Announcement

Collapse
No announcement yet.

Wengs Calibra. Førstegangsbygg!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Wengs Calibra. Førstegangsbygg!

Jepp. Jeg har en 92modell Calibra. 16v, som går fort
    Vel, nå vil jeg at den skal spille høyt også, så da blir det bilstereo.
    Har aldri vært borti noe som helst av bilstereo før jeg begynte på dette prosjektet. Derfor har det blitt endel n00bing, klundring og unødvendig irritasjon.

Bilen. (jadda, trenger mer senk forran:P)

Vel, første jeg gjorde var å snakke med noen som hadde instalert bilstereo i Calibra før. Autobilstero ble valget og han disket opp med et godt tilbud.
    Da ble det:

2x Hertz ES300 (Subber)
    1x DynaBel BF4501(forsterker)
    1x GroundZero GZPK50 (kabler)
    1x Hertz ESK 165 (frontsett)
    + 10 plater dempematereale.

Vel, da var det bare å sette i gang.
    Bygge basskasse var utfordrende og morsomt.
    Bilder:

Begrensa med utstyr i garasjen, men jeg greide meg:P

Men.. Fikk beskjed om at 6,5" var orginalt i Calibra. Joda, stemmer det, men det jeg ble anbefalt hadde for stor magnet! Ville ikke inn i orginalhullet. Da måtte det kappes.
    Blikksaks, hammer og tang ble brukt. Lå en tjukk avstiver på insiden, så ble begrenset, men tror det skal holde.

Må også ha spacere, det kommer seinere.

Så blei det isolering.
    Bagasjen: Fikk no lydisolerende RockWool av broren min som har byggefirma.

Heiv ut reservehjulet. Var bare dritt uansett:P Aner ikke hvor hensiktsessig det var, men pytt pytt..

Så klætta jeg på dessa dempemattene i dørene. Aldri sett bilder av det, så jeg la de der jeg fant det for godt.
    Veldig fine greier, som var lette å kutte og lette å klistre på.
    Vaske med rødsprit først.

Trekking av kassa ble gjort med no filt jeg fant billig på biltema. Grei farge tenkte jeg...
    Med hull til porter:

Kuttet ut hullene til subbene seinere..

Der var subbene på plass. Tettet med fugemasse rundt kanten. Ville ha med magneten ut, siden jeg likte looken

Vel, det var omtrent så langt jeg har kommet. Fått trekt strømkabel, noe som var en ordentlig drittjobb. Også lagd til bagasjen så forsterkeren blir nedsenket og kant-i-kant med resten. Mangler bare å koble opp alt. Men det har jeg ingen som helst peiling på. Hva som skal hvor og alt det der.. Har strevd litt med spacere til dørene. Enten passer de ikke til høytaleren, ellers passer de ikke til dørtrekket. Må finne en løsning der også. Tror ikke jeg skal trekke nye kabler i dørene, det blir nok for vanskelig. Men hvordan blir det da med delfiltere? MÅ jeg ha de, eller kan jeg bare koble høytaleren og diskanten på de gamle?

Ble mye på en gang, men har kommet hit hittil. Blir oppdaderinger når det skjer noe!
    Setter veldig stor pris på alle kommentarer, inspill og svar!

god begynnelse dette
    pioneer(play hard), Kicker(Living loud), RF (make sounds)so live HARD, play LOUD and make sounds! love it!
    Ford<3

Comment

Ser ikke helt feil ut nei, og gode komponenter du har skaffet deg for prisen

Hva slags headunit skal du bruke i bilen?
      1993 BMW 318is coupe

Alpine - Phoenix Gold - UsAmps - Hertz - Odyssey - Evus - Tsunami - Vibroplast

Comment

Originally posted by .SPL-Style. View Post
        god begynnelse dette
        Takk for tilbakemelding!

Originally posted by bjaa View Post
        Ser ikke helt feil ut nei, og gode komponenter du har skaffet deg for prisen

Hva slags headunit skal du bruke i bilen?
        Takk takk! Høres bra ut at folk som har peiling sier de duger i allefall Hadde ikke voldsomt budsjett, så det blei som det blei.

Kjøpte en ny sony xplod av et slag. Den nye med usb og alt det der. På impuls... (ikke slakt meg:P)

Comment

Rockwool i bilen er nok ikke så veldig smart, dette trekker jo fuktighet så det holder...

Så jeg ville tatt det ut igjen så kan du heller bygge en kasse/ramme nedi der til å montere forsterkere f.eks.

Comment

Hej på dej!

Nice work!

Men, som techpoint på peker, fjern rockwool, intet god idè da den trekker til seg fukt.. ;=)
            Do-It-Yourself - DIY stash

Comment

Originally posted by Techpoint View Post
              Rockwool i bilen er nok ikke så veldig smart, dette trekker jo fuktighet så det holder...

Så jeg ville tatt det ut igjen så kan du heller bygge en kasse/ramme nedi der til å montere forsterkere f.eks.
              Takk for tilbakemelding! Tja, har aldri tenkt på fuktighet og sånt.. Blir det fort et problem? Skal i allefall revurderes, for fuktighet og elektriske-komponenter hører like dårlig sammen som majones og nugatti.

