Announcement

Collapse
No announcement yet.

Enkelt Audi A3 prosjekt.. Amatør trenger input..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Enkelt Audi A3 prosjekt.. Amatør trenger input..

    Heisan

    Dette er mitt LILLE prosjekt..

    Jeg har en Audi A3... 1998 modell



    Jeg har forbedret lyden i min A3 betraktelig ved å sette inn disse komponentene:

    Pioneer DEH-P88RS hovedenhet

    http://www.pioneer.no/no/products/25...8RS/index.html


    MB Quart RUA 213 Reference frontsett

    http://www.mbquart.com/de/produkte/c...php?nr=rua_213


    Kenwood KAC-PS401M monoforsterker

    http://www.kenwood.de/WebFiles/File/.../kacps401m.pdf


    MB Quart 10” Subwoofer



    Det aller meste er kjøpt hos G.Myhren i Oslo.
    Kjempeservice!

    Jeg er fortsatt litt usikker på forsterkeren (som er grisebra, og i sin tid kostet 7000,-)...
    Dette er tull egentlig, men jeg ville helst kjøre Pioneer over hele linja, men de forsterkerne og sub'ene jeg har lyst på.. har jeg ikke råd til..

    Dersom noen er "lei av" Pioneers PRS-A500/700 eller en annen PRS forsterker og/eller TS-SW1241D sub'en.. kan de jo sende meg en PM
    Spørs bare om jeg uansett kan ta meg råd til disse..

    En byttehandel kanskje?
    Jeg har bl.a en lite brukt Pioneer DEH-P7100R spiller og diverse annet.. bl.a en utmerket Yamaha DSP-A2 hjemmekino forsterker..


    Jeg har ikke fått satt meg inn i alle funksjonene på spilleren ennå, men ”auto-kalibreringen” med tilhørende mic hjalp veldig på en vel kraftig og ivrig sub..


    Det gjenstår en del testing og utprøving..
    Høyttalerne skal nok spilles inn noen timer, men allerede nå er det helt klart at MB Quart settet er utrolig mye bedre enn originale ”nokia” høyttalere!
    Selv FØR jeg koblet inn Sub’en var det en helt annen opplevelse av lyden, bassen var f.eks 10 ganger bedre enn originalt..



    Én av de utmerkede egenskapene med MB Quart RUA høyttalerne er at de bygger utrolig lite..
    Så selv med ”adapterringer” for de originale festene i dørtrekket, er det plass nok i massevis i mine dører.. Jeg trengte ikke endre på dørtrekkene i det hele tatt.. passet rett inn
    Diskanten passer også rett inn i originalfestet..

    Delefilteret la jeg inn i den stive ”klapp-lommen” på døra, festet det m borrelås og trakk ledninger inn…



    Jeg lurer på NOEN ”små ting”


    Vil det være hensiktsmessig å trekke nye, større og helt sikkert bedre høyttalerkabler fra spiller og til delefilteret??
    Bør vel da selvsagt også bytte kablene fra delefilter til frontsettet/diskanten..
    Anbefaling av rimelige, men gode kabler?
    Tips om trekking av disse? Tenker da spes på; fra spiller, bak dash, ut av dash og omsider inn i døra…

    Det VAR trukket strøm- og signalkabler bak til forsterker til Sub når jeg kjøpte bilen.
    Disse ligger dog på samme side..
    Jeg vet at det ikke er bra!
    Men.. er det virkelig SÅ ille når det kun er snakk om Subwoofer/monoblokken?
    Jeg vet jeg BØR.. men vil det hjelpe MYE på lyden i bassen å trekke kabler på nytt??
    Jeg hører ikke noe som skulle tyde på ”interference” fra strømkabelen..

    DERSOM jeg skulle velge å trekke ny kabel.. hvor tykk bør den være?
    Er Biltema strømkabel god nok?

