Heisann...
Fresen min er av merket Cool-tech fra Clas Ohlson. Den fungerer meget godt. Eneste minuset er at den er stor og tung, men hva kan man forvente av et el.verktøy på over 2000W.
Heisann...
Fresen min er av merket Cool-tech fra Clas Ohlson. Den fungerer meget godt. Eneste minuset er at den er stor og tung, men hva kan man forvente av et el.verktøy på over 2000W.
hehe jah....vikti med skikkeli verktøy blir nåkk øl pengene som går til en ny fres
Hehe, fornuftig prioritering. ;-)
Vurderer å kjøpe meg en til fres som er litt mindre å feste den jeg har på et bord. Etter å jobba litt et sted hvor de har et sånn fresebord har jeg blitt avhengig.
Hehe, fornuftig prioritering. ;-)
Vurderer å kjøpe meg en til fres som er litt mindre å feste den jeg har på et bord. Etter å jobba litt et sted hvor de har et sånn fresebord har jeg blitt avhengig.
Da er det vel på tide med litt update her og. har fått gjort veldig lite stereorelatert i påska av diverse grunner.
Den første grunnen er at jeg er en sann dyrevenn. Når jeg vara på tur nordover sprang et rådyr inn i sia på bilen min like nord for Steinkjer. Det endte jo selvsagt i litt jobb. Så jeg kan jo legge ut litt bilder fra fiksinga av den skaden først, så kommer det litt 960 etterhvert. må jo bevise at jeg ikke har drevet bare dank i påska... hehe
Har lagd en liten "How-too rette opp rådyr(e) bulker" på et annet forum så kan vell like godt legge det ut her og.
Kan vel nevne at skjermen ble bytta og døra og fangeren ble lakka for bare et halvt år siden, da jeg kjørte på en elg.
Her er skadene. Vises ikke så godt på bildene, men skjermen er betydelig deformert og døren har 4 mindre bulker.
Skjermen skulle egentlig byttes i følge taksten.
Lista på skjermen demontert, bak den skjuler det seg noen hull som jeg brukte til å feste verktøy for å trekke ut de værste bulkene med.
Etter at jeg hadde grovrettet for å få rette formen på skjermen ble den demontert for vidre hamring.
Opprettingen påbegynt, brukte et antall med hamre og mothold for å få rette formene. Jo bedre rettejobb jo mindre sparkel og bedre resultat. Etter litt hamring sluttet skjermen også å "sprette" tilbake til den forma den hadde da den var deformert.
Etterhvert som jeg trodde rettinga begynte å bli bra brukte jeg en plan slipekloss som jeg dro over for å finne toppene. Når jeg var fornøyd pusset jeg over hele området som skulle sparkles og litt til med 100 papir.
Før sparking er det viktig at overflaten er godt rengjort. Bruker da silikonfjerner til å vaske med. Her etter første runde med sparkling. Brukte en smal og en bred sparkelspade for å smøre utover. Sparkling er ikke så enkelt som det kan se ut som så dette er en treningssak.
Bra sparkel er viktig for å et godt resultat. Et godt sparkel kjennetegnes ved lite porer, lettslipt og smørmykt å smøre utover. Ikke bruk f.eks Hagmans produkter. Jeg anbefaler f.eks Lesonal, Carsystems, Wurth og C4R. Dette er "proffe" sparkel. Til den vanlige hobbymann er Plastic Padding PP100 er alternativ som er bra og som selges på mange bensinstasjoner.
Her er sparklet ferdig grovslipt med 80 papir. Viktig å bruke grovt for å få retta av ujevnhetene.
Her har jeg gått over en liten runde med 240 papir over der jeg har pusset med 80 tidligere. Der hvor jeg har tenkt å hatt skille mellom filler og gammel lakk matter jeg med 400 papir.
Påbegynt maskering, skal ikke sprøyte helt ut til tapen for å unngå kanter.
Framfanger demontert.
Bakfanger demontert.
Har også demontert døren for retting og grunnarbeid. Her hadde Volvo noen geniale løsninger for lett å demontere døra. Bare å vri av pluggen til ledningsnettet, løsne dørstopperen og løsne to settskruer på hengslene så var det bare å løfte døra rett opp.
Nå begynner det å se skikkelig ribba ut. Sideskjørtene er også demontert.
Fangerne og sideskjørta løse. Fangerne skal mattes og ha på litt filler i noen sår. Sideskjørta er fulle av steinsprut så dem skal få en runde med plastgrunning før filler.
Her er døra lagt på operasjonsbordet. Har mattet over et par plasser som er bare å sparkle. Men 2 av bulkene var litt dypere så dem vil jeg rette før jeg sparkler. Forsøker etter beste evne å bruke maks 1 mm sparkel.
Siden det ikke er enkelt å komme til fra baksida må bulken rettes utenfra. Dette gjøres ved hjelp av en "slagtæsj". Sliper rent i senter på bulken og dekker til irundt for å unngå sveiseperler ellers på døra.
Jordingspunkt var ikke enkelt å finne på døra, så jeg tok ut en bolt til henglsen og erstattet den med en rustfri bolt for å ha noe å henge jordingsklipa i.
Slagtæsjen sveist fast i døra. Bare et lite kakk med loddet så var bulken ut.
Da var sveisen slipt bort og bulken er klar for siste finish.
Døra klar for sparkling.
Sparklet.
Ferdig pusset sparkel.
Det som skal ha filler mattet.
Fikk litt hjelp av brodern til å pusse sideskjørtene.
Skjørtene å tørker etter en liten runde med Sikken Plastoflex plastgrunning. Skal ha på filler når det har tørket.
Første strøk med filler på skjermen.
Grunningen jeg bruker.
Skjørtene ferdig grunnet.
Døra ferdig grunnet.
Skjermen ferdig grunnet.
Filleren ferdig slipet. Imorgen skal resten av skjermen mattes ned. Slipte gjennom 3 flekker så jeg har sprayet på litt Sikkens Spot-primer for å dekke det.
Bakfangeren mattet ned å klar for litt filler.
Framfangeren under vasking med silikonfjerner. Etter vask drar jeg over med en "Tack rag" for å fjerne støv.
Spøytet på filler der det trengtes på bakfangeren.
Sprøytet filler der hvor det var værst med riper og steinsprut på framfangeren.
Skjørtene klare for lakk.
Mye fint å få i slipeutstyr.
Deler som er ferdig pusset, klar for lakk.
Dørpanel, speil og håndtak demontert.
Døra mattet og klar. Skal ta det rundt ruta før maskering imorgen.
Alle delene ferdig. Montert på bilen for transport 5 mil til lakkverksted.
Delene på plass i lakkboksen.
Basen tørker.
Simsalabim ferdiglakket!
Slik så bilen ut etter jeg kom hjem fra lakkereren. Regn og drittvær gjorde at delene ble fort like skitten som resten av bilen.
Ferdig montert. Mangler bare noen klips til sideskjørt og innerskjermer. Men dem kommer etter påske. Tusenmetringene er lagt på hylla for sesongen. Bilen ble MYE finere uten, men savner det gode lyset.
Bøijