Announcement

Collapse
No announcement yet.

Knuts Lancer med 4x15" Cerwin Wega og god bagasjeplass!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Knuts Lancer med 4x15" Cerwin Wega og god bagasjeplass!



    Hei!


    Prosjektet mitt begynte som 3. forsøk på normal lyd i bilen, etter 2 stjelte bilspillere. Grunnen til min optimisme var at jeg har flyttet til landlige omgivelser. Så jeg kjørte en tur innom Biltema å kjøpte meg den billigste spilleren de hadde. Den kostet 498 kr.

    Siden forrige gang jeg hadde lyd i bilen, hadde jeg spontant kjøpt 2stk "600 watts" forsterkere av typen USCarver på netthandelen.no. Jeg hadde også kjøpt ett par nostalgiske stue høytalere av typen Cerwin Wega AT-100 (med 15" bassere). Dette var de høytalerene jeg siklet på i ungdomstiden (Jeg er nå 32 år ung ). Siden disse ikke hadde spesielt høy konefaktor og dermed uønsket i stua, skrudde jeg ut basselementene og monterte dem i seteryggen på en 12mm mdf plate, sammen med forsterkerene.

    Jeg tenkte egentlig at jeg skulle stoppe der, men det klarte jeg ikke, da jeg fant ut at jeg hadde dobbelt så stort volum i bagasjen i forhold til det som var riktig.
    Det virket mest riktig å skaffe meg 2 stk. 15" Cerwin Vega til!
    Jeg fant ut at Hi-Fi klubben solgte 15" Cerwin Wega elementer for 400 kr stk. Dette var elemter som ble byttet da den nye serien CERWIN-VEGA CLS-215 fikk problemer da man spilte med effekt på over 400 watt. Det oppsto da en faseforvrengning på grunn av at elementene var identiske, så løsningen var å bytte dem ut slik at det ble ulike elementer. Jeg kjøpte 2 av disse.

    Dette førte til at jeg måtte kjøpe meg en ny forsterker på netthandelen.no på "1000 watt" som bare skulle drive de 4 15 tommerene. og jeg måtte ha en 1 farads kondensator og en 22mm mdf plate. Jeg fikk forsterkeren for 361kr, kondensatoren på ebay.co.uk for 230kr og mdf platen for 560kr.

    Jeg lagde en ny hattehylle av 22mm mdf da den orginale var ubrukelig! Jeg kastet orginal høytalerne og satt inn 2 bassrefleks rør isteden, disse dekte jeg med orginal høytalerdekslene. Deretter tok jeg en råsjanse og lagde ett trykk kammer der reservehjulet lå. lokket hevet jeg 2cm med lister og mye teck7 for å få mer volum. jeg monterte de nye 15" i trykk kammeret, sammen med den nye forsterkeren og kondensatoren. jeg freste ut spor til de 2 andre forsterkeren og senket dem på hver sin side av bagasjerommet.

    Grunnen til at jeg skrev råsjanse er at jeg p.g.a. maksimal bagasjeplass, har nå laget ett kombinert fjerde og femte ordens kabinett til alle bassene. Jeg hviste ikke om dette kom til å maksimal bagasjeplassvirke i det hele tatt, men resultatet er helt brutalt! For ordens skyld må jeg forklare att ett kabinett med utvendig element og bassrefleks blir kalt ett fjerde ordens kabinett. Ett kabinett med skjult element og bassrefleks i ett av kammerene blir kalt femte ordens kabinett. Jeg har nå begge disse i min bagasjeroms kasse.

    Da dukket det opp ett problem. Strømkabelen min er bare 8mm2. Jeg hvet nå att dette er lite, men da jeg kjøpte denne syntes jeg den var veldig stor. Jeg forhørte meg på det Norske markede å fikk muntlig beskjed om at jeg måtte ha ett 50mm2 kabelsett og at dette kostet 1500kr p.g.a. den høye kobberprisen. Jeg tok turen innom ebay.co.uk og kjøpte ett 0 gauge kabelsett for 350kr. Pluss 4stk Infiniti Kappa 693.7, 6x9". Portoen ple på 280 kroner.

    Nå skal jeg til å montere den nye strømkabelen og montere de nye dørhøytalerene. Disse skal brukes fra 80hz til 20Khz frem til jeg skal støpe ett frontsett med 4 x 4" Infinti Kappa 42.7i4" Infinti Kappa 42.7i. Da skal de 4 Infiniti Kappa 693.7" bare spille midd bass.

