Announcement

Collapse
No announcement yet.

Civic hatchback '98 - "gjøre det så billig som mulig prosjekt".

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Hehe, nice (fleecen altså, ikke å take med bilen )

Comment

Ble ikke mer enn en times jobb i dag (fint vær og sånt),
      men dem sier alle monner drar, så her er en liten oppdatering.

Som sagt så var jeg ikke helt fornøyd med avsluttningen på kassa mot seteryggen, så da var det bare å bygge om og reparere:

Skar ut et par ribber til:

Eksisterende ribber på kassa måtte fjernes:

Og da ble det sånn:

Ny ribbe satt på plass og trukket over med stretch denne gang. (Du verden hvor mye bedre det ble). Så var det på tide å begynne litt forsterkning av fronten med mer glassfiber fra innsiden:

Teipen og tvingen er for å holde det rett mens glassfiberen tørker. Var litt småskakt når jeg tok det ut av bilen, så like greit å få retta det opp først som sist.

I morgen er det mer forsterkning som står for tur + baksiden av kassa.

Nevnte jeg at det originalt er plass til 6x9"? Jo, jeg gjorde visst det. Uansett, de har plassen sin her:

Smart plassering igrunn, men rommet de står i er bygd opp av luft, plast, platemetall og dempevatt?
      Gud vet hva den vatten gjør for no godt, men pytt sann...

Om noen vet om noen 6x9" som både er billigere og bedre enn xplod så skrik ut.

---

Dett var dett. Stay tuned.

---
      Last edited by h-75k; 02-06-2008, 22:36.

Comment

Her er et par bra og billig 6x9 http://www.pioneer.no/no/products/25...02i/index.html. Disse mener jeg burde gjøre en bra jobb som bakhøyttalere.
        Andreas Henriksen
        Citroën C4 2006
        Pioneer ODR, Mcintosh og B2

Comment

Njaei, jeg sa både billigere og bedre.
          Tilsvarende xplod høyttalere i dag går for ca 800,- mener jeg å huske (hakke sjekka den prisen), men ettersom dette er billig-billig prosjekt så skal jeg legge lista enda lavere.

Finn noe til under 500,- som er bedre enn sonys xplod 6x9".

Now, there's a challenge!

(De jeg har nå var en gang i tiden sony's toppmodell blandt 6x9". Mener å huske at de hadde 3-4 forskjellige 6x9" på den tiden fra 2-veis til 4-veis)
          Last edited by h-75k; 02-06-2008, 22:52.

Comment

Originally posted by h-75k View Post
            Njaei, jeg sa både billigere og bedre.
            Tilsvarende xplod høyttalere i dag går for ca 800,- mener jeg å huske (hakke sjekka den prisen), men ettersom dette er billig-billig prosjekt så skal jeg legge lista enda lavere.

Finn noe til under 500,- som er bedre enn sonys xplod 6x9".

Now, there's a challenge!

(De jeg har nå var en gang i tiden sony's toppmodell blandt 6x9". Mener å huske at de hadde 3-4 forskjellige 6x9" på den tiden fra 2-veis til 4-veis)
            eg har faktisk kanskje muligens noe billig billig visst det er av interesse, har noe hmmm hva var det nå het...... proson var det både 5.25" og 6x9 aldri vert ute av innpakninga anten da eg sjekket for transport skader. kan selges for ca 5-6oo kr visst du vil.
            har aldri prøvd de men de 10" eg hadde spilte bra for så vidt
            Bmw E46 320d 00 mod.
            Music addiction

Comment

Hm...proson...høres kjent ut, men nja skeptisk. Mener bror min kjøpte noen sånne i svenskeland for noen år siden. Fikk aldri hørt dem da. Spørsmålet er om de er bedre enn xplod?

Er det disse her?

Edit: 5-600kr er de ikke verdt. Går for 249,- SEK.
              Last edited by h-75k; 03-06-2008, 16:22.

Comment

proson spiller ikke akkuratt pent
                Audi A4 2002 Mod, Alpine, Harman kardon, JL audio og MB quart

Stor takk til Rune Burås på Spaceworld Hønefoss for god hjelp og gode priser=)
                Spaceworld Hønefoss, eneste Spaceworld i Norge med bilstereo

Comment

Trur jeg legger "nye 6x9 prosjektet" på hylla for nå. Skal bli ferdig baki først + frontdørene. Bakhøyttalerne blir siste pri.
                  Last edited by h-75k; 03-06-2008, 18:56.

Comment

Fikk forsterka litt mer på fronten i dag (lagt på 3 lag glassfiber) + påbegynt litt sparkling, men nå har jeg gått tom for både polyester og sparkel.

