Announcement

Collapse
No announcement yet.

Prosjsekt Astra: Oppgadering av subwoofere

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Ja, men når du kobler de 2 kablene som er 1ohm inn på alle 4 terminalene på forsterkeren, er det d samme som om du hadde paralell kobla alle spolene.
    Spolene vaierer fra 2,1 til 2,3 ohm, så du må måle på dine subber for og få eksakt hvilken last du kjører forsterkeren din i. Jeg har hatt 14stk 9815 og ca 20stk 7501 så disse elementene og forsterkerene kan jeg
    Last edited by dynabelgolfen; 22-05-2008, 23:34.
    Jon Ola, team dynabel
    78 mod golf1 db-bil
    92 mod golf3 bruks bil

Comment

Jeg trur du kan det du driver med, hadde ikke du en pansergolf på 162,4db?
      Jørgen Dyver - 95 78 60 52

Comment

Bilder sier mer enn 1000 ord sies det, så jeg ikk ut og skrudde i stykker en 7501, for og vise deg hva jeg mener.

Her ser du høyttaler terminalene inni forsterkeren, Som du ser er de 2 minusene i midten koblet sammen på printkortet, det samme med plussene. Det er altså det samme som om du hadde paralellkoblet de to kablene som er 1 ohm som kommer fra hver sin sub.

Her et bilde av manualen til 7501, der står det ganske greit at når du bruker alle 4 terminalene er det 2-8 ohm og 1-4 ohm når du bruker 2 terminaler...
        Jon Ola, team dynabel
        78 mod golf1 db-bil
        92 mod golf3 bruks bil

Comment

Originally posted by OpelPower View Post
          Jeg trur du kan det du driver med, hadde ikke du en pansergolf på 162,4db?
          Stemmer det er nytt utstyr på vei til den nå
          Jon Ola, team dynabel
          78 mod golf1 db-bil
          92 mod golf3 bruks bil

Comment

Din bil er vel en av grunene til at jeg selv har kun kjøpt dynabel til bilen... Finne demobilere dynaBel sponser..
            Har den forstekeren blitt litt varm, ser litt svid ut

PS: isteden får å ødelege en forsterker kunne du vel ha kjørt 2 forsterkerelinka og fått litt mere guffe til 15"erne? Hvor mye tåler de elementene i virkligheten, kun 1200rms eller mere?

Edit:
            Håper jeg ser noen 15"ere med 76mm vandring, og forsterkere på 1meter+
            Last edited by OpelPower; 23-05-2008, 00:12.

Comment

Jeg koblet i 0,5 ohm bare for og se om forsterkeren hodt og det ser det ut til at den gør har spillt mye med den nå. Jeg ville nok ikke kørt på noe mye over 1200w på vanlig bruk, men i fjor hadde jeg 2 linkede forsterkere pr spole, altså 4 pr sub og 4500w+. men spiller jo i bare 3 sekunder av gangen da.
              Jon Ola, team dynabel
              78 mod golf1 db-bil
              92 mod golf3 bruks bil

Comment

Jeg er ikke så veldig inn i bilstereo enda, men etter hva jeg har forstått så sprenger man elementet vis spolen/elementet blir får varmt... Har man får mye rms så får ikke elementet ventilert seg selv nok og det sprenger tilslutt? Riktig?

Comment

Originally posted by OpelPower View Post
                  Jeg er ikke så veldig inn i bilstereo enda, men etter hva jeg har forstått så sprenger man elementet vis spolen/elementet blir får varmt... Har man får mye rms så får ikke elementet ventilert seg selv nok og det sprenger tilslutt? Riktig?
                  stemmer det ja.
                  Jon Ola, team dynabel
                  78 mod golf1 db-bil
                  92 mod golf3 bruks bil

Comment

Da var kassa bygd om igjenn, mangler bare å trekke kassa i morgen...

Noen som vil forklare hva den store forsjellen er å spille på 1ohm eller 4ohm, tenker på lydkvalitet og forvrenging av sub?

Comment

• Originally posted by OpelPower View Post
                      Noen som vil forklare hva den store forsjellen er å spille på 1ohm eller 4ohm, tenker på lydkvalitet og forvrenging av sub?
                      Du kan jo kjøre i 2 ohm da. det får du ved og serie koble spolene på hver sub, og koble hver sub inn på forsterkeren.
                      Jon Ola, team dynabel
                      78 mod golf1 db-bil
                      92 mod golf3 bruks bil

Comment

• Originally posted by dynabelgolfen View Post
                        Du kan jo kjøre i 2 ohm da. det får du ved og serie koble spolene på hver sub, og koble hver sub inn på forsterkeren.
                        Her kan du se hvordan jeg har kobla dem... Subene er ikke kobla sammen... men + og + spolen er kobla på den måten som er vistpå bilde... Hvordan det er kobla på fosrsterkeren vet du selv..

Comment

• Ta en kabel fra + på den ene spolen til - på den andre spolen, da er det en + og en - igjen, de skal inn på forsterkeren. og gjør det samme på den andre subben.
                          Jon Ola, team dynabel
                          78 mod golf1 db-bil
                          92 mod golf3 bruks bil

Comment

• ok, skal prøve det... Kansje jeg slitter å forverenge suben da
                            Blir det 2 ohm på forsterkeren da eller 1ohm?
                            Last edited by OpelPower; 27-05-2008, 23:57.

Comment

• I teorien skal det bli 2 ohm ja, hvis du måler kommer du nok litt over 2 ohm.
                              Jon Ola, team dynabel
                              78 mod golf1 db-bil
                              92 mod golf3 bruks bil

Comment

• Det jeg tenkte på med 1ohm vs 4ohm..
                                Er at jeg kan kjøre 2500wrms med 1x 7501 nå, men vis jeg linker 2 så får jeg 3000wrms i 4ohm (4500 i 2ohm)

Skule gjerne hatt en link til en side om hva ohm egentelig står for, ulemper og fordeler...
                                Eneste jeg vet at jo lavere ohm,jo mere power....

Comment

Working...
                                X