Announcement

Collapse
No announcement yet.

Passat 3bg - enkelt anlegg i familiebilen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Ja, den er fet, men litt over det jeg hadde tenkt å legge i spiller nå...passer litt dårlig å svi av 3500,- på spiller nå. Kan jo få en Pioneer 6000UB for et par lapper, er penger spart det, selv om den du anbefaler sikkert er bedre.

Har jeg is i magen så kanskje jeg kommer over en brukt, fikk jo en strøken Alpinespiller til Golfen til litt over tusenlappen...
    .:Lasse:.

Comment

Jeg ender i første omgang opp med sub + forsterker i reservehjulsbrønn.
      Skal da ta et hull i det originale dekslet som er over brønnen (i tykk plast) og lime fast en grov grill i/over dette fra undersiden.
      Erfaring tilsier at bassen glatt går gjennom det originale teppet i bagasjerommet, som også vil hindre fukt.
      Dermed er anlegget skjult under det originale dekslet, og alt ser standard ut når man kikker inn.

Men jeg regner med å måtte forsterke dette dekslet slik at det ikke skrangler. Jeg ville egentlig lagd et nytt et i kryssfinér/MDF, men det er buet opp i bakkant, så det blir litt for vanskelig for meg. Noen tips til hvordan jeg kan få forsterket det uten at det ser helt elendig ut? Vil gjerne ha det slik at det ser litt OK ut om jeg løfter det opp og viser frem anlegget.

Skal prøve å få tatt bilde som illustrerer en av de nærmeste dagene...

Comment

Ligger vel an til å bli kjøp av en Pioneer P5900IB tenker jeg.
        Noen tanker rundt denne spilleren?

Comment

Alpine SWR1042D 10" Type R...kassevolum?

Skal ha lukket kasse på dette elementet.
          Det er oppgitt til 14,2l SPL, ca 20l SQ og Recommended 18,4l..
          Er det sistnevnte et kompromiss mellom de to andre, som både gir mest i pose & sekk?
          I denne bilen er SQ det viktigste, så vurderer å legge meg bortpå 20l...
          Virker det som et fornuftig valg?

Comment

de subberne der spiller godt mellom 20-25liter tett kasse. spesielt til sq
            Mvh
            Tufte's hotline

Pioneer ODR/DEX-P99RS Mosconi Scan Speak

Comment

Høres bra ut, jeg håper bare jeg blir fornøyd - ikke bare med SQ men også med hvor mye luft den flytter. Skal ikke rive bilen i filler, men unektelig moro å ha litt punch når man føler for det.

Lager kassen på 20 liter. Selv med den enorme reservehjulsbrønnen sliter jeg med å få plass til det med vegger og baffel av 20mm spon, og bakvegg av 2x15mm kryssfinér laminert, når jeg også skal ha plass til forsterker. Burde sikkert støpt i glassfiber - da hadde jeg unngått dødhjørner som jeg får nå som jeg bygger med spon (blir firkantet kasse da...), men er -8'C for tiden, og jeg har masse biter av 22mm spon. Blir iallefall en stiv kasse!
              Får se hvordan det blir, kanskje jeg støper ny kasse til våren.
              Fant iallefall en løsning som går, og da er titommeren omtrent oppi bagasjeromsgulvet, skal sørge for at det blir tett sånn at alt lydtrykket går gjennom hullet i dekkplaten og opp i bagasjerommet.

Bolter det hele fast med 1stk 12mm bolt igjennom reservehjulsbrønnbunnen, med en stor skive både under bilen og på oversiden av kassen...tror det skal være rimelig sikret da!

Så forhåpentligvis får jeg trukket kabler en av de nærmeste ukene, sånn at jeg får testet lyden!

Blir jeg ikke fornøyd kan det hende det blir byttet til to Hertz titommere til sommeren, evt to slike Type R som jeg har, bare i 2+2-ohms versjonen. Men satser på at dette gir nok.

Comment

Fikk laget en bunnplate til reservehjulsbrønnen, som skal danne basisen for subkasse og forsterkerrack.
                Freste ut en sirkelformet plate i 15mm knallhard bjørkefinér i samme diameter som reservehjulet, så blir alt bygd opp fra denne.
                Mulig jeg setter fresen i sving og lager buer i 22mm spon som jeg laminerer slik at jeg får en halvsirkel, med 8 halvmåner får jeg 176mm høyde, og med innerdiameter Ø55 blir det 20,9 liter. Da har jeg rom for et par avstivninger, og får god plass til forsterkeren, så dette virker som det mest sannsynlige nå.

Comment

Click image for larger version

Name:	30012009017 (Small).jpg
Views:	1
Size:	30.5 KB
ID:	293460

Name:	30012009018 (Small).jpg
Size:	27.9 KB
ID:	293461

Name:	30012009019 (Small).jpg
Size:	54.1 KB
ID:	293462

Slik ser det ut der anlegget skal inn. Som bildet viser driver jeg og fjerner innfestingen til reservehjulet, da dette er litt i veien.
                  Kassen blir en halvsirkel i fremre halvdel av brønnen, forsterkeren montert bak dette.
                  Tar hull i dekslet og limer fast en 10" nettinggrill som jeg kjøpte på Biltema her om dagen.
                  Men regner med jeg må forsterke dekslet med ett eller annet, mulig jeg må skjære til 12mm MDF i biter og lime på, og så sparkle dette ut og trekke det. Noen forslag???
                  Alt det som stikker "ned" (støttestang etc) skal plukkes vekk slik at det kun er ei flat plate.

Jeg har tenkt å lage en tynn ramme rundt forsterker, en tynn ramme rundt suben som dekker skrueinnfestingen (diameteren på hullet = ytterkantene av oppheng), og en tynn ramme som følger konturen av brønnen, trekke dette med fleece og støpe, og så trekke det med et eller annet.
                  Men vet ikke hvordan jeg skal få dette innfestet uten at det ligger og skrangler...kanskje borrelås eller noe sånt.

Comment

Fikk frest ut buene til subkassen i går kveld, kassen blir 30mm tykk, det burde vel holde...skal inn med et par avstivninger også.
                    Dessverre har jeg få limtvinger, så må være kreativ når jeg skal laminere dette for å få det i press.

Comment

Name:	15022009046 (Small).jpg
Size:	40.3 KB
ID:	293488

Name:	15022009047 (Small).jpg
Size:	48.0 KB
ID:	293489

Litt fremgang med basskassen til Passaten.
                      Er 8 ringer á 22mm = 176mm.
                      Mangler bare renskjæring, bakvegg og baffel nå, så er det klart for å bli boltet fast i bilen.
                      Må kanskje smøre noe på innsiden slik at jeg er 110% sikker på at den er tett - har hørt noe om at sponplaten kan være litt åpen denne veien? Kanskje tynne ut litt trelim med vann og smøre på innsiden.
                      Skal også legge en tykk bit med gummi el.l. mellom magneten og bunn av kassen, slik at elementet i seg selv fungerer som avstivnig av kassen.

Vurderer å maskere brønnen med tape og så legge litt byggeskum mellom kassen og brønnen for virkelig å få den kilt fast.

Saaakte men sikkert går det fremover...

Comment

Fikk kappet ren kassen i går, så nå er det bare å få produsert baffel og endevegg.
                        Kanskje jeg klarer å få dette boltet inn i bilen iløpet av helga?

Ellers så tror jeg at jeg endelig har funnet spiller. Pioneer DEH-P5100UB

Name:	dehp5100ub_angle3_gallery.jpg
Size:	60.4 KB
ID:	293490
                        Er 3st 4V preouts, så da kan jeg faktisk bruke faderen til å finjustere volum mellom diskant og miellomtone/midbass siden jeg kjører aktivt 3-veis. Kan være en fin mulighet å ha om det er en innspilling med litt skarp diskant.
                        Snadder også med en direkte USB-inngang, slik at jeg kan ha en 8gb minnepenn liggende i hanskerommet/armlenet med min favorittmusikk på, så kan fruen ha en cd med mp3'er i spilleren til daglig bruk.
                        Så kan vi bare ha et par-tre minnepenner med på ferie. Rock, Pop, Annet...

Ikke ille pris heller...

Comment

Test-fit

Name:	22022009068 (Medium).jpg
Size:	91.6 KB
ID:	293500
                          Tja...blir vel bra dette...forsterkeren montert i bakkant av kassen, bygd opp i samme høyde som subwooferen.
                          Regner med å lage noen rammer og trekke med fleece og støpe en pynteplate over det hele. Så blir slett håndverk og kabelrot gjemt

Hele konstruksjonen blir boltet fast til karosseriet med M12 gjennomgangsbolt.

Comment

Working...
                          X