Originally posted by Auto-Bilstereo View Post
              Hej på dej!

Nice work!

Men, som techpoint på peker, fjern rockwool, intet god idè da den trekker til seg fukt.. ;=)
              Der var du ja!
              Stor takk til deg også, som ordet en fin pakke og veiledning. Har blitt utrolig mye mer jobb en først forutsett, hehe.
              Men da ryker nok rockwoolen, huff, jeg som trodde jeg var litt smart å skaffa industridemping. Men den er vel best i hus, der den hører hjemme.
              Last edited by Weng; 09-11-2008, 20:12.

Comment

Morn Weng !

Ser jaggu meg bra ut detta. Hertz er visst en fryd for øret etter forumet her og skjønne. Du får invitere meg på en lytt når du er ferdig
                VW Corrado - Prosjekt bil
                Mitsubushi Lancer - Bruksbil
                It´s hard to imagine; Picture me rolli´n !
                I´m BANKRUPT - A G60 owner

Comment

Det største problemet med fuktansamling i bil er vel i grunn at det begynner å stinke mugg, ikke at elektronikken skades... Dessuten tror jeg ikke de Rockwoolplatene har så mye for seg i bagasjen din, knus heller på med samme matter som du har brukt i dørene dine du Kassa så solid ut den, stå på!
                  Roar Sørlie
                  Tlf 90127075
                  Strandgata 26; mitt andre hjem :P

Comment

Originally posted by r3mark View Post
                    Det største problemet med fuktansamling i bil er vel i grunn at det begynner å stinke mugg, ikke at elektronikken skades... Dessuten tror jeg ikke de Rockwoolplatene har så mye for seg i bagasjen din, knus heller på med samme matter som du har brukt i dørene dine du Kassa så solid ut den, stå på!
                    Har bare skjert ut av rockwoolen og lagt forsterkeren nedi på en plate, så "kontaktene" på forsterkeren er ikke langt fra rockwoolen. Men jeg hiver nok ut rockwoolen da.

Men takk for inspill og kommentar!

Comment

det er sikkert noen i nærheten der du bor som kan hjelpe med oppkoplingen

Ellers bør du bruke delefilterene ellers risikerer du at diskantene kan ta kvelden fort pluss at mellomtonen vil spille diskant og høye toner

Ellers ser jo dette bra ut til å være førstegangs!

Comment

Du får si i fra hvis du trenger hjelp med oppkoblingen bor ikke så langt unna deg. Holder til i maura. Driver en del med bilstereo. (er forresten Aashome på calibra.no)

Comment

Og ang delefilteret så må du ta av ledningene til diskanten, for det sitter et bittelite "delefilter" der som du ikke behøver lengre siden du har delefilter.

Comment

Originally posted by Oekern View Post
                            Morn Weng !

Ser jaggu meg bra ut detta. Hertz er visst en fryd for øret etter forumet her og skjønne. Du får invitere meg på en lytt når du er ferdig
                            Halla Økern! Takk takk
                            Klart det blir lyttings, hehe!

Skal bare fikse de helvetes dekkene på den, så blir den kjørbar igjen.

Men nå har jeg en helvetes eksoslekk. Er jo litt gromt, men blir nok irriterende med så bråkete eksos når jeg blir ferdig med anlegget, så har litt utgifter der også. ):

Originally posted by golfnos View Post
                            det er sikkert noen i nærheten der du bor som kan hjelpe med oppkoplingen

Ellers bør du bruke delefilterene ellers risikerer du at diskantene kan ta kvelden fort pluss at mellomtonen vil spille diskant og høye toner

Ellers ser jo dette bra ut til å være førstegangs!
                            Takk takk! Haha, ja der ser du hva jeg veit!
                            Men ettersom jeg ikke har forsterker til frontsettet, er det veldig viktig å trekke nye kabler i dørene?

Originally posted by Aashome View Post
                            Du får si i fra hvis du trenger hjelp med oppkoblingen bor ikke så langt unna deg. Holder til i maura. Driver en del med bilstereo. (er forresten Aashome på calibra.no)
                            Og ang delefilteret så må du ta av ledningene til diskanten, for det sitter et bittelite "delefilter" der som du ikke behøver lengre siden du har delefilter.
                            Ah. Du er her også ja! Kjekt med kontakter som kan bilstereo!
                            Ang diskanene: Hadde jeg aldri funnet ut:P
                            Har gjort alt som jeg føler jeg kan. Snekre litt og fuge:P Men jeg skal passe på å si i fra jeg! Må bare fikse de forbanna vinterdekkene. Men takk!

Comment

Takk takk! Haha, ja der ser du hva jeg veit!
                              Men ettersom jeg ikke har forsterker til frontsettet, er det veldig viktig å trekke nye kabler i dørene?

Må ikke trekke nye kabler, men som nevnt tidligere er ikke de org ledningene av det største kvadratet. Så anbefaler å trekke nye kabler

Ja, du får si i fra veit du

Comment

Working...
                              X