Announcement

Collapse
No announcement yet.

Civic hatchback '98 - "gjøre det så billig som mulig prosjekt".

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Sjette arbeidskveld:

Pga andre planer i helgen så har jeg ikke fått fortsatt på projektet før i dag.

Før jeg går videre må jeg bare få utrykke en ting:
    GUD SÅ KJEDELIG det er å kjøre uten lyd i bilen!!!!

Sånn, da fikk jeg sagt det

Anyhow, jeg begynte kvelden i kveld med å rydde unna litt signalkabler i bagasjen:

Signalkablene er teipet fast med aluminiumsteip i hele sin fulle lengde til chassiet - fra spiller i front til forsterker bak.

I tillegg til å sitte meget bra, gir det også en skjermingseffekt.

Spot the cables, anyone? 2 stk biltemakabler + 1 monsterkabel. Har brukt disse kablene i snart 2 år nå og aldri hatt noen problemer med dem.

Ettersom kablene er ført ned langs høyre c-stolpe så ble dette på litt feil side i forhold til de nye forsterkerne. Derfor måtte kablene legges under og over på andre siden:

---

Så var tiden kommet til å fundere litt over hvilken løsning jeg skal ha for vindu. Slik fundering tar igrunn lang tid. Jeg vil faktisk påstå at det er fundering over løsninger som tar mest tid i et slikt bygge.

Nok om det. Her er noen bilder fra utprøvingen, med papp, mdf og lister for å simulere gulv:

De platene er bare lagt på der for å gi et bilde av hvor kanten av vinduet kommer.

Jeg har ikke blitt helt enig med meg selv om løsning. Prøvde litt forskjellig med flere glass i forskjelllige posisjoner. De glassene er igrunn litt for små til å vise alt, men jeg kommer ikke til å handle noe annet glass nå så da få det greie seg. Så langt heller jeg mot løsningen av 1 glass over 1 forsterker - sånn bare for å vise litt. Resten blir skjult.
    Last edited by h-75k; 27-05-2008, 23:47.

Comment

Sjette arbeidskveld - forsts.

Før jeg fortsatte i kveld var det en tur på posten for å hente et par pakker:

Ny sikringsblokk, sikringer og kondensator. Igjen - shoppa på ebay for en billig penge.

Det sitter en automatsikring på 100A i bilen fra før, hendig plassert i hanskerommet. Men fra hanskerommet går kabelen nesten 1 meter gjennom torpedoveggen ut til batteriet. Så det er på høy tid å få montert en sikring nærme batteriet.

Kondensator hadde jeg igrunn tenkt å klare meg uten, men den var så billig så jeg kunne ikke dy meg.

På vei tilbake fra posten stoppa jeg innom europris og shoppa litt mer:

Fleece til trekking og stifter til stiftepistolen.

---

Så var tiden kommet for å tilpasse en kasse rundt forsterkerne. Er noe herk å ta bilder med fingra fulle av polyester så det ble ikke så mange bildene.

Plate skjært ut og tilpasset, så montert, stiftet på fleece og polyester lagt på:

Planen er å ha kassa svart matt på innsiden. Glassfiberstøpinga her er bare for å gi litt penere overgang mot gulv, samt skjule dempematter og slikt

Ingen glassfiber under forsterkere ettersom det ikke blir synlig likevel.

I tillegg til å dekke gulvet bidrar glassfiberen til å holde sideplatene stabile.
      Inntill det tørket måtte jeg imidlertid improvisere for å holde det stødig:

Legg merke til farveforskjellen på de to sidene. Det er samme fleece, men på høyresiden er det lagt på polyester fra biltema, mens på den andre siden er det lagt på polyester fra mekonomen.

Det var det jeg rakk i dag. I morgen må de to sidene forsterkes med ytterligere glassfiber.
      Last edited by h-75k; 27-05-2008, 23:50.

Comment

du har ikke problemer med de pluggene på biltemakablene da? mine var så jævla trange å få av og på at jeg endte med å rive av hele støpselet fra ledningen
        mvh Sindre Carlsen

Comment

Originally posted by sicarlse View Post
          du har ikke problemer med de pluggene på biltemakablene da? mine var så jævla trange å få av og på at jeg endte med å rive av hele støpselet fra ledningen
          De er unormalt trange ja, men ikke så trange at jeg har problemer å plugge dem in/ut.

Comment

Får vel legge ut en liten oppdatering.

Har jobba endel i det siste, men er ikke så mye å fortelle om eller ta bilder av. Har for det meste gått i sparkling og pussing og sparkling og pussing og sparkling og...

Forsterkerkassa har fått en liten forsterking med plater foran og bak.

..og litt mer glassfiber her og der.

Sene sommerkvelder er trivelig det og det virker det som myggen synes også.
            Så da er det på tide med litt myggmiddel (seriøst; er sinnsykt mye mygg i år!)

En boks om dagen holder sånn passe bra.

---

Altså, back to topic. Sparkling påbegynt:

Etterfulgt av 6 timer med pussing:

Det klør over hele meg av alt glassfiberstøvet (og det selv etter å ha tatt årets første bad på kvelden i dag!)

Nesten ferdig pusset kasse prøvemontert i bilen.

Jeg gjør ikke mer med kassa nå. Planen er å trekke den med vinyl, men det blir noen flere hull til kabler og slikt så jeg venter med trekkinga til jeg har alle delene på plass.