    Grunnen til 4 elementer i frontsettet er at jeg skal rette 2 av disse direkte mot meg på førersiden og ett par rettet direkte mot pasasjeren. Disse skal kunne slåes av med bryter. Men dette kommer ikke til å skje helt med det første.

    Her er en liste over min oppkjøp:

    1stk. SD-kort bil-spiller, med FM/AM/MW-radio.
    Kilde: http://www.biltema.no/products/produ...iItemId=135089
    Pris: 499 kr.
    Info: Anbefales ikke! Spilleren skifter spor av seg selv innimellom. Ellers helt OK.
    2x15" Bass elmementene fra Cerwin Vega AT-100
    Kilde: http://www.finn.no/finn/bap/all/resu...T.svl=Kategori
    pris: 2000 kr.
    Info: Anbefales på det varmeste. Disse spiller sinsykt! WOW.
    2x15" Bass elementene fra CERWIN-VEGA CLS-215
    Kilde: http://www.hifiklubben.no/produkter/...alere_sort.htm
    Pris: 800 kr.
    Info: Utrolig mye for pengene! De spiller ikke like bra som AT-100, men koster heller ikke mye. Følsomheten er også betraktlig lavere enn AT-100.
    2stk 15" griller
    Kilde: http://bilstereospesialisten.no/stor...=53&c2=181&c3=
    Pris: 202kr for parret. Gratis frakt på alt hos bilstereospesialisten!
    Info: Helt kurante griller. Gir god beskyttelse og ser tøffe ut! Det er også enkelt å montere grillene. Passer til alle runde 15".
    1stk. AUTOLEADS 04-71 1.0 FARAD POWER CAP BLACK
    Kilde: http://cgi.ebay.co.uk/AUTOLEADS-04-7...QQcmdZViewItem
    Pris: £19.99
    Info: Anbefales ikke! Grunnen er at polene ikke tåler noen ting da de er laget i aleminium. Gjengene går i stykker. Gå for andre typer via ebay!
    2stk. usCARVOR 600 W 2ch (Ikke i salg lener, andre billige er tiljengelig!)
    Kilde: http://www.netthandelen.no/visprodukter.aspx?vk=33
    Pris: ca: 500 kr.
    Info: Dette er velig mye for pengene. Jeg er meget fornøyd med disse! De tåler også mye juling.
    1stk. RSA5400 Fence Audio RSA5400, 1000W
    Kilde: http://www.netthandelen.no/visAuksjo...84346&StuntID=
    Pris: 361 kr.
    Info: Jeg ødla denne forsterkeren p.g.a. tynne strømkabler :-( Fikk aldri testet denskikkelig. Men den ser kul ut!
    2 sett INFINITY KAPPA 693.7i
    kilde: http://cgi.ebay.co.uk/INFINITY-KAPPA...QQcmdZViewItem
    Pris: £50.99
    Info: Disse høytalerene spiller bra, med et meget åpent lydbilde. Den er spiller stram og fin bass og diskanten er krisp og ikke slitsom.
    1stk. SOUNDQUEST SQK0, 0-gauge(50mm2) car amp amplifier wiring kit
    Kilde: http://cgi.ebay.co.uk/SOUNDQUEST-SQK...QQcmdZViewItem
    Pris: £34.99
    Info: Denne kabelen anbefales på det varmeste! Den er myk og lett å jobbe med. Eneste minus er at den ikke tåler varme godt.
    Fremtidig kjøp: 2x INFINITY KAPPA 42.7i
    Kilde: http://cgi.ebay.co.uk/INFINITY-KAPPA...QQcmdZViewItem
    Pris: £47.99
    Info: Dette inkjøpet er kanselert da jeg fikk ett frontsett gratis av en venn.
    Rødt Optima bilbatteri
    Kilde: http://europe.optimabatteries.com/pu...utomotive.html
    Pris: 1700 kr.
    Info: Kjøpt i desperasjon etter forsterkeren gikk. Anbefales på det varmest! Sinsykt god ytelse. Bilen starter nå på millisekunder etter jeg slår på tenninga. Anlegget spiller mye bedre. Kjøpt hos Batteri Olsen i Skien. Prutet bateriet ned 25%.
    Boss CH-3000D mono forsterker
    Kilde: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...m=200240834623
    Pris: $119.50 + $18 i porto.
    Info: 1700W RMS i 2ohm! Utrolig mye for under 700kr. Denne forsterkern har fått bare skryt på nettet. Ligger vanligvis på $220 som er dritbillig! Man kan linke 2 slike hvis ønskelig.
    BOSS AUDIO 3 WAY ELECTORNIC CROSSOVER
    Kilde: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...m=190237998871
    Pris: $39.95 Gratis frakt P.G.A. kjøpt sammen med forsterkern over.
    Info: Det er billig med 200kr for ett 3-veis filter. Skal bruke dette sammen med mine 3 forsterkere for å få riktig deling mellom sub, midbass og frontsett. Har god erfaring med Boss fra før.

