Announcement

Collapse
No announcement yet.

En liten oppgradering - Golf IV

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • En liten oppgradering - Golf IV

    Hei!

    Har blitt en god del bilkjøring i det siste og har alltid på musikk når jeg kjører. Har ikke vært veldig behagelig lyd i det orginale anlegget, så tenkte jeg skulle oppgradere litt.

    Målet var å få behagelig lyd i bilen uten at det skulle koste for mye.

    Utstyret jeg endte opp med er et par år gammelt, men fungerer som det skal:

    Panasonic CQ-C8300N (midlertidig)
    Seas Lotus Reference
    Seas Lotus SW300
    Soundstream XTA 720.4
    Supra strømkabler (25 mm2)
    Supra høyttalerkabler (2,5 mm2)

    Bruker forsterkeren som en 3-kanaler nå og merker subben får litt lite effekt. Skal enten bytte ut den jeg har eller supplere med en egen forsterker til subben etterhvert.
    Last edited by Rinders; 29-04-2008, 19:57.

  • #2
    Må bare beklage dårlig kvalitet på bildene, men mobilen var det eneste jeg hadde for hånden.

    Først var det å kjøpe inn litt mdf. Blei lite kjøping, men var så heldig å få en fin plate meget tykk mdf.



    Så var det å måle, sage, lime og skru sammen en solid kasse



    Litt prøvemontering og trekking. Stoffet er ikke veldig likt det orginale i bilen, men er ikke så mye å få tak i på en lørdags ettermiddag.





    En god del kabler måtte til. Å strekke kabler er mer tidkrevende enn man først tror. Hvertfall første gang man gjør det!



    De orginale høyttalerne kastes ut og seas lotus mellomtonene settes inn ved hjelp av høyttaleradaptere fra bassbrothers. Har desverre ingen bilder av dørene med seas elemetet.



    CD-Spilleren montert



    Seas diskantene var ALT for store for orginalplasseringen i speilhuset, så de blei midlertidig plassert i luftdysene på dashbordet. Passet akkurat





    Delefiltere og forsterker koblet opp:



    Resultatet:

    Comment


    • #3
      Enkelt og greit anlegg. Kunne brukt 2 min mer og gjemt høytalerkablene litt bedre.
      6x9`ene bare til pynt?
      Alpine - Dynamat - Hertz - Installbay - JL Audio - Monstercables - Stinger
      Prosjekt tråd: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1084
      Update 15.05.09. Kenneth Ueland, Rogaland

      Comment


      • #4
        Originally posted by NeDD View Post
        Enkelt og greit anlegg. Kunne brukt 2 min mer og gjemt høytalerkablene litt bedre.
        6x9`ene bare til pynt?
        Ja, planen fremover er å lage en form for deksel som skjuler delefiltere og kabler. Ser som du sier litt rotete ut nå

        6x9 er det forrige eier som har montert. De er for tiden bare til pynt for å slippe å ha to store hull i hattehylla.

        Comment


        • #5
          ble pent dette

          og ja:P *Å strekke kabler er mer tidkrevende enn man først tror*
          // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
          //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
          Mvh
          Rune Kvaal

          Comment


          • #6
            Kjenner til det..
            Alpine - Dynamat - Hertz - Installbay - JL Audio - Monstercables - Stinger
            Prosjekt tråd: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1084
            Update 15.05.09. Kenneth Ueland, Rogaland

            Comment


            • #7
              Nesten håpløst å planlegge hvor lang tid man skal bruke på ting da det alltid dukker opp uventede hinder

              Jeg vurderer å kjøpe en forsterker til etterhvert, men er da redd jeg må strekke en litt tykkere strømkabel og bytte batteri.

              Vil det holde med 25mm2 til for eksempel disse to forsterkerne:

              http://www.sonicelectronix.com/item_...+XTA720.4.html
              http://www.sonicelectronix.com/item_...+XTA880.2.html

              Comment


              • #8
                du bør vell gå for tykkere kabel til disse 2 forsterkerne, så de får nok strøm
                // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
                //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
                Mvh
                Rune Kvaal

                Comment


                • #9
                  25mm2 burde holde ja, men kan jo like greit legge 33m2 om du har råd først som sist, blir vel en oppgradering en eller anna gang
                  Mvh
                  Rolf Try Nygård

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by neptyr View Post
                    25mm2 burde holde ja, men kan jo like greit legge 33m2 om du har råd først som sist, blir vel en oppgradering en eller anna gang
                    Godt poeng! Bare litt kjedelig å te med kabelstrekking igjen når jeg akkurat er ferdig. Skulle nok lagt opp litt tykkere med en gang. (Den etterpåklokskapen!)

                    Hvis det kan gå akkurat med 25mm2 kommer jeg nok til å utsette det litt grunnet latskap

                    Comment


                    • #11
                      25mm2 skulle funke fint det ja.
                      Mvh
                      Rolf Try Nygård

                      Comment


                      • #12
                        Da avventer jeg litt med oppgradering av strømkabel, og setter heller i gang hvis behovet virkelig melder seg.

                        Jeg har også vurdert en forsterker fra dynabel: Dynabel BF0756

                        Noen som har erfaringer med denne, og vil det bli en oppgradering fra forsterkeren jeg har nå?

                        Takk for alle tilbakemeldinger og svar her forresten

                        Comment


                        • #13
                          du kunne da satt inn et nytt bateri bak i bilen og beholde en kabelen du har nå. da bure begge bateriene dine være av samme type (eks. to syre baterier) ettersom to forsjelige baterier kan lade ut hverandre.
                          VW Golf 4
                          Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
                          Simen Sormbråten

                          Comment


                          • #14
                            jeg ville nå ikke anbefalt å ha syre batteri bak i en golf, da må du i hvertfall ha et batteri som har ventilasjons slange og ventilere dette ut av bilen, da syre batterier avgir knall gass ved ladning. kjedelig gass å ha inni bilen!!
                            sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                            IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Erik André View Post
                              jeg ville nå ikke anbefalt å ha syre batteri bak i en golf, da må du i hvertfall ha et batteri som har ventilasjons slange og ventilere dette ut av bilen, da syre batterier avgir knall gass ved ladning. kjedelig gass å ha inni bilen!!
                              tenkte ikke på det da jeg skrev innlegget mitt, tenkte mest på at de kan lade ut hverandre jeg

                              hvordan er det å bruke skille rele da?
                              VW Golf 4
                              Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
                              Simen Sormbråten

                              Comment

                              Working...
                              X