Announcement

Collapse
No announcement yet.

Civic hatchback '98 - "gjøre det så billig som mulig prosjekt".

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Dag 5 - forts:

Til slutt på dagen dro jeg på meg spanderbuksene og investerte i en pakke vibroplast til bagasjen. Jeg har ikke tenkt å ta'n helt ut, men jeg kan værdsette lyden av en stille bil så litt demping skal bagasjen få.

Det skal nevnes at jeg brukte ganske mye tid på å se etter alternative billige dempematter. Billige asfaltmatter fra mekonomen har jeg brukt før, men de løsner etter en sesong og er bare klin så slikt var ikke aktuellt. Fant flere alternativer som var MYE billigere en vibroplast utenlands, men pga den tunge vekta blir det dyre forsendelseskostnader. Med det tatt med i regnestykket var faktisk vibroplast den billigste og ikke minst beste løsningen.

Var innomhus og henta pakka med vibroplasten og leste samtidig litt på bruksanvisningen. Dem anbefalte å tilføre varme hvis temperaturen var under 10 grader, så jeg kikka på gradestokken:

9.9 grader! Hehe, men gikk fint uten varmepistol likevel.

Først litt vask og en liten slurk med...uhm..mener avfetting med motip. Har dårlig erfaring med å feste ting til flater som ikke er avfettet så jeg har bestandig avfettingsmiddel stående:

Så var det bare å varme opp knokene og begynne å dempe:

En pakke vibroplast var langt ifra nok til å dekke hele bagasjen, men
    det var endel demping baki der fra før så totalt sett er iallefall det meste av gulvet nå dekket med et eller annet.

Jeg gjør ikke mer av dempingen baki der nå. Jeg må av med de andre plastdekslene i løpet av sommeren uansett (har sårt behov for nye bakdempere) så det kan hende jeg tar hjulbuene da i samme slengen.

---

Det er så langt jeg har kommet i denne omgang.
    Nå er det fredag og jeg har andre planer lagt for helgen, så fortsettelsen følger sannsynligvis til mandag.

God helg folkens!

---

Og helt til slutt, slik ser det ut utenfra når man har lite garasjeplass å mekke på:

---
    Last edited by h-75k; 23-05-2008, 19:29.

Comment

Originally posted by mustang<3 View Post
      legg plexiglass over (med neon).. (Y)
      syns det ble pen den racken
      lykke te videre
      Plexiglass eller glass?
      Med tanke på at jeg skal ha bagasje baki der. Holdbarhet og riper og slikt?

Har også vært inne på tanken med en eller annen form for grovmasket netting. Fundere....fundere...

Comment

Glass definitvt. Gjerne med en film over, så du kan enkelt skifte når det blir stygt
        Mvh
        Rolf Try Nygård

Comment

Plexiglass tåler vell mer tyngde! og riper enn glass ? eller har jeg hørt feil?

grovmasket netting over amp?
          Last edited by HLS; 23-05-2008, 19:44.
          // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
          //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
          Mvh
          Rune Kvaal

Comment

Nja, har en liten idé eller fire som jeg trur kan bli pent.
            Vanskelig å forklare, men nettingen jeg tenker på er 2mm stålplate med ca 10mm huller. Lakkert svart matt og med lys på undersiden så vil du knapt se nettingen.

Jeg må lage en lite prøve og se men har gjort noe tilsvarende tidligere og det ble pent som fy.

Enkleste er likevel glassplate da.

En annen fordel med netting er utlufting for ampene. Med glassplate blir det rimelig lukket område nedi der. Kan seff vurdere noe vifte opplegg, men...

Nja..som sagt må gruble litt på det...

Plexi er jeg litt redd for at blir ripete, men glass er på den annen side tungt og det blir jo strengt tatt riper i glass også da. Er ikke så bekymret for tyngde på glass. Min erfaring er at glass tåler utrolig mye slikt sett.
            Last edited by h-75k; 23-05-2008, 19:52.

Comment

Plexiglass tåler vell mer tyngde! og riper enn glass ? eller har jeg hørt feil?

Rart de ikke bruker plexi bilruter da ?

Herdet glass er mer ripebestandig enn Plexi, eneste med plexi at det er "uknuselig", så om du drar til det, så splintrer det ikke.
              Mvh
              Rolf Try Nygård

Comment

Har selv prøvd å bygge plassbesparende, og det er ikke alltid like lett, men målet mitt var å få gitaren og eller gitarforsterkeren min i bagasjen, samt kunne utnytte det at jeg kan legge ned "baksetene" (jeg kaller det "baksete" da dette er en liten probe med kun plass til et par eskimoer i "baksetet") for å utvide bagasjeromsplassen forover.