    Knut
    Last edited by nordviks; 23-07-2008, 15:56. Reason: Lagt til inkjøp og priser

  • #2
    Erfaring og tanker så langt

    Her er mine tanker og erfaringer om byggning av en "Bagasjeroms-sub":


    For å få maksimalt membranareal og kraft ut av en bagasjeroms-sub, tenker jeg at man har 3 løsninger, siden man ikke har en løs kasse men bruker hele volumet til bagasjerommet som en og samme kasse. Fordelen ved en bagasjeromskasse er at man fortsatt kan bruke bagasjerommet til bagasje ved behov, og fortsatt ha brutal bass i bilen!

    Løsning 1: Lage ett trykk kammer der man tetter først hele bagasjerommet med pakninger og plate bak seteryggen, for deretter å få klemt inn maksimal av membran areal i hattehylle og seterygg.
    - Det er viktig å vite minimal impedansen til forsterkeren(e) som skal benyttes og den impedansen du får etter å ha koblet sammen alle elementene. 2 høytalere på 4ohm kan paralellkobles til 2 ohm, eller serikobles til 8ohm. Du kan trikse og mikse med disse koblingsmetodene for å ende opp med riktig impedans; forsterkeren(e)s minimums impedans. Mange bilstereo høytalere har doble spoler og kan dermed ha 2x2ohm eller 1x1 ohm. Målet er igjen å havne på den laveste impedansen forsterkeren din tåler med maksimalt membran areal.
    - Alle elementer har forskjellig data, derfår må man også ta hensyn til anbefalt kasse volum i trykk kammer, for best å matche anall liter til rådighet i bagasjerommet. Derfor må det nødvendigvis ofres litt krefter i planlegning.
    - Andre egenskaper som er av betydning er noe som blir kalt Xmas (luft i bevegelse), mange dyre elementer har lang slaglengde og dermed dyp magnet som igjen betyr at de kan spille høyere og dermed flytte mer luft (Xmas faktoren). Men stol ikke blint på denne faktoren! Jeg har hørt 10" til 15.000kr med 16cm slaglengde som ikke spiller gromt, men bare høyt.

    Løsning 2: Samme som over bortsett fra at man monterer bassrefleksrør i hattehyllen eller i seteryggen. Du kan ha så mange eller så stort rør du vil, men det bør regnes ut, med foreksempel ljudia.no sitt online program. Du kan også bruke teleskoprør fra biltema eller lignende. for å stille inn lyden til din smak. Bassrefleks kasser (4. orden), krever større kasser men spiller høyere og litt slappere.

    Løsning 3: Samme som løsning 2, bortsett fra at du har ett trykk kammer der reservehjulet ligger for maksimal bagasjeroms plass. Kabinettet bør beregnes med f.eks. ljudia.no sitt online program. Reservehjuls kabinettet gjøres større ved å heve platen med lister. En slik kasse er bare å anbefale for de aller modigste, eller de som elsker å prøve noe nytt. Jeg har aldrig hørt om noen som har gjort dette før meg! Så, jeg fraskrivere meg alt ansvar, ved bruk av denne metoden!!!
    - En viktig faktor for elementene som skal stå i reservehjulskabinettet er QTS verdi på under 0,45, de billigste elementene har høyere verdier en dette og vil derfor ikke egne seg så godt. Det er også en fordel at elementet har en lav VAS (VAS definere kassevolumed ved en annen verdi FS som er hertz verdien) i forhold til FS verdiene. Alle elementer har opgitt disse spesifikasjonene. Hvis dette er nytt for deg bare samenlign disse 2 verdiene på flere elementer, hvis anbefalt kassevolume er notert trenger du ikke forholde deg til disse verdiene, med untak av QTS; den bør være så lav som mulig.


    Knut
    Last edited by nordviks; 18-06-2008, 10:54.

    Comment


    • #3
      bilder hadde vært fint..

      Comment


      • #4
        Her var det mange spennende teorier ute og gikk du...
        Mvh Tony
        - The only road to take is perfection itself

        Comment


        • #5
          høres ut til å bli/er et brutalt anlegg
          VW Golf 4
          Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
          Simen Sormbråten

          Comment


          • #6
            Høres ut som Trolling dette for min del...

