jeg havnet på deling og hva det er gjør for lyden å skulle kjøre både mid og hi på samme kanal. Vel, dit er det langt frem... Først må jeg få raska sammen alle greiene, få igjen bilen (bytter motor), se om alt får plass der jeg vil ha det og så er det bare resten igjen.

            Comment


            • #7
              Ser forresten at jeg ikke trenger å la Sls spille noe særlig høyere enn 250-300hz siden det sies at Ml700 ikke stresses noe særlig av å bli kjørt helt ned mot 250 men da gjerne med 24db filter. Det betyr igjen at jeg kan sette hipass litt lavere på Sls, som igjen gjør at behovet for sub senkes ytterligere.
              I teorien blir dette fucking awesome

              Comment


              • #8
                Nå trenger jeg litt tenkehjelp her. Jeg har kommet til at det blir bedre å putte begge 8erne i døra i stede for å bruke orginalplasseringen i sidepanelet bak. Tok med meg ei dørside hjem for å prøve litt layout og i den prosessen kom jeg på noe som kanskje kan bli gøy hvis det virker, og det er det jeg trenger tenkehjelp til.
                I folkevogn feiten (VW Phaeton) er det en 6.5" midbass som spiller inn i døra og en 4" mellomtone som spiller ut. Jeg tenker å tette så godt som mulig med mdf og dempemateriale, omtrent sånn


                Hvis jeg da monterer bassene som på bildet i vedlegget, den bakre med ræva ut og den fremre som normalt...
                Vel det er antageligvis den beste måten å plassere dem med de muligheter og begrensninger dørene gir men hvordan vil det virke, rent teoretisk? Å koble det opp er jo også et spørsmål. Skal begge ha lik fase så en spiller inn og en ut av "kassa" eller skal en av dem i motfase så begge spiller inn eller ut av "kassa", en rett og den andre feil vei?

                Det røde leverposteilokket representerer forresten mellomtonen mens alubrikka får illudere diskant. Mye lettere å flytte rundt på enn hele høytalerelementer
                Attached Files

                Comment


                • #9
                  Da har jeg lest til øyet ble stort og vått og konklusjonen er at i alle sånne design er det feilvendte elementet koblet ut av fase og at det ikke er noen bakdeler med et sånt design. Det er heller ikke mange fordeler, bare en og det er at lyden blir mer"korrekt" siden elementene "kontrollerer og korrigerer hverandre hele tiden.

                  Men så er spørsmålet det med koblinga da... Kobler jeg dem i fase med hverandre kobler jeg dem i paralell og da får jeg 4ohm. Kobler jeg dem ut av fase kobler jeg dem i serie og da får jeg 16ohm... og det gjør jo at forsterkeren ikke gir det den kan... Eller er jeg ute å kjører her?

                  Comment


                  • #10
                    Lag et koblingsskjema, bruker ofte å gi mening da

                    Beundrer planene dine!
                    [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                    Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                    Comment


                    • #11
                      Fant ut av det
                      Attached Files

                      Comment


                      • #12
                        Var og tok noen mål i dag og det ser ut til at håpet om en skjult installasjon må vike for et håp om at det faktisk lar seg gjennomføre, det her blir trangt både den ene og den andre veien, som brura sa...

                        Det ser ut til at min mistanke om at jeg må bruke flere tynne lag slo til. Så jeg ringte en kompis som jeg husket hadde en masse 6mm mdf fra en møbelfabrikk liggende og joda det var kommet opp i både tak og vegger på huset såvel som i garasjen så da var det bare å tenke videre.

                        Jeg har funnet OSB-plate på 9mm, er det noen som vet hvordan disse er å håndtere i forhold til kryssfiner eller sponplate. De ser grove ut, slipes de lett eller fliser de?
                        Jeg har også sett på vanlig kryssfiner på 12 mm. Jeg er ikke redd kryssfiner ikke skal være et "dødt nok" materiale, som vanntetting kommer jeg til å bruke kanalbeskyttelse fra Biltema som jeg også skal bruke som lyddemping på plasser jeg ikke kommer til med matte.

