Announcement

Collapse
No announcement yet.

Chin: Lexus IS200 Alpine og Rainbow i skjønn forening

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Chin: Lexus IS200 Alpine og Rainbow i skjønn forening

Heisann godtfolk.

Jeg gikk til anskaffelse av en 2001 modell Lexus IS200 for en drøy mnds tid siden. Jeg skulle på ferie, og tanken på å kjøre en gammel Rav4 nordover 250-300 mil, fristet mildt sagt lite. Så da fant jeg en sølvgrå IS200 som sto oppe ved Heimdal i Trondheim og støvet ned. Ble enig med selger om pris, og så var salget i boks.

Hadde i grunnen forventet meg endel luksus med bilen, og jeg ble ikke skuffet. Ikke i det hele tatt. Den helt herlig å kjøre, og en drøm når det kommer til støy i bilen. Eneste minuset i mine øyne, var ett temmelig dårlig anlegg. Dette skal jeg da gjøre noe med nå, tenker jeg. Eller, ikke akkurat nå, men blir å bruke september på å bygge inn så mye som mulig før vinteren slår til for fullt her nede i Trøndelag.

Bilder av bilen skal dere så klart få, det er jo en selvfølge på dette forumet.. Jeg har jo så klart litt planer med bilen, dog er de veldig enkle, men jeg håper jeg skal få det til på ett eller annet vis lell. Det viktigste for meg er faktisk at det ser pent ut, og at det spiller bra.. Det trenger ikke å være custom made for at det skal gjøre de to tingene der. Så vi får se..

Utstyret som skal inn, er følgende!

Alpine IVA-W202r
    Rainbow KW2270
    Rainbow KW M2000
    Rainbow Germanium CS265.25
    Rainbow Hammer

Da var alt utstyret kjøpt, og det meste er ankommet hjem.

Utover det, så ser jeg fram til å starte. Gode tips til kassestørrelse til subben og hvilken portstørrelse jeg bør bruke på den er velkommen.
    Attached Files
    Last edited by chin; 13-09-2008, 19:18.
    Sture Vedal

Grattis med kjempe flott bil
    Ser ut som du skal få grei lyd utav den listen der ja
    Lykke til
    www.mitsubishi-klubben.no
    Pioneer RockfordPower PhoenixGold Focal

Comment

Ser ut som et bra utgangspunkt dette lykke til med byggingen
      Pioneer, Mb Q - Q-line og focal k2, min oppskrift på god lyd

Comment

Sånn, da har jeg kommet meg ut å fjernet skiposen som er på seteryggen bak, for å gjøre klar åpningen for subben. Har også fjernet all innmat i bagasjerom, og har derved ett par spørsmål..

Bildene ligger under, orker ikke å laste de opp for så å linke inn hit.

1: Men på bilde #5 så ser dere at jeg har en plate som er identisk med ryggen i bilen. Kan jeg bruke denne som mal for å støpe/snekre sammen en vinkel på kassen? vil det ha noe hensikt? Eller bør jeg heller bare bruke den som en råmal, og lage fronten på kassen rett, slik at det blir enklere å plassere kassen og elementet rett i forhold til seteryggen?

2: Når man skal dempe ned, men ikke har råd å gjøre alt på en gang. Hvilke deler ansees dere som viktigst, i prioritert rekkefølge? Jeg går ikke all out på dette prosjektet med demping, men tenkte å legge rundt 1000 - 1500,- i demping. Hvor langt kommer jeg med det?

3: Har dere noe godt forslag til hvor jeg skal plassere forsterkerne hen? Jeg har tenkt litt på hjulbrønn, men det er jo så aaaaalt for standard å sette de der. Jeg vet ikke om jeg har lyst til det, men det er ett alternativ i allefall.

