Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW E39 - SoundUpgrade

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by wabby View Post
    Prøvde å google det litt nå. Ser ut til at den er 2 Ohm stabil ifg specc men noen kjører den også stabilet på 1,5Ohm (hvordan di får 1,5 Ohm til må gudene vite)...

Har faktisk tenkt å kutte så drastisk ned at jeg går kun for ett element. Vil satse på en 12" av noe slag tenker jeg.

Når jeg får litt mere tid skal jeg prøve å få tatt noen skikkelig bilder av strømføringen også. Er viktig at det også er gjort skikkelig
    Må si at det var deilig å legge anlegg i en bil hvor batteriet er bak. 50mm2 kabel gjennom torpedovegg, inn i dashbord og ned i lister er herk
    Hvis du skal gå for kun ett element "må" du velge ett med doble talespoler på 2x1ohm eller ett element på 2ohm. Utvalget er ikke størst. Det er også viktig med høy følsomhet 93db + er lurt, du får så mye mer ut av forsterkeren din på denne måten.

Det kan godt hende du hvet disse tingen, skriver dem bare for sikkerhets skyld.

2stk paralell koblede 4ohms elementer blir 2ohm. 4stk paralell koblede 4ohms elementer blir 1ohm. Siden dobling av antall paralellkoblede elementer halverer ohmen, får du 1,5 ohm ved å paralellkoble 3stk, 4ohms elementer.

En annen fordel du får ved å paralellkoble elementer er at du dobler følsomheten.

Knut

Comment

Sier du til en service elektroniker med fagbrev und so weiter.

Neida, men det kan jo ikke bli presisert mange nok ganger, og forhåpentligvis så kan dette inspirere andre sjeler også til å bygge om sine BMWer da det er mange som beholder orginalanlegget.

Det som er spesielt med denne PDX serien derimot er at den skal levere samme effekt uansett last.

Same Power Output - 2Ω or 4Ω Configuration
      PDX amplifiers have the unique capability to deliver the same power output regardless of 2Ω and 4Ω loads. This provides the ultimate in system flexibility and subwoofer configuration diversity.
      Hvordan de har klart dette vet jeg ikke. Men jeg tror jeg holder med til det
      sikre med å finne dobbelspolet element slik at jeg får kjørt den ned i 2Ohm der.

Edit:
      Oppdatert litt linker på første post ang valg av Spiller og forsterkere. Ser nå at valget faktisk har vært kun Alpine. Meget tilfeldig egentlig
      Last edited by wabby; 04-08-2008, 21:31.
      MSN: smack_me@hotmail.com
      IRC: #bimmers.no @ quakenet

Comment

fanken... sånn stort rom skulle jeg også hatt, eller. HM!! lurer på om jeg kan bruke "jekk" rommet

Comment

Kjekt med et såpass rom baki for evnt forsterker eller lignende ja

Har bare valgt Alpine-produkter til anlegget mitt jeg og, sett bort fra sub og monoblokk. Var tilfeldig at jeg også havnet på Alpine, men når jeg først valgte spiller tenkte jeg at jeg kunne gå får full Alpine og håper ikke jeg angrer på det

Dette blir bra dette, følger med !
          VW Touran 2006 1,9TDI HL <-- Fremtidig bygg : )

Comment

Originally posted by nordviks View Post
            Siden dobling av antall paralellkoblede elementer halverer ohmen, får du 1,5 ohm ved å paralellkoble 3stk, 4ohms elementer.
            Pølsevev, du får 1,33Ohm ved å parkoble 3 stk 4ohm elementer....
            Roar Sørlie
            Tlf 90127075
            Strandgata 26; mitt andre hjem :P

Comment

Originally posted by golfnos View Post
              fanken... sånn stort rom skulle jeg også hatt, eller. HM!! lurer på om jeg kan bruke "jekk" rommet
              Ja, hvor ofte har du brukt reservedekket ditt da? På 3 år brukte jeg det aldri på passaten og godt er det, for jeg hadde/har ikke dekk der

Anyway, har spilt litt og prøvd å finjustere litt lyd inatt når jeg kjørte litt rundt. Det var ikke så lett, men årsaken er jo relativt enkel.
              - 10 år gammel Infinity Reference sub som jeg bruker midlertidig
              - Line in henter signal fra 4 kanaleren sin line-out. Dvs at den er avhengig av signalet til front/rear. Noen jeg ikke liker.

Blir til at jeg strekker egen signalkabel til sub for ekstra frihet. Har en del ekstra funksjoner som venter på meg der i spilleren
              Men dette gidder jeg ikke å gjøre noe med før dette er i land:

Og ja, den er bestilt
              Last edited by wabby; 05-08-2008, 07:42.

