Announcement

Collapse
No announcement yet.

Golf 3 + Hertz = Sant

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Ja, litt sparkel må jeg ha utenpå uansett. Kan også legge på litt mer polyester utenpå før jeg sparkler.
    Man lærer så lenge man lever, og jeg lærte av dette at jeg nok burde brukt fleece, selv om jeg var redd for at det skulle bygge ut deklset for mye mot døren slik at jeg fikk problemer med passformen.
    Jaja, får se hvor hardt det er blitt når jeg går ut i boden og sjekker tingenes tilstand. Evt får jeg bare bite i det sure eplet og forsterke med matte utvendig.
    .:Lasse:.

Comment

Vel, man lærer så lenge man lever.
      Støpen var faktisk blitt "rimelig" sterk, kunne ved press bøye overflaten litt ned, men holdt formen fint, så hadde kanskje funket med et par strøk til med polyester.
      MEN: Da jeg skulle renskjære baksiden "løsna heile driden". Jeg pusset ikke ned overflaten på dekslet før støping, og mange år med cockpitshine og what not gjorde nok at det ikke satt skikkelig fast. Så da reiv jeg like godt vekk alt. Slipte så dekslet grovt med 100-papir. Håper polyesteren sitter nå.
      Skal gjøre det litt annerledes denne gang, skal ta hull i dekslet og felle diskanten lengre inn, da stikker den ikke sånn ut og blir kanskje lettere å trekke, og blir kanskje litt mer diskré.
      Skal bare skjære ut en ring i 3mm kryssfinér som jeg limer på plass nå, og bruke mer tid på å få begge dekslene like. Så skal jeg trekke med fleecepledd slik at én runde polyester forhåpentligvis blir sterk nok uten behov for glassfibermatte. Om det ikke sitter direkte på dekslet gjør det ikke så mye denne gang, for da kan jeg ta det løs, forsterke baksiden med glassfiber og lime det fast med sikaflex eller noe sånt.

Jaja. Var for godt til å være sant at det skulle gå smertefritt på første forsøk!

Comment

Om du ikke vil lage nye så kan du bare slipe ned panelet og sette delene sammen igjen. Så helle polyester rundt inni. Da vil den sette seg bra fast vil jeg tro
        Mvh
        Pål Andréas Bryng
        Bilstereosenteret.no
        Vi forhandler bl.a.:
        Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
        Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX

Følg oss på Facebook
        Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

Comment

Ja, vurderte det, men så tenkte jeg at jeg kunne prøve å få dem litt mindre utstikkende - sånn som de ble så stakk ringen til diskanten for mye ut syntes jeg. Hadde det ikke løsnet hadde jeg sikkert levd med det, men nå fikk jeg mulighet til take2 så da var det egentlig greit. Det tok meg 5min å lage take1 så skal prøve å legge kanskje 10min i take 2

Comment

ja greit å skjære slik at du får lementene så langt inn mot metallet i døra som mulig. Da blir det ikke så dominerende.
            Mvh
            Pål Andréas Bryng
            Bilstereosenteret.no
            Vi forhandler bl.a.:

Følg oss på Facebook

Comment

Diskantpods forsøk 002

Vel, gjorde et nytt forsøk på diskantpodsene i går ettermiddag.
              Slipte over dekslene med grovt sandpapir. Kuttet så ut to 2mm tykke sirkelformede plater i plast med hullsag.
              Ytterdiameter på disse matcher ytterdiameter på flushmountring til diskantene.
              Fant så plassering i bil, og brukte en mindre hullsag til å lage hull igjennom dekslene - og limte på plastbaflene i toppen med smeltelim.
              Brukte så grillspyd av tre som jeg kuttet til i passe lengde for å få stivet av i riktig vinkel.
              Gjorde ferdig førersiden først, før jeg kopierte over alle mål til passasjersiden.
              Kjøpte et svart fleece-pledd på Biltema lørdag, prøvde å legge det over i går kveld, og så da at det gir mye mykere former enn T-skjorten, da stoffet er tykkere. Tror og håper jeg blir vesentlig mer fornøyd med dette forsøket enn forsøk 001.
              Et par bilder (hadde dessverre ikke kamera tilgjengelig før skjelettet var ferdig):

Click image for larger version

Name:	19102008278 (Small).jpg
Views:	1
Size:	52.8 KB
ID:	293235

Name:	19102008279 (Small).jpg
Size:	36.0 KB
ID:	293236

Får en mye stivere baffel nå enn ved forsøk 001, får bare slipe til riktig hull med dremelen etter å ha grovborret med hullsag etter støping.
              Tror også dette gir en mer diskré look og blir lettere å trekke med skai/vinyl.

Comment

Fikk lagt på polyester i går kveld.
                Fleecen sugde opp på en helt annen måte enn T-skjorten, og regner med at dette skal bli rimelig stivt.

Name:	21102008280 (Small).jpg
Size:	74.9 KB
ID:	293240
                Her er de akkurat mettet med polyester.

Blir spennende å få renskjært og så må det nok litt sparkel til ja - ble langt fra så smooth overflate som med T-skjorte, men noe må man vel ofre for styrken.

Comment

Originally posted by screwball View Post
                  Fikk lagt på polyester i går kveld.
                  Fleecen sugde opp på en helt annen måte enn T-skjorten, og regner med at dette skal bli rimelig stivt.
                  [ATTACH]837[/ATTACH]
                  Her er de akkurat mettet med polyester.

Blir spennende å få renskjært og så må det nok litt sparkel til ja - ble langt fra så smooth overflate som med T-skjorte, men noe må man vel ofre for styrken.
                  Ser bra ut
                  Tror ikke du vil ha behov for sparkel, bare slip ned dette godt så burde det være greitt det

Comment

Får satse på det! Kanskje bare et tynt lag sparkel for å få skikkelig fint underlag. Satser jo på å klare å trekke dette med svart vinyl.

Sliter med at polyesteren tar en evighet å herde. Ligger ute i boden i 5-6 plussgrader da, så det har vel noe å si. Prøvde å la det stå et par timer ca 30cm fra ei 500W arbeidssol i går, men virket ikke som det hjalp.
                    Lagde en ny blanding i går kveld og helte over. Hadde ekstra mye herder i for å få den til å komme fortere/få litt varmeutvikling i det slik at den herdet selv om det var kaldt ute. Så får jeg se når jeg kommer av jobb i dag om den er blitt hard.
                    Har ingen varm plass å jobbe med dette, da må jeg ta det inn på badet og det er nok ikke så gunstig for min gravide kone.

Ser at jeg nok må plassere bilen i oppvarmet garasje når støpingen i bagasjerommet skal påbegynnes, evt så får jeg ha en kupévarmer stående på, men regner med man blir rimelig ør i hodet om man skal ut og kjøre før dette er skikkelig herdet. Er etter all sannsynlighet bare snakk om deksler som skal støpes, så da kan jeg bygge rammen til denne ferdig i bilen og omså ta den ut og trekke den med fleece og støpe i den oppvarmede garasjen til en kompis eller noe sånt.

Comment

Var ikke blitt hardt i går ettermiddag heller...
                      Kjørte på med litt varme fra varmluftspistolen for å få litt fortgang i ting, virket som det kanskje funket litt. Ble iallefall veldig varmt og begynte å ryke av det....
                      Men sånn som det er nå så er det for mykt til å kunne sparkle rett på.
                      Er det temperaturen som er for lav til at det klarer å herde? Blir skikkelig sticky og seigt, men ikke hardt. Kan polyester være gått ut på dato - er 6-7 år gammelt...og har stått i frost hver vinter.

Tror jeg skal svinge innom Biltema og kjøpe en liter polyester og herder.
                      Skal herde på 30min i romtemp. Mulig jeg må ta med podsene og kjøre innom varmlageret til jobben og legge dem der over helga, sånn at de får muligheten til å herde. Kanskje kjøre på med et nytt lag polyester over dem og så sette dem 1m fra ei varmevifte. Burde gi dem et rimelig spark bak det.

Håper og tror at jeg snart skal få begynt med subkasse og layout i bagasjerom. Jeg har en følelse av at jeg kommer til å gå for den layouten som jeg har skissert tidligere i tråden, altså en subkasse bak bakseterygg, og forsterker nedfelt i gulvet. Så skal jeg støpe sidedeksler hvis ikke diskantpod-prosjektet gir glasssfiberkarrieren min dødsstøtet...

