Announcement

Collapse
No announcement yet.

Knuts Lancer med 4x15" Cerwin Wega og god bagasjeplass!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Originally posted by nordviks View Post
    +/- 3db.

    Knut
    I en lukket kasse på 613 liter vil det elementet du tok som eksempel ha en demping på -12dB ved 20Hz.

    Comment


    • #47
      mange fine teorier du hadde knut -og mener ikke å være spyddig men som du allrede hørte var en del av dette "litt feil" uansett det viktigste er på hvordan du selv prøver å forklare og forstå ting du opplever. Nå i disse moderne tider med hjelp av internett blir fort mange esperter på område ved få taste trykk. Det vanskelig er ikke å lese seg til men å forstå hvordan ting henger sammen og påvirker hverandre. Velkomen til vår felles hobby forresten, mange av oss har den store ulempe av å elske å nytte musikk -som i dette tilfelle er i bilen- om du har utstyr til få kroner eller til mange tusen titusen lapper er ikke så viktig så lenge du nytter det du selv hører men husk å spørre om andre synspunkter da det er lett å venne seg til en hvis lyd karakter

      grunnen til at ting tar av med utstyr og pris skyldes jo at man prøver å oppnå mest mulig riktig gjengivelse av lyd i bilen, da den har en meget vanskelig akustikk som kan løses på forkjellige måtter. Så jeg synes det er litt moro å se sånne proskjekter der man bare gjør det beste utifra tilgjengelig ustyr

      Din bagasjerom løsning er det "VI" (eller noen av oss) kalte OA (open air) montering og i begynelse ble mye brukt vanlige hjemme høyttalere -slik du gjør- og faktisk man fikk en extrem dypp bass (om du var heldig med høyttaler valget) jeg har selv brukt fra 2x6" og endte med 2x 18" cerwin vega. Beste subb jeg har oplevd det var med 12x 8" i OA montering
      Ulempene med slik montering er bla at karoserien ikke er stiv nok og det oppstår en del lekaskje rundt koffert lokket, og den aller verste er risiko for å "sprenge" elementene når du lukker bagasjerommet.... (exdama greide dette et par ganger...) Detter er grunnen til at det ble laget dedikerte OA elementer som hadde "progresiv oppheng/fjaring" (motstanden i opphengen øker desto større vandring) som skulle forhindre slike belastninger på elementen. Ellers er dårlig effekt tålighet der du må virkelig aldri spille så elementen bånner, særlig på de cv'ene du bruker mye fin "klonk " lyder som de kan spille i takt med bassen i ettertid.

      uff.. nå ble dette langt med en liten tilbakeblikk på din "bagasjerom"

      som du hørte tidligere, spør om det er noe du lurer på mange flinke folk her i forumet
      --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
      -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

      Comment


      • #48
        Originally posted by nordviks View Post
        Hvordan hvet du at høytalerene gjengir 20hz på alle platene dine? Du må ha veldig gode høytalerelementer for å kunne opnå 20hz i det hele tatt!

        Knut
        Her har du en testfil(20-120Hz) du kan prøve: http://www.hififorum.nu/artiklar/dow...00sek500mV.wav

        Frode

        Comment


        • #49
          Originally posted by matador View Post
          Nå i disse moderne tider med hjelp av internett blir fort mange esperter på område ved få taste trykk.
          Meg selv inklusive Neida, jeg skal ikke på noen måte påstå at jeg er en ekspert. Og om jeg har sagt noe feil så får dere korrigere meg.

          Anyway...smaken er som baken når det gjelder lyd.
          Det viktigste er at du, Knut, er fornøyd med lyden. Da spiller det egentlig ingen rolle hva alle oss andre mener. Stå på videre!

          Comment


          • #50
            Jeg må si det er et ekstremt høyt aktivitetsnivå her!
            Jeg har alltid vært rett fra levera og elsker å diskutere lyd og teorier. Men, mest av alt liker jeg å eksprimentere

            Jeg ser at jeg er omringet av likesinede her, det er veldig gøy! Takk for at dere hjelper og ønsker å hjelpe! Jeg skal prøve å gjengjelde tjenesten! Sjansen er at det blir kontroversielt det også , så da får vi til og med en runde med diskusjon på kjøpet


            knut

            Comment


            • #51
              Originally posted by h-75k View Post
              Meg selv inklusive Neida, jeg skal ikke på noen måte påstå at jeg er en ekspert. Og om jeg har sagt noe feil så får dere korrigere meg.

