Funker sikkert greit det. Har du plass, kan du riktignok heller legge inn en avstiver eller to mellom de store veggene. burde bli enda bedre
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Toyota MR2 mk2 1990 modell, forslag ønskes.
Collapse
X
-
Ok, skal prøve på det ja. Burde ikke være noe problem å få til det, men hvordan skal dette festes? Prøvde å bruke glassfiber å strekke oppetter en rundstokk inni ei kasse i fjor, dette fungerte mildt sagt lite tilfredsstillende. Kanskje bare jeg som er litt dårlig på akkurat dette. hehe
Mitt neste prosjekt i bilen, etter at jeg har kommet meg hjem fra Piteå til helgen, vil være å montere frontsettet som jeg får tilsendt fra Glenn, og finn en bra montering for diskantene. Hvis det viser seg at disse er lett å montere i speilhusene mine, så vil jeg være rimelig fornøyd. hvis ikke, så må jeg til å støpe på A-stolpen. Jeg regner ikke med det skal være noe problem å få til, må bare klare å ordne vinkelen riktig først. hehe Ett lite spørsmål, skal diskanten peke mot fører eller mot senter i bilen? Jeg er ikke ute etter best mulig lyd for meg selv, men i bilen generelt. Så, burde jeg peke diskantene slik at de møtes på midten, eller peke mot fører og passasjer? altså, lik vinkel på hver side? Litt usikker akkurat der, gitt.Sture Vedal
Comment
-
Jeg hadde rett og slett kjørt inn ett par treskruer i hver ende av kassa for å feste avstiverne. Så hadde jeg klisset de inn med fiber og polyester på innsiden.
Det med diskantene tror jeg best du bør høre deg frem tilSom kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]
Comment
-
Ok, skal se om jeg finner ut av det der i morgen, gitt. For det er for mye bevegelse i kassa nå slik den er. Så jeg tror jeg skal prøve med 2stk avstivere inni kassa, rundstokk eller lignende, bolte de fast, for deretter å se om det lar seg gjøre å kleime litt med glassfiber inni der. Tror det kan bli en interessant affære. Jeg hater kleim.. hehe.. Men noe må vel la seg gjøre. Får se om jeg finner meg en kort pensel, da det er en smule trangt inni der, gitt.
/stureSture Vedal
Comment
-
Prøvde med to avstivere i kassa, dette ble ikke nevneverdig bedre. Så endte opp med å bygge ei kasse i 22mm spon. Den ble sånn ca 18 liter.. pluss minus ett par liter, tenker jeg.
Denne ble myyye bedre enn glassfiberkassa, så da skraper jeg begge glassfiberkassene, og skal bygge meg ei til kasse i spon nå i løpet av neste uke. Rekker ikke å gjøre stort i helga, da jeg skal til Piteå på dragracer.
Men det er rimelig sykt hvor mye ei kasse har å si for lyden, ass. Nå har jeg ikke dempet kassen innvendig, er det noen innvendinger mot/for å dempe? Jeg har noe hvit filt som jeg bruker til demping, burde jeg hive dette inn i kassen? Jeg synes ikke den låter plunk eller hvordan jeg nå skal forklare det, slik som glassfiberkassa gjorde før jeg la i endel filt. Etter det, ble den litt rundere i lyden, men denne sponkassa er rund å fin slik den er..Sture Vedal
Comment
-
Om kassa er litt liten har det litt for seg og legge inn litt for og lure basssen til og tro kassa er større.. Om den er omtrent i den størrelsen den skal være har det såvidt jeg har skjønt lite for seg.. Er kassa firkanta? litt usikker på om det har noe hensikt og legge inn noe i forhold til stående bølger eller hva f de kaller det..sound.vision.soul
Type R
Comment
-
Det er bare en rett vinkel på kassa slik den står i dag. overhodet ikke firkantet i det hele å det store. Det værste er at jeg mest sannsynligvis ikke klarer å kopiere den til å lage en identisk en til andre siden, ikke om jeg så prøvde i 20 år
Hehe.. Men morro lell.. Tja, da lar jeg dempinga være for denne gang. Den spilte over all forventing, særlig med tanke på at jeg har paralellkobla 2 10" jbl subber på 250 pioneerwatt..Sture Vedal
Comment
-
Da har jeg mottatt pakke i posten i dag. :-D /me happy camper.
Skal se om jeg får montert dette i dag, forsterkeren og strøm skal jeg i allefall klare å få inn i bilen, må bare planlegge litt hvordan jeg skal gjøre dette for å unngå dynamo støy. Og så burde jeg vel kanskje finne meg en sikringsholder til..
Hvordan er det egentlig med sikringsholdere, hvis jeg har 2 forsterkere som hver har sikringer på la oss si 60 amp. Hvis jeg da bruker en fordelingsblokk, skal sikringen ute ved batteriet være på 120 amp? eller blir det gjennomsnittet av de to som skal brukes? Jeg må innrømme at jeg ikke er særlig sterk når det kommer til elektronikkLast edited by chin; 21-07-2007, 20:10.Sture Vedal
Comment
-
Ok. Siden du var først ute å svarte såpass bra, så kan jeg jo stille ett til nybegynner spørsmål
Jeg har ikke handlet inn noe strømkabel enda, men tenkte å kjøpe 10kvadrat, da det står oppgitt i manualen som følger med Rainbow forsterkeren. På denne forsterkeren står det 2x30amp sikringer. Hvis jeg skulle kjøpe en sikringsholder til denne og sikring, hvor stor mener dere den burde være på? Jeg har 80 amper glass sikring liggende, vil denne holde, eller vil det bli for mye?Sture Vedal
Comment
-
Nei, er nå ikke det at jeg skal spinke å spare.. Er bare at jeg ikke vet stort om dette med strøm, så jeg har nå stort sett bare fulgt det som står i manualer rundt omkring. Men kan godt stikke å kjøpe meg 33kvadrat. Burde vel være greit nok det, ja.
Men kan jeg bruke noe form for måleband/meterstokk eller lignende for å måle kvadrat på en kabel jeg har liggende?Sture Vedal
Comment
-
Ser ut til at den kabelen jeg allerede har liggende er på 25mm2. Burde vel kunne fungere det, tror jeg.
Så ett litt annet spørsmål: burde jeg legge egen strømkabel til begge forsterkerne, eller kan jeg trekke strøm inn til den ene forsterkeren, og videre til neste? Jeg forestiller meg at dette ikke er en nevneverdig god ide, men jeg vet ikke helt hvorfor det ikke skulle fungere?Sture Vedal
Comment
Comment