Comment

Polyester herder raskere i direkte sollys, dvs ting som ligger i skyggen i garasjen kan bruke hele natta på å herde mens ting som ligger ute i sola herder på ca 1 time. Bestafar brukte en høyfjellsol når han støpte plastebåt i rundt 5-10grader, og det funket like bra som å stå ute i sola. Så skaff deg en høyfjellsol, e'l.
                        Jeg vet ikke hvor du får tak i en, men er kansje noen andre som vet det?

Og jeg tror ikke polyester har så godt av å stå ute i frost?!
                        Evt prøv en liten blanding der du har i litt mer herder enn du pleier og se hvordan det går.
                        sigpic
                        /////ALPINE, STINGER, KICKER, HERTZ.

Kna Bodø Gatebil

Comment

Vel, var på Biltema i dag og kjøpte polyester. Tenkte å se da på boksen om det sto noe om den tålte frost. Det gjorde det ikke, men derimot så sto det at ved bruk under +15'C så kunne man oppleve at herdingen ikke bli 100 %. Så det er vel forklaringen, da det var få plussgrader når jeg støpte versjon 2...

Tok inn podsene på vaskerommet nå, og satte på 500W-sola. Bør om ikke annet tørke dem opp litt. Så får jeg se om det hjelper. Skal uansett legge et lag ekstra polyester på dem, og da skal jeg gjøre det i varmlageret på jobb. Så kanskje det da endelig blir mulig for meg å få en finish på dem og få dem inn i bilen.

Får prøve å få tatt noen mål og begynt å tegne litt på subkassen.

Comment

Mange timer inne i varmen sammen med arbeidslyset hjalp ikke. Like sticky. Vurderer å rive av fleecen og starte på nytt. Tror jammen det er det beste, fordi om fleecen er fulltrekt av polyester som ikke stivner, vil jo den nye bare bli liggende utenpå og danne et tynt lag, og ikke gi noen styrke. Så får se...om den løsner lett når jeg tar bort ziptien bak så blir det en take 3. Er nemlig usikker på hvordan det blir å rive av da noe av polyesteren er småherdet. Huff, ble mye rot dette. Skulle gjort det riktig første gang.
                            Alternativet er å legge polyester på utsiden, og når det er herdet fylle inn polyester igjennom hullet på baksiden. Da burde det jo bli ganske stivt, eller hva?

Comment

Bland en ny dose polyester og bruk ca 1,5-2% herder. Mer trenger du ikke. Så pensler du på nytt lag utenpå. Ofte reagerer de to lagene med hverandre og gjør så alt herder sammen. Grunnen til at den ikke herder er sansynligvis fordi du har hatt alt for mye herder i blandingen. Jeg har støpt i minusgrader og det har aldri vært noe problem. Det er alltid en risiko ved å kjøpe billige jallaprodukter
                              Mvh
                              Pål Andréas Bryng
                              Bilstereosenteret.no
                              Vi forhandler bl.a.:

Følg oss på Facebook

Comment

Originally posted by InstallBay View Post
                                Bland en ny dose polyester og bruk ca 1,5-2% herder. Mer trenger du ikke. Så pensler du på nytt lag utenpå. Ofte reagerer de to lagene med hverandre og gjør så alt herder sammen. Grunnen til at den ikke herder er sansynligvis fordi du har hatt alt for mye herder i blandingen. Jeg har støpt i minusgrader og det har aldri vært noe problem. Det er alltid en risiko ved å kjøpe billige jallaprodukter
                                Ok får håpe det funker da! Visste ikke at man kunne oppleve dette med for mye herder.
                                Jeg klinte til med rimelig heftig dose i siste blanding ja, hadde nok ALT for mye herder i...

Den polyesteren jeg har brukt så langt er ikke billig billig jalla. Det er kjøpt i dyre dommer.
                                Er sikker på at Biltema-greiene funker like fint til mitt bruk!
                                Men har ca 3/4l av den gamle polyesteren igjen, så kanskje jeg bruker den først...kjøpte mer herder i går, som skal rekke til 10l polyester.

Comment

Working...
                                X