    Jeg ser jo at InstallBay.no har kabler.. både til strøm og til høyttalere..
    Jeg regner m at det er mulighet for å finne riktig utstyr derfra..

    Litt spes er det jo at jeg ikke vil legge mye penger i kabler i bilen, da jeg har prioritert balanserte sølvkabler i HiFi'en i stua..

    Jeg skal ikke ha en utstillings bil.. bare en bil med GOD lyd og praktiske løsninger, uten å bygge om bilen..

    Ikke for det.. jeg klør i fingra etter på handle inn pledd på Ikea, polyester, glassfiber og slipemiddel osv.. gøy å lage noe eget
    Men.. uten garasje eller annet egnet sted pr i dag.. får bilen heller være ”normal”



    Da gjenstår det også demping av dørene..
    Der har jeg selvsagt også noen punkter jeg lurer på

    Det er helt sikkert noen som har spurt, og andre som har svart.. men jeg er ikke sikker, etter å ha lest alle disse innleggene..


    Er det viktig at ”skumgummi”-trekket mellom døra og dørtrekket, er godt festet til dørtrekket ? Dette ble jo trukket løs der jeg jobbet under installasjonen av høyttalerne.. Var "punkt"festet med et seigt lim, nesten som tyggegummi..
    Fare for fuktighet el.likn?
    HVA kan jeg feste dette med? Limpistolen er kanskje for varm?


    Bør man kanskje legge en stripe m limpistolen rundt adapterringen, dørtrekket og høyttalerne, slik at de er helt låst, samt at "lyden ikke siver ut" mellom plasten?

    Har også hørt at enkelte anbefaler "å bygge kasse" ved å spraye på ekspanderende skum (et stykke fra) rundt høyttalerne og skjære dette til m tapetkniv..
    Tåler dette eventuelt fuktighet? (det brukes jo v vinduskarmer osv i hus, men…)
    Erfaringer ?


    Skal det legges dempemateriale;
    • på baksiden av dørtrekket?
    • på selve dørsiden ”bak vinduet”, ytterst mot omverdenen/veien?
    • på bjelker og ”alt annet enn vinduet” ?
    • rundt selve høyttaleren, på baksiden selvsagt..?
    Jeg mener å ha sett enkelte som har gjort det meste av dette her inne..

    Når jeg ser på enkelte prosjekter her inne, slår det meg at enten har man for mye penger (utrolig mange pakker som brukes), eller så er det vanvittig mye som kan gi resonanser..
    Eller.. er det bare at ”man klarer ikke å stoppe” ?

    Jeg skal dempe bilen MODERAT


    Vurderer en pakke med 3 Vibroplast-pk fra Installbay…
    http://installbay.no/product_info.ph...roducts_id=679

    Slik det er NÅ skrangler og vibrerer døra og plasten for mye..
    (det var aldri et problem m de originale høyttalerne.. )
    Vil det holde m en slik pakke tro?


    Jeg kan nok ta noen bilder av demontering av dørtrekk osv nå når jeg skal dempe dørene..
    Er jo såre enkelt å få bedre lyd faktisk.. spes når jeg fikk det nye MB Quart settet som passet rett inn..

    Jeg setter pris på alle innspill!

    Til avslutning..
    TUSEN TAKK for inspirerende innlegg, flotte prosjekter og fengslende diskusjoner!
    Spesielt er jeg takknemmelig for alle som legger ut flotte og forklarende bilder!