              Anyway...smaken er som baken når det gjelder lyd.
              Det viktigste er at du, Knut, er fornøyd med lyden. Da spiller det egentlig ingen rolle hva alle oss andre mener. Stå på videre!

              beklager om det ble misforståt det jeg skrev, men det var ikke ment på noen negativ måtte isåfall
              --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
              -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

              Comment


              • #52
                mye god info her.
                mange her som er innpå en del riktige teorier.
                når det gjeder 20 hz så er det riktig å si at man føler mere enn man hører.
                at man trenger et rom på nesten 20 meter for å få til denne tonen er riktig hvis man er ute etter en helt uforvrengt 20hz tone.De fleste har ikke dette og vil istedenfor muligens høre noen resonanser fra rommet.

                den gangen jeg var hifinerd og trengte daglige doser med musikk hadd jeg en hjemme hiend subwoofer som vi ved hjelp av en lite musikalsk akustikk professor og et dataprogram i ett rom på 21mm2 målte 90 db på 5hz og 99db på10hz osv.
                men jeg tviler på at de tonene var helt rene.
                kan se det slik at på 105 db20hz så pulserte betongveggen merkbart men jeg hørte mindre da enn når vi skjørte 10hz.
                med andre ord "rommet"lager lyd/spiller med.

                det mest intresang her er vel at jeg delte denne subben på 32hz.
                forkjellen med og uten var enorm for en detaljist som jeg var.

                romfølelse,dybde og bredde og oppløsnin langt opp i mellomtonen ble bedre.
                får å ta det konkret så kunne stemmer som låt/tendeserte til å låte nasalt bli mere behagelige og luftigere.Merker "noe"av det samme i bilen...

                Comment


                • #53
                  Originally posted by 2fastgt4 View Post
                  mye god info her.
                  mange her som er innpå en del riktige teorier.
                  når det gjeder 20 hz så er det riktig å si at man føler mere enn man hører.
                  at man trenger et rom på nesten 20 meter for å få til denne tonen er riktig hvis man er ute etter en helt uforvrengt 20hz tone.De fleste har ikke dette og vil istedenfor muligens høre noen resonanser fra rommet.

                  den gangen jeg var hifinerd og trengte daglige doser med musikk hadd jeg en hjemme hiend subwoofer som vi ved hjelp av en lite musikalsk akustikk professor og et dataprogram i ett rom på 21mm2 målte 90 db på 5hz og 99db på10hz osv.
                  men jeg tviler på at de tonene var helt rene.
                  kan se det slik at på 105 db20hz så pulserte betongveggen merkbart men jeg hørte mindre da enn når vi skjørte 10hz.
                  med andre ord "rommet"lager lyd/spiller med.

                  det mest intresang her er vel at jeg delte denne subben på 32hz.
                  forkjellen med og uten var enorm for en detaljist som jeg var.

                  romfølelse,dybde og bredde og oppløsnin langt opp i mellomtonen ble bedre.
                  får å ta det konkret så kunne stemmer som låt/tendeserte til å låte nasalt bli mere behagelige og luftigere.Merker "noe"av det samme i bilen...
                  Det var en aritg/merkelig observasjon det du nevnte sist! Det må jeg teste selv en gang!

                  Knut

                  Comment


                  • #54
                    Originally posted by matador View Post
                    beklager om det ble misforståt det jeg skrev, men det var ikke ment på noen negativ måtte isåfall
                    Ikke no stess matador! I denne tråden er det nok bare jeg som er expert da... He he he. Jeg ble faktisk glad for oppmuntringen din jeg!

                    Knut

                    Comment


                    • #55
                      skjer det noe her da?

                      Comment


                      • #56
                        Originally posted by Jobbe88 View Post
                        skjer det noe her da?
                        Har vært på ferie en stund nå. Jeg har lagt ut noen nye bilder. Jeg har også lagt nye kabler etter bildene. Jeg har lagt 50mm2 fra pluss og minus til 2 metall plater. derfra går det nå 35mm2 til forsterkerene. Metallplatene er skrudd godt sammen kablene i klem.
                        Jeg har også byttet ut den tynne jordkabelen på bateriet foran, da denne skapte irring inni den nye tjukke strømkabelen min. Jordkabelen ble byttet ut til 50mm2.

