Ble veldig bra dette Lyst til å gjøre noe selv, men da går muligheten for å endre stillingen på speilene. Ikkeno fancy greier her i gården, manuelt
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Golf 3 + Hertz = Sant
Collapse
X
-
Originally posted by ovinn View PostBle veldig bra dette Lyst til å gjøre noe selv, men da går muligheten for å endre stillingen på speilene. Ikkeno fancy greier her i gården, manuelt
Er manuelle speil på denne også, men på Golf 3 (og faktisk Golf 2 også) så er det en justeringsknott nede på døra, på denne sitter den som en forlengelse av dørhåndtaket.
Jeg så på et utenlandsk forum noen som hadde klart å gjøre noe lignende som meg men beholdt justeringshendelen til speilet på en bil som hadde en spaklignende justering på denne trekanten.
Evt så kan du jo montere dem på dekslene til A-stolpene? Hadde jeg bestemt meg for å trekke opp dekslene på alle stolpene i bilen i svart alcantara så hadde jeg nok montert diskantene der i stedet, men ville ikke gjøre noe som medførte at jeg måtte stresse med det.
Har god tro nå på at jeg skal klare å få til sånn noenlunde bra look på bagasjerommet også, ingenting spektakulært, skal fremdeles beholde det funksjonelt, men blir litt buede former og ganske sikkert litt vinyl også der. Skal bygge kassen først og så få montert forsterker i gulvet, så får jeg lage en layout rundt det.
Er en viss sannsynlighet for at det blir brukt en bit svart alcantara/microfiber. Jeg er på utkikk etter et slitt VR6-interiør som jeg skal trekke opp i delskinn/vinyl og alcantara/microfiber, slik som det er i f.eks highlineutgaver av Passat rundt år 2000.
Tips til hva jeg kan feste diskantpodsene med i bilen som faktisk gir meg muligheten til å få dem løs en gang uten å måtte knuse dem? Heller mot et par klatter med sikaflex 11FC i svart nå, så får jeg bare snitte gjennom limet med en skarp kniv om de må av..:Lasse:.
Comment
-
Originally posted by ovinn View PostBle veldig bra dette Lyst til å gjøre noe selv, men da går muligheten for å endre stillingen på speilene. Ikkeno fancy greier her i gården, manueltØyvind Kalbækken
Alpine F#1, Mosconi, Scan-Speak Revelator, Soundstream XXX-15, Supra, Connection, Northstar.
Comment
-
Hehe @ Øyvind (Hey, samme navn!), jeg tror ikke jeg kommer til å gjøre noe spesielt med bilen utenom dørene, og da kommer nok tweeter'ene til å bli montert der. Grunnen er at jeg prøver å holde bilen mest mulig original, og dørpanelene er det bare å bytte hvis jeg evnt selger den og de vil ha de orginale tilbake. Er ikke en bil jeg skal ha så lenge forhåpentligvis, så minst mulig skal gjøres for et greit lydbildeVW Touran 2006 1,9TDI HL <-- Fremtidig bygg : )
Comment
-
Originally posted by ovinn View PostHehe @ Øyvind (Hey, samme navn!), jeg tror ikke jeg kommer til å gjøre noe spesielt med bilen utenom dørene, og da kommer nok tweeter'ene til å bli montert der. Grunnen er at jeg prøver å holde bilen mest mulig original, og dørpanelene er det bare å bytte hvis jeg evnt selger den og de vil ha de orginale tilbake. Er ikke en bil jeg skal ha så lenge forhåpentligvis, så minst mulig skal gjøres for et greit lydbilde
Denne:
Der er det jo plass til diskanter på dash, ved siden av 4"...jeg hadde et Focal 100KS 4" + 1" composett montert der, og to Focal 6,5" fra KS-serien i hver dør...i hattehyllen hadde jeg svak rearfill av et Focal 5" composett, og i bagasjerommet to Focal 33S 13"...drevet av et par rimelig heftige Planet Audio amper...hadde et sinnsykt trøkk i den bilen *savne*.
Bilen hadde 9000 Aero understell og stoler originalt, så fikk godkjenning for å sette inn Aero-motoren på 225hk. Men de planene gikk i vasken da jeg ble torpedert i Sverige og der rettet de ikke biler når ramma var blitt litt skjev.Last edited by screwball; 12-11-2008, 20:41..:Lasse:.
