Dette ser ut til å bli ett spennede prosjekt jobbe88! Jeg har også tenkt på det med å få meste parten av lydbilde fra dashbordet! Jeg tenker å prøve med 4" (Har ikke så god plass på dashbordet som deg)som går fra 20Khz til 250hz. Under disse frekvensene er det svært vanskelig å registrere hvor lyden kommer fra.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
JoBBe : Volvo 945SE/LT
Collapse
X
-
Originally posted by nordviks View PostDette ser ut til å bli ett spennede prosjekt jobbe88! Jeg har også tenkt på det med å få meste parten av lydbilde fra dashbordet! Jeg tenker å prøve med 4" (Har ikke så god plass på dashbordet som deg)som går fra 20Khz til 250hz. Under disse frekvensene er det svært vanskelig å registrere hvor lyden kommer fra.
Man får prøve å modde interiøret i bilen å lage plass hehe. Du har jo gjort det greit ang. plass i din bil så det finnes jo mange løsninger.Ikke så mange som har 4x15" å likevell mye bagasjeromsplass :P
Comment
-
Originally posted by Jobbe88 View PostMan får prøve å modde interiøret i bilen å lage plass hehe. Du har jo gjort det greit ang. plass i din bil så det finnes jo mange løsninger.Ikke så mange som har 4x15" å likevell mye bagasjeromsplass :P
Jeg hadde faktisk tenkt å kjøpe 4 stk nøyaktig samme 8" som de du har! Men kunne ikke få meg til å bryte med bestemmelsen om at alle komponentene skal være så billig som mulig. Derfor ble det 6x9 Infiniti Kappa, som jeg fikk for 1/4 del av norsk pris! Håper de gjør en grei jobb med midbassen!
Knut
Comment
-
Originally posted by nordviks View PostDet er mye som går hvis grubler litt ekstra. Gleder meg til å støpe nytt daschbord, da jeg kommer så langt! Er det vanskelig å jobbe med glassfiber?
Jeg hadde faktisk tenkt å kjøpe 4 stk nøyaktig samme 8" som de du har! Men kunne ikke få meg til å bryte med bestemmelsen om at alle komponentene skal være så billig som mulig. Derfor ble det 6x9 Infiniti Kappa, som jeg fikk for 1/4 del av norsk pris! Håper de gjør en grei jobb med midbassen!
Knut
Comment
-
Originally posted by Jobbe88 View PostEr det noen selgere fra InstallBay her? kjøpte nettopp bl.a Hertz HV 200 og HV130,men jeg lurer litt på hvor store kasser disse skal ha? regner med dette er like viktig på mid bass som på bass.
Det du trenger å vite nå, er delfrekvensen til subben din (Denne kan fininstilles i etterkant). La oss si den er 100hz ved +/- 3db. Hvis jeg tar disse verdiene inn her, da får du opp den optimalet kassen for elementet ditt. Desverre er det problemer med disse små programmene her, i forhold til nettleseren min.
Det optimale her er i hvertfall å lage en kasse som har ett kurvefall på -3db der suben har et kurve fall på -3db, slik at du får en kløft på -3db ved 100hz og dermed en kontrolert og jevn overgang fra sub til middbass.
Når både sub og middbass spiller frekvensen på 100 hz samtidig, vil anlegge i teorien spille like høyt her som ved 60hz eller 150hz. Hvis du er pirkete kan du stille inn forsterkernes volumet ved hjelp av f.eks Ljudia's test CD, som har Sweaps fra 20Khz og helt ned til 20hz.
KnutLast edited by nordviks; 18-06-2008, 08:15.
Comment
-
ser at jeg må forske litt mer på dette,men det hadde jeg regna med Nå driver jeg med fagprøve så får ikke gjort noe med bilen da jeg jobber til 7 om kvelden å egentlig ikke rekker å komme meg hjem om kveldene da jeg driver på 10-12mil unna der jeg bor. Så da får jeg litt ekstra tid til å tenke ut ide'er.
Planene videre nå er mere demping,så en i Team Re-loud hadde kjøpt demping på cd cardic som så helt ok ut å var nesten gratis,så tenkte jeg å skulle prøve den,så har jeg funnet ut at jeg må lage en litt mer snasen løsning på plassering av ampene,så der er det litt spekkulering ennda men starter vel opp med det til neste helg eller noe. Kjøpte mye sånn kunst lær greier for mange mnd sia,så nå får jeg endelig brukt det,tenkte å trekke med det i bagasjen
Men må koble litt igjen,holder som sagt på med fagprøve,hehe
Comment
-
Originally posted by Jobbe88 View Postser at jeg må forske litt mer på dette,men det hadde jeg regna med Nå driver jeg med fagprøve så får ikke gjort noe med bilen da jeg jobber til 7 om kvelden å egentlig ikke rekker å komme meg hjem om kveldene da jeg driver på 10-12mil unna der jeg bor. Så da får jeg litt ekstra tid til å tenke ut ide'er.
Planene videre nå er mere demping,så en i Team Re-loud hadde kjøpt demping på cd cardic som så helt ok ut å var nesten gratis,så tenkte jeg å skulle prøve den,så har jeg funnet ut at jeg må lage en litt mer snasen løsning på plassering av ampene,så der er det litt spekkulering ennda men starter vel opp med det til neste helg eller noe. Kjøpte mye sånn kunst lær greier for mange mnd sia,så nå får jeg endelig brukt det,tenkte å trekke med det i bagasjen
Men må koble litt igjen,holder som sagt på med fagprøve,hehe
Comment
Comment