Announcement

Collapse
No announcement yet.

1991 BMW E36 Coupe

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• 1991 BMW E36 Coupe

Utgangspunket var en standard BMW E36 Coupe.
    Som medbygger: Rune Iversen

Liste over komponenter som skal inn i bilen:

Hovedenhet: Alpine IVA-D106R
    Signalprosessor: Alpine PXA-H701
    Frontsett: Pioneer TS-E176
    Sidehøytalere bak: Alpine 6,5" DD Drive
    Bakhøytalere: Polk Mono 6x9"
    Sub: MTX Thunder 9500 12"

2 kanals forsterker: MTX 942
    2 kanals forsterker: Pioneer GM-3300T
    4 kanals forsterker: Pioneer GM-6300F
    Kondensatorer: Stinger SHC201 (2stk)
    Inverter: 12V - 230V (650W)
    Laptop: Toshiba
    Ekstern Harddisk: Digital Western 300GB
    Kan bli noen skjermer underveis

Litt uklart bilde men...
    Click image for larger version

Name:	DSCN1107.Redigert.jpg
Views:	1
Size:	98.1 KB
ID:	299180

Starta med å rive ut bagasjerommet. Blir dårlig med stephjul, funker på boks

Name:	DSCN1163.jpg
Size:	117.1 KB
ID:	299181

Isolerte hjulbrønnen med 50mm HardRock (Rockwool) for å forhindre kondensering under OSB anleggsplata for forsterkerne.

Name:	DSCN1164.jpg
Size:	100.5 KB
ID:	299182

Tetta rundt plata til forsterkerne med ekspanderende pakning (Fenfast)

Name:	DSC00611.jpg
Size:	114.8 KB
ID:	299183

Så var det tid for å tilpasse 3 stykk forsterkere nede i hjulbrønnen. Lagde trekant lignende klosser og satte forsterkerne på disse som vist på bildet. Det var en del prøving å tilpassing før man fikk alt til å stemme sånn som man ville ha det. Prøvde å planlegge litt fræmover når det gjaldt kabelstrekk nede i hjulbrønnen.

Name:	DSC00612.jpg
Size:	108.4 KB
ID:	299184

Hattehyllen som sto i bilen fra før av så ut som en sveitserOST. Lappet sammen hele hattehyllen med 3mm kryssfiner og lim.

Name:	DSC00615.jpg
Size:	112.0 KB
ID:	299185

Her har hattehyllen fått litt sparkel på seg og holder på å skjære ut 6x9" hullene og bassport hullene.
    Velykket

Name:	DSC00618.jpg
Size:	104.6 KB
ID:	299186

Etter litt pussing å sparkling var hattehyllen klar for trekking.

Name:	DSC00644.jpg
Size:	94.6 KB
ID:	299187

Så var det klart for trekking av hattehyllen der vi brukte vinyl1 fra Installbay.
    SUPERT material Som lim brukte vi Stinger sitt kontaktlim noe vi ikke anbefaler. Det ble boblete rett å slett!

Name:	DSC00647.jpg
Size:	102.7 KB
ID:	299188

Klokken var rundt 1 en lørdags natt og jeg manglet noe å legge mellom ruten og hattehyllen. Det gikk desverre ut over ting rundt meg. "Lånte" litt gummigreier fra ett rør

Name:	DSC00654.jpg
Size:	90.7 KB
ID:	299189

Da var hattehyllen ferdi montert i bilen

Da var det tid for dørtrekkene bak i bilen. Delte dørtrekket som bildet viser for å lage en form der jeg skal ha inn 6,5".

Fant plassering av høytaleren og bruke en høytaler ring som jeg festet til dørtrekket med noen skruer.

Så trakk jeg et flispledd over for å lage en form til støypingen.

Deretter var d tid for påføring av polyester.

Når polyesteren hadde tørket var det tid for duken som skulle legges på. Videre kommer sparkling og masse pussing. Har desverre ikke bilde av dette.
    Last edited by Rune Nilsen; 02-01-2009, 21:41.

Ser bra ut dette! Men er planen å ha en bassreflekskasse med portene opp hatthylla?
    Mvh Tony
    - The only road to take is perfection itself

Comment

Originally posted by Typhon View Post
      Ser bra ut dette! Men er planen å ha en bassreflekskasse med portene opp hatthylla?
      hei.

Planen er rør ned fra hattehyllen ja! men disse skal ikke gå rett ned i kassen. de skal bare gå ned i bagasjerommet så har jeg laget to avlange porter i kassen. kommer flere bilder så skjønner du

Comment

Her kommer en liten oppdatering til...