Comment
-
Det er plass til diskanter der ja, men jeg setter de nok inn i døra likevel, vinkler de litt og får de tipp-toppers. Som sagt skal bilen være mest mulig orginal hvis jeg skal selge den igjen og eieren vil det Drar det ikke så veldig langt med stereobygging i denne her. Kommer til å ha 6,5 i døra samt diskanten, og dynabel 9410x2 baki. Problemet mitt er for svak dynamo. Kjører jeg full guffe en stund mens jeg kjører begynner lysene å blinke etter litt Og ja, har helt nytt batteri.VW Touran 2006 1,9TDI HL <-- Fremtidig bygg : )
Comment
-
Fikk på plass andre halvdel av frontsettet i dag, midbass og mellomtone på passasjersiden. Så da gjenstår det å få inn diskanter. Drev og kikket på hvordan jeg skal få podsene festet, siden de originale festeklipsene knakk da jeg tok dem løs, enda jeg lirket utrolig varsomt. 17 år gammel plast er sprø. Mulig jeg må sette et par skruer igjennom dem og inn i blekket i døra. Får bruke et par torx-skruer med fint avrundede hoder som jeg lakker svart. Skal prøve å lime dem fast først da.
Må bare få ut fingeren nå og få bygd basskassa..:Lasse:.
Comment
-
Originally posted by screwball View PostFikk på plass andre halvdel av frontsettet i dag, midbass og mellomtone på passasjersiden. Så da gjenstår det å få inn diskanter. Drev og kikket på hvordan jeg skal få podsene festet, siden de originale festeklipsene knakk da jeg tok dem løs, enda jeg lirket utrolig varsomt. 17 år gammel plast er sprø. Mulig jeg må sette et par skruer igjennom dem og inn i blekket i døra. Får bruke et par torx-skruer med fint avrundede hoder som jeg lakker svart. Skal prøve å lime dem fast først da.
Må bare få ut fingeren nå og få bygd basskassa.
Uten det klipset i toppen sitter de utrolig dårlig.. Jeg endte opp m å teipe den fast den lille stunden jeg hadde den i..
Hvis du får tak i noe bra lim kan du jo prøve å lime fast klipset igjen..Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
-Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-
Comment
-
Tenkte jeg skulle prøve med smeltelim...et par skikkelige klatter på blekket i døra og så klemme inn podsene og surre noen runder med tape rundt dem og ruteramma til det er stivnet. Så forhåpentligvis henger det fast da...
Et lite spørsmål om demping: Når jeg fikk denne bilen fikk jeg sjokk over hvor enormt med dekk/veistøy det var bakfra i kupéen - er vant til Passaten som er veldig stille.
Kikket litt på årsaken til dette og fant at bakre dempertårn/hjulhus har null dempemateriale på seg.
Hva kan jeg bruke for å bøte på dette, og ikke minst hvor godt resultat er det realistisk å oppnå? Det er begrenset med plass til demping så kan ikke legge på enorme mengder.
Da dette er et budsjettbygge deLuxe lurer jeg på å smelle på litt asfaltmatter i bagasjerommet og på hjulbuene, og der jeg får plass lime på sånn tykk skumgummimatte med aluminiumsfolie som de har på Biltema...blir dette bare helt sinnsykt jalla uten resultat, eller vil det ha noe for seg?
Innvendig demping i Passaten under plastdekslet i gulvet i bagasjerommet er bare sånn tykk filtmatte (10-15mm tykk), og der er det som sagt veldig stille...
Dette jeg har vurdert å bruke:
Skumplasten - 100x50cm 10mm tykk koster 79,90,-
Denne er beregnet på båter så tror ikke den binder fukt, vet pappa brukte dette i 50mm tykkelse for å dempe fra maskinrommet opp mot rorhuset i fiskebåten han hadde før.
Asfaltplaten - 4 plater á 40x50cm 3mm tykk koster 159,-
Vet at proffene sikkert rynker kraftig på nesen, men kontra prisen for Splen eller Vibroplast tenker jeg at det iallefall ikke kan bli verre enn det er, og koster meg omtrent zip..:Lasse:.
Comment
-
Tviler STERKT på at å dempe demper tårna hjelper noe som helst.. sjekk heller overtrykks ventilen bak der, manglene deksling her kan resultere i ganske kraftig støy, sjekk lista rundt luka f,esk.
Skal du dempe noe så kan gulvet i bagasjen være et sted å begynne, side vegger/dører i baksetet er også et hett tips. Er dette budsjett bygge deluxe bør du i hvertfall dempe der det har noe for seg.. demper tårna er vel noe av det stiveste på bilen og jeg er 100% sikker på at asfalt matter der ikke hjelper en dritt.
