Announcement

Collapse
No announcement yet.

Civic hatchback '98 - "gjøre det så billig som mulig prosjekt".

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Jeg er ordentlig nyforelska i kveld!

De diskantene på det MBQ frontsettet er noe av det vakreste og peneste jeg noensinne har hørt.
    Er det virkelig mulig for noe så smått å spille så pent?
    Jeg har hørt mye forskjellige diskanter før men dette... *sukk* ...jeg vil ut i bilen igjen og høre mer....

Altså, jeg måtte bare skyte inn å si det. Skal komme tilbake med mer bilder og oppdateringer snart. Vil bare få si at at det nå er lyd i alle høyttalerne mine. Jeg må fortsatt tune og justere litt på lyden:
    - diskanten på koaxsettet bak skal dempes litt.
    - midbassen foran kan ha godt av bedre plassering (som sagt så er det midlertidig satt i originalfestet frem til ferien er over)
    - subben skulle jeg gjerne ha sett ørlite-bittegranne mer kontrollert, så det kan hende jeg skal finne på noe lurt for å redusere kassa med et par liter eller no. Samtidig så må jeg dempe gainen på subforsterkeren. Det herzt elementet er jo bare brutalt lettspillt.

..men altså den diskanten foran altså.... Okei jeg skal gi meg nå

----
    Last edited by h-75k; 27-06-2008, 00:17.

Comment

• Nice!

Hvad är det för tillverkare på diskanten? Nu när du sa att den var så bra så blev man sugen på att skriva upp den på "bra-att-veta" listan

Ser fram emot kommande updates

Lycka till!

Comment

• Originally posted by ToXtreme View Post
        Hvad är det för tillverkare på diskanten? Nu när du sa att den var så bra så blev man sugen på att skriva upp den på "bra-att-veta" listan
        Det er MB quart sine 3/4" referanse-diskanter.

Comment

• Kan skrive under på at mb quart kan høyttalere har selv q-line serien, og kan ikke akkurat klage på kvaliteten når det kommer til lyden!
          Pioneer, Mb Q - Q-line og focal k2, min oppskrift på god lyd

Comment

• Har fått tweaka litt på 5 1/4" elemententene nå.
            I tillegg har jeg justert mengden dempevatt i subben og justert gainen på forterkerne. Fant ut at frontsettet var såpass tungdrevent at jeg må justere ned både bakhøyttalerne og subben. Foreløpig er frontsettet stilt +4dB i gain i forhold til det andre.

Jo og så har jeg fått stillt inn avstand/tidsforsinkelse på høyttalerne, så soundstagen er mye mer riktig nå.

Bakhøyttalerne tenker jeg nå kun over dersom jeg skrur dem av. Mao, soundstagen kommer forfra og bakhøyttalerne gjør ambient-jobben. Akkurat slik jeg liker det.

Satt og lytta et par timers tid i dag. Satt og hørte på Norah-jones først og ble mektig imponert. Spiller rent og pent, men nøytralt. Diskanten er upåklagelig og vokalene er tydelig og klare og akkurat der de skal være igrunn.

Så satte jeg på Pink Floyds; Dark side of the moon. Og dæven døtte! Jaggu kan ikke basselementene i frontsettet spille også. Jeg hadde gåsehud igjennom hele "The great gig in the sky". Aldri før har jeg hørt vokalen til Clare Torry så nydelig. Og når trommene slår inn etter en stund så er det kontrollert og med full trøkk.

Altså, jeg tuller ikke. Jeg satt med øynene lukka og hadde orntli ståpels igjennom hele låta.

Skal prøve å ikke lukka øya slik når jeg er ute og kjører da

---

I min første bil hadde jeg komponentsett fra Polk. Det har vært den beste lyden jeg noensinne har hatt i en bil - frem til i dag. Jeg er herved offisielt MB-quart frelst. Halleluja!

BTW, om dette låter så bra. Åssen ialle dager låter q-settene deres? Eller, ikke minst, hvordan låter det idet hele tatt med 6 1/2" istedet? Det tør jeg ikke tenke på engang.

Anyway, har fortsatt ikke begynt å fikle med equalizinga, så dette trur jeg kan bli bra.

Okei, jeg skal slutte å skryte av MB-quart nå.

---
            Last edited by h-75k; 28-06-2008, 21:30.

Comment

• Kanke gi meg desverre. Satte på de samme låtene, jeg nettopp hørte på i bilen, på hjemmeanlegget nå. Et anlegg med B&W høyttalere og Denon forsterker.

Altså...det låter ortli søppel i forhold! Seriøst! Jeg ble skikkelig skuffa over hjemmeanlegget mitt nå.
              Last edited by h-75k; 28-06-2008, 21:37.

Comment

• Noen som har lyst på fler bilder da? Har selvfølgelig fått gjort bittegranne i dag også

Dagens agenda: Fikse kjøling til forsterkerne.
                Ja, til mange av deres store skuffelse har jeg bestemt meg for å droppe vindu bak og heller lage en "stock" bagasje (beklager så meget for det).

Vet egentlig ikke om forsterkerne trenger noe mer luft, men for å være på den sikre siden... Så da var det bare å sette igang med å lage hull i bakplata.

Plassering av hull tegnes opp:

Kappe først og tenke etterpå....eller var det motsatt?

Mitt aller første fresespor noensinne:

Biltema-fresen funket som gull den. Var supergøy å frese da

Jeg ble forbausa over hvor lett det var å bruke fresen. Trudde det skulle være mye vanskeligere jeg.

Ferdig:

Okei, jeg bomma et par steder. Men sånn går det når man kaster seg inn i fresens verden uten å lese regelboka først. Dette blir ikke synlig uansett, så det spiller ingen rolle.

Feiga og brukte stikksaga til å skjære hull da:

Tre stk ferdige hull:

Så kommer cluet med fresekantene. De var til forsenking av gitter:

En dose lakk for å beskytte mot rust og deretter limt fast med silikon:

Teppe må til for å skjule det hele:

Et voila! Et stk ferdig gulv:

----
                Last edited by h-75k; 29-06-2008, 00:45.

Comment

• Det ble utrolig bra! Flott og praktisk bagasjerom. Har hatt planer om å gjøre noe lignende lenge, men har ikke hatt råd til sub enda
                  Olav L.
                  Volvo 740 GLT -90

Comment

• hvorfor legger du så mye jobb i med de gitterne da du ikke skal bruke det til å se forsterkerne?
                    VW Golf 4
                    Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
                    Simen Sormbråten

Comment

• Originally posted by simso View Post
                      hvorfor legger du så mye jobb i med de gitterne da du ikke skal bruke det til å se forsterkerne?
                      Hullene er for å slippe ut varmen som stiger fra forsterkerne (igjennom teppet).

Gittrene er for å gjøre gulvet stivt under teppet, så ikke teppet skal bule nedover i hullene.

Nedsenkinga er for at gitrene skal ligge plant med gulvet og ikke ligge som en kul under teppet.
                      Last edited by h-75k; 29-06-2008, 00:43.

Comment

• veldig pent bagasjerom! må si du legger mye i det når du holder på om du vil høre q-sett en gang så har jeg i bilen min, skal jo ikke se bort fra at jeg er på noen treff nå å da
                        Pioneer, Mb Q - Q-line og focal k2, min oppskrift på god lyd

Comment

• Likte dette godt!
                          Enkelt og greit vel gjennomført..
                          Mvh
                          Are
                          1994 Nissan Micra Super S
                          Pioneer - Focal - Helix - Audison Connection - Exide Maxxima 900 DC

Comment

• Takk takk. Nå gjenstår igrunn bare noen småting + at jeg vurderer å gjøre noe med dørene foran.

Appropo dørene. 5 1/4" elementene sitter som sagt foreløpig i de originale plasseringene. Og da er det her:

Med de originale dekslene på plass ser det slik ut:

Okei, kjedelig utseende, men det funker faktisk ganske greit. Skulle gjerne hatt bittegrann mer vinkling på de da.

Satte forresten også på gitteren på diskantene, men ikke før jeg hadde fjernet MB-quart logoen på de, rettet ut gitteret og lakkerte de på nytt.

Logoen satt trykt nedi gitteret, så når jeg tok de av ble det en bulk der. Dermed måtte det rettes ut.

Jeg har igrunn aldri vært noe glad i produsentenes logoer i hytt og gevær.

---

Comment

• Liker godt stilen du velger!
                              Kult med sånne små modefikasjoner for å "skjule" at noe er blitt forandret..

Angående basselementet og basskassen..har du tenkt å sette inn et gitter i samme type som sitter på diskantene der?
                              Eller et deksel med høyttalerfrontstoff over eller noe sånnt..?

Det hadde virkelig vert prikken over ièn..
                              Mvh
                              Are
                              1994 Nissan Micra Super S
                              Pioneer - Focal - Helix - Audison Connection - Exide Maxxima 900 DC

Comment

• Har tenkt på det ja.

Noe form for beskyttelse må jeg uansett ha på elementet, men har ikke helt bestemt meg for hva enda.

Mulig jeg rett og slett kjøper et slikt standard-ferdiggitter og trekker det med frontstoff. Får se...

Jeg vil ikke at gitteret skal ligge noe særlig utenpå kassa.
                                Last edited by h-75k; 29-06-2008, 17:10.

Comment

Working...
                                X