            Det er hakket før den flyttes over i humor, men jeg klarer ikke å bestemme meg om det er seriøst eller ikke...
            Mvh
            Rolf Try Nygård

            Comment


            • #7
              Bilder

              Siden det var så god respons her, gikk jeg ut å knipset ett par bilder.
              Under samme link vil det dukke opp flere bilder i fremtiden. Alle bildene vil være 3264×2448 pixels.

              Trykk her for å se prosjektbildene! Tips: Trykk F11 for fullskjerms visning.

              Per dags dato er det ikke laget topp plate. Den kommer og skal trekkes med stoff. Den skal lages av 4 lag med komprimert papp, slik at høyden blir 1cm. da får jeg feldt inn 15" grillene jeg kjøpte for 89kr stk. og bedre infelling av forsterkerene.


              Knut
              Attached Files
              Last edited by nordviks; 16-06-2008, 20:54.

              Comment


              • #8
                Har selv hatt både slike elementer å Stroker i min bil,jeg synes de er for sjeldne til å stå i en bil. Synes du burde koste på en kasse til de mot ryggen å grill eller noe beskyttelse til de du har i bunn. UsCarvor? hmfz :P Dette kunne jo blitt bra hvis du hadde opgradert utstyret ditt ett par hakk =)

                Få kona til å godta å ha di i stua der de hører hjemme

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Jobbe88 View Post
                  Har selv hatt både slike elementer å Stroker i min bil,jeg synes de er for sjeldne til å stå i en bil. Synes du burde koste på en kasse til de mot ryggen å grill eller noe beskyttelse til de du har i bunn. UsCarvor? hmfz :P Dette kunne jo blitt bra hvis du hadde opgradert utstyret ditt ett par hakk =)

                  Få kona til å godta å ha di i stua der de hører hjemme
                  LOL Dette har vært ett prosjekt der jeg bruker det jeg har hatt tiljengelig. Alt det andre har så langt kostet meg ca: 4500kr +frakt og matriell. Bagasjesubben spiller faktisk sinsykt bra! Den har en helt særegen lyd som gir mersmak. Jeg har merklig nok heller ikke problemer med ulyder p.g.a. vibrasjoner. Noe som forundrer meg... De må ha vært heldig med produksjonen av denne slitern. Det er også uvanlig lite lyd lekasje fra bilen!

                  Det kan godt hende at jeg med neste bil bygger det opp riktig fra bunden av, men i dette prosjektet er poenget å gjøre det beste ut av så lite penger som mulig. Pluss at jeg liker å prøve ut litt ville ideer for å høre hvordan teoriene mine låter i praksis. Jeg er klar over at jeg bruker "feil" fremgangsåte og "feil" komponenter. Altså, jeg har det gøy med lyd

                  Knut

                  Comment


                  • #10
                    lykke til med dine eksprimenter
                    VW Golf 4
                    Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
                    Simen Sormbråten

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by simso View Post
                      høres ut til å bli/er et brutalt anlegg
                      Hoved målet er detaljert pen hi-fi gjengivelse fra 20Khz til 250hz og brutal råskap videre ned. Sekundær målet er at det skal være gratis

                      Jeg begynner å bli fornøyd med subben <80hz, der lever 4x15 bagasjesubben opp til hovedmålet. Jeg er spent på de 4 stk 6x9" som skal ta seg av middbassen fra 80 til 250hz, håper de holder mål! Eller blir det middbasser under setene også!

                      Har du ett prosjekt du holder på med, simso?


                      Knut

                      Comment


                      • #12
                        Jeg må innrømme at jeg ble sittende og klø meg endel i hodet av teorier og løsninger, men hovedpoenget er jo uansett at du synes det spiller bra og har det gøy underveis! Alltid morsomt å se ting som avviker fra "normalen"

                        Comment


                        • #13
                          har et mini prosjekt jeg også

                          tråden heter volvo 460
                          VW Golf 4
                          Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
                          Simen Sormbråten

                          Comment


                          • #14
                            og en ting til

                            velkommen til forumet her.

                            hvis det er noe du lurer på under bygginga eller noe så er det bare å rope ut her, det er som regel altis noen som vet hva du skal gjøre. og det kan bli diskusjoner også som jeg har set.
                            VW Golf 4
                            Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
                            Simen Sormbråten

                            Comment


                            • #15
                              Jeg trenger tips om fjerning av dynamostøy og "dunk" ved oppstart av anlegg.

                              Er det noen som hvet om jeg koble en bryter i mellom spilleren og kondensatoren min, slik at jeg henter srøm fra kondensatoren i stedenfor fra tennigen? Finnes det brytere som kan fjerne "dunk" under oppstart av anlegget?


                              Knut

                              Comment

                              Working...
                              X