Announcement

Collapse
No announcement yet.

Golf 3 + Hertz = Sant

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Klarer ikke bestemme meg for om jeg skal ha magneten inn eller ut...
    Gjør litt mer utav seg med magneten ut, men samtidig er ikke motoren på ES300D verdens stiligste...iallefall ikke sammenlignet med endel andre subwoofere...
    .:Lasse:.

Comment

Originally posted by screwball View Post
      Klarer ikke bestemme meg for om jeg skal ha magneten inn eller ut...
      Gjør litt mer utav seg med magneten ut, men samtidig er ikke motoren på ES300D verdens stiligste...iallefall ikke sammenlignet med endel andre subwoofere...
      Magneten ut er en mote som aldri burde ha oppstått.
      Monter den som normalt du!

Mvh
      Dag Johansen
      "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Comment

screwball: Noe mulighet for å høre på Hertz-anlegget en dag? Kunne tenkt meg å høre på Hertz-elementene, siden jeg vurderer det Hvor i Tromsø er det du bor?

Comment

Originally posted by Dag Johansen View Post
          Magneten ut er en mote som aldri burde ha oppstått.
          Monter den som normalt du!

Mvh
          Dag Johansen
          Var kult nok når jeg hadde en kasse med to Focal 33s med enorme magneter ut...og brukte svarte og røde 21mm2 strømkabler til HT-kabler.

Ender nok opp med elementet normalveien ja, ikke bestemt meg for om jeg da skal bruke grillen jeg fikk med eller om jeg skal lage en dekkring som skjuler hele skrufestene...

Han5y: Du kan få høre en dag når alt er koblet opp, nå er det ikke engang diskanter i bilen, ingen forsterker eller sub, så kan nok gå noen måneder før det er lyttbart. Etter jeg fikk barn og kjøpte gammel leilighet har jeg oppdaget at slike ting tar mye lengre tid enn da jeg var atten og bygde et anlegg iløpet av en dag eller to...

Comment

Møkk. Tok litt mer nøyaktige mål i dag, og baksetet skrår litt mer enn jeg målte først, "trekanten" blir 48cm høy og 19,5cm dyp. Tror ikke det er noen hensikt i å lage den trekantet da, da er jeg nødt til å ha den så veldig smal.
            Så ender nok opp med å lage den med rett front, og montere elementet direkte i dette - normalveien.
            Slotporten på langs over elementet, og så tror jeg at jeg setter ett delefilter i hvert sidepanel bak. Går med noen meter med ht-kabel da siden det er treveis, men men.

Hvor stort spor bør man frese på mdf-kanter der man skal stifte fleecen før glassfiber? Ser mange lager en liten kant slik at fleecen blir flush...

Regner med å prøve å støpe sidepaneler, dekkpanel over sub og bakpanel mot baklukelåsen i en smell og dele det i 4 med multikutter eller noe sånt, og trekke dem individuelt.

Comment

Framdrift?

Comment

Nei, egentlig ikke. Vært syk + brukt litt av den "friske" tiden til å fikse noe småtterier i huset.
                Klarer heller ikke bli enig med meg selv om hvordan kassen skal se ut. Drev og tullet litt med tanken om å gå bort fra slotport og bruke det 4" røret jeg har med Aeroport i hver ende, men klarte ikke å få plass til det (35cm langt) uten at kassen ble unødvendig dyp og smal.
                Heller nå til at jeg bare lager en så bred som mulig, og noe trekantet kasse. Må skissere opp på et stykke papp slik at jeg vet at elementet går klar av porten - skulle det blir for trangt kan jeg lage en spacerring til bassen slik at den kommer noe lengre ut.
                Er ikke så lett å få utnyttet fridager til slikt, er så digg med ferie. Da er det faktisk lettere å få gjort ting innimellom når de daglige rutinene er på plass.

Comment

Nei, egentlig ikke. Vært syk + brukt litt av den "friske" tiden til å fikse noe småtterier i huset.
                  Klarer heller ikke bli enig med meg selv om hvordan kassen skal se ut. Drev og tullet litt med tanken om å gå bort fra slotport og bruke det 4" røret jeg har med Aeroport i hver ende, men klarte ikke å få plass til det (35cm langt) uten at kassen ble unødvendig dyp og smal.
                  Heller nå til at jeg bare lager en så bred som mulig, og noe trekantet kasse. Må skissere opp på et stykke papp slik at jeg vet at elementet går klar av porten - skulle det blir for trangt kan jeg lage en spacerring til bassen slik at den kommer noe lengre ut.
                  Er ikke så lett å få utnyttet fridager til slikt, er så digg med ferie. Da er det faktisk lettere å få gjort ting innimellom når de daglige rutinene er på plass.
                  Hva med slotport i hver ende av kassa da?
                  Altså åpningene i fronten og porten inn i kassa....

Mvh
                  Dag Johansen
                  "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Comment

Vet ikke om jeg helt skjønte den...
                    Mener du to slotporter (med halve arealet som den ene jeg har tenkt til nå???), og så plassere dem på hver side av elementet?
                    Om det er det du tenker så er jo det en løsning. Men jeg skal sjekke om jeg ikke klarer å få plass til den ene først, før jeg begynner med noe annet. Poenget med en slotport var å kunne få litt symmetri, noe jeg (sannsynligvis) ikke vil klare med 6" ytterdiameter på aeroporten pga tilgjengelig høyde.
                    Om jeg skal ha to porter kan jeg jo for så vidt kjøpe rør og ha på hver side også.

