I mitt neste prosjekt er planen OEM look, men kommer til å se hvordan den grommeste lydpakken er installert og ta utgangspunkt i den, slik at jeg får tre veis fremme som fortsatt ser OEM ut men om OEM er coaxialer bygger jeg heller om
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Ny lyd i TT 8n
Collapse
X
-
Trøbbel med maskinisten eller rettere sagt kjølinga til den gjør at jeg ikke får igjen bilen på ihvertfall ei uke enda.
Det er forsåvidt greit da jeg kanskje rekker å bli ferdig med sykkelen til motorsykkelens dag den 21.
Ellers kommer det ca. 20kg med silent coat neste uke og har jeg flaks får jeg tilgang til bilen der den står så jeg får begynt å dempe dørene. Skal bli spennende å se hvor langt jeg kommer med 4m2. Jeg har bestilt vanlig 2mm og 4mm multilayer, 2m2 av hver. I tillegg har jeg noen kvadratmeter med 25mm ccf som jeg skal bruke til støydemping og til å dempe refleksjoner med bak elementene.
Biltemas kanal/karosseri spray som skulle være støydempende viste praktisk talt ingen forskjell på ei blikkplate etter tre flytstrøk. Jeg skal fortsette å spraye plata til boksen er tom for å se om det har noen virkning i det heletatt.
Comment
-
...og det har det ikke. Tømte en boks på den ene siden av ei ca 30x30cm blikkplate og den skramla like mye som den uten.
Men, mye har skjedd. Jeg har fått igjen bilen og den virker som den skal. Jeg har demontert alt frem til dashbordet bortsett fra teppe og midtkonsoll, fruen behandler skinn ved hver ledige anledning og jeg har funnet ut at Sls8 blir for dype for orginalplasseringen bak.
Sls6 derimot passer som hånd i hanske. En mdf adapter i stede for den orginale i plast og det hadde vært som laget til det. Men, jeg har jo bare et sett av dem og de skal på orginalplass i dørene sammen med Ml700 på orginal diskantplass. 57.00 vet jeg ikke helt hvor jeg skal gjøre av enda så den får seg en lang ledning fra filteret og en kladd med modelleire bakpå så jeg kan teste litt forskjellige plasseringer.
Det er litt gøyale vinkler og sånt i ei tt dør så 22mm mdf plata ble stua tilbake etter å ha blitt forkasta. 15mm kryssfiner passa mye bedre da jeg kan bygge ut / inn døra som en sandwich og fylle inn med dempemateriale rundt og mellom. Målet er ikke å bygge ei tett kasse i døra men å bygge ei stabil, død dør med mindre lekkasje enn orginalt. Med det i tankene tror jeg at jeg skal være godt dekket fra 20K og ned til rundt 60-70hz.
Så hva med resten?
Planen var å kjøre 2 Sls8 bak sidepanelet i baksetet, en på orginalplass og en der hvor cd skifter og forsterker har bodd til nå. En Sls8 tror jeg blir litt tamt, siden den er 8 ohm og jeg ikke har tenkt å bytte forsterkere vil den ikke få mer enn 130w. I tillegg fungerer de visst helt vilt godt som midbass i f.eks ei dørside mens for subtjeneste blir volumet jeg har til rådighet altfor lite. Og vi lever jo ikke av midbass alene? Nei, litt dybde og pondus må til. Og det er jo god plass der, ikke god nok til 2x 8" pr side men god nok til det paret med Dayton Rss265hf-4 jeg hentet i dag.
Etter et par veldig kjappe utregninger kom jeg fram til at disse trives rimelig godt i 20l lukka kasse og det kan jeg få til med litt kreativ bruk av trevirke mot karosseriet, men... Og det er et rimelig stort men. Jeg stoler ikke helt på det kasseprogrammet jeg bruker. Woofer box calculator... Så hvis noen føler seg kallet kunne jeg tenkt meg å visst både optimalt lukka volum for så dypt det går og til ca 70hz, og om 20l vil gi 123,6Db@50hz@71w?
Parametre ligger vedlagt
Comment
-
-
Dette er et ordentlig frekt prosjekt. Dørene låter jo som å banke på granitt! De felgene på videoen var agressive og tøffe altså.
Angående subkasse spørsmålene tør jeg ikke prøve meg på noe gode tips, men 20L lukka på en 8" skal nok være greit volum det. Prøv evt å ta forbindelse med Dag Johansen, f.eks på facebook og se om han har tid og lyst til å gjøre en simulering for deg.never enough!
Comment
-
Det blir 10" subber og felgene var kule for 2 år siden da jeg hadde bilen på veien sist. Nå plager de meg daglig
Har fått gjort en god del i dag. Tar for meg høyresiden først sånn at jeg vet at alt går på plass, så speilvender jeg malene når jeg begynner på førersiden.
Trebiten som holder mellomtone og bass er bygd opp av 2,3 og 4 lag 15mm kryssfiner. Hele enheten er festet til døra med 4 skruer og kan tas ut med høytalere i. Det holdt med 4 skruer fordi jeg tok meg tid til å kile platene mellom døra og ruteramma så det står i spenn.
