Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lightyear sin Volvo

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Lightyear sin Volvo

Her er altså bilen min som jeg så vidt har begynt å montere i

Bilen var tilnærmet original når jeg overtok den

Bilen er en original T-rød 1996 850 R.

Som sagt var den tilnærmet original når jeg overtok den, standard kjipe høyttalere og en pioneer kasettspiller med en sliten cd-veksler bak.

Til nå har jeg ikke fått gjort mere enn å bytte spiller og fronthøyttalerene er byttet til focal access 130A1 komponentsett.
    Har også fått strukket strøm til effektforsterker (150A/45mm2) og byttet til gelebatteri.

Og videre planer er som følger:
    -Første heve gulvet i baggasjerommet ca 4cm slik at det blir bedre plass, anlegget må monteres skjult fordi bilen også tjenestegjør som familiebil.
    -Høyttalere i bakdørene skal byttes til focal polyglass 165CVX som jeg allerede har kjøpt.
    -Forsterkeren og kondensator skal monteres under gulvet bak, dette blir en MBquart PAB5400 og kondensator jeg har liggende er en 1 farad RF sak som jeg tror blir oppgradert til noe større.
    -Basskasse til reservehjulsfelgen må bygges ferdig, har støpt form ferdig men ikke bygget noe mere. I denne skal mine to focal 21cm sub'er stå.
    Kassa blir på rundt 20l noe som er litt snaut men det plass er en issue her
    Tar gjerne imot gode råd når det gjelder sub, men elementene har jeg allerede og fjerning av reservehjulet er grundig vurdert og foreløpig forkastet.

Jeg har også tenkt til å lage nye luker til gulvet med vinduer, har sjekket ca pris på 6mm herdet glass og det skulle bli omtrent 600,- Tips mottas gjerne
    Og høyttalerne i D-stolpen vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre med ennå. Blir vel byttet ut til noe etterhvert de også.
    Vekten av anlegget er også noe jeg prøver å ta hensyn til, og hittil så ligger jeg omtrent på nettovekta til den takluka som jeg ikke har

Slik er planen idag, og i tilegg kommer litt andre planer som ikke har med stereolyden å gjøre..

Dette er den andre bilstereoen jeg bygger og alle forslag og innspill mottas med takk..

A
    Attached Files

årh! elsker den bilen der!

åssen går det med anlegget?
    mvh Sindre Carlsen

Comment

Pen bil Virker som du allerede har gjort en del viktige ting, som å bytte batteri. oppgraderte du kablene i motorrom samtidig?

Ang. de subbene du har, er det 21v2 du har? i såfall tror jeg ca 15L kasse per sub er fint, brukte det på mine i allefall

Herdet klass finner du på ikea til en billig penge. du kjøper glass som er beregnet som hyller i klass reol

ellers sier jeg bare lykke til med byggingen
      Pioneer, Mb Q - Q-line og focal k2, min oppskrift på god lyd

Comment

Originally posted by mrZipp0 View Post
        Pen bil Virker som du allerede har gjort en del viktige ting, som å bytte batteri. oppgraderte du kablene i motorrom samtidig?

Ang. de subbene du har, er det 21v2 du har? i såfall tror jeg ca 15L kasse per sub er fint, brukte det på mine i allefall

Herdet klass finner du på ikea til en billig penge. du kjøper glass som er beregnet som hyller i klass reol

Sorry, men måtte bare.. Mener du glass eller "klass(?)"

Comment

Originally posted by Henning- View Post
          Sorry, men måtte bare.. Mener du glass eller "klass(?)"
          hehe, gikk vel litt fort i svingene når jeg skrev det innlegget :P mener selvfølgelig glass :P
          Pioneer, Mb Q - Q-line og focal k2, min oppskrift på god lyd

Comment

Fin bil Dette blir spennende
            Volvo 240 Turbo!
            Volvo Amazon Prosjekt...

Comment

åsssen går det her?
              mvh Sindre Carlsen

Comment

Fin bil, savner min gamle 850...
                Mvh. Terje Hansen. @ Facebook
                # Mazda 6 / X Audi A6 / X Volvo 850 / My CarDomain

Comment

Takk for hyggelige kommentarer!

Jeg har fått satt inn 6.5" i bakdørene nå, det hjalp endel men savner fortsatt litt bass og mere effekt.
                  Desverre hadde jeg bare lys filt til å bruke på utforingene så det ser litt jall ut, men regner med at jeg lager et par nye utforinger i svart eller originalt stoff etterhvert. Får jo litt originalt stoff til overs når jeg skal lage vinduer i gulvet.

Ett nytt problem har oppstått, glassfiberstøpen jeg har laget til reservehjulsfelgen lukter fremdeles ganske mye, enda det er ca 3mnd siden jeg støpte den.
                  Lurer på om jeg kan bruke top coat til båt og male den slik at den blir forseglet?
                  Jeg skal uansett lime filt og dempematter på utsiden av den men jeg tror ikke limet er nok til å stoppe lukta..
                  Ganske kjedelig...

Nå må jeg få solgt den gamle bilen min og deretter håper jeg at det blir litt mere tid til montering, det klør skikkelig i fingrene siden jeg har alt som trengs liggende klart..

A

Comment

Originally posted by mrZipp0 View Post

Har ikke byttet kablene i motorrommet, men det er med på lista, har endel strømkabler til overs som skal brukes til dette. Jeg har i den siste tiden fått litt problemer med sentrallåsen så det er mulig jeg prioriterer å oppgradere alarmen først, greit å ha gsm-sender på alarmen før anlegget kommer inn også, hehe!

Ang. volum til subbene så blir det vanskelig med to kammer og så stort volum, jeg hadde en av dem i en kasse på ca 18liter i den gamle bilen og det funket bra. De skal jo klare seg med så lite som 9 liter så ca 20 liter burde gå greit nok. Lurer litt på om jeg skal bygge en kasse helt opp så den flukter med gulvet for å få mere plass men jeg tror det får vente. Et annet alternativ er også å lage en kasse til med to ekstra 21V2 som kan tas ut ved behov, men dette krever en ekstra forsterker til disse, så jeg får se an det litt til ting er på plass under gulvet.

Må sjekke ut ikea sitt utvalg tror jeg, det er mye på ikea som kan brukes til andre ting enn de er ment

A

Comment

Her er forresten tråden min om støping av kasse

Støping i reservehjulsfelg

A

Comment

Lagde meg signalkabel til bilstereoen igår.

Kabel og neutrik plugger er kjøpt på ELFA, sparer endel plass ved å ta alle fire kanaler i en kabel.
                        De respektive kanaler er ikke merket ennå siden jeg ikke hadde multimeteret mitt for hånden så det vil bli andre fargekoder når jeg får målt kabelen.

Har forøvrig også kjøpt meg en 10F stinger kondensator, ingen takk til 'soundstreamgal' på forumet her som er en dårlig selger, tok 30 dager fra jeg overførte penger til jeg fikk den og tilstanden var slett ikke 'som ny'.
                        Men nå har jeg ihvertfall litt strømreserve tilgjengelig.

A

Comment

Working...
                        X