Hvordan er fysikken når det gjelder én eller flere porter - som i mitt tilfelle hvor jeg (om jeg hadde gått for rund port) skal ha en Ø10x35cm port.
                    Om jeg skulle gå for 2 porter - går man for rør så har jo to Ø5cm rør ikke samme areal som ett Ø10cm, så den skjønner jeg. Men er det da volum i porten som gjelder (altså må man ha en lengre port), eller er det mer komplisert enn som så?

Comment

Endelig litt fremdrift!
                      Ga opp å sitte og tegne på dataen, jeg fikk bare ikke grep om hvordan det kom til å bli...tok rett og slett målene og overførte til ei sponplate, og tegnet litt i målestokk 1:1. -8'C ute så var en kald fornøyelse...

Så nå er målene klare. Blir ei trekantet kasse slik jeg hele tiden ønsket, i full høyde men baffelen blir noe mer skrå enn bakseteryggen. Lager heller ikke kassen i full bredde, den blir ca 80cm bred utvendig. Måtte det for å få baffelen så skrå at det er plass til både slotport og 12"...
                      Slotporten kommer til å munne ut rett over basselementet, og ender ca 7-8cm fra bunnen av kassen. Risikerer vel kanskje da at den nesten kan regnes som for lang, men det får prøve seg. Dag Johansen har sagt at det er bedre den er litt for lang enn litt for kort. Får vel nok dypbass får en tro.
                      Strøm- og signalkabler er innkjøpt, så får se om jeg får smekket sammen kassen i morgen, da er jeg iallefall et stort skritt nærmere lyd.
                      Dessverre er strøm og signal på EP5 på "feil" side, jeg kommer bak med strøm på venstre side og strømterminalene er på høyre side. Så håper kablene er lange nok - enten må strøm eller signalkabel gå i omvei rundt forsterker. Men er jo en liten bil så burde vel gå...

Hever vel bagasjeromsbunnen ca 6-7cm også, så blir ikke rare bagasjerommet igjen. Men moro å kunne gjøre det slik uten å tenke på plassen, kontra Passaten hvor plass er førsteprioritet.

Håper bare jeg blir fornøyd med lyden!

Comment

Endelig litt fremdrift!
                        Dag Johansen har sagt at det er bedre den er litt for lang enn litt for kort.
                        Hihihihi! Store oppdagelser fra Revetal's lange - ehh store sønn!
                        [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                        [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                        [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

Comment

Originally posted by Joakim View Post
                          Hihihihi! Store oppdagelser fra Revetal's lange - ehh store sønn!
                          Kan de være så vennlig å holde grisepratet for dem selv?

Mvh
                          Dag Johansen

Comment

Må nesten få høre stereoen i bilen når du er ferdig, i motsettning til mitt komplette hertzanlegg hvordan det spiller!

Blir spennende å se prosjektet videre,iallefall..

Comment

Mangler bare baffelen nå, så er kassa ferdig.
                              De andre delene er satt sammen.
                              Ser ut som jeg kanskje klarer å få plass til en standard 4" port med aeroport over eller under tolveren, så skal prøve det før jeg evt lager slotporten. Skal laminere to plater for å få tykk nok baffel, i tillegg blir det nok frest et par ringer til bassen for å få den spacet ut til å gå klar av bagasjeromsgulvet og bassrefleksrøret inni kassa...
                              Tror kassen blir et par liter for stor om jeg ikke bygger slotport, men bassrefleksrøret jeg har er bare 33cm langt (altså et par cm for kort) - går det ca opp i opp eller?

Comment

En liten teaser

Click image for larger version

Name:	26012009002 (Large).jpg
Views:	1
Size:	86.5 KB
ID:	293452

Baffelen på subkassen er omtrent ferdig.
                                Det gikk akkurat å ha bassrefleksrøret under bassen, men da tok magneten + kneet på bassrefleksrøret ihhv bakvegg og bunnplate.
                                Løste det med å lage en ekstra baffelring som vist på bildet (det var jeg uansett tenkt å gjøre når jeg gikk for denne løsningen, for å få den litt mindre plain...). Den er i 22mm spon. Mangler litt finpuss, ikke mobb, det er første gangen jeg lager noe slikt med fresen!
                                Skal ha enda en ring oppå denne i 12mm MDF hvor både aeroporten og elementet er felt ned, og som er rundet fint av. Antar dette blir skrudd fast på selve baffelen og så sparklet med glassfibersparkel og pusset fint i nedkant slik at jeg får en fin bue. Alternativt lager jeg ei plate som er litt bredere i nedkant i tynt materiale og trekker det hele med fleece og plaster det, men håper å unngå det...

Sannsynligvis trekker jeg baffelen med svart vinyl, det tror jeg kan bli litt tøft.

Mest sannsynlig blir hele bagasjerommet trukket i svart vinyl, men har ikke bestemt meg enda...

Comment

Working...
                                X