                        Etter det nye bateriet og de tjukke kablene spiller anlegget enda bedre enn før Enda jeg klarte å ødlegge forsterkeren til bassene og nå bruker en av de små til å drive bassene. Dette er forunderlig!???
                        Eneste konklusjonen må være at nok strøm er kritisk!

                        Jeg har også fått et eldre ubrukt frontsett bestående av 2x6.5", 2x1" dome og 2stk store delefiltere. Disse skal freses ned ved frontruten. Jeg går derfra bort fra mine tidligere planer om 4x4"coax. Det nye frontsettet jeg fikk av en venn er ubrukt og en tidligere topp modell av Infinity som kostet opp mott 6000kr for settet. Bilder kommer senere.

                        P.G.A. at jeg har ødelagt bass forsterkeren min, planlegger jeg å kjøpe en ny. Jeg kommer til å velge en som er minimum 800W RMS, den skal ikke koste mer en 1500kr.


                        Knut

                        Comment


                        • #57
                          Bass rundt 20 hz er nødt til å vere til stede for å skape "riktig" utfyldelse av lyden(sånn som eg ser/hører det)

                          Vist du har ein heilt flat frekvense gang, mellom 10 hz til 40khz vil eg tru at du får ein Veldig fyldig lyd Selvsagt er det smak og behag vilken lyd du liker, og vilket register du vil øke/senke.

                          Poenget mitt er Bass som 20hz er Viktig Har hørt 4 stk SVS Pb13 ultra på sitt yterste, og da bevegde bygningen seg!

                          Ein 8" skal spille like bra bass ved 20hz som ein 18", bare at 8" må da flytte like masse luft som ein 18" for å spille likt. Med det lille membran arealet som ein 8" har i forhold til ein 18" har, må den bevege seg enormt mye meir i forhold.
                          Ca 4 stk 8" har omtrent like stort membran arealt som 1 stk 18".


                          10hz krever 10 svininger i sekundet, for å få volum på dette, må du til med store membran areal, for å kunne gjengi det høyt nok i forhold til andre høyere frekvenser. Og masse effekt!

                          Mange i dag sier at ein høytalere som spiller veldig høyt rundt 50 hz er ein veldig god høytalere med masse bass, ka med bassen rundt 20 hz? 1 hz? 7 hz? Vi kan ikkje høre lave frekvenser så høgt, men vi kan føle!

                          Blei masse dette, men eg måtte få det ut
                          Livet er for kort for dårlig lyd!

                          Liker bass som for tarmene til å krølle seg!

                          Comment


                          • #58
                            Liten opdatering på prosjektet:

                            Jeg har nå funnet en rå erstatning for forsterkeren jeg ødla med mine gamle tynne strømkabler. Det er en Boss CH-3000D mono forforsterker. Jeg hadde en gang, en 300w Boss forsterker som jeg var veldig fornøyd med. Så jeg ble glad da jeg fant denne. Den vil gi hele 1700W RMS inn til mine 4X15" Cerwin Vega basser
                            Jeg lurer veldig på hvordan dette blir, for det spiller så rått med den lille forsterkern jeg har, at det føles som om bilen skal kolapse!

                            Jeg kjøpte også dette 3-veis delefilteret fra samme selgeren. Dette skal jeg bruke så fort jeg får koblet opp frontsettet. Dette førte også til at jeg slapp porto.

                            Tilsammen ble dette 900kr! Det er 600kr mindre enn jeg regnet med, + at jeg fikk meg ett elektronisk filter på kjøpet.


                            Knut

                            Comment


                            • #59
                              skal like å se den ampen der levere 1700wrms i 2ohm
                              www.eirikaspaas.com

                              Comment


                              • #60
                                vi får jo se det når han prøver den og måler
                                kan vær han forandrer våres syn på boss
                                pioneer(play hard), Kicker(Living loud), RF (make sounds)so live HARD, play LOUD and make sounds! love it!
                                Ford<3

                                Comment

                                Working...
                                X