Vi laget en pappmal av plata som skal ligge over forsterkerne og danner et separat sjikt som skal huse en 17" LCD skjerm. skar den ut av 12mm kryssfiner.

Her med skjermen montert ca der den skal stå
        Last edited by Rune Nilsen; 02-01-2009, 21:39.

Comment

Originally posted by Rune Nilsen View Post
          hei.

Planen er rør ned fra hattehyllen ja! men disse skal ikke gå rett ned i kassen. de skal bare gå ned i bagasjerommet så har jeg laget to avlange porter i kassen. kommer flere bilder så skjønner du
          Ikke bruk hele rør i så tilfelle. Bruk bare munningen på porten, ellers vil du få en bandpass effekt og dårligere lyd.
          Jonas Tautra
          - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
          Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

Originally posted by Hifonic View Post
            Ikke bruk hele rør i så tilfelle. Bruk bare munningen på porten, ellers vil du få en bandpass effekt og dårligere lyd.
            Dette var interessant, men ikke helt sikker på om jeg forstår hva du mente.
            Slik det er i dag, har vi puttet munningen på toppen av hattehyllen, og så et rør bare gjennom selve materialet hattehyllen består av. (med andre ord ett ganske kort rør) Vil dette være rett måte å gjøre det på, eller har du en annen mening ? Ser for meg at du mente at rørene ikke skal bygge ned i basjeromsvolumet

Comment

Rørene burde ikke bygge ned i bagasjen nei Skal helst ikke være noe rør, men et par CM skader da ikke.
              Mvh Tony
              - The only road to take is perfection itself

Comment

Originally posted by Typhon View Post
                Rørene burde ikke bygge ned i bagasjen nei Skal helst ikke være noe rør, men et par CM skader da ikke.
                Okey =) måtte bli en liten rørstubbe fordi hattehylle + bæringer osv ble noen cm før man kom ned til bagasjerommet. men takk for inspillet

Comment

Originally posted by Rune Iversen View Post
                  Okey =) måtte bli en liten rørstubbe fordi hattehylle + bæringer osv ble noen cm før man kom ned til bagasjerommet. men takk for inspillet
                  Her ser æ d e vill diskusjon :P hehe
                  Nå er d to rør som går et lite stykke ned i bagasjerommet så trur ikke dette skal bli et problem. Nå er de også 110mm i diameter vis jeg ikke husker feil. :=)

Comment

En liten oppdatering...

siste opprydding av kabler før forsterkerne blir innestengt

Satt opp omformer å strøm til pcn. Ble mye ledninger men blei bra til slutt når man fikk stripset opp å festet alle kablene.

Når vi hadde fått koblet alt sammen og stripset opp kabler samt annet småting så var det tid for en test av lydanlegg for å forsikre seg om at alt fungerte og det ikke var no forstyrelser/ulyd.

Comment

Damn, var en del kabler baki der, ja!

Gratulerer med prøvelytt!

Comment

Originally posted by Miniboom View Post
                        Damn, var en del kabler baki der, ja!

Gratulerer med prøvelytt!

Takker for det

Comment

Denne tråden skal jeg følge med på!
                          så bra ut!

Comment

Igang igjen !

Hei.

Har vært uheldig å skadet armen min slik at jeg ikke kunne ha brukt den på 2-3 uker. Men nå er jeg klar til å fortsette der jeg slapp å bygge videre

Comment

Subkasse

Da var det klart for å begynne byggingen på subkassen. Vi brukte sponplater på 22mm og litt MDF til toppen av kassen. Kappet til alle sider av kassen før vi monterte den sammen.

Etter litt fresing og og sammensetting av deler var topplaten og passportene klare.

Vi freset rundt kantene på bassportene slik at luften ska få en fin strøm. Her fester vi å fuger fast bassportene i topplaten.

Freset ned subelementet for være sikker på at ikke elementet skulle slå opp i hattehyllen.

Her er et bilde av kassen inne i bagasjerommet. Vi lukket inne elementet slik at bassen skulle gå inn i coupe`n og 6x9 høytalerne ikke skulle bli påvirket av subelementet. Elementet har nå ca 4cm før det tar opp i hattehyllen noe som akkurat skal være nok :=)

Slik så kassen ut etter alt er montert å kassen er fuget innvendig der vi brukte sikafleks. Gjorde et raskt prøvespill å det låt veldig bra med mye trykk i bilen. Mission complete!
                              Last edited by Rune Nilsen; 26-01-2009, 23:11.

Comment

Working...
                              X