Announcement

Collapse
No announcement yet.

Micra Super S lydprosjekt

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Micra Super S lydprosjekt

Hei,
    har endel bilder liggende fra konstrukjon av dørlommene som jeg lagde for et par år tilbake som jeg tenkte jeg skulle legge inn i prosjekttråden her.
    Tenkte det var en grei måte å starte tråden på..

Den fæle originale "grillen" er kuttet bort, MDF ring er støttet opp med MDF stag og limt fast i riktig vinkel med smeltelim.

Her vises støttestagene bedre.

Fleece strekt og limt fast.

Fleece mettet med polyester samt tre lag med glassfiberduk som forsterkning på innsiden.

Sparkling av de verste ugjevnhetene og uønsket "søkk" samt skjøt mot plasten.

Ferdig pusset dørlomme.

Prøvemontering av dørlommen og høyttalerelement.

Prøvemontering og tjuvlytt med døren lukket.
    Mvh
    Are
    1994 Nissan Micra Super S
    Pioneer - Focal - Helix - Audison Connection - Exide Maxxima 900 DC

Her er plasseringen av diskantelementet.
    Mvh
    Are

Comment

Montere samme focal sette i en mitsubishi colt...å det spilte utrolig godt til å vær kobla rætt på spilleren
      Focal
      Mosconi
      Pioneer

Comment

Var avhengig av å kunne ha med barnevogn etterhvert siden samboern gikk gravid en periode så da trengte jeg en løsning som ga mest mulig baggasjeplass og mulighet for å legge ned ene siden av baksetene som er delt inn i en 60/40 inndeling til dattra mi skulle komme til verden. Så 60% av bakseteplassen ble dedikert til plass for basskassen som skulle ha en speakonkontakt slik at basskassen i tillegg kunne tas ut av baggasjerommet..

Her vises gulvet i baggasjerommet med deksel over glassvinduet til forsterkerracket. Dekselet her en Micralogo som ble kuttet ut av huntonitt og limt på, derretter ble dekselet trekkt med grå vinyl. En Nylonhempe ble også stiftet til dekselet slik at det enkelt kan tas opp.

Her vises gulvet i baggasjerommet uten dekselet på plass. Forsterkeren er montert i en kasse som er sparklet og lakkert hvit derreter nedsenket i reservehjulsbrønnen. Kassen er helt tett bortsett fra to hull. Et hull til en vifte fra Stinger som suger luft inn i kassen og et hull til en luftkanal som går ut under reservehjulsbrønnen og ut i friluft.

Her vises basskassen med subwooferelementet og bassporten. Bredden på basskassen stopper nøyaktig der 40% inndelingen av baksetene er. Den har speakonkontakt slik at kassen enkelt kan tas ut ved et håndgrep.
        Last edited by Micratech; 13-06-2008, 05:27.
        Mvh
        Are

Comment

Enkel og grei installasjon.. Greit med noen sånne av og til=)

Noen flere planer fremover eller?
          Mvh.
          Roy
          Mob: 40 30 99 06

Comment

Synnes det så utrolig pent ut med den forsterkeren, perfekt innstalasjon vil jeg si...

Er det er 12" du har?
            Om det er 10 eller 12" så tror jeg nok det blir nok bass får ungen deres , om ikke dere også..

Savner selv litt plass i bagasjen eller folk i baksetene...
            Jørgen Dyver - 95 78 60 52

Comment

Originally posted by aFFekak View Post
              Noen flere planer fremover eller?
              Hei, og takk for fin feedback!

Dette var en løsning jeg kasta sammen iløpet av et par timer for at det skulle se sånn passe ut til dattra mi kom til verden og mens hu var bittelitta egentlig bare.

Nå er alt sammen plukka ut, bare kablene ligger igjen.
              Det er tid for støydemping av gulv, tak og baggasjerom.
              Har man dempet gulv, dører, tak og baggasjerommet i denna lille bilen så er det forøvrig ikke stort igjen å dempe..hehehe!

Kommer til å skje en del fremover så legger ut info og bilder ettersom prosjektet går sin gang..
              Mvh
              Are

Comment

Originally posted by OpelPower View Post
                Er det er 12" du har?
                Om det er 10 eller 12" så tror jeg nok det blir nok bass får ungen deres , om ikke dere også..
                Hei, takker for fin feedback!

Det er er 10" fra Focal jeg har.
                Det er mer enn nok bass til å møte 6" fra Focal frontsettet ved 80Hz.
                Før var jeg veldig opptatt av mye bass fra en dobbeltspola 12" eller to, men nå har jeg mer sansen for at bassen kun skal være tilstede.
                Last edited by Micratech; 12-06-2008, 22:42.
                Mvh
                Are

Comment

Her er forresten et dårlig bilde av hovedenheten DEH-P88RS fra Pioneer.

Her er et bilde av Ipoden og kabelen som kommer fra ipodadaptern fra Pioneer og ut i hanskerommet. Ipodadaptern er montert gjemt i midtkonsollen.
                  Mvh
                  Are

Comment

Jeg ville brukt en monoblokk til suben og brukt to av kanalene til mellomtonene og to til diskantene på den fire kanalsforsterkeren du har i dag. Dropp delefilterne til frontsettet og kjør treveis aktiv deling via spilleren.
                    Andreas Henriksen
                    Citroën C4 2006
                    Pioneer ODR, Mcintosh og B2

Comment

Originally posted by andreash View Post
                      Jeg ville brukt en monoblokk til suben og brukt to av kanalene til mellomtonene og to til diskantene på den fire kanalsforsterkeren du har i dag. Dropp delefilterne til frontsettet og kjør treveis aktiv deling via spilleren.
                      Hei Andreas!

Takk for lytten i Otta.

Ja, har tenkt en hel del på det du sa angående aktiv deling av frontsettet.
                      Så nå blir monoblokk fra Helix innkjøpt samt kondensator også fra Helix som vil erstatte NOS-look kondensatoren fra Stinger som jeg har idag.

Hele baggasjerommet vil nå bli bygget om slik jeg en gang planla det.
                      Så nå er alt rivd ut å bare kabling igjen.
                      Mvh
                      Are

Comment

Her er et bilde etter støydemping av dør med Brownbread. Blir noe mer støydemping av dørene, men det kommer jeg tilbake til.
                        Mvh
                        Are

Comment

dørene dine ser ut til å være veldig lette å dempe
                          VW Golf 4
                          Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
                          Simen Sormbråten

Comment

Originally posted by simso View Post
                            dørene dine ser ut til å være veldig lette å dempe
                            Hei,
                            jada det var rimelig rett frem egentlig. Bare å rulle inn i kriker og kroker.
                            Har igjen å legge en liten lapp over stagene til dørmekanismene, men gikk tom for Brownbread den gang jeg la støydempingen. Men mer støydemping og splittrør til stagene er påvei.
                            Mvh
                            Are

Comment

Vel, jeg har nå valgt å gå veier ingen annen bilstereoentusiast tør gå ,so to speak, med nok et lavbudgettbygg.
                              MEN denne gangen med komponenter utelukkende fra (ja, hold dere godt fast) BiLTEMA!

Dette er rett og slett et påfunn eller ekstremstunt mest for skoj, men også for å teste ut hva som er mulig å få til med Biltema sine
                              produkter siden de tross alt er å finne på markedet. Alt av kabler osv vil også være satt sammen utelukkende fra Biltema sitt sortiment.

Jeg har selvfølgelig valgt å beholde hovedenheten DEH-P88RS fra Pioneer og iPod-adapteren. Så det blir treveis aktiv deling, tidskompensasjon og 16-bånds eq som vel vil være helt nødvendig for å kunne oppnå noe som helst brukbart resultat for å kunne se hva som er mulig å oppnå med Biltema sine produkter..

Først innkjøpt fra Biltema er 6,5" komponentsett og en firekanas forsterker til å drive det..

Her har vi selve diskanten og diskanthuset rett ut av embalasjen..

Jeg har valgt å pusse ned sølvlakkeringen på ringene og heller spraylakkere overflaten med halblank sort lakk. Avsluttet med et lag sprayet på litt avstand for å oppnå en ru overflate. Dette glir lettere inn med det "originale" utseendet på interiøret ellers i kjøretøyet..

Diskanthusene ble A-stolpemontert uten alt for mye stress, men noe kutting og filing av diskanthusene med luftverktøy ble nødvendig for å kunne "presse" de inn bak hvert A-stolpedeksel..

Her har vi da de 6,5" mellomtonene fra Biltema rett ut av embalasjen..

Har frest ut et sett med adpterplater i MDF for monteringen av mellomtonene, og disse ble montert fast til dørsidene.

Mellomtonen montert i adapterplaten på dørsiden..

Dekselet til dørsiden montert i original utførelse som skjuler godt og gir en nøytral look..

Håper dette underholder og morer andre enn undertegnede også..?

Update kommer etterhvert!
                              Last edited by Micratech; 18-07-2010, 23:37.
                              Mvh
                              Are

Comment

Working...
                              X