Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Cinquecento Sporting-prosjekttråd (Pioneer/Hertz/RF/RE/HK)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Erik André View Post
    this isn't a car, it's a lunch box!!

det lurte jeg også på, hvorfor bygge en kasse i en kanne liksom... isåfall burde den vært i samme "kul" farge som den enda større kannen -mener bilen... aaa! self! letteer å lokalisere hvor all den blek lyden blir generert....

etter den "obligatoriske" mobbing:

hva er planene ellers? Emma eller DbDrag? eller bare en midlertidig bygg?

gratis med "morsomt" bil
    --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
    -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Comment

Originally posted by matador View Post

det lurte jeg også på, hvorfor bygge en kasse i en kanne liksom... isåfall burde den vært i samme "kul" farge som den enda større kannen -mener bilen... aaa! self! letteer å lokalisere hvor all den blek lyden blir generert....

etter den "obligatoriske" mobbing:

gratis med "morsomt" bil
      Ville ha kanna rød, fordi da matcher den de røde setebeltene. For det er jo klart at en gul bil må ha røde belter fra fabrikk... :P

Det er ikke noen hørbare ulyder fra kanna ved normal bruk, men problemet er jo at en 10" i lukket kasse ikke på noen måte er MYE bass for morospilling - så jeg har nå slengt ut alt baki, fått inn den nye Harman/Kardon-forsterkeren (som for øvrig sparker rumpe i beste forstand), og til helga blir det ny subkasse og forhåpentligvis montering av nytt basselement også.

Og, tro det eller ei, men så langt har jeg ikke noen blekklyder/skramlelyder i det hele tatt! Regner med det "problemet" løser seg med en 15".

Comment

Da var en Hertz HX380 (fjorårets modell) montert i rykende fersk kasse. Skal prøve å få tatt bilder i dag. Ble sent ferdig i går, og måtte stresse avgårde til mitt eget bursdags-"selskap" (som jeg kom litt sent til, hehe). Rakk ikke å ta bilder.

I dag fant jeg også ut at kassa ble tunet til ca. 29Hz (hadde kun en halvveis plan i går, og fikk klemt inn litt mer kassevolum enn jeg trodde). Det ble faktisk ca. 93 liter brutto (ca. 88 liter netto, når avstivere, port og element er trukket fra). Det er en 4" port, med flenser, i toppen av kassa, og ingen hørbare blåselyder så langt (nå er det jo ikke voldsom slaglengde på bassen, og heller ikke mer enn 200W RMS fra forsterkeren - i beste fall).

Så langt er jeg veldig fornøyd med bassen! Veldig tight og fin lyd, antagelig en del pga frekvensresponsen som er veldig lik en lukket kasse. Går MYE høyere enn jeg hadde forventet med den forsterkeren.

Vedlagt følger diagram fra WinISD, grønn kurve er min kasse, gul er lukket kasse (kun for referanse).

Comment

Originally posted by matador View Post
          Kom på at jeg glemte å svare på dette! Dette er kun et morobygg i bruksbilen. Hadde ikke tenkt å legge mye i det, men ble litt mer enn planlagt.

EMMA-reglene blir for drøye for min del. Regler for ditt og regler for datt, tar fokuset bort fra det som er morsomst for min del. Orker ikke å sette meg inn i regelverket, og langt mindre å etterleve det. Dessuten må jeg i såfall sikkert gjøre en del om igjen, og det syns jeg er lite aktuelt. Hehe...

dB-drag er jo "eid" av Team Re-Loud, så der er det jo ingen vits i å delta lenger, hehe. Ikke at jeg har noe imot å tape, altså, men når man VET hvem som vinner alle klassene, er det jo ikke særlig spennende.

Liker best å bygge for min egen del, og litt for de som sitter på (ikke så mye da, de er tross alt bare dødvekt i de små bilene mine).

Comment

Drøy hastverkskutting på toppen av kassa - det blir skjult av hattehylla! :P

Comment

Var jævla fin den forsterkeren... Er du fornøyd med den? spiller bra?

Comment

Veldig god forsterker. Fikk mer futt i midbassene enn med den gamle Rockforden (551x). Men har jo brokoplet den på frontsettet, så skulle bare mangle... Hehe. Men leverer mer enn nok power til bassen også, så til 2495,- kan man jo ikke klage i det hele tatt. Vil si at den lydmessig er verdt veil.pris på 5 laken. Men det er litt Kina-preg på finishen, syns jeg. Mye plastikk!

Comment

Originally posted by Miniboom View Post
                  EMMA-reglene blir for drøye for min del. Regler for ditt og regler for datt, tar fokuset bort fra det som er morsomst for min del. Orker ikke å sette meg inn i regelverket, og langt mindre å etterleve det. Dessuten må jeg i såfall sikkert gjøre en del om igjen, og det syns jeg er lite aktuelt. Hehe...
                  La meg si du bygger bilen EMMA klar til klassen experienced eller advanced. Kan forstå du vil mene å etterstrebe et masterbygg blir for drøyt. Men å si emma reglene er for drøye er jo uvitenhet i mine øyne. Når er det for drøyt å feste utstyret sitt? jeg har svar.. NÅR DET STÅR I STUA.
                  Når er det viktig å terminere kabler? ALLTID
                  Når er det feil å sikre en kabel riktig? ALDRI
                  Kabelstørrelsen i forhold til sikring er det alltid noen mener EMMA er strenge på, men det er fordi det i EMMA er umulig å sjekke om deltageren har 1meter kabel eller 6meter kabel, dessuten ville større strømtrekk enn hva EMMA krever skape større spenningstap, så i bunn og grunn er denne reglen bare positiv.

