Announcement

Collapse
No announcement yet.

Golf 3 + Hertz = Sant

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by screwball View Post
    Mangler litt finpuss, ikke mobb, det er første gangen jeg lager noe slikt med fresen!
    En gang må være den første, for alle, så jeg ser ingen grunn til å mobbe.
    Dessuten ser det bra ut, gleder meg til sluttresultatet!

Mvh
    Dag Johansen
    "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Comment

Originally posted by Dag Johansen View Post
      En gang må være den første, for alle, så jeg ser ingen grunn til å mobbe.
      Dessuten ser det bra ut, gleder meg til sluttresultatet!

Mvh
      Dag Johansen
      Takk for det - satser på det blir bra!
      Kassen blir nok et par liter for stor siden veggene i denne porten ikke bygger like mye som de i slotporten (volumet av porten er jo det samme). Kassen er 55 liter minus porten og det lille som elementet tar. Bør jeg forlenge røret noe, eller holder det enda med 35cm?
      Er det ikke også noe med at dybden på aeroporten ikke skal regnes med i selve porten (at indre aeroports volum tilhører kassen, og ytre aeroportens volum "tilhører" bagasjerommet)?
      .:Lasse:.

Comment

Det er vel noe med at yttre halvdel av begge traktene ikke har noen funksjon utover det å hindre turbulens.
        Når det gjelder portlengder er det viktigste å lage de lange nok, så om du har mulighet kan du legge på litt, men det ene eller det andre rasserer ikke lyden.

Mvh
        Dag Johansen
        "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Comment

Hva er "litt" - et par-tre cm? Er bare fint om røret blir litt lengre, da får jeg den indre aeroporten unna magneten på elementet.
          Må nok være kreativ med endel bøyer og knekker på det for å klare å sno det inn, men skal gå!
          Tror jeg må "bygge" det i to deler og lime det sammen gjennom hullet til bassen.

Comment

Originally posted by screwball View Post
            Hva er "litt" - et par-tre cm? Er bare fint om røret blir litt lengre, da får jeg den indre aeroporten unna magneten på elementet.
            Må nok være kreativ med endel bøyer og knekker på det for å klare å sno det inn, men skal gå!
            Tror jeg må "bygge" det i to deler og lime det sammen gjennom hullet til bassen.
            "litt" = 3cm.
            "for mye" er over 10cm.

Mvh
            Dag Johansen

Comment

He he...
              Da blir det nok en 38-40cm port.

Hvor mye dempemateriale bør jeg ha i kassa? Vet at trykkammer ikke trenger med mindre man skal "lure" elementet til å tro at kassa er større, men bassrefleks skal vel ha noe - er det ikke vanlig med alle vegger unntatt baffel, eller gjelder det bare fulltonehøyttalere og ikke subwoofere?

Satser på avgrunnsbass i mengder og at frontsettet klarer å holde følge - men brokobler jo EP5'en til 3-kanals, så den blir jo 2x190w (4ohm) + 250w (2ohm) så burde iallefall klare å overdøve litt av piggdekkstøyen

Comment

Fikk svingt fresen litt i går også, så nå har jeg laget en 14mm ring oppå den andre, hvor Hertz-grillen og aeroporten er frest ned, og hvor kanten er fint rundet. Fått pyntet litt på den første ringen også.
                Så nå er det bare å få pusset den litt, montert den på kassen, og sparklet en rund fin overgang.
                Glemte selvfølgelig å ta bilde i går, skal prøve å få tatt i kveld.

2 scary øyeblikk i går - først da hele "flush-trim"-bitsen løsnet fra fresen og fløy avgårde, andre gangen da løpehjulet på bitsen løsnet...hadde heldigvis verneutstyr på!

Må nok å kjøpe flere fresestål...

HVilken diameter på fresestålet er å anbefale for å frese ut ting (når man nesten bruker fresen som ei "sag", f.eks når man freser ut hull til elementer el.l.)???

Comment

Click image for larger version

Name:	29012009003 (Small).jpg
Views:	1
Size:	26.3 KB
ID:	293453

Name:	29012009004 (Small).jpg
Size:	44.1 KB
ID:	293454

Slik ble det altså utseende.
                  Litt finpuss med sandpapir nå, så blir dette sikkert helt ok.
                  Kjøpte lim og svart vinyl i går, så da blir det spennende å se om jeg klarer å trekke dette pent. Skal lage meg en buet "sparkelspade" av toppen av en brusflaske eller noe sånt, som jeg skal bruke for å få sparklet en fin bue mellom denne og frontplaten på kassen. Dette bygger 36mm høyt, så tenker jeg får god bruk for hårføneren for å få varmet vinylen nok til å strekke ned rundt dette. Derfor jeg også tenker å lage en ganske stor radius på sparkelbuen i bunn...

Dessverre var bassrefleksrøret jeg har fra før noen cm for kort, så må nok finne meg en bit rør om jeg da ikke må bite i det sure eplet og kjøpe en hel port på bilsterospesialisten her i byen, koster 199,- for en med aeroport i hver ende.

