Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW E39 - SoundUpgrade

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• BMW E39 - SoundUpgrade

Da er det på tide for meg å lage en tråd om min første BMW.

Jeg endte opp med en 1997 mod E39 Touring 520.
    Utseendemessig har jeg ikke lyst å gjøre stort med bilen, da jeg syns de er utrolig fine som de er og tidligere eier har gjort de små tingene som bør bli gjort som facelift lykter, senk og pene felger.

Har ingen bilder på handa nå utenom ett, men skal ta mange flere bilder

Til nå har jeg byttet ut endepotte for å få en litt grommere lyd og penere stuss. Valget falt på simons sitt, ikke noe serlig lyd, men pent.

Første delen av mitt prosjekt blir lyden. Jeg er lydfanatiker og liker pen lyd. Har irritert meg over manglende diskant og mellomtone generelt over hele fjøla for å ikke snakke om nedre frekvensbåndet også.

Målet skal bli pen lyd, med noe Bass. Ikke som min forrige bil der hele bagasjerommer var basser.

Ting som skal gjøres:
    - Bytte ut buisness anlegget (ja, vet noen liker det orginale).
    - bytte ut forsterkeren, råtten crossover setting som jeg ikke liker
    - Evt bytte ut komponenter om ikke lyden tilfredstiller etter dette.
    - bytte ut askebeger med ipod docking.

Har lest litt rundt og funnet masse DIY og diagrammer for forsterkeren.

Så da setter vi i gang

Fikk en pakken fra Tyskland som jeg har ventet på
    Ombyggingssettet fra orginal BMW anlegg til dobbel DIN.

Her er alle delene og nøyaktig tilpasset til denne bilen. Frontpanelet var tykt, massivt og var trekt i noe skinn/sky aktig. Veldig imponerende.

Og så iverig som jeg er så må jeg jo bare sette igang. Dremmel hadde jeg jo alt handlet hos ClasOhlson.

Golfnos datt innom for å komme med en Hertz sub. Desverre hadde vi snakka ganske så bra forbi hverandre så han kom med en 10" og jeg tenkte på en 12". Hehe.

Ut med alt det gamle... Det var litt helvete da jeg aldri hadde gjort det før, men egentlig en helt ok jobb

Så var det vekk med litt for mye plastikk, Dette er i veien for at man skal få plass til en 2DIN spiller.

Isolere litt...

Så var det inn med bakplata!

Jeg må si Janus Design imponerer. Ved bestilling får man en PDF i e-posten med detaljert beskrivelse på engelsk og tysk på fremgangsmåten og alt. Er umulig å gjøre feil.

I morgen skal jeg fortsette med å sette inn spilleren. Kom ikke lengre i dag, satt siste timen med lommelykt å jobba. hehe

I tillegg så har jeg fått kjøpt inn en Alpine 4 kanals forsterker som skal erstatte den gamle, men den setter jeg ikke i før spilleren er på plass

Linker vil jeg oppdatere løpende etter som prosjektet går.

Links:
    http://www.jvrconsulting.com/bmwsite/bmwmain.htm - Her var det litt inspirasjon på hvordan forsterkerene skal plasseres
    http://www.bmwtips.com/tipsntricks/t...ereowiring.pdf - Wire Diagram
    http://www.janus-design.net/english/...edin/index.php - Hvor 2DIN settet ble kjøpt.
    http://www.alpine-usa.com/US-en/prod...model=IVA-W505 - DIN2 Spilleren
    http://www.alpine-usa.com/US-en/prod...model=MRP-F450 - Forsterkeren som skal erstatte BMW sin orginale
    http://www.alpine-usa.com/US-en/prod...&lang=en&tab=D - Alpine PDX Monoblokk for SUB
    http://stores.homestead.com/2point5/...OD/Detail .bok - Dockingstasjon for IPOD. MMmm
    http://www.clasohlson.no/Product/Pro...px?id=42180298 - Dremmel for å kappe i lufteanlegget. Veldig nyttig sak som jeg har brukt mye til annet senere.
    Last edited by wabby; 22-08-2008, 10:07.
    MSN: smack_me@hotmail.com
    IRC: #bimmers.no @ quakenet

Det passet bra at det var en som hadde gjort litt research på akkurat dette...
    Skal montere Carputer i en E39 til uken og trenger en sånn frontplate til skjermen.

Det eneste den bilen trenger utvendig er M-fangerne
    Koster sikkert litt, men ser mye bedre ut...

Comment

Liker å vite at ting er relativt gjennomførbart før jeg hopper i det Ang Janus, om du bestiller av han så kan du sende inn målet av skjermen så får du den helt perfekt. Jeg glemte det og min ble 2 mm for smal. men heller for smal enn for bred, da kan jeg tilpasse selv.

Janus tar paypal betaling, og den kom tollfritt inn til Norge

Settet selges forresten 2 delt. En delen er kun fronten, andre delen er ombygginssettet for lufteanlegget og holder for 2DIN spiller.
      Han svarer også på engelsk i mail

Begynner å leke mer og mer med tanken på M-fanger, men den er ikke høyt prioritert enda. Pen lyd først

Comment

Ja, da har jeg kommet noe lengre med prosjketet. Blandet med gleder og skuffelser. Vi kan jo starte med gledene

Alt som skulle sammen smatt pent sammen og resultatet ble overraskende pent

Her ser dere hvordan det ser ut uten spiller. Har ikke satt på listene heller enda, hehe.

Samme bilde som over, bare frontpanelet er av. Som dere ser så er detn ramme i midten som sitter med 3 skruer på hver side. De kan man løsne og dra ramma ut... Enkelt!

Så da var det på plass med spilleren....

Det jeg vurderer er å ta frontpanelet til kasettspilleren som var i og erstatte med øvredelen av panelet. Føler at det kan bli mer gjennomført

Så til nedturen... Spilleren. Denne koreanske dritten her har så mye softwarefeil at den ikke egnes til bil. Så importøren skal se etter software oppdateringer, og om det ikke finnes så skal den returneres. Og ny spiller skal inn. Men er jeg uheldig da, så må ny front bestilles også da de ofte må tilpasses hver front

Comment

Den ramma finnes jo å bestille her i Norge, klargjort for 2DIN, eller?
          Mvh
          Pål Andréas Bryng
          Bilstereosenteret.no
          Vi forhandler bl.a.:
          Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
          Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX

Følg oss på Facebook
          Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

Comment

Jeg har sett forskjellige ombyggingskit, da og av diverse kvalitet. Denne har jeg vært meget fornøyd med. Men derimot så har spilleren vært noe koreansk dritt. Har tatt mer omfattende testing nå og det er feil og mangler på den som fyller en A4 side.
            Når det nå kommer til 2DIN spillere så tror jeg at jeg kommer til å gå tilbake til merker som jeg har vært mer fornøyd med, pioneer, kenwood, jvc, etc.

Edit:
            tenkte du på ramme med svart finish på øvre delen som er på resten av dashbordet, eller snakker vi forbi hverandre nå?
            Last edited by wabby; 06-07-2008, 20:08.

Comment

Jeg snakker om selve monteringsramma rundt spilleren. Syns ikke akkurat det var imponerende passform på den du har der. Men kan jo være spilleren som ikke er helt korrekt i forhold til ramma. Den ramma ligger vel på ca 300-400,- her hjemme, så jeg håper ikke du ga så mye for den der du kjøpte den
              Mvh
              Pål Andréas Bryng
              Bilstereosenteret.no
              Vi forhandler bl.a.:
              Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
              Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX

Følg oss på Facebook
              Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

Comment

Originally posted by InstallBay View Post
                Jeg snakker om selve monteringsramma rundt spilleren. Syns ikke akkurat det var imponerende passform på den du har der. Men kan jo være spilleren som ikke er helt korrekt i forhold til ramma. Den ramma ligger vel på ca 300-400,- her hjemme, så jeg håper ikke du ga så mye for den der du kjøpte den
                Du vet vel ikke om noen som har en slik ramme med åpning på (ca) 15,4x9,2 cm?
                Vet ikke hvor stø han Janus-fyren er i engelsk, men han sa i hvert fall på mail at han ikke kunne lage med "custom" åpning...
                Men det går jo alltids an å støpe skjermen inn i en vanlig dobbel-din ramme.

Comment

Så lenge festene er custom (enten fra en som er ustødig i englesk eller deg selv) og spilleren sitter godt, så er det jo bare å støpe resten - altså dekselet rundt. Det er jo slik vi gjør med alt annet, så går minst like fint til skjermer og headunits
                  [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

Comment

Vel, i min dialog med Janus så spurte han om høyde og bredde på spiller. Fikk til og med et bilde som viste hvor på spilleren jeg skulle måle. Ramma forran koster ikke mer enn 300-400 nei, men betalte en del ekstra for stålet bak. Noe jeg er veldig fornøyd med.

Og til Mr Installbay. Du sier de finnes her til landet. Hadde vært flott om du kunne spandert på en link.

Comment

hvordan elementer sitter det orginalt i denne bilen?

antall, størrelse og merke?

tøff bil
                      96mod 306Style All Show - No Go prosjekt
                      Focal-DynaBel-Installbay-Pioneer
                      tusen takk til kompiser for all hjelp. og forum mennesker som er hyggelige å hjelper meg!

Comment

Høytalerne bak i taket er av type Rockford Fosgate, resten vet jeg ingenting om da jeg ikke har åpnet dørene. Men om lydspekteret ikke blir bra nok etter forsterkerbytte så kommer jeg nok til å bytte ut flere elementer.

Comment

Originally posted by wabby View Post
                          Vel, i min dialog med Janus så spurte han om høyde og bredde på spiller. Fikk til og med et bilde som viste hvor på spilleren jeg skulle måle. Ramma forran koster ikke mer enn 300-400 nei, men betalte en del ekstra for stålet bak. Noe jeg er veldig fornøyd med.

Og til Mr Installbay. Du sier de finnes her til landet. Hadde vært flott om du kunne spandert på en link.
                          Det var stålet bak jeg syntes var interessant. Hvis man kan handle bare dette, så ville jeg gått for den metoden. Spandert på litt støp til dekselet selv. Men det er jo alt etter hva man er keen på å gjøre da

Dette blir nok bra når du bare får i en spiller som fungerer!
                          [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

Comment

Originally posted by thomasekeli View Post
                            Det var stålet bak jeg syntes var interessant. Hvis man kan handle bare dette, så ville jeg gått for den metoden. Spandert på litt støp til dekselet selv. Men det er jo alt etter hva man er keen på å gjøre da

Dette blir nok bra når du bare får i en spiller som fungerer!
                            Det er todelt bestilling, det ene er stålet, det andre er frontpanelet. Så det er ikke noe problem. "bezel" er frontpanelet.

Comment

Da var det på tide med en aller så liten oppdatering.
                              Det gikk litt tregt en stund etter at jeg møtte veggen med en koreansk møkkaspiller.

Her har jeg pellt ut CD-veksler og forsterker. Så satt jeg inn en plate som forsterkeren skal bli montert opp på. Øverste kabelrette er gammel strøm, jord og remote samt alle orginale subwoofers. 2 i taket, og 2 i dørene fremme.

Her har jeg koplet til til en høysignalkabel. Kommer til å bruke dette i starten og om kvaliteten er god og lite støy så kommer jeg nok til å fortsette med den.

Fant et skjema på nett om hvordan kablene var strukturert (lagt med i første vedlegg). Disse var egentlig mer frustrasjon enn hjelp. Men etter litt testing så forstod jeg hvordan alt var lagt opp og det ga veldig mye mening!!!

Der var forsterkeren på plass Var ikke mye å gå på. hehe Ser også at strømmen er lagt under bagasjeplata og ned i brønnen. Fra koplingsboksene går det videre med 50mm kabler frem til batteriet gjennom en 150A Automatsikring. Har glemt å ta bilde av dette

Og her er alle kablene på plass. Ser ut til at jeg skal investere i et passivt delefilter slik at jeg ikke blåser diskantene i bilen. Dette var noe jeg hadde glemt og har funnet noen på www.elutstyr.no

Spilleren som ble mitt endelige valg var en Alpine IVR-w505r. Dette er en helt ny model og har fått mye skryt. Selv ble jeg fort forelska i den. Eneste jeg sysn var rart var at fjernkontroll ikke fulgte med, den var bitte litt treg med å skifte sang og han spilte ikke alle DivX/Xvid formater. Men utenom det så var den genial. Lossless IPOD støtte som fungerte utmerket. Fikk opp tekst og albumbilde på spilleren

Og til slutt pga min latskap. Noen bilder av selve bilen Bikkja klarte heller ikke å holde seg unna da jeg skulle ta bilder. Hehe.

Comment

Working...
                              X