Mellomtoneboksen er en 75mm endestppp til avløp fra Biltema. Denne monterte jeg ved å oversize hullet litt, kle utsiden av boksen med 2mm dempematte, kle av aluminiumen fra denne og presse den inn i bakfra til den stoppa av seg sjøl. (don't even go there )
Neste nå blir å kle den med et lag 2mm og et lag 20mm ccf men det skjer ikke før førersiden er klar også.
Døra og bakskjermen/siden av bilen har fått seg hvert sitt lag med 4mm multi så langt armen min rakk bakover. Resten av karosseriet kommer til å få et lag 2mm og det samme gjør utsatte plastpaneler. Ellers kommer alle steder det er plass til å dekkes med 20mm til slutt.
Hvis det ikke regner i morgen er planen å leke inni karosserisiden med trebiten for å se hva slags volum jeg kan få plass til der. Når jeg blir lei av det kan jeg begynne på baffelplata og blir jeg lei det også har jeg en del demping igjen i døra, rensing av teppe, trekking av kabler... Nei vent... Da må jeg jo vite hvor alt kommer og det gjør jeg jo ikke enda
Et lite forbrukertips på slutten. Biltemas lable off funker ikke på limet til orginale ulldempematter. Biltemas bremserens derimot funker som gull. Spray på skrap av. Men den er ikke drøy i bruk. Jeg brukte opp en boks på å vaske det jeg har dempa i dag.Last edited by kane; 25-07-2016, 21:35.
Comment
-
Jeg bråbestemte meg for å gi subbene hele volumet i stede for å begynne å knote med å dele av inni der. Teste først og blir det ikke bra er det enkelt å ta igjen. Ser ikke helt hensikten med å ligge med kroppen i sinnsyke vinkler i flere timer om jeg blir fornøyd sånn som det er nå.
Så da ble det baffel i dag
Og sånn ble den, 3 lag 15mm også blir det et lag 2mm demp mellom midtre og ytre lag før alt her også blir kledd med 20mm.
Også et litt bedre bilde av dørsiden.
Resten av dagen går nok med til å fange mer bremserens og treverk så får vi se hva vi får gjort til kvelden.
Comment
-
Å springe mellom regnbygene og prøve å merke og skjære virker dårlig så i dag ble det plassering av resten, dvs prosessor og forsterkere. Prosessoren får bo der spilleren sto så fungerer anlegget som orginalt på tenningen. Dessuten blir det kort vei til forsterkerne derfra. Kommer et bilde av dem i morgen når alt er på plass. Må sta å fange signal- og høytalerkabel først.
Ellers forenkla jeg dørpodden litt så nå er mellomtone, midbass og delefilter ferdig kobla og montert og podden er ferdig dempa og klar til montering i døra.
Et lag 2mm
Et lag 20mm
Ferdig forside
Og baksiden
Comment
-
Jeg haaaater knott!!!
Så med en tent 20 pakning i munnvika har jeg i dag fått trekt strøm, signal og høytalerkabler.
Passa på å gjøre en wak box mod når først hadde filterboksen ute.
Og ferdig.
Forsterkere er ferdig montert, prosessor og bt receiver kommer forhåpentligvis på plass ila kvelden.
Strømmen går i en 1.5 meters 25mm2 fra batteriet til automatsikringen bak den originale sikringsboksen og derfra går det 0.5 meter 21mm2 til hver forsterker og like mye jordkabel.
Så da håper jeg på nok oppholdsvær i helga til at jeg blir ferdig med venstresiden.
Ellers har det dukket opp et veldig irriterende problem. En kompis skulle printe ut et par nye mellomtonegriller til meg på 3d printeren sin men nå er den selvfølgelig ødelagt og før jeg vet at det er i orden får jeg ikke på igjen dørpanelet. Tror dere det går an å legge ut sånt som småjobb på finn.no?
Comment
-
Ikke fått gjort så mye som har interesse her i dag. Fikk på plass 2 lag med 20mm ccf i døra.
Resten av dagen har gått med til å bytte xenonpærer til like i 6000k. Hadde 6000k på høyresiden og 4300 på venstre så nå ser det litt mer fornuftig ut. Fikk også byttet parklyspærene til 6000k leds så nå matcher de også. Så da er det bare fjernlys igjen og der får jeg ikke plass til verken xenon eller led pga en idiotisk konstruksjon fra Audis side. Har bestilt "6000k" 100w halogenpærer og er egentlig klar til å bli skuffa men jeg har blitt overasket før så man vet jo aldri.
Comment
-
Da ble det full stopp i prosjektet. Mellomtonen sitter som et skudd i diskanthullet men bassen tar i dørtrekket.
Alternativene er egentlig bare å skjære hull i dørtrekket til sls6 eller holde meg til skjult montering og bytte høytalere.
Jeg går i tenkeboksen...
Comment
-
Da har jeg tenkt ferdig og valget falt på å holde på oem look. Jeg gjør nå sånn som Audi burde gjort det til å begynne med å går for doble 5" i hver dør. Elementer er bestilt så de regner jeg med å ha om ei uke eller 2. Så får vi håpe bilen er på veien igjen snart, blåste turboen i går så den må byttes
Comment
-
Mens vi venter på både turbopakninger og høytalere fikk jeg endelig gjort noe med det her
Men først litt pimping, litt må det være
Og så ferdig, ihvertfall med høyre siden.
Så få vi ta venstre i morgen, forhåpentligvis mens ny turbo blir montert
Comment
Comment