4: På siste bildet av forsterkeren min, så ser dere at det er to kanaler for + og - på den. Dette er ei monoblokk. Hvordan kobles denne om jeg har dobbel spole på elementet mitt? Er det da + og - på ene siden til ene spolen osv? Hvordan blir det da med gain og slikt? denne bør vel da justeres helt identisk, eller? Eller skal jeg dra fra + på ene utgangen til minus på andre utgangen? (jeg skjønner ikke helt dette, og har forsøkt å sett etter en brukermanual på nett til denne)
        Attached Files
        Sture Vedal

Comment

Originally posted by cdef315
          We are a site that sells world of warcraft gold and powerleveling , the price is the cheapest ,the delivery speed is the fastest and the customer service is the best.In the 2 years we are in this field , we have built many business with tens of thousands of customers.They are very satisfied with our service.So if you want to get a log of world of warcraft gold ,no doubt ,come to our site to buy.Our customer service is waiting for you on line now! EverQuest 2 CD KeyFFXI CD KeyFinal Fantasy 11 CD KeyFinal Fantasy XI CD KeyGuild War CD Key
          Lol spamming.
          Volvo 240 Turbo!
          Volvo Amazon Prosjekt...

Comment

Da begynner alt av deler å samle seg opp rundt meg. skal få tatt ett bilde når jeg får siste forsterkeren i morgen. Regner med å begynne sånn smått å bygge på bilen nå i helga, skal starte med subkassen som blir 28liter brutto volum. Blir lukket kasse, håper den spiller sånn høvelig bra.

Kabler og dempemateriale er bestilt fra Engen Audio, satser steinhardt på å ha det her til over helga, sånn at jeg kan bruke neste helg til å dempe ned framdørene så mye som mulig. Og hvis det blir noe til overs, så skal jeg prøve å få lukket hattehylla også sånn høvelig. Men vi får se hva vi finner ut.

Kjenner det kribler litt i fingrene nå som ting nærmer seg. Synd det ikke er særlig med temperaturer til å stå ute for å jobbe med glassfiber lengre. Det lir jo mot høst. Så muligens, hvis jeg ikke får tak i meg en garasjeplass i vinter, så må jeg avvente med siste finish på bagasjerommet fram til våren neste år. I mellomtiden, så får jeg bygget inn en carputer i bilen, samt at jeg skal modifisere det originale navigasjonsanlegget til å inneholde en touchscreen som er koblet til ett ryggekamera. Hvis jeg får det til, that is.

Den som intet våger, intet vinner, er det ikke så de sier?
            Sture Vedal

Comment

lykke til=) ser ut som om dette er en bil som bli BRA! laget
              pioneer(play hard), Kicker(Living loud), RF (make sounds)so live HARD, play LOUD and make sounds! love it!
              Ford<3

Comment

Da har neeesten alt av deler og ting og tang ankommet heimen. I skjønn forening ser dere forsterkere, spiller og sub plassert på det herlig blå vinylgulvet som sikkert har ligget der siden tidenes morgen og litt utpå dagen.

Venter på kabler og dempemateriale nå, samt at jeg venter på å få høre fra bilradiospesialisten ang adapterplate til 2din spilleren.. Håper de lar høre fra seg rimelig snart.. Den tror jeg det blir endel jobb med, for å si det sånn..
                Attached Files
                Sture Vedal

Comment

Da har jeg kommet godt og vel nesten i mål med basskassa. skal limes i morgen, hull til elementet skal freses, en sokkel skal lages slik at den står stødig i bilen også. Det er ikke jevnt gulv i lexusen, så da må jeg finne på noe der. Men det går fint. Legger ved noen bilder her.

Noen som har noe forslag til hva jeg skal ha stående bak på kassen? Tenkte å kjøre inn Rainbow logoen, men jeg har litt lyst til å ha mitt eget firmanavn (framtidige firmanavn, hvis drømmer og slikt går i orden) der. Får se hva jeg finner på. Hvordan får man frest ut bokstaver og slikt? Finnes det noen fresejigger som kan brukes til det?
                  Attached Files
                  Sture Vedal

Comment

Da har jeg fått prøvemontert kasse + element.. Tight fit, vil jeg tørre å påstå.. Regner med å trekke kassa i svart vinyl eller noe slikt. Så får jeg se hva jeg gjør med resten av bagasjerommet. Det er en gråmelert type farge der fra før, men jeg har lyst til å sette bort jobben med å støpe sidedeksler til noen som faktisk kan det.