Det skumgummi greiene du viser bilde av ville jeg ikke hatt i nærheten av bilen min, Tony har helt rett i påstanden om rust.. det er fuktighet i en bil selv om ikke det renner og skumgummien er jo som en svamp..
En annen ting er unngå smeltelim til å feste noe du vil skal sitte.. er blitt omdøpt til løsnelim for lenge siden!!sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
IceAudio - Bilringen AS - inakustik
Comment
-
Husk på at det er en forskjell på hva en "asfaltmatte" gjør og en "SPLEN"-type.
Om du i døra f.eks legger en "asfaltmatte" så vil man stive opp døra og dempe vibrasjoner, ikke dempe støy (selv om det sikkert er en bi-effekt). Skal du i tillegg dempe veistøy og greier så legger man på noe som klarer å dempe slik søy. SPLEN er et godt alternativ her.
Bitoplast M1, Bimast BOMB og SPLEN er det jeg har brukt i bilen. Fungerer gull!Last edited by Tony; 20-11-2008, 14:55.Mvh Tony
- The only road to take is perfection itself
Comment
-
Okei, takk for tips! Orker ikke bruke penger på dempemateriell som ikke virker.
Får vurdere etterhvert hva jeg skal gjøre, vet ikke hvor langt jeg orker å ta det med denne bilen. Den er ikke strøken utvendig, og har jo en svært liten motor. Ble kjøpt inn som #2-bil. Om et par år kan det hende jeg bytter den i en VR6, og tenker da at jeg heller kan flytte over anlegg og slike ting som er gjort med bilen.
Med mindre jeg finner ut at jeg skal bruke den som et opplæringsprosjekt og lære meg å sveise og lakke og slikt på den - er ikke akkurat så nøye hvordan den blir seende ut...hehe.
Mulig jeg kjøper noe skikkelig dempemateriale til Passaten, da kan jeg jo bruke litt i Golfen om jeg bestemmer meg for å gjøre noe med den..:Lasse:.
Comment
-
Fikk i dag endelig koblet opp spilleren jeg kjøpte av PikoFlex her på forumet.
Koblet den til å drive høyttalerne inntil jeg får forsterker og sub i bilen.
Ble litt småskeptisk først, fordi jeg fikk liv i spilleren men ingen lyd. Prøvde alt mulig av innstillinger men ingen lyd. Hmm.
Inn og sjekke bruksanvisningen på datamaskinen. Syntes det var rart på Piko hadde solgt meg en defekt spiller - den var jo ellers strøken. Så hadde en mistanke om at det kanskje var en elektronisk switch mellom intern og ekstern forsterker. Og jammen hadde jeg ikke rett! Inni menyen et sted skal man velge POWER IC ON for å få drift fra den interne forsterkeren, og den sto på OFF på spillern. Byttet om og da var alt velstand.
Virker meget bra denne spilleren. Fin lyd av den + Hertz-settet (enda ikke fått inn diskantene), men synes det var lite fylde i nedre mellomtone, iallefall i forhold til hva jeg er vant til fra Focal 165VR i Passaten.
Må også finne på noe slags avstivning/oppstivning av dørtrekkene da det fort ble vibrasjonslyder fra dette når 6,5" jobbet. Men når jeg får delt det av på rundt 80Hz når 12" kommer inn vil jo endel forsvinne.
Håper å få sammen basskassa før året er omme. Jeg har bestemt meg for en trekantet form på den.
Noe slikt:
Det rektangulære hullet er slotporten.
Så blir forsterker felt ned i gulvet i bagasjerommet..:Lasse:.
Comment
-
For å få ønsket design på kassen (trekantet) må jeg lage den smalere enn selve bagasjerommet, og noe lavere. Jeg bygger den dog opp i bunn slik at spissen i topp går helt opp til overgang hattehylle/bakseterygg.
Tilgjengelig plass er B=94cm, H=48cm. Kassen blir drøyt 84cm bred og 45cm høy - utvendig.
Slik er de innvendige målene:
Jeg bruker bakveggen som en av veggene i slotporten, og dermed stives også kassen kraftig av.
Toppen av porten kommer til å være omtrent helt i toppen av kassen, må nok lage en liiiiten knekk på den for å få plass nok til å runde åpningen skikkelig av. Når kassen er festet i bilen skal jeg vurdere å støpe en pyntefront. Vi får se. Regner med å sveise fast et par vinkeljern mot bakseteryggen for å få kassen skikkelig fast..:Lasse:.
Comment
Comment