Vil du ikke at det skal se ferdig ut så taper du litt poeng, droppe å trekke basskassa di f.eks men dette velger du jo selv. Dette er ikke så mange poeng og er fult mulig å hente tilbake på å ha god lyd. Heller ikke uvanlig at mange for trekk her.

Ellers må jeg si morsomt prosjekt du holder på med her, men gjør meg den tjenesten å bygg dette sikkert En liten tanke.. det å feste basskassa skikkelig til bilen vil øke basskassen's egentyngde og for mange er tyngde i basskassa viktig.. basskassene mine veier 1200kg, litt mer stabilt enn noe mdf greier på 50kg Dette er ikke negativt lydmessig, men det vet du vel
                  sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                  IceAudio - Bilringen AS - inakustik

Comment

basskassene mine veier 1200kg, litt mer stabilt enn noe mdf greier på 50kg
                    120kg mener du vel?
                    Last edited by Tony; 26-01-2009, 13:23.
                    Mvh
                    Tufte's hotline

Pioneer ODR/DEX-P99RS Mosconi Scan Speak

Comment

1200kg er nok det riktige Hva i en bil av den typen veier 1200kg?
                      Mvh Tony
                      - The only road to take is perfection itself

Comment

Karossen?
                        [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

Comment

Originally posted by Typhon View Post
                          ikke motoren ihvertfall :P
                          Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
                          Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
                          Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
                          -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

Comment

Originally posted by Tufte View Post
                            120kg mener du vel?

Eh nei, når du fester kassa ordentlig vil den bli en del av bilen. Total vekt på bilen er 1200kg, for mer info kolla min prosjekt tråd!
                            Kanskje litt anderledes når man driver med patentbånd!! knis
                            sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                            IceAudio - Bilringen AS - inakustik

Comment

La meg si du bygger bilen EMMA klar til klassen experienced eller advanced. Kan forstå du vil mene å etterstrebe et masterbygg blir for drøyt. Men å si emma reglene er for drøye er jo uvitenhet i mine øyne. Når er det for drøyt å feste utstyret sitt? jeg har svar.. NÅR DET STÅR I STUA.
                              Når er det viktig å terminere kabler? ALLTID
                              Når er det feil å sikre en kabel riktig? ALDRI
                              Kabelstørrelsen i forhold til sikring er det alltid noen mener EMMA er strenge på, men det er fordi det i EMMA er umulig å sjekke om deltageren har 1meter kabel eller 6meter kabel, dessuten ville større strømtrekk enn hva EMMA krever skape større spenningstap, så i bunn og grunn er denne reglen bare positiv.

Vil du ikke at det skal se ferdig ut så taper du litt poeng, droppe å trekke basskassa di f.eks men dette velger du jo selv. Dette er ikke så mange poeng og er fult mulig å hente tilbake på å ha god lyd. Heller ikke uvanlig at mange for trekk her.

Ellers må jeg si morsomt prosjekt du holder på med her, men gjør meg den tjenesten å bygg dette sikkert En liten tanke.. det å feste basskassa skikkelig til bilen vil øke basskassen's egentyngde og for mange er tyngde i basskassa viktig.. basskassene mine veier 1200kg, litt mer stabilt enn noe mdf greier på 50kg Dette er ikke negativt lydmessig, men det vet du vel
                              Hehe, du har noen gode poenger! Men å feste basskassa godt, tja, det blir veldig upraktisk (om jeg må ta ut elementet for å få ut kassa f.eks.). Kanskje du kunne kommet med noen gode forslag til hvordan jeg skulle festet den, men fortsatt er mulig å ta ut i løpet av 2 min eller så, oooooog samtidig se litt pent ut? Hadde nok vært en fordel å feste den, skal gladelig innrømme det. Men det er ikke plass til noen braketter på baksiden mot seteryggen, ikke på sidene, og i bakkant tror jeg ikke man får ned verken brakett eller verktøy. Den kassa passer akkurat nedi.... :P Jeg er ikke så erfaren på sikkerhetsområdet, merker jeg. Hehe...

Men såååå tung er den ikke, klarte å slite den inn i bilen alene, uten store problemer. Tipper den veier 30-35 kg med elementet. Pluss forsterker, da. Så da blir det vel bare 1 tonn eller noe i bakhodet, om jeg fronter med en lastebil? Og da er jeg "man in a can" uansett, blir bare hermetikk i den bilen her. Hehe.

Har tenkt til å trekke beistet, må bare finne ut en pen (og lett reverserbar) måte å "tette" rundt kassa og hattehylla på, så det blir en sammenheng i det hele. Uten at det blir alt for mye jobb, så klart - for jeg er både lat og stressa, på en gang.

Er DU mye opptatt, forresten? Ellers kunne jeg kanskje kommet og plaget deg litt en dag? Kunne trengt litt tips for å få bort en resonans i midbassene, og hadde nok ikke hatt vondt av et veltrent øre for å justere og kritisere litt (om du har lyst, så klart). Og du kunne plaget meg, som du lovte, med Focal-diskantene dine? Hehe.

Comment

Originally posted by Typhon View Post
                                Vel, tar man en sånn bil og bygger 500 kg stereo, så får man rundt 1200 kg totalt?

Comment

Working...
                                X