Announcement

Collapse
No announcement yet.

Civic hatchback '98 - "gjøre det så billig som mulig prosjekt".

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

En liten oppdatering.

Kassa er nå helt ferdig sparklet og pusset. Det gjenstår bare trekking. Men før jeg trekker noe som helst vil jeg ha alle deler ferdige og prøvemontert. Dermed er kassen satt til siden for nå.

Tiden var duket for å begynne å tenke på kabler og sånt.

Nye terminalblokker måtte på plass, men først måtte jeg finne et passende sted å montere dem. Lokasjonen er ikke kritisk da disse uansett ikke skal bli synlige når alt er ferdig. Etter å ha tenkt litt så bygde jeg på en kant på forsterkerkasse hvor terminalene kunne skrus fast.

Lim, tvinger og skruer må til.

Som dere ser er plassen mot seteryggen på kortsiden av kassa. Hovedårsaken til denne plasseringen er pga den eksisterende strømkabelen som er trekt i bilen (sees i senter av bildet). Kabelen er nemlig fryktelig kort og går bare ca 10cm inn i bagasjerommet. Så for å unngå å enten strekke ny kabel eller å skjøte på eksisterende var dette den beste plasseringen.

Kondensatoren blir montert på siden av kassa sånn omtrent her:

Heller ikke kondensatoren skal bli synlig.

Markering av kondensatorfester + viftegrill:

Jeg har valgt å beholde de originale festebrakettene foreløpig. Er litt skeptisk til om de er solide nok, så det er mulig de blir byttet ut etterhvert.

Kjøling må forsterkerne ha, så det blir montert en 12cm vifte på ene siden.

Jeg vurderte lenge å lage et tilsvarende hull på andre siden for å få luften ut, men det er såpass mye glipper rundt omkring at et overtrykk fra viften vil presse den varme lufta ut (vifta blir mao satt til å blåse inn i kassa).

Test med gitter. Dette blir sannsynligvis byttet ut med svart nettingplate etterhvert. Netting er ikke like effektivt (blokkerer luft og skaper turbulensstøy), men av utseendeårsaker (gitteret blir synlig gjennom glasset) så gjør jeg det slik. Viftestøyen blir uansett så lav at vanlig veistøy vil overdøve denne.

Terminalblokkene blir sittende omtrent slik:

Og alt blir festet med gjennomgående hylsemuttre og M4 maskinskruer.

Dette gjøres fordi jeg har benyttet 10mm MDF, slik at det er ikke så mye å skru i med vanlig treskruer. Dessuten så stoler jeg ikke på at treskruer sitter godt nok. Bildet ovenfor viser skruen som fulgte med kondensatoren sammenliknet med hylsemutteren.

----
    Last edited by h-75k; 13-06-2008, 12:29.

Comment

Har mer oppdateringer jeg

Kabler i lange baner. Og på kabler trenger man kabelsko. Da er det kjekt med ordentlig verktøy:

Pene krympinger av kabelskoene blir det også. Detta sitter godt!

Som dere ser så bruker jeg fortinnede kobbersko. Er suverene å bruke, men forutsetter riktig verktøy for å få satt på. Slike billige (les: dyre) gullbelagte bilstereosko man får kjøpt overalt har jeg aldri hatt noe sansen for. De sitter ikke like godt, har mindre kontaktflate osv. Er mest juggel i mine øyne. Greit nok at gull leder strøm bedre, men nå blir tapet så forsvinnende lite at det ikke utgjør noe forskjell uansett. Eneste fordelen med gullbelegg må være at de ikke korroderer, men har aldri opplevd den problematikken som noe tema i praksis.

Festepunkt for jording må lokaliseres, pusses og monteres. Har allerede et festepunkt og jordkabel montert som har fungert 100% uten hverken sus eller støy, men trenger et til for kondensatoren.

Kabelen skal trekkes med krympestrømpe og beskyttelsesstrømpe etter hvert. Og så blir det vel fort noe mer lyddemping baki her når jeg føler meg rik igjen

Er brukt 21mm2 kabler fra biltema. Nok en vare fra biltema jeg ikke har noe negativt å si om (bortsett fra at faktisk biltema er litt dyrt på dette området da).

I tillegg ser dere den gule remoten min og masse kjeks og godterismuler. Slik blir det av å ha unger baki. 3 kronestykker fant jeg også under baksetet.

Nærbilde av fordelingsblokken. El cheapo vare, men den funker.

Gjennomgående hylsemuttre:

For å hinder overslag via skruen samt oppriping av lakk osv ble skruene beskyttet med et lag kapton-tape (tåler 7kV overslag!!!) etterfulgt av selvklebende filt på toppen:

Kondensator montert på plass på siden av kassa:

Plusskabel til kondensator laget ferdig. Man tar hva man har og da blir det litt ymse farver på endeisolasjon og slikt.
      Men strømmen er farveblind den, så det spiller ingen rolle :

Også denne blir strekt med strømpe utenpå etterhvert.

