Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny bil, nytt anlegg!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Ny bil, nytt anlegg!

Hei!

har akkurat kjøpt meg bil (førstebil) en omega b 2,5 v6 1996 mod.
    Siden dette er bilstereoforum skal jeg ikke skrive masse om bilen, men har kommer hvertfall noen bilder:

Slik var den da jeg fikk den:
    OBS OBS!!! STERKE bilder!!

Motorrommet, litt skittent men skal få seg en vask.

Veldig skitten, kjørt et par mil på grusveg i et hælvettes regnvær.

Null rust

Null rust

heller ikke noe rust

Ikke her heller

Eller der

Var "litt" forandring å bytte fra siarraen til omegaen, gjett hvem som går best hehehe.

Her kommer da et problem:

Ikke gått for langt

Må få ny!!

Spilleren som skal byttes!

Etter litt jobb ble den sånn:

Linselykter og grill skal på.

Før, stygge falma lykter:

en på, one to go

begge på:

ferdig:

De gamle lyktene tok jeg å polerte opp, venstre lykt er polert, det er ikke høyre: Se også de første bildene for å se hvor jævelige de egentlig var.

samme nesten

Begge polerte, og klare igjen!

Fortsatt skitten men ikke lenge!

Hadde ikke god til, eller strøm så blei en midlertidig løsning.

Dette blei hvertfall gjort:

Grundig vask med megs nxt gen
    Black wow på plast
    Dp tire gloss gel
    Megs next gen tech wax
    Motorvask, med dp engine cleaner.

da blei den sånn:
    Bilen er IKKE skitten, det er refleksjoner fra bakken under.

Dere får overleve med mobilbilder, for jeg gadd ikke drasse meg meg eos400'n hehe

Planer vidre for bilen er:

2stk Ground Zero GZRW30SPL

1STK Odyssey PC1700

1stk dynaBel BF8501 -

1stk Pioneer P6000UB-

1stk Ground Zero GZRC 16X -

1stk dynaBel BF1502 -

10m Rød 50mm2 -

2m Sort 50mm2 -

5m Rød 25mm2 -

1m Sort 25mm2 -

Fikk litt kos i posten i dag:

2 basselementer, bare ett på bildet. Og ræva kvalitet på bildet, får ikke lasta over fra slr'en så får bare bli mobilbilder intil virde.

forsterkeren er stooooor!

Last edited by terjeo; 03-11-2009, 00:55.
    Opel Omega 3,2 v6
    Dynabel Bf 8501, Hifonics Olympus olm 2412 x2, Momo polk frontsett ,Dynabel bf 1502. odysssey pc 1700 og pc 2250, Pioneer deh 6000

Kommer nok noen spørsmål fra meg, siden dette er første gang jeg kobler et anleggi en bil.

Første spørsmål: fikk en distribusjonsblokk med alt sammen, skal ha 2 batterier et bak. HVis jeg kobler batteriet til denne, kan jeg da ta strøm til forsterkerne der uten å koble masse sikringer og dritt i mellom? Det er sikringer på blokka, har 4x 150 ampere liggende men det blir kansje litt lite?
    Har også 2x 300 amp sikringer m/holdere jeg kan plassere rundt, en skal uansett benyttes mellom batteriene.

Venter en pakke til med litt småstæsj, bla spilleren.

Bilen skal på Eu kontroll snart, et spørsmål ang dette. Gjør det noe om jeg hiver i anlegget nå? Hørte om en som vistnok fikk feil pga for høy db?
    Opel Omega 3,2 v6
    Dynabel Bf 8501, Hifonics Olympus olm 2412 x2, Momo polk frontsett ,Dynabel bf 1502. odysssey pc 1700 og pc 2250, Pioneer deh 6000

Comment

ser bra ut dette her.

lykke til videre
      VW Golf 4
      Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
      Simen Sormbråten

Comment

det er på motor støy du kan få feil på der regner jeg med

det er bare å hive inn anlegget.

du burde ha en sikring etter det første og ett før det andre, og hente strøm ut fra bateriet med en sikring for forsterker
        VW Golf 4
        Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
        Simen Sormbråten

Comment

Originally posted by simso View Post
          det er på motor støy du kan få feil på der regner jeg med

det er bare å hive inn anlegget.

du burde ha en sikring etter det første og ett før det andre, og hente strøm ut fra bateriet med en sikring for forsterker
          ok, så da kan jeg altså koble forsterkeren via dist. blokka?

Skal også bytte kabler i motorrom etterhvert, regner med det trengs, får ta en tur med voltmeter i morra.
          Opel Omega 3,2 v6

Comment

du får feil på EUkontrollen hvis ikke du har sikra kabelen i alle fall, det fikk jeg. men ser jo ut som du har nok sikringer..
            mvh Sindre Carlsen

Comment

takk for raske svar! da vet jeg hvertfall det.

Det er 2 strøminnganger på forsterkeren. I manualen er det er koblingsskjema som er slik:

Batteri: Kabel - splitt - 250a sikring på hvert ledd - så til forsterkeren.

Går det å gjøre: Batteri - sikring på 300a - splitt - så til forsterkeren?

Hakke peiling på det her med alle sikringene hehe, er mest vant til anlegg hjemme jeg, har da klart å blåst en sikring i sikringskapet men..
              Opel Omega 3,2 v6

Comment

Hehe.. Du har ikke ett bilde til av bilen?

Neida.. ikke den dummeste førstebilen det der
                "Fly-fishing is the most fun you can have standing up."