Uansett, jeg valgte derfor å ha 2 x Rockford Fosgate P1S410, 10" bassere som bare bygger 13cm bakover og en lukket kasse er idéelt sett på 16.42 liter.
                Med 19mm MDF gir det utvendige mål på 305x231,5x356mm (innvendig 267x193,5x318mm). Det kan jo endres på litt (jeg måtte det, de ble for dype), men de elementene og kassene der gir ganske bra trøkk! Og de er ikke mer enn kr 795,- per element. Funka fint for meg i allefall, jeg kjører også den "bedre lyd for ikke mye penger".
                Mvh Marius
                '95 Ford Probe 24V GT - 2.5L V6
                Pioneer Rockford Fosgate DynaBel

Comment

Jeg har fundert litt videre på dette med vindu og kom klokken 01:30 i dag morges til å huske på noe jeg hadde liggende i kjelleren:

Dette er glassplater til et vitrineskap som jeg aldri har fått brukt. Ekte IKEA-kvalitet, men glassene er herdet og burde funke de (Er jo tross alt laget for å sette ting på i utgangspunktet).

Her er en glassplate lagt oppå den ene forsterkeren for å vise størrelsesforholdet:

Nå vil jo glassplaten komme litt lengre unna forsterkeren så mer av den blir synlig.

Så tenker jeg videre enten 3 små ruter - en for hver forsterker - eller muligens bare en rute for for eksempel forsterkeren i midten. Må prøve ut litt hvordan det blir seende ut, men jeg trur detta kan bli bra.

Da sparte jeg litt penger på innkjøp av glass også.
                  Og best av alt; skulle en glassplate knuse så har jeg flere i reserve.

---

Comment

Ikea-platene har fler brukt med bra resultat.
                    Bra bygge dette her, lykke til videre.
                    Reinhardt

Comment

Takk. Kan ikke skjønne at det er noe å utsette på IKEA-glass nei.

Spørsmål - Hvordan fester man vanligvis glassplatene i en MDF plate?

Freser spor på undersiden eller oversiden?
                      Limer fast?
                      Bruker noe lister eller liknende for å holde det på plass?

Jeg kunne godt tenkt meg en løsning der glassplaten ligger plant med overflaten av MDF plata, men samtidig uten av man ser noe fresekant som plata ligger på. Er ikke helt sikker om det er mulig å løse i praksis men....

(Har ikke fres heller, men skal på konsert i tigerstaden i kveld, så det er store sjanser for at jeg tar en tur innom biltema når jeg først er i det nabolaget )
                      Last edited by h-75k; 24-05-2008, 14:59.

Comment

Vil absolutt anbefale deg å få tak i en fres av bedre kvalitet enn biltema...
                        Når du først blir bitt av basillen, så blir fresen flittig brukt
                        Mvh
                        Rolf Try Nygård

Comment

ser meget bra ut, du kunne jo legge flere samme i rekke om du har lys inn på siden av glasset da så kan du få en ganske stilig effekt i skjøtene
                          Pioneer, Mb Q - Q-line og focal k2, min oppskrift på god lyd

Comment

Originally posted by neptyr View Post
                            Vil absolutt anbefale deg å få tak i en fres av bedre kvalitet enn biltema...
                            Når du først blir bitt av basillen, så blir fresen flittig brukt
                            Får vaksinere meg mot basillen trur jeg.
                            Hehe, den dagen jeg blir bitt så trenger jeg en skikkelig plass å mekke på også.
                            Og har jeg råd til ny garasje, så har jeg råd til ny fres også.

Inntill da så får biltema duge.

Comment

Tror det er vanskelig å frese til et perfekt spor for en førstegangsfreser. Prøvde det samme med et plexiglass her om dagen, og det ble litt slurvete.. :P Men det burde gå greit om man er veldig nøye, og ikke tar for mye.

Plexi er forresten veldig sprø plastikk, Lexan derimot, er bøyelig som bare det; anbefales.
                              Toyota Celica T20 (Earthquake, Fusion, Connection, Pioneer)

Brenden Consulting:
                              - Lager websider

Comment

Er da vel aldri meningen å presse fresen? Skal det bli fint må den få jobbe lett uansett Biltemafres holder nok lenge den, jeg kjører på en "Best tools" sak som har overlevd fire år og x antall subkasser og diverse annet, og det er fremdeles full fres i den!
                                Roar Sørlie
                                Tlf 90127075
                                Strandgata 26; mitt andre hjem :P

Comment

Working...
                                X