En liten oppdatering.
Kassa er nå helt ferdig sparklet og pusset. Det gjenstår bare trekking. Men før jeg trekker noe som helst vil jeg ha alle deler ferdige og prøvemontert. Dermed er kassen satt til siden for nå.
Tiden var duket for å begynne å tenke på kabler og sånt.
Nye terminalblokker måtte på plass, men først måtte jeg finne et passende sted å montere dem. Lokasjonen er ikke kritisk da disse uansett ikke skal bli synlige når alt er ferdig. Etter å ha tenkt litt så bygde jeg på en kant på forsterkerkasse hvor terminalene kunne skrus fast.
Lim, tvinger og skruer må til.
Som dere ser er plassen mot seteryggen på kortsiden av kassa. Hovedårsaken til denne plasseringen er pga den eksisterende strømkabelen som er trekt i bilen (sees i senter av bildet). Kabelen er nemlig fryktelig kort og går bare ca 10cm inn i bagasjerommet. Så for å unngå å enten strekke ny kabel eller å skjøte på eksisterende var dette den beste plasseringen.
Kondensatoren blir montert på siden av kassa sånn omtrent her:
Heller ikke kondensatoren skal bli synlig.
Markering av kondensatorfester + viftegrill:
Jeg har valgt å beholde de originale festebrakettene foreløpig. Er litt skeptisk til om de er solide nok, så det er mulig de blir byttet ut etterhvert.
Kjøling må forsterkerne ha, så det blir montert en 12cm vifte på ene siden.
Jeg vurderte lenge å lage et tilsvarende hull på andre siden for å få luften ut, men det er såpass mye glipper rundt omkring at et overtrykk fra viften vil presse den varme lufta ut (vifta blir mao satt til å blåse inn i kassa).
Test med gitter. Dette blir sannsynligvis byttet ut med svart nettingplate etterhvert. Netting er ikke like effektivt (blokkerer luft og skaper turbulensstøy), men av utseendeårsaker (gitteret blir synlig gjennom glasset) så gjør jeg det slik. Viftestøyen blir uansett så lav at vanlig veistøy vil overdøve denne.
Terminalblokkene blir sittende omtrent slik:
Og alt blir festet med gjennomgående hylsemuttre og M4 maskinskruer.
Dette gjøres fordi jeg har benyttet 10mm MDF, slik at det er ikke så mye å skru i med vanlig treskruer. Dessuten så stoler jeg ikke på at treskruer sitter godt nok. Bildet ovenfor viser skruen som fulgte med kondensatoren sammenliknet med hylsemutteren.
----
Kassa er nå helt ferdig sparklet og pusset. Det gjenstår bare trekking. Men før jeg trekker noe som helst vil jeg ha alle deler ferdige og prøvemontert. Dermed er kassen satt til siden for nå.
Tiden var duket for å begynne å tenke på kabler og sånt.
Nye terminalblokker måtte på plass, men først måtte jeg finne et passende sted å montere dem. Lokasjonen er ikke kritisk da disse uansett ikke skal bli synlige når alt er ferdig. Etter å ha tenkt litt så bygde jeg på en kant på forsterkerkasse hvor terminalene kunne skrus fast.
Lim, tvinger og skruer må til.
Som dere ser er plassen mot seteryggen på kortsiden av kassa. Hovedårsaken til denne plasseringen er pga den eksisterende strømkabelen som er trekt i bilen (sees i senter av bildet). Kabelen er nemlig fryktelig kort og går bare ca 10cm inn i bagasjerommet. Så for å unngå å enten strekke ny kabel eller å skjøte på eksisterende var dette den beste plasseringen.
Kondensatoren blir montert på siden av kassa sånn omtrent her:
Heller ikke kondensatoren skal bli synlig.
Markering av kondensatorfester + viftegrill:
Jeg har valgt å beholde de originale festebrakettene foreløpig. Er litt skeptisk til om de er solide nok, så det er mulig de blir byttet ut etterhvert.
Kjøling må forsterkerne ha, så det blir montert en 12cm vifte på ene siden.
Jeg vurderte lenge å lage et tilsvarende hull på andre siden for å få luften ut, men det er såpass mye glipper rundt omkring at et overtrykk fra viften vil presse den varme lufta ut (vifta blir mao satt til å blåse inn i kassa).
Test med gitter. Dette blir sannsynligvis byttet ut med svart nettingplate etterhvert. Netting er ikke like effektivt (blokkerer luft og skaper turbulensstøy), men av utseendeårsaker (gitteret blir synlig gjennom glasset) så gjør jeg det slik. Viftestøyen blir uansett så lav at vanlig veistøy vil overdøve denne.
Terminalblokkene blir sittende omtrent slik:
Og alt blir festet med gjennomgående hylsemuttre og M4 maskinskruer.
Dette gjøres fordi jeg har benyttet 10mm MDF, slik at det er ikke så mye å skru i med vanlig treskruer. Dessuten så stoler jeg ikke på at treskruer sitter godt nok. Bildet ovenfor viser skruen som fulgte med kondensatoren sammenliknet med hylsemutteren.
----
Comment