Får vel shoppe litt mer materialer i morgen, så får jeg begynt på baksiden av kassa.

Comment

Pakkedag i dag

Alltid like gøy med pakker og dagen i dag er intet unntak.

Hva skjuler seg inni her, mon tro?

Joda, det nye frontsettet mitt:

Er ordentlig spent på hvordan disse her låter. Ikke minst fordi det er første prosjektet hvor jeg bruker 5.25". Har vært bortskjemt med 6 1/2" i alle år. Sitter til og med 6 1/2 i bilen nå.

+ en hel bataljon med skruer og deksler og festeanordninger:

Rimelig mange monteringsmuligheter på det settet. Diskantene har 3 forskjellige monteringsmetoder, inklusive som senterdiskant -< Man kan ta ut konen i senter av midbassen, sette på en adapter og montere diskanten i senter. Mao kan man bruke settet som en koaxhøyttaler (med litt bedre delefilter enn hva som er vanlig for koax da )

---

Anyhow, fikk sparkla litt mer i dag + påbegynt støping av bakside til subkassa:

Brukte for første gang støpeplast i dag, egenhendig kjøpt inn fra biltema (funker fett det):

Knallfine greier å jobbe med. Skulle bare ønske at herdetiden var litt kortere. Kanksje ikke fullt så kort som polyester, men 30min kanskje 1 time hadde vært fint.

---

På slutten av dagen fikk jeg da også tid til å plukke ut innmaten fra den gamle subben:

Fin og ordentlig skuddsikker sub det der. Men blir nok bytta ut ja og forvist til ny jobb som brevvekt.

---

Dett var dett for denne omgang. Cya all tomorrow.
                      Last edited by h-75k; 04-06-2008, 23:59.

Comment

På poliester kan man jo endre herdetiden med hvor mye herder man har oppi. Burde vel gå ann å gjøre det med støpeplast å(?) (Hvis det er herder på egen flaske/boks)
                        Kjører VW Passat 2003
                        Vw Caddy 2012 (jobb)

Comment

Originally posted by Stranden View Post
                          På poliester kan man jo endre herdetiden med hvor mye herder man har oppi. Burde vel gå ann å gjøre det med støpeplast å(?) (Hvis det er herder på egen flaske/boks)
                          Har testet litt rundt det med støpeplast, og det fungerer ikke på samme måte som med polyester. Har man i mer herder har jeg opplevd at den faktisk herder saktere.
                          Mvh Tony
                          - The only road to take is perfection itself

Comment

Støpeplast fra biltema? Viste jeg ikke om. hvrdan funker den, og hvor mye koster den?

Comment

Var litt tilfeldig at jeg kom over støpeplasten til biltema. Skulle egentlig bare innom for å kjøpe polyester.

De kaller det riktignok lamineringsepoxy, men utifra alt hva jeg kan skjønne så er det akkurat samme greiene det er snakk om.

Her er linkene med info og priser:
                              http://www.biltema.no/products/produ...iItemId=136163
                              http://www.biltema.no/products/produ...iItemId=138666

Var veldig fin å jobbe med, men som sagt jeg synes jeg herdetiden var litt lang.
                              Jeg prøvde å ha i mer herder, men det utgjorde ikke noe merkbar forskjell.
                              Kvaliteten på støpen når det hadde tørket var det ingen ting å si på.

Biltema selger støpeplasten i sett med epoxy og herder. Blandingsforhold 2:1.

Det minste settet deres på 0.3l holder til ca 1liter fyllstoff.
                              Last edited by h-75k; 05-06-2008, 15:06.

Comment

Originally posted by h-75k View Post
                                Var litt tilfeldig at jeg kom over støpeplasten til biltema. Skulle egentlig bare innom for å kjøpe polyester.

De kaller det riktignok lamineringsepoxy, men utifra alt hva jeg kan skjønne så er det akkurat samme greiene det er snakk om.

Her er linkene med info og priser:
                                http://www.biltema.no/products/produ...iItemId=136163
                                http://www.biltema.no/products/produ...iItemId=138666

Var veldig fin å jobbe med, men som sagt jeg synes jeg herdetiden var litt lang.
                                Jeg prøvde å ha i mer herder, men det gjorde ikke noe merkbar forskjell.
                                Kvaliteten på støpen når det hadde tørket var det ingen ting å si på.
                                Da vet jeg de til jeg skal begynne med bil stereo =)
                                Kjører VW Passat 2003
                                Vw Caddy 2012 (jobb)

Comment

Working...
                                X