                        Jeg har liggende litt 5mm og et par forskjellige typer 3mm mdf... Hvis jeg slenger ei aluplate eller to og noen butylmatter inn i mixen tror jeg kanskje jeg klarer meg med det jeg har

                        Dørside er vedlagt.
                        Attached Files

                        Comment


                        • #13
                          Kan ikke svare om materiale, men det ser lovende ut i hvertfall
                          [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                          Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                          Comment


                          • #14

                            Har tenkt opp og ned og fram og tilbake hele helga men jeg har ikke kommet frem til noen endelig løsning. Derfor frir jeg nå til dere. Etter å ha gått igjennom planene med metallmannen min,( som også er mitt praktiske filter, altså han jeg kjører alle ville mekaniske idéer gjennom for å finne ut hva som er gjennomførbart i virkeligheten ) ble det tatt nye mål og laminat av alu, tre og butyl utgår. Det blir i stede en konvensjonell løsning med rundt 20mm mdf eller kryssfiner, og tette mellom dør og kupé med butyl og ccf.

                            Så kommer det dere må hjelpe meg med: jeg har 3 forskjellige løsninger, hver med sine for og bakdeler, det gjelder bare å velge den rette

                            1. Sls 6.5 på tilnærmet orginalplass med orginalt hull i dørtrekket (1/2 6.5"), Ml700 på tilnærmet orginalplass med orginalt hull i dørtrekket (2") og 57.00 fritt oppå dørtrekket eller dashen. Fordeler: helt skjult montering, kan tilbakestilles til orginal. Bakdeler: lydmessig begrensninger pga. at hullet til både bass og mellomtoner er mindre enn elementet. Må mest sannsynlig kjøre passivt mid-hi da det nok blir behov for sub, som også må ha plass et sted. Litt bingo med en løs diskant når alt annet er skjult.

                            2. Samme løsning som over men med Sls 8. Fordeler: større element, ellers samme som over. Bakdeler: enda større begrensninger pga basshullet i dørtrekket, Sls 8 er 8 ohm.

                            3. 1 Sls 8 på tilnærmet orginalplass, 1 Sls 8 på samme sted bakerst i døra. Ml700 på tilnærmet orginalplass, 57.00 innfelt over Ml700. Åpen montering fra kupé med sølv pynteringer, TT style, og sorte gitter. Fordeler: ingen begrensninger hva lyden angår. Jeg får brukt orginaloppsettet. Behovet for sub reduseres sannsynligvis betraktelig. Jeg kan kjøre full aktiv front. Jeg trenger ikke plassere en sub. Best lyd og mest lyd. Bakdeler: jeg er en voksen mann, eller jeg ser ihvertfall sånn ut og sånne skal ikke ha svære vulgære høytalerelementer stikkende ut av bildøra. Kan ikke tilbakestilles til orginal uten å kjøpe nye dørtrekk.

                            Jeg har spurt litt rundt meg, og fått litt forskjellige svar. Selv heller jeg både hit og dit, det er jo tross alt jeg som har kommet opp med alle løsningene

                            Så nå vil jeg høre hva dere har å si, fyr løs

                            Comment


                            • #15
                              Jeg ønsker det samme som deg. OEM look. For meg er det (hvertfall i bil) en stor del av sjarmen og ikke se det som (potensiellt) spiller meget bra. Utfordringa er jo som du er inne på; utnyttelsesgraden.
                              Så jeg hadde først kjørt på med orginalplasseringer og hørt på resultatet. Så kan du på dette tidspunktet ta en ny vurdering eventuellt.


                              Sent from my iPhone using Tapatalk
                              VW Corrado - Prosjekt bil
                              Mitsubushi Lancer - Bruksbil
                              It´s hard to imagine; Picture me rolli´n !
                              I´m BANKRUPT - A G60 owner

                              Comment

                              Working...
                              X