Announcement

Collapse
No announcement yet.

Daruu's førstegangs"prosjekt" 740

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Daruu's førstegangs"prosjekt" 740

Tenkte jeg fikk legge ut litt om bilen min jeg å da, selv om det ikke blir noen heavy mods eller lignende

Bilen er en 1989 volvo 740 gl som har rusla beskjedne 210 tusen kilometer (såvidt innkjørt med andre ord)

Siden det er en gammel bil som ikke har for altfor mange år igjen (sannsyneligvis) har jeg valgt å prøve å bruke minst mulig penger på ting som ikke kan flytte over i noe annet hvis det blir aktuelt, samtidig har jeg tenkt å leke meg litt med glassfiber når været blir bedre.

Det er heller ingen "high end" elementer i denne, men har (prøvd) å fokusere på noe som gir mye lyd for forholdsvis lite penger

Ihvertfall, her er det som sitter der/skal inn:
    Spiller: Alpine cda 9812 (montert
    Frontsett: Soundstream Lil Wonder LS.50C komponentsett (montert)
    Bakhøytalere: Foreløpig org (kommer ett sett med Fusion EN-FR5252 )
    Forsterker: MTX x1000d monoblokk (kommer muligens en 2/4 kanaler senere)
    Bass: 2x 10" boxter pro eleminator foreløpig (kommer 1x hertz hx380 )

Diskantene har en noe utradisjonell plassering, da de er plassert inne i hvert sitt "målerhus"
    Dette fungerer veldig bra, da det også er mulig å justere disse i alle retninger(kan vel diskuteres hvor bra det ser ut men)

Delefilterne er plassert inne i hanskerommet, og mellomtonene er gjemt bak org høytalerdeksler

Sånn så det ut da jeg testa basserne/forsterkeren (nei jeg kjører ikke med det liggende sånn )

Framover skal jeg da bygge kasse til 15", noe som i seg selv kan bli en utfordring da det ikke på noen måte er en optimal bil å ha så stor basser(eller noen basser for den saks skyld) i 740 sedan
    Tenkte også jeg skulle prøve å støpe "ramme" til forsterkeren
    Jeg burde hatt noe mere strøm også, samt hatt en forsterker til komponentsettet, men det blir ikke prioritert for øyeblikket

Kommentarer og tips er alltid hyggelig selv om dette langt ifra er ett av de mest spennende prosjektene her inne
    1989 Volvo 740 GL

Ser ok ut den 740 da... skikkelig go bil

Comment

Joda, den er helt grei liksom, men ikke noe jeg vil legge masse penger i

Det mekaniske går nok 200 tusen til, men da har vel alt av bil rusta bort forlengst
      1989 Volvo 740 GL

Comment

Da var pakka fra installbay kommet, så da blir det forhåpentligvis bygd basskasse i helga

Edit: Blir 15mm plater for tynt? Hvis ja, går det ann å legge to lag med plater utenpå hverandre feks?
        Last edited by daruu; 15-01-2009, 17:21.
        1989 Volvo 740 GL

Comment

Nice satser paa fusion du og ser jeg... du kan legge platene dobbelt men da maa du lime de sammen med tre lim... send pm til Dag Johansen... Han kan det med kasser

Comment

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke satser noe særlig på noe spess merke, alt jeg har er kjøpt på tilbud/brukt, så har spart masse kroner slikt

Ifølge bassbox så skal jeg enten ha:
            1: 30.5l kasse for "high output", da tuna til 56,3 hz
            2: 53.8l kasse for "high fidelity", da tuna til 51,3hz
            Begge er lukket

Har ikke helt bestemt meg for hvilken av de jeg skal gå for, så der er jeg veldig åpen for innspill

Får prøve å få limt sammen noen plater, har masse 15mm liggende så er greit å få brukt noe av det
            1989 Volvo 740 GL

Comment

Du kjøpte ikke tilfeldigvis denne 740'n fra en kar oppi Lismarka?
              Alpine 137BTi
              B² Audio = Lyd

'97 E39 528

Comment

Gjorde nok ikke det gitt, kjøpte den av en like utenfor Hamar
                (som forøvrig hadde hatt den i nesten 10 år)
                1989 Volvo 740 GL

Comment

Jeg vil anbefale deg større kasse til HX380.
                  Helst 80 liter lukket.
                  Har du plass blir det enda morsomere med 110 liter refleks.
                  Jepp, svære kasser, men så spiller det også med autoritet med relativt lite effekt!

Mvh
                  Dag Johansen
                  "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Comment

Takker så meget for svar
                    Såpass stort ja
                    Det skal gå ann å få til det tror jeg, men da blir det dårlig med ølkasseplass

Tror jeg skal få plass til oppmot 144l stor kasse, om mine utregninger i bilen er riktige

Har lite erfaring med bassreflekskasser, men hvor stor/lang port burde jeg isåfall hatt med ei slik 110l kasse?
                    1989 Volvo 740 GL

Comment

Originally posted by daruu View Post

Har lite erfaring med bassreflekskasser, men hvor stor/lang port burde jeg isåfall hatt med ei slik 110l kasse?
                      2stk. 4tommer- 34cm lange.
                      Eller:
                      1stk. 6tommer- 37cm lang.
                      Feks http://installbay.no/product_info.ph...oducts_id=1187

Mvh
                      Dag Johansen
                      "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Comment

Takktakk

Får lage meg ett "prøveskjelett" til kasse å se hva jeg faktisk får plass til
                        1989 Volvo 740 GL

Comment

Siden jeg ikke har noe sted å stå innendørs har det ikke skjedd stort her enda ,bortsett fra at den ene mellomtonen min fikk en stygg skrapelyd etter at jeg var så uheldig å sparke til den...
                          På igjen med deksler ihvertfall!

Ser ut til at jeg skal få plass til 110 liters porta kasse til hx380'n, så da blir det nok lyd

Men bør man slenge inn noe dempemateriale innvendig i kassa? Evt noen som har noe å anbefale?
                          1989 Volvo 740 GL

Comment

Nei er vel kun nødvedig med "dempematriale" i kassa hvis den er for stor?

Comment

Det høres jo igrunnen logisk ut det
                              1989 Volvo 740 GL

Comment

Working...
                              X