Arnold Gingrich, 1969

Comment

Originally posted by terjeo View Post
                  Går det å gjøre: Batteri - sikring på 300a - splitt - så til forsterkeren?

Hakke peiling på det her med alle sikringene hehe, er mest vant til anlegg hjemme jeg, har da klart å blåst en sikring i sikringskapet men..
                  Det går sikket bra!
                  Sikringen er der for å beskytte mot kabelbrudd dvs. kortsluttning mellom kabel og jord, om den er 300A eller 250A er ikke så nøye, den vil uansett vill koble ut viss det blir skikkelig kortsluttning. EMMA reglene sier vel mask 200A sikring på 50mm2 kabel...
                  Last edited by Tobbelobb; 04-07-2008, 01:25.

Comment

ok, da går det sånn jeg hadde tenkt hvertfall.
                    har ikke bilde av bilen nei hehe :P Tok bare bildene fra en annen post jeg hadde så da blei det sånn.
                    Opel Omega 3,2 v6

Comment

har fått litt til, men mangler fortsatt spilleren :S

Skal få lagt opp litt kabler snart og lydisolert snart. Håper å få gjort en del før den skal til Eu faen på tirsdag.

Trenger noen tips av noen som har gjort dette på omega b før.

Hvor strakk dere strømkabelen gjennom torpedoveggen?
                      (skal bare ha EN kabel og batteri bak)
                      Hvor plasserte dere forsterkeren til frontsettet?
                      Hvordan får jeg av gulvlistene?
                      Andre smarte tips mottas med STOOOR takk!
                      Opel Omega 3,2 v6

Comment

Da har jeg fått gjort litt, har forøvrig finne ut alle mine spørsmål over ved å prøve meg litt fram, gikk greit nok det.
                        Fått strekt strømkabel bak og lagt den pent sammen med de orginale kablene, MEN nå har jeg et problem..

Får ikke av vindusheiseren på døra (Manuelt vindu) Trenger bare det for å få kobla frontsettet, hvis noen vet hvordan du får den av på omega uten å ødelegge hele greia hadde det vært fint!

Har bilder, men regner med de fleste har sett bilde av en rød 50mm før...
                        Opel Omega 3,2 v6

Comment

Originally posted by terjeo View Post
                          Da har jeg fått gjort litt, har forøvrig finne ut alle mine spørsmål over ved å prøve meg litt fram, gikk greit nok det.
                          Fått strekt strømkabel bak og lagt den pent sammen med de orginale kablene, MEN nå har jeg et problem..

Får ikke av vindusheiseren på døra (Manuelt vindu) Trenger bare det for å få kobla frontsettet, hvis noen vet hvordan du får den av på omega uten å ødelegge hele greia hadde det vært fint!

Har bilder, men regner med de fleste har sett bilde av en rød 50mm før...
                          er det i dag den skal på Eu-godkjenning?
                          lykke til da. dette blir flott og jeg venter på flere bilder utover. hehe
                          Musikk uten bass er som jenter uten Pupper.

Comment

Bilen har vært på Eu godkjenning den

Fikk av dørpanelet på venstre side, så dette er til nå gjort:

Strekke strømkabel bak
                            Strekke høyt. kabel til venstre dør (det var trangt!)
                            Koble til batteri
                            Legge opp ekstra sikring i sikringsboksen.
                            Kobla til spilleren
                            Alle kabler som er lagt opp er skjult

Dette gjenstår

Signalkabler
                            Koble forsterkere
                            Koble subber
                            Legge opp til høyre dør.

Gikk greit nok å få lagt opp, måtte modifisere der orginale diskanten var litt, gikk greit med sikaflex og avbiter hehe.
                            Skal få dratt med meg kameraet neste gang så blir det bilder.
                            Skrur 300m fra huset, så må ta med alt jeg trenger hver gang. Er litt dritt så bilen er helt full av kabler, verktøy og esker.
                            Opel Omega 3,2 v6

Comment

Lenge siden update nå, men har fått gjort noe!

-Lagt opp kabler bak til bagasjen
                              -kobla opp ekstra batteri
                              -høytalere til frontdørene
                              -bytta spiller

Sorry for mobilbiler, er så rotete at jeg ikke tok sjangsen på å sette fra meg slr'en for bedre bilder hehe.

Lyddempa bagasjerom:

Prøvemontering av spilleren:

Kabelgjennomføring motorrom:

Motorrom:

Fått kablen gjennom og ned på gulvet:

Fått strekt kablen hele veien bak, har ikke fler bilder av det, men den er stripsa fast sammen med en høyt kabel til førerdøra samt list er lagt over igjen så blei godt skjult

Jeg har da ikke noe sted å legge alle tinga, så derfor må de ligge i bilen:

Signalkabler lagt opp til spilleren:

Bass kontroll, ikke festa enda, men fant en fin plass til den hvertfall:

Hvor kablene går fra dashen og bak hanskerommet (vesterommet i disse dager) Hanskerommet er ute for de som ikke skjønte det.

Kabler trekt bak og festa i noe greier "over"/bak hanskerom:

Høytaler i døra:
                              Vil bli lyddempa

I morra blir det:

-Strekt og skjult signalkablene bakover.
                              -Lage en plate til bagasjen hvor batteri, forsterkere og basskasse skal festes.
                              -Kansje koble litt mer:
                              -Forsterkere, legge opp strøm til det forskjellige baki.
                              Opel Omega 3,2 v6

Comment

Working...
                              X