Så om noen vil ta på seg jobben med å støpe sidedeksler, så hyl ut på pm med en ca pris.
                    Attached Files
                    Sture Vedal

Comment

Da har jeg knødd meg til å montere opp spilleren. Beklager bildekvalitet, men har klart å rota bort digicam'et mitt. Får se om jeg leter litt mer etter det i kveld eller i morgen. Er jo så djævelsk sent og mørkt nå..

I allefall, det som gjenstår nå er å trekke høytalerkabler fram til dørene, samt å lage baffelring til det nye frontsettet mitt. Ble litt endringer i planene, da det frontsettet jeg har tenkt å bruke, viser seg å ha ett hull i membranen, så da orket jeg ikke å demontere dem for å montere de i lex'en.

Så da snakket jeg litt med Golfnos på forumet her, som sendte meg ett sett med MLK165 som jeg ser veldig fram til åmontere. Forhåpentligvis, om jeg får tid til det i morgen, så blir det gjort da, hvis ikke så blir det ikke før i midten/slutten av neste uke.

Ellers så gjenstår finish på basskassen, samt å stive av gulvtrekket som er i bilen, fram til jeg får ork og tid til å lage nytt. Noen forslag til enkel finish på en subkasse? Er det noen som har noe gråmelert stoff til salgs? Eller vet hvor jeg kan finne tak i?

SKal få tatt flere bilder i morgen sånn at dere ser hvordan alt ser ut ferdig montert.
                      Attached Files
                      Sture Vedal

Comment

Meget bra Har en kamerat av meg som har kjøpt en IS200 selv. Han vurderer også å ta noen tak på anlegget, så dette kan kanskje inspirere han litt =)
                        MSN: smack_me@hotmail.com
                        IRC: #bimmers.no @ quakenet

Comment

Wabby, om han vurderer å se noe nærmere på den, så bør han registrere seg på my.is og sjekke ut denne linken. http://my.is/forums/f103/useful-audio-posts-128656/

Der står det utrolig mye bra. Litt usikker på om du får lest den uten å være registrert bruker.. I allefall ønsker jeg han lykke til, det er en morro bil, og relativt greit å bygge i. Litt trangt, men hei.. Japanske biler er som oftest det..
                          Sture Vedal

Comment

Da fikk jeg jaggu meg litt tiltakslyst i dag også. Har nå fått gjort ferdig dørene og innvendig i bilen. Så her kommer fire bilder av den prosessen. Har også ordnet midlertidig alt av kabling i bagasjerommet, men FY fan så dårlig planlagt. Hehe.. Så det skal jeg få ordnet, men jeg trenger bilen kjørbar i kveld, så da ble det til at jeg ordnet kabling midlertidig.. og nei, dere får ikke se det.

Kommer info senere i kveld eller i morgen med tanke på hvordan det spiller. Har montert diskantene åpen uten diskanthus fram til jeg bestemmer meg for hvem som skal få æren av å bygge nye diskanthus til meg.
                            Attached Files
                            Sture Vedal

Comment

Ok, jeg trenger litt hjelp av dere som er innom tråden her.

Her er scenario: alt sammen spiller bra, men jeg føler at jeg mangler litt bass i de nederste frekvensene. Når jeg åpner bagasjeluka, så hører jeg/kjenner jeg bassen mye bedre, men jeg får den ikke inn i bilen. Er dette et kjent fenomen på biler slik som min, der det kun er en åpning inn i kupe'en via skiluka? Er det noen tjuvtriks man kan gjøre for å bedre dette på en enkel og grei måte?

Jeg har også ett bittelite problem med ene diskanten, den faller bort innimellom. Så jeg tenkte naturligvis at det må være koblingene. Så jeg sjekket koblingen fra diskant til der de er koblet i døra.. Denne koblingen var bra, så da gikk jeg tilbake til delefilteret, og dette var også festet slik som det skulle være. Så jeg klarer ikke helt å skjønne hvordan dette problemet kan oppstå. Noen som har ett lite tips ang det også?

På forhånd takk for svar.
                              Sture Vedal

Comment

Working...
                              X