Rosa 8mm2 til hver forsterker. Digg farve!!! (Eller?)

Og blå 8mm2 jordkabler:

Herlig med slik en farveprakt blandt kablene.

Så langt alt vel. I løpet av helgen skal jeg prøve å få montert forsterkerne på plass og tilpasset kabellengder.

---
      Last edited by h-75k; 13-06-2008, 14:20.

Comment

Ser veldig bra ut dette - fint at du legger ut såpass med bilder også.
        Likte spesielt den kommentaren din om at strømmen er fargeblind LOL
        Reinhardt

Comment

sjå det ja sverger sjøl til den presstanga der og ordentlige kabelsko trenger ikke bekymre deg for korrosjon der, i alle fall ikke med de jeg bruker fra el. grossisten. kan stå i mindre gjestfrie miljø enn i bil i flere tiår

er du elektriker eller, siden du har slik en fin tang? er ikke akkurat billig hvis det er no ordentlige greier
          mvh Sindre Carlsen

Comment

Får kjøpt sånne hos Biltema også nå tror jeg, men den er ikke akkurat billig der heller mener jeg å huske
            Roar Sørlie
            Tlf 90127075
            Strandgata 26; mitt andre hjem :P

Comment

Elektriker og elektriker. Close, but no sigar.
              La oss bare si at jeg har nær tilknytning til bransjen.

Snakker tusenlapper for en skikkelig slik tang.
              Hvor mye jeg har gitt for den snakker vi ikke så høyt om
              Last edited by h-75k; 14-06-2008, 10:08.

Comment

den geniale kabelsko tanga der koster 499kr på biltema
                art nr:12-676
                så løp å kjøp

Comment

Originally posted by golf22 View Post
                  den geniale kabelsko tanga der koster 499kr på biltema
                  art nr:12-676
                  så løp å kjøp
                  Hah! Nice. Slikt no hadde dem ikke for 10 år siden når jeg skaffet meg min tang. Til den prisen burde det vært påbudt for alle å ha slik tang

Mener tanga mi kosta ca 6000,- profft. Så er det også ekte amp-tang med 2 forskjellige utvekslinger og skrallehåndtak for å klemme på gradvis. Men gud bevares, jeg vil tippe at biltema tanga funker helt fint den også.
                  Last edited by h-75k; 14-06-2008, 19:17.

Comment

Pakkedag!

Fikk de nye bakhøyttalerne mine i dag, MB Quart ETA 169.

Som dere kanskje husker så var jeg på utkikk etter nye billige høyttalere for å erstatte xplodene. Alt annet billig jeg fant her til lands var ordentlig søppel så da ble det disse istedet. Er riktignok billigserien til MB quart så kan jo være at de låter søppel disse også, men jeg trur/håper ikke det. Er nok uansett bedre enn xlplodene. Dessuten så har jeg jo MB quart foran også så detta blir nok bra skal dere se.

Jeg kommer ikke til å bruke den grillen som følger med. Bruker enten de originale grillene i bilen eller lager nye for å matche.

Det ser iallefall mer kvalitet ut enn sony xplod. Er spent på lyden. Ikke minst hvordan de låter/matcher i forhold til reference høyttalerne som skal sitte foran i bilen.

Okei, de ser litt billige ut fra baksiden, men det behøver ikke bety så mye.

Totalt så kom disse på ca kr450,- inkl frakt, oversendt fra statene.

Noen her som har erfaring med MB quart fra før?

---
                    Last edited by h-75k; 18-06-2008, 00:00.

Comment

Etter å ha vært opptatt med andre ting i helga fikk jeg endelig jobba litt på resten av anlegget i dag.
                      Agendaen for i dag: kabler!

Som de fleste billigforsterkere har kenwooden kun M4 skrutilkoplinger på alle terminaler. Utfordringen blir da å få festet 10mm2 strømkablene til disse. Man kan selvfølgelig bare avisolere og skru kabelen rett i klemma, men jeg fortrekker nå engang kabelsko. Problemet oppstår når de kabelskoene som passe i klemma ikke tar mer en 6mm2 kabel og motsatt. Så etter å trava rundt halve bygda uten å finne passende kabelsko, bestemte jeg meg for å modifisere og lage en løsning selv.

Løsningen ble en 6mm2 sko som ble bøyd åpen for å gi plass til kabelen. 10mm2 kabelen ble deretter loddet fast.

Flexstrømpe utenpå for å beskytte:

Jeg hadde noe strømper liggende, så da ble det hvit og oransje strømper.

Krympestrømpe utenpå for å forsegle endene.

Så er det bare å fortsette på neste kabel. Rinse and repeat.

Det tar tid å gjøre denne jobben. Jeg regnet med en time for alle kablene, men endte opp med å bruke 3 timer i dag og er fortsatt ikke ferdig.

Remote, pluss og minus montert:

Så slik gikk da dagen i dag. Fikk nesten gjort ferdig alle kablene, men har litt igjen som må gjøres i morgen.