Kassa kunne sikkert hatt godt av en siste runde med sparkel og puss, men er sånn passe lei pussing nå, så jeg tar en pause og begynner på mer spennende ting. Så tar jeg heller en siste runde med pussepapiret før jeg trekker kassa.

Vinyl er forøvrig kjøpt inn:

Silkematt svart. Er bittelittegranne usikker på om svart er den rette farven med tanke på at resten av interiøret i bilen er mørk grå, men blir det for gæli så får jeg heller trekke om senere.

---

I morgen skal jeg prøve å få begynt på sub-kassa. Det er alltid like gøy så jeg gleder meg Stay tuned folks.

Oh...holdt på å glemme. Skrudde av litt plast baki bilen i dag og hva fant jeg...jo et par med xplod 6x9"

Hehe, merkelig at det fortsatt er liv i de der. Må jo være 6-7 år gamle nå snart (minst!). God lyd? Njaei, men dem er da i det minste godt inspillt!

(Civic'en er forøvrig en av de få bilene jeg vet om der det originalt er plass til 6x9" bak).

---
            Last edited by h-75k; 01-06-2008, 12:50.

Comment

Har fått gjort litt i dag også da

Etter en lang økt med pussing i går var det ok å begynne på noe. Ny sub-kasse stod for tur.

Hadde en ferdig 10" MDF ring liggende. Den er ganske så universal så målene er litt store på den, men pytt sann; det får holde. (Jeg skal nok finne på en måte å få det til å se bra ut.

Først ut, før jeg begynte på kassa var å bore opp og sette i islagsmuttere til subben:

Toppen av mdf-ringen datt av når jeg slo i mutterne så da var det bare å finne frem lim og tvinger:

---

Etter myyye tenking fikk jeg begynt på skjelletet til fronten av kassa:

Smeltelim er fint det, men jævlig varmt å brenne seg på.

Trekking med fleece må til:

Etterfulgt av polyester:

Jeg er ikke helt fornøyd slik formen ble inntill seteryggen. Kommer nok til å skjære vekk og legge på en bue til før jeg fortsetter.

Forøvrig så har jeg funnet ut at jeg ikke liker å bruke fleece. Fleecen suger alt for mye polyester uten egentlig å bli stivt. Jeg har ved et par anledninger tidligere benyttet meg av stretchlaken av bomull og må si at jeg likte det mye bedre. Selv om det ikke er fullt så solid så gir det en stivere flate uten bruk av så mye polyester. Stretchlaken siger heller ikke så mye når det blir vått slik at overflaten blir jevnere.

Dette er første gangen jeg har brukt fleece -tenkte jeg skulle prøve det siden tydeligvis alle andre her inne bruker det - men jeg er ikke imponert. Neste gang blir det strechlaken på denna karen ja.

---

Anyway, det var det jeg rakk i dag. Holdt på i 5 timer i solsteiken og klarte til og med å bli solbrent så det fikk holde for denne gang.
              Last edited by h-75k; 01-06-2008, 23:30.

Comment

prøv fleece fra ikea (irma) så ut som det var fryktelig mye strukturer i det teppet ditt
                www.eirikaspaas.com

Comment

Dette legger du mye arbeid i ser jeg.

Ser bra ut! Flink gutt
                  Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

Comment

Originally posted by klovnster View Post
                    prøv fleece fra ikea (irma) så ut som det var fryktelig mye strukturer i det teppet ditt
                    Jau, er endel stukturer i det teppet. Ikke optimalt, men de kan sparkles vekk.
                    Likevel, om det så hadde vært et helt jevnt teppe så kan jeg ikke forstå at det er lettere å jobbe med enn stretchlaken. Hver sin smak går jeg utifra.

Skal svippe innom ikea om jeg er i nærheten av hovedstaden engang og grabbe med meg et slikt teppe uansett.

Comment

tenkte mer på at irma ikke suger så mye polyester og er solid og enkelt å jobbe med
                      www.eirikaspaas.com

Comment

Se her ja! Det ser ut som det er skikkelig fremgang her! Blir det noe særlig billig da?
                        Toyota Celica T20 (Earthquake, Fusion, Connection, Pioneer)

Brenden Consulting:
                        - Lager websider

Comment

Njaei, billig og billig. Hakke gitt så mye for det så langt. Er selvfølgelig dyrere enn å bare slenge inn en kasse baki, men likevel; materialene er ikke så fryktelig dyre. Jeg skal sette opp et regnestykke etterhvert.
                          Last edited by h-75k; 02-06-2008, 00:15.

Comment

Dette der var ganske god inspirasjon for meg må eg si, ganske grundig og bra arbeide. "Standing Ovation",

Er bare for meg å jobbe noe sinnsykt med overtid for å få samlet litt lommepenger til å komme i gang
                            Bmw E46 320d 00 mod.
                            Music addiction

Comment

Takker og bukker.

Hehe, overtid ja. Er et lite dilemma om dagen det.
                              Jobbe for å tjene penger eller bruke tiden til å mekke anlegg istedet. Hm...tough choice.

Comment

Fekk visst en god del fritid i dag da plutselig, blir ikke overtid men heller for mye tid, vart jaggu sykemeldt

(kolliderte med bil for 3 uker siden, låg på taket. var litt vondt fant eg ut)

Kjøpte meg hvertfall fleece uten struktur
                                Bmw E46 320d 00 mod.
                                Music addiction

Comment

Working...
                                X