    Bilen MIN skal få et nytt liv nå..
    Attached Files
    Last edited by Frode.N; 08-04-2007, 16:39.
    Audi A3 Ambition, 1998mod
    Pioneer DEH-P88RS Reference Series
    Kenwood KAC-PS4001M Mono-amp
    MB Quart RUA 213 Reference frontsett
    MB Quart 10" SubWoofer

    Min HiFi / Hjemmekino:
    http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Frode.N

  • #2
    hei. jeg kan vel hjelpe deg med noe av det du lurer på i hvertfall, selv om jeg lagt ifra har så mye erfaring som mange andre her inne..

    strømkablene til biltema skal være fine nok de. hvis du velger 21mm så har du nok til litt ekstra guffe hvis du skal oppgradere senere.


    du bør dempe den ytterste delen av døra ja. store åpne områder med blekker jo det som vibrerer mest.
    er vel "noen" prosjekter her inne der folk drar den ganske langt, men jeg skulle egentlig selv bare dempe dørene. bestillte en bulkpakke med m1 for sikkerhet skyld visste ikke hvor mye det var... hehe.

    når jeg hadde dempet dørene, prøvde jeg anlegget på full spiker og det var utrolig forskjell, men da synes jeg plutselig alt annet vibrerte, skranglet og lagde ulyd. så da ble det demping av endel annet også

    jo mer du legger jo bedre vil det bli, er det inntrykket jeg sitter igjen med...


    kablene som fulgte med komp.settet bør vel være gode nok. mulig du burde oppgradert fra spilleren til delefilteret, men vet ikke hvor mye det er å tjene på dette.

    ang. det med strøm/signal er det jo anbefallt å ha dem på hver sin side, men hvis du ikke hører noe støy så burde det jo gå finfint.

    sikkert noen andre som kan forklare deg mer.

    og må si meg veldig enig i at det er utrolig flott att proffene legger ut bilder og forklaringer. har selv fått utrolig masse inspirasjon og har fått kunnskap nok til å prøve meg litt selv. kjempebra


    legg ut noen bilder du også.. alltid moro å se hvordan folk har løst ting.
    96mod 306Style All Show - No Go prosjekt
    Focal-DynaBel-Installbay-Pioneer
    tusen takk til kompiser for all hjelp. og forum mennesker som er hyggelige å hjelper meg!

    Comment


    • #3
      Kjapt innspill på Biltema strømkabler;

      Legg litt mer penger i dem og kjøp noe bedre, hva som helst.

      Har biltema kabler selv og har brukt kabler derifra i flere installasjoner og hovedproblemet er det samme hver gang; dårlig mekaniske kabler.

      Problemer er rett og slett at de er kjipe å jobbe med. Unødvendig harde kapper og lite medgjørlige. Jeg vurderer nye kabler bare på ren trass fordi de er så kjipe å jobbe med som de er.

      Rent elektrisk fungerer de helt fint . Har sett litt småissues med korrosjon, men kan ha flere kilder til det.

      Bruker også biltema høytalerkabler og mitt issue med dem er det samme som strømkablene; kjipe å jobbe med og dårlig mekanisk kvalitet. Blir nok å bytte disse også.

      Når det gjelder strøm og signal lagt i samme kabelgate vil dette kunne gi støy men er uendelig mye mer merkbart når du ikke bare snakk om sub, men om du ikke merker noe og det ikke plager deg ville jeg latt det ligge.
      Last edited by Christian Nyegaard; 08-04-2007, 17:24.

      Comment


      • #4
        Originally posted by MariusFa View Post
        når jeg hadde dempet dørene, prøvde jeg anlegget på full spiker og det var utrolig forskjell, men da synes jeg plutselig alt annet vibrerte, skranglet og lagde ulyd. så da ble det demping av endel annet også

        jo mer du legger jo bedre vil det bli, er det inntrykket jeg sitter igjen med...
        Takker for innspillet

        Det er nettopp det du der skisserer jeg er redd for..
        Jeg skal nok dempe ja, og så får vi vel se om jeg ikke er like "gal" som dere andre

        Siden jeg skal FORSØKE å være edrulig..
        HVA bør jeg kjøpe inn av dempemateriale?
        EN pakke av EN type tenkte jeg meg..

        Rengjøing av dørsiden?
        Ayax ? eller spesialsaker ?


