Announcement

Collapse
No announcement yet.

Anlegg i 1975 Mercedes 240D

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Det er nok mye rett i det der, det er ikke hans skyld at jeg bygde feil. Likevel må det være lov å fremme en misnøye med modereringen til tider. Faktum er at jeg ikke fant noe om tema jeg tok opp.

    Det er ikke alle som sitter på forumet og leser hver bidige tråd, om hvert eneste prosjekt der ute. Det finnes grenser for interessen hos enkelte også. Er det kanskje ikke vel mye forlangt at man skal lese gjennom alt før man stiller et spørsmål? Vet der er mange temaer som går igjen, men akkurat her manglet det ved søk. Noe dekkes via andre tråder, men som egentlig omhandlet noe helt annet.

    Comment


    • #17
      But still... hadde du brukt søkefunksjonen hadde du funnet info om temaet. Selv om en tråd ikke er dedikert til et emne betyr det sannelig ikke at tråden ikke kan inneholde et par-tre setninger om det likevel.
      Mvh Tony
      - The only road to take is perfection itself

      Comment


      • #18
        Neida, er bare innom for å hente sprøytepistolen. Dæven, jeg er jævla glad jeg leste innlegget ditt i dag. Har allerede fått fjerna skummet i den ene sjakta. Gikk lett. Så fikk jeg muligheten til å fikse opp noen småting jeg ikke var helt fornøyd med første gangen. Jaja, noen ganger driter man seg ut. Ha, ha, ha. Nei, det blir nok bra til slutt!!

        Comment


        • #19
          Husk å ha på lyddemping bak midbassen å da

          stå på!

          Comment


          • #20
            Her begynner det å skje ting ja Venstresida på mercen må ha vært ett mareritt hehe

            Og den tråden ang tetting av A stolpe/ blanking av hulrom og kontrabeskjeden søøøk.

            Synes det går litt hardt utover newbies når de spør om ting her inne, det er jo ikke greit å finne søkeord når man knapt vet hva man holder på med i utgangspunktet og trenger litt veiledning.
            Og når spørsmålet er så spesifikt så kunne det vært en grei sak å hjelpe, ikke sant?

            Og hvis man er moderator og absolutt skal stenge tråden fordi det er så opplagt enkelt å finne den
            informasjonen som trengs, så ville det vært en kvalitetssikring ifra admins side å linke til hans eget søk.

            Mener dette er en bedre løsning iallefall men nok om det.

            Har du tenkt noe mer på sub løsning/ hva du evt skal ha i hatthylla?

            *nysgjerrig*

            Comment


            • #21
              heisan AA. Harde bud her inne. Ha ha ha.
              Ser det er trangt, ja. Kommer jo selvsagt til å prøve å klemme inn 6.5 . Er litt den stilen her.
              korter det ned litt: Sub hadde jeg saget hull til i bakseteryggen. 15". Ned med armstøtten og slik kommer lyden friere ut. Ingen kasse da jeg ikke bryr meg om trykk. Kun laaave frekvenser som brummer pent.
              Men. En 10" brummer kanskje penere? Jeg mener "spiller" bedre?
              Den enkle løsningen som også er perfekt for evt damer ved din side er jo, som du også har nevnt, en aktiv 10" under setet. Men lydmessig tror jeg mere på den førstnevnte.
              Ellers er det et hav av plass i hattehyllen. Selv har jeg 8" der. Men så er det dette med plassering av lydkilden.
              Tror en kunne fått plass til en 10" ihattehyllen. Kanskje det hadde vært noe? Og så lagt nytt stoff over det hele da jeg forstår du ville ha det seende ut diskret?

              Nå kom jeg på at jeg har en trollgammel Vega 15" liggende... Tror faktisk jeg skal prøve ut min teori om bakseteryggen. Til våren, dog.
              Mercedes 280 ce -72
              pioneer DEH-P77MP, Boston pro series 5.25, Denon Dca 800, gammelt pioneer 8" coaxial.

              Comment


              • #22
                Ikke dumt det der. 10"-ere i hattehylla. Jeg er vel heller ikke ute etter trykk. Bare god lyd. Må teste forskjellen en plass først. De aktive har jeg begynt å miste litt trua på. Og den pioneeren blir for svær til å få under baksetet. 15" gjennom baksetet? Steike ta, det kan bli noe. Selv aner jeg ikke. Har jo aldri holdt på med dette før og gjør mine første greier på min første bil med dette. Men 15" høres jo bra ut. He, he. 5" mer enn 10" blant annet. Det er jo et faktum.
                Last edited by HansAA; 23-02-2009, 19:10.

                Comment


                • #23
                  Har nettopp løst et problem jeg hadde i går med anlegget. Var endelig ferdig, men det kom ingen lyd. Ble litt småfortvilt og trykka rundt. Antok det måtte være en innstilling, men fant ikke ut av det. Før idag. Var bare den innebygde forsterkeren som var skrudd av. Jaja, er lyd der inne nå iallefall. Steike det gjorde godt.

                  Men det var god forskjell på lyden på høyre og venstre side. Venstre hørtes grøt ut og litt skranglete i forskjell. Høyre spilte overraskende godt. Forskjellen rent fysisk her er at delefiltrene ligger på høyre oppe ved hanskerommet. Kabellengden til høyre side er dermed dobbel av venstre. De kablene jeg fikk sendt med av bassbrothers strakk dermed ikke til, og jeg måtte derfor strekke noe 5-6 år gammel 2mm(?) stiv clasohlson høytalerkabler bort til den venstre. Både til hovedelement og diskant.

