Announcement

Collapse
No announcement yet.

Civic hatchback '98 - "gjøre det så billig som mulig prosjekt".

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Jeg skal definitivt handle mer av det der.

Til sammenlikning:
    1 liter støpeplast og herder fra Installbay: 458,-
    1 liter støpeplast og herder fra Biltema: 340,-

1 liter fyllstoff fra Installbay: 100,-
    1 liter fyllstoff fra Biltema: 65,-
    Last edited by h-75k; 05-06-2008, 15:17.

Comment

Handler vel litt om kvaliteten på det du kjøper også

Comment

Originally posted by sredving View Post
        Handler vel litt om kvaliteten på det du kjøper også
        Man må selvfølgelig se ann hva man kjøper, for ikke alt er like bra på biltema. Men genrellt sett så er jeg meget fornøyd med biltemas produkter. Dette gjelder kanskje spesiellt biltemas båtplast/sparkel/polyester/støpe-produkter som jeg er godt fornøyd med. Billigere er det også. Ta for eksempel prisen på aluminiumsrulle (for å rulle ut luftbobler i glassfiber):

Installbay: 99,-
        Biltema: 49,-

Akkurat samme kvaliteten!

Polyesteren til biltema bruker litt lengre tid på å herde enn konkurrentenes alternativ, men sluttkvaliteten er det overhodet ingenting negativt å si på. Enkelte ganger synes jeg det faktisk er bedre med lengre tørketid, så slipper jeg å blande så ofte.

Om jeg skal si noe negativt om biltema så er det at de ikke har nettbutikk. Mao så det ikke alle som kan få tak i varene deres.
        Last edited by h-75k; 05-06-2008, 15:25.

Comment

Originally posted by h-75k View Post
          Polyesteren til biltema bruker litt lengre tid på å herde enn konkurrentenes alternativ, men sluttkvaliteten er det overhodet ingenting negativt å si på.
          Det vil jeg si er feil. Dette beror helt på temperatur og mengde herder, bl.a.!
          Mvh Tony
          - The only road to take is perfection itself

Comment

Originally posted by Typhon View Post
            Det vil jeg si er feil. Dette beror helt på temperatur og mengde herder, bl.a.!
            Tja, jo selvfølgelig. Men ved samme blandingsforhold som konkurrentene så er den tregere til å tørke. Ingen tvil om det. Jeg pleier vanligvis å ha i dobbel dose herder i forhold til hva biltema anbefaler (+ ofte en ekstra dæsj -> just for good measures) og jeg synes likevel at den tørker tregt. Ved 25 grader romtemperatur har jeg vanligvis 20-30min å jobbe på før det begynne å stivne, men det går nesten en time før den ikke lenger er klissete på overflaten.

Plastic padding sin polyester er beinhard etter 10-15 min til sammenlikning.
            (Nå bruker PP riktignok ikke flytende herder, men pasta. Mulig at det er noe forskjell der).

Har også testet med en polyester, kjøpt hos brl i sverige. Denne hadde flytende herder og den tørket som normalt forventet, 10-20min avhengig av blandingsforholdet.

Har ikke testet installbay sin polyester, så jeg aner ikke hvordan den er å jobbe med.

Om det er noen forskjeller mellom merkene ellers så har ikke jeg merket noe til det. Som sagt, sluttkvaliteten har blitt akkurat like god uansett hvilken polyester jeg har brukt.
            Last edited by h-75k; 05-06-2008, 15:44.

Comment

Fikk da jobbet en liten times tid i dag også.

Er så og si ferdig med pussing og sparkling av fronten på subkassa.
              Fikk også festet sammen bakside og forside i dag.

Ble veldig mye bedre den avslutninga mot seteryggen enn slik det var først. Ble endel ekstraarbeid med å endre på det, men det var det verdt.

I morgen kommer jeg til å ta ut kassa av bilen og forsterke skjøten mellom bak og fremside + pussing av skjøten.
              Forhåpentligvis så så har jeg den klar til å trekke med vinyl på lørdag.

Må prøve å estimere noe volum på kassa etterhvert også, så jeg vet om jeg bør bruke hele lengden som kasse eller om jeg skal forkorte den inni ved å legge på en ekstra skillevegg. Personlig så foretrekker jeg lyden av små lukka kasser (gjerne en liter eller to for liten), men det bør ikke bli for smått heller.