Comment

Den iPod docken var genial, hvor handlet du den?

Blir morro å se åssen det blir med i E39'n din Bjørn, må treffes en dag å kikke litt , samt juge litt

Virker som et ålreit valg av spiller og, men har du bestemt deg for element nå eller? Blir det HX300?
                1993 BMW 318is coupe

Alpine - Phoenix Gold - UsAmps - Hertz - Odyssey - Evus - Tsunami - Vibroplast

Comment

2point5.com kjøpte jeg fra. De tar paypal.

Hadde tenkt på HX300 frem til 10 minutter siden. Dersom Dag sine påstandene i posten http://www.bilstereoforumet.no/showt...?t=3765&page=2 stemmer så er jo HX300 et møkkaelemet. Selv om jeg er noe uening med hva han sier mtp klipping, DC, firkantede bølger osv Men det er meg om det.

Comment

Stemmer.

Ja etter mine erfaringer med Hertz HX serien så tåler ikke de så veldig mye før det begynner å komme ulyder, samt at spolene er ikke dimmensjonert for å tåle "mye".. Men er jo kanonbra elementer som spiller veldig bra, og til SQ bruk med "beskjedne" forsterkere er nok dette elementet bra, men jeg ville hvertfall tittet på diverse annet før jeg hadde kjøpt Hertz sub.
                    1993 BMW 318is coupe

Alpine - Phoenix Gold - UsAmps - Hertz - Odyssey - Evus - Tsunami - Vibroplast

Comment

Da får jeg se hva jeg gjør Sub er ikke noe hast da det kun er en kasse som skal kastes inn i bagasjerommet. Og alt annet er jo nesten klart.
                      Men om Hertz HZ er en Fin-å-se-på-men-desverre-ikke-stort-mer-siden-spolen-er-alt-for-tynn element så går jeg heller for de jeg har god erfaring med. Og da blir det JBL, Infinity, Kicker o.l....

Comment

alpine subb?? lyst å pm meg prisen på spilleren? I'm desperate

Comment

PM sendt!

All prosjekt er midlertidig stoppet. Fikk en stygg opplevelse igår der at sylinderen til tenninga gikk til helvete og låste seg å "på" posisjon og sylinderen roterer fritt.
                          Siden det er automatgir fikk jeg ikke slått av bilen heller og måtte ta ut bensinpumperelet (bilen gikk med batteri frakoplet og).

Siden jeg har garanti på bilen så skrev jeg ned en smørbrødliste med feil og sa at jeg ikke ville se bilen før alt var utbedret.

- Tenningslås/sylinder
                          - Vindusvisker på bakrute
                          - Vinduheis høyre side bak går motsatt. Amatørene har satt i feil type av motor (nyere model), og den går motsatt i forhold til orginalen. Ned er nå opp og motsatt.

Comment

huff da, kjøpt hos forhandler da, slik at de får ordnet ting håper jeg

Comment

Da har dockingstasjonen til bilen kommet Meget god konstruksjon og var god dialog med selger. 2point5.com kan virkelig anbefales!

Kom som bedriftspakke på døra av fedex.

Så nå venter jeg bare på at bilen skal komme fra verkstedet. Hadde vært gøy å få den på plass før Gatebil i krsand

Comment

Originally posted by wabby View Post
                                PM sendt!

All prosjekt er midlertidig stoppet. Fikk en stygg opplevelse igår der at sylinderen til tenninga gikk til helvete og låste seg å "på" posisjon og sylinderen roterer fritt.
                                Siden det er automatgir fikk jeg ikke slått av bilen heller og måtte ta ut bensinpumperelet (bilen gikk med batteri frakoplet og).

Siden jeg har garanti på bilen så skrev jeg ned en smørbrødliste med feil og sa at jeg ikke ville se bilen før alt var utbedret.

- Tenningslås/sylinder
                                - Vindusvisker på bakrute
                                - Vinduheis høyre side bak går motsatt. Amatørene har satt i feil type av motor (nyere model), og den går motsatt i forhold til orginalen. Ned er nå opp og motsatt.
                                Det er ikke bare bryteren som sitt opp ned da tro??
                                Ketil Skei Audio-art bilstereo og multimediasenter.
                                Nedre Kaldbakkvei 88 1081 Oslo Tlf 22320860
                                post@audio-art.no Pioneer - Kenwood - Alpine - JL Audio -Orion- Focal - Genesis - Kicker-Audison- Oddesey

Comment

Working...
                                X