                  Kan det være årsaken? Ulik motstand i kablene, eller noe? I kombinasjon med dobbelt så lang kabel.

                  I tillegg er høyre monteringshull lyddempet, mens det venstre ikke er det. Kan det ha så mye å si?



                  Høyre hull. Svært bra lyd herfra.



                  Slik ser venstre i prinsippet ut. (Dette er høyre før lydd.matter)

                  Comment


                  • #24
                    Har nå forsøkt å bytte delefiltrene mot hverandre, men probemet er der stadig. Var innom bilradiospes. og kjøpte kabelsett og høytt.kabler. Begynner å lure på om elementet kan være sprengt. Får uansett svar på det nå, om det kan være kablene og/eller installasjonen.
                    I tillegg blir det forsterker!! Mens jeg var der hos bilradiospes, sjekka jeg også ut denne rockfordkassa med element. Mulig jeg blir å gå for den 10". Ved hanskerommet, eller montert underifra gjennom hattehylla på midten, eller noe.

                    Comment


                    • #25
                      Harde bud her inne. Ha ha ha.
                      Ser det er trangt, ja. Kommer jo selvsagt til å prøve å klemme inn 6.5 . Er litt den stilen her
                      Harde bud, ja. Dægern. He, he. Vet du ikke hva som ble skrevet sist uke, er du tydeligvis allerede på glattisen. Mitt tips: Les deg opp på januar/februar før du setter i gang. He, he.

                      Venstresida på mercen må ha vært ett mareritt hehe
                      Jepps, det stemmer veldig bra. Måtte tilpasses litt... Den siden skulle jo selvfølgelig fortsette å ødelegge for meg også. Måtte til slutt sende det elementet inn igjen. Var visstnok første gangen de var borti slikt fra det merket.

                      Dessuten har jeg bestemt meg for å prøve på en 10mm mdf-plate der mens jeg venter. Blir litt vel trangt ved fotbrekket, og skulle man låne bort bilen kan folk fort finne på å spenne inn elementet. Skal i tillegg fikse sterkere griller. De standardsakene kan man saktens knipse av.

                      Ellers tror jeg at jeg vil satse høytalere i httehylla før jeg begir meg ut på sub. Vil ha omsluttende lyd bak meg. Tips? Har hørt 6x9 ikke er noe å satse på der av en for meg uviss grunn?

                      Comment


                      • #26
                        Det er ingenting galt i 6x9" høyttalere, det er bare en myte som har sporet av litt.
                        Tingen er at høyttalere (ofte 6x9 som plasseres der) i hattehylla ikke er "optimalt" sett fra et litt audiofilt perspektiv.
                        Er så mye refleksjoner før lyden treffer ørene, pluss litt andre småting.

                        Noen mener også at lyden skal komme forfra, fordi "du står ikke med ryggen til scenen, gjør du vel?" ...
                        Jeg mener det er smak og behag, så for all del; hvis du vil ha lyd på alle kanter, skaff deg lyd på alle kanter

                        Hva med sub i hattehylla da?
                        Du må nok kutte litt i blikket, men to 8" subber i hattehylla vill nok spille veldig bra.

                        Comment


                        • #27
                          Om du skulle plassert 6x9" baki der så MÅ de ha egen kasse, om du har bassen baki der også. Ellers kommer de elementene bare til å bli rævkjørt av suben din.

                          Bluum: Det er vel ikke mer refleksjoner bak en foran vel? Refleksjoner er det i bil uansett, man må bare lære seg å utnytte de, ikke jobbe i mot
                          Mvh Tony
                          - The only road to take is perfection itself

                          Comment


                          • #28
                            Det er en "kasse" under der originalt. Vet ikke om den er tett, men antar det. Ikke store volumet, men likevel. Antar dybden kan være noe slikt som 5cm eller så. I hattehylla mi er det fra fabrikk markerte ringer for høytalere i stålet for utkapping. Diameteren er komplett urbukelig dog. Fram med vinkelsliperen!
                            Siden jeg har to ledige kanaler på forsterkeren, tenkte jeg at to midbasser kunne gjøre seg der. Jeg vil bare ha litt bass bakfra på en enkel måte. Gidder ikke gå i gang med sub med det første. Blir for mye pønsking på mulige diskrete løsninger osv... Prosjektet "Restaurering av samme bil" krever også tid.

                            Tenker på Hertz HV 165L blant annet. Må få målt dybden på et vis. En langt dyrere, men penere løsning blir Hertz Space 6, men de er vel ikke midbasser opprinnelig?

                            Trenger noe som kan gi dybde til mitt 5,25" Focal 130VRS Slim frontsett.

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by Typhon View Post
                              Bluum: Det er vel ikke mer refleksjoner bak en foran vel? Refleksjoner er det i bil uansett, man må bare lære seg å utnytte de, ikke jobbe i mot
                              Var egentlig bare ment som opplysning om hva "myten" stammer fra

                              Men hvis du først skal ha noen midbasser, hvorfor ikke bare lage de orginalkassene større, så slipper du å kjøpe så dyre elementer, og det vil i tillegg spille bedre når det får litt volum å puste i.

                              Har du bilder av "kassene"?

                              Comment


                              • #30
                                Her ser man disse kassene. De er nok opprinnelig ment for avlufting av kupèen.
                                Attached Files

                                Comment

                                Working...
                                X