        Jepp.. bilder kommer nok neste gang jeg "åpner" bilen..
        Audi A3 Ambition, 1998mod
        Pioneer DEH-P88RS Reference Series
        Kenwood KAC-PS4001M Mono-amp
        MB Quart RUA 213 Reference frontsett
        MB Quart 10" SubWoofer

        Min HiFi / Hjemmekino:
        http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Frode.N

        Comment


        • #5
          Om du kun skal ha EN ting; Vibroplast el lign (brownbread osv men vibroplast er kos).

          Rens med f.eks bremserens, da løsner det meste av shit som henger fast.

          edit; skriveleif
          Last edited by Christian Nyegaard; 08-04-2007, 17:19.

          Comment


          • #6
            brukte aceton til å vaske dørene.. ble iallefall fint.

            og virbroplast anbefalles herfra
            96mod 306Style All Show - No Go prosjekt
            Focal-DynaBel-Installbay-Pioneer
            tusen takk til kompiser for all hjelp. og forum mennesker som er hyggelige å hjelper meg!

            Comment


            • #7
              Originally posted by Christian Nyegaard View Post
              Kjapt innspill på Biltema strømkabler;

              Legg litt mer penger i dem og kjøp noe bedre, hva som helst.

              Har biltema kabler selv og har brukt kabler derifra i flere installasjoner og hovedproblemet er det samme hver gang; dårlig mekaniske kabler.

              Problemer er dett og slett at de er kjipe å jobbe med. Unødvendig harde kapper og lite medgjørlige. Jeg vurderer nye kabler bare på ren trass fordi de er så kjipe å jobbe med som de er.
              Høres riktig ut det der ja..

              Spørs bare om jeg orker/gidder å trekke nye kabler..

              er nok fra spiller til delefilter det største tapet er, pga lengden..
              og da vil jo ikke bytte av kabler fra delefilter alene være nyttig..

              Den store jobben blir jo å trekke fra spilleren, inn i dørene.. og det vet jeg ikke om jeg tar på meg.. kanskje til sommeren..

              Ny strøm- og signalkabel til forsterker/sub får vente til Pioneer er på plass..
              Audi A3 Ambition, 1998mod
              Pioneer DEH-P88RS Reference Series
              Kenwood KAC-PS4001M Mono-amp
              MB Quart RUA 213 Reference frontsett
              MB Quart 10" SubWoofer

              Min HiFi / Hjemmekino:
              http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Frode.N

              Comment


              • #8
                Kanskje en upopulær mening på et forum fullt av folk som er klin gale i hodene sine () men i ditt oppsett tviler jeg _sterkt_ på at du vil få en økning i lydkvalitet som står i stil med arbeidet det er å bytte høytalerkabler fra en ISO loom > dør.

                Men det er nå min mening .

                Ps. noe er fucked med nettleseren så jeg får ikke med meg alle skrivefeilene mine. Har ikke dysleksi el.lign. selv om det ser slik ut nå

                Comment


                • #9
                  He he..

                  Tror (håper) at expertene også er behjelpelige her..

                  Jeg er enig.. så lenge jeg ikke satser større.. er det nok ikke stort å hente..

                  G.Myhren sa det samme..
                  Men.. de sa jo også at jeg ikke trengte å dempe døra.. og dét har jeg jo allerede erfart at var feil..

                  Men.. jeg har jo investert i en skikkelig spiller.. og greie høyttalere.. så..

                  Blir jo litt bitt av basillen da

                  Jeg spiller ikke vanvittig høyt, og det er blues og Pink Floyd type musikk det går i for det meste..
                  Men klart at denne musikken absolutt fortjener et riktig lydbilde..
                  Audi A3 Ambition, 1998mod
                  Pioneer DEH-P88RS Reference Series
                  Kenwood KAC-PS4001M Mono-amp
                  MB Quart RUA 213 Reference frontsett
                  MB Quart 10" SubWoofer

                  Min HiFi / Hjemmekino:
                  http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Frode.N

                  Comment

                  Working...
                  X