Vet enda ikke om alt funker, men for første gang på flere uker fikk jeg hørt noe lyd i bilen i dag. Forsterkeren til fronthøyttalerne er ferdig montert, så selv om det fortsatt sitter noe crappy dynabel i dørene - og ingenting er tunet eller innstillt enda - så har jeg i det minste noe å høre på når jeg kjører til jobb i morgen.

Fikk ihvertfall testet det viktigste -> Jeg har ingen dynamostøy i bilen.

----
                      Last edited by h-75k; 18-06-2008, 00:17.

Comment

ser du er overasket over å bruke 2 timer mere en beregnet,det er jo bare bra,for det tyder jo på at du er nøye Ser jo på innkjøpslista di at du kommer deg bra ut av dette m.t.p økonomi,men tror dette kommer til å spille bra jeg Ser vertfall ut til at det kommer til å bli kult å se på,hehe

artig å følge med,skal ærlig innrømme at jeg nå har stjelt en av dine ide'er :O håper jeg ikke blir sendt bort av den grunn,hehe

Comment

Originally posted by Jobbe88 View Post
                          ser du er overasket over å bruke 2 timer mere en beregnet,det er jo bare bra,for det tyder jo på at du er nøye Ser jo på innkjøpslista di at du kommer deg bra ut av dette m.t.p økonomi,men tror dette kommer til å spille bra jeg Ser vertfall ut til at det kommer til å bli kult å se på,hehe

artig å følge med,skal ærlig innrømme at jeg nå har stjelt en av dine ide'er :O håper jeg ikke blir sendt bort av den grunn,hehe

Ooo...hvilken idé da?

Litt sånn ang økonomien; Selv om jeg har spart mye på de tekniske duppedingsene så går det med endel til monteringsmateriel. Glassfiber, sparkel, støpeplast, vinyl, dempematter, mdf osv koster. Skal sette opp en oversikt etterhvert, men jeg kan allerede nå si at det her de største utgiftene vil ligge.
                          Last edited by h-75k; 18-06-2008, 11:25.

Comment

tenkte å bruke den ide'en din å lage et lignende forsterker rack. Synes det ble veldig kult hos deg

Comment

Kort minioppdatering

Fått gjort noen småting i dag også.

Alle kablene er nå ferdig koplet.
                              (Sorry for dårlige mobilbilder denne gangen)

Det må fortsatt ryddes litt opp med strips osv + at enkelte kabler mangler strømper men det er slikt kosearbeid jeg skal ta senere.

Fikk koplet på og testet ut kondensatoren også. 14,3V må sies å være godkjent ladespenning.

Har aldri hatt noe problem med spenningsfall i denne bilen. Sprett nytt batteri, dynamo og gode kablinger foran har jeg også.
                              Men får man en kondensator kasta etter seg for nesten ingenting så - kanke skade

De nye bakhøytallerne fant sin rette plass baki bilen.

Og originaldekselen ble satt på.

Jeg husker det var fryktelig trangt med xplodene der, men med mb'ene var det god klaring til dekselet.

Originale skruer og skiver fikk seg en dusj med svart lakk før de ble skrudd på plass.

Og det var det. Satt en time og hørte på bakhøyttalerne. Førsteintrykket er meget bra. Nå har jeg ikke justert noe eq og slikt enda (jeg venter med det til høyttalerne er spillt inn), men jeg syntes umiddelbart at de spiller nøytralt men pent. Litt ukontrollert det lavre registeret, men nå lyttet jeg da også uten høypassfilter skrudd på. Kanskje noe kraftige i mellomregisteret, mens diskanten var pen uten skriking.

- Likevel, dette er kun et førsteinntrykk. Jeg kommer tilbake med ny rapport når alt er spillt inn og justert.

---
                              Last edited by h-75k; 19-06-2008, 00:07.

Comment

I går var dagen da jeg hadde planlagt å lage nye bakplater til setene.

2 stk plater av 1mm aluminium ble klippet ut:

Det originale baktrekket fra setene ble klippet til og brukt som mal:

Klippe, klippe:

File, file:

Og vips så har man 2 dekkplater til baksetene:

Så var planen å ta med platene ut i bilen for prøvemontering og tilpassing av festehuller før jeg trekker platene med teppe eller vinyl.

Men når jeg kom ut i bilen den kvelden så fant jeg til min store forskrekkelse; Vann i bagasjerommet!

Heldigvis var det ikke mye, men slik kunne det ikke være. Jeg har ikke hatt dette problemet tidligere så da var det bare å lete etter synderen. Og den fant jeg ved høyre baklykt. Vannet trang igjennom pakningen mellom lykt og karosseri. (Pakning og pakning fru blom. Var en slags skumgummimatte som var brukt. Veide sikkert en kilo den matta pga alt vannet som den hadde sugd opp).

Så da gikk nå resten av kvelden med til å fikse dette. Får heller fortsette med bakplaten til baksetet i kveld.

----
                                Last edited by h-75k; 23-06-2008, 12:32.

Comment

Working...
                                X