Comment

2 scary øyeblikk i går - først da hele "flush-trim"-bitsen løsnet fra fresen og fløy avgårde, andre gangen da løpehjulet på bitsen løsnet...hadde heldigvis verneutstyr på!

Må nok å kjøpe flere fresestål...

HVilken diameter på fresestålet er å anbefale for å frese ut ting (når man nesten bruker fresen som ei "sag", f.eks når man freser ut hull til elementer el.l.)???[/QUOTE]

Verneutstyr på når deler begynner å flaggre rundt ørene = KNIPE ØYNENE SAMMEN HARDT.

Angående fresestål kan du jo prøve deg på 20 mm falseprofil. Mindre varmgang forutsatt at du kan regulere hastighet på fresen. Lettere å kontollere føringen med et litt større fresestål
                    Raymond Pedersen

Byggebil er en 97 Subaru Impreza. Alpine,Pioneer og Macrom utstyr under testing.
                    Tar det som det kommer, og løser det som det går.

Comment

Ok, jeg brukte en mye mindre diameter (8mm?) - kanskje derfor det ble litt ujevnt føring (som vises på ringen) men jeg har en 20mm jeg kan prøve...
                      Bør jeg ha større eller mindre hastighet da? Jeg kan justere hastigheten svært bredspektret...

Hvor får man forresten kjøpt fresestål på nett som ikke koster en formue, gjenre noen som er litt mer spesielle enn de standard som jeg har sett ellers i butikk? Jeg skulle gjerne hatt tak i round-over-bit som kan bue opptil 20-25mm, samme med en 45', og en slik flush-trim-bit som er høyere enn 15mm...

Hvilken RPM er egentlig anbefalt - jeg kjører sakte med 30.000rpm - er kanskje i heftigste laget mtp varmgang kanskje?

Comment

Større diameter på stålet gir mulighet for å senke rotasjonshatigheten, prøve seg litt frem i forhold til hva du skal frese. Nå er jo mdf et uproblematisk materiale å jobbe med, ett par knepp ned kanskje.

Tror han golfnoskaren her inne var ett eller annet verktøyguru. Prøv han. Kan sikkert hjelpe til med anskaffelse via nettet.
                        Jeg benytter utstyr fra Motek, noe som sannsynligvis blir overkill til privat bruk. Det meste som handles der er det heroinpriser på.
                        Raymond Pedersen

Byggebil er en 97 Subaru Impreza. Alpine,Pioneer og Macrom utstyr under testing.

Comment

Ja, motek skaffer endel snacks, men er jo avsindige priser for en privatperson. Jeg kan handle forholdsvis "rimelig" der gjennom jobben min, men dog...

Skal prøve meg frem med litt forskjellig hastighet, regner med at når jeg f.eks skal frese 22mm spon så må jeg kjøre flere runder, kan ikke ta alt på én gang...
                          Skal frese buer av 22mm som jeg skal laminere sammen til en halvsirkelformet kasse til det andre prosjektet mitt, så da får vel fresen kjørt seg, jeg må ha 4 sirkler eller 8 halvsirkler.

Comment

Morn. Om du har mulighet kan du jo sprette innom tools på Skattøra eiller maskinforretninga i Breivika. Vet at dæm og har et brukbart sortiment, dog ganske dyrt der og. Men du har uannsett igjen for å legge noen krone ekstra på ting som benyttes mye og hardt, istedet for å kjøpe sånne lekeverktøy som det kommer liklukt av før de er klar av emballasjen.

Når du frese spon , så ta deg god tid. Gjerne 2- 3 runder for å komme igjennom plata.Ellers er du jo et eksempel på at man kommer svært langt med sunn fornuft. Det er bare å kjøre på.
                            Raymond Pedersen

Comment

Prøvde med mye mindre hastighet og et Ø20mm fresestål i går. Gikk faktisk mye mye bedre. Gikk som en lek å frese i 22mm spion. Så takk for tips.

Fikk ferdig kassen i går - mangler et par avstivninger på bakvegg og front, men i grove trekk er den klar til videre finish-arbeid. Prøvde den også i bilen i går, og den går fint inn, så det var jo bra!

Fikk ikke tatt bilder (er strengt tatt ikke så mye å se på heller da limet til baffelen står og tørker) men er stort sett førnøyd med resultatet.
                              Satser på å få knipset et par bilder senere i dag.

Comment

Litt fremgangsbilder, fikk grovsparklet overgangen mellom fronten på kassen og baffelringen i går.
                                Kanskje får jeg pusset litt lett på dette i kveld eller i morgen.

Name:	02022009020 (Medium).jpg
Size:	68.4 KB
ID:	293463

Name:	02022009022 (Medium).jpg
Size:	70.8 KB
ID:	293464

Name:	03022009023 (Medium).jpg
Size:	65.0 KB
ID:	293465

Name:	03022009024 (Medium).jpg
Size:	59.7 KB
ID:	293466

Hvordan tror dere dette blir å trekke - klarer jeg strekke vinylen så mye som baffelringen stikker ut? Tror ikke den vinylen jeg har er så veldig elastisk...

Comment

Working...
                                X