---

Comment

Jøss, har biltema støpeplast også altså. Er enig med deg at polyesteren til biltema funker. Aldri hatt noe problem med den. Men sparkelen Biltema har er TOTALT ubrukelig! Mye klumper og blir lett luft i den.

Comment

Originally posted by AudioCustom View Post
                  Men sparkelen Biltema har er TOTALT ubrukelig! Mye klumper og blir lett luft i den.
                  Dessuten har den forbanna lang herdetid, og er vanvittig hard å pusse...
                  Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

Comment

4CR sin som Installbay (heretter forkortet IB for evig og alltid :P ) selger er jo som smør i sammenligning med de 2-3 andre typene jeg har prøvd..

blir bra dette her
                    sound.vision.soul

Type R

Comment

Originally posted by sqwannabe View Post
                      Dessuten har den forbanna lang herdetid, og er vanvittig hard å pusse...
                      Synes ikke den er så hard å pusse, men det riktig som du sier - og som jeg har poengtert tideligere - polyestervarene til biltema har unormalt lang herdetid.

Jeg har handla litt støpeplast fra Installbay også nå.
                      Skal bli spennede å se hvordan den er i forhold til biltema's.
                      Last edited by h-75k; 06-06-2008, 14:46.

Comment

zink-sparkelen til biltema er heeelt ok
                        Mvh Tony
                        - The only road to take is perfection itself

Comment

Den har jeg ikke testa.

Det jeg har brukt så lagt i prosjektet er en blanding av biltema polyestersparkler og presto sine polyestersparkler.

Jeg kan med hånda på hjertet fortelle at jeg overhodet på ingen måte har merket noen som helst forskjell på de to (bortsett fra litt lengre herdetid på biltema sin da)

Comment

Har blitt litt lenge sidenen oppdatering. Ting går smått for tiden (mye annet å gjøre), men det går da fremover.

Først vi jeg ta opp temaet sub. Ikke fordi den subben jeg har i dag ikke funker, for det gjør den så absolutt. Har igrunn vært fornøyd med den. Men forandring fryder så da gikk jeg på en liten smell.

Kriteriene mine var som følger:
                            - Maks kr1000,-
                            - 10"
                            - Egnet for lukket kasse med lite volum

Følgende elementer ble vurdert:

Focal 25A1, Pris: 990,-

Infinity 1050w, Pris: 895,-

Rockford Fosgate P1S410, Pris: 745,-

JBL GT4-10, Pris: 890,-

Polk DB104, Pris: 1295,-

Kenwood W110S, Pris:416,-

Pioneer TS-W257D4, Pris:998,-

Vel, jeg kikket endel på databladene til disse (+ et par andre) og her var det mye rart. Alle kandiatene hadde et eller annet som jeg ikke likte. Det var elementer som ikke passa i lukka kasse. Det var elementer med heeelt snåle kurver og parametre. Noen var laget av bambus. Andre hadde xmax på bortimot ingenting osv...osv.

Så etter langt om lengre og lengre en langt så falt mitt endelig valg på [fanfare]:

Hertz ES 250, Pris: 999,-

Dette var det eneste elementet blandt alle kandiatene som - iallefall på papiret- oppfulgte mine krav.

Jeg har har aldri hørt hertz elementer før så detta blir spennende.
                            Burde kanskje ha rådført meg med dere først, men den som intet våger...

Elementet er handlet inn og kommet i hus. Trur detta blir bra jeg.

Eller hva mener dere?

---

Comment

Spørs litt hva du er ute etter av lyd... personlig synes jeg RF`n er litt tøffere i trøkk. JBL`n har jeg såvidt vært borti og den fulgte godt med av bass oppover før den "ga seg". Hertz`n, Focal`n eller RF`n ville jeg valgt så synes du har gjort et bra valg der.
                              Kanskje andre som har mer erfaring med mer her...
                              Reinhardt

Comment

Har lite erfaring med RF (bare hørt såvidt). JBL er fin til å buldre med, men blir etter min mening noe upresis når det kommer til trøkk og slag. Focalen var absolutt en av de som kom høyest på lista, men elementet bygde litt for mye fysisk bakover samtidig som verdiene tilsa at den ikke var så glad i liten lukket kasse. Dermed ble det Hertz.

Smak og behag igrunn. Jeg er tilhenger av mer presis slagbass og ikke så mye dyp buldrebass. Har alltid vært glad i lyden av liten lukket kasse, gjerne bygget helt på minimumsgrensa (1-2 liter for liten).
                                Last edited by h-75k; 12-06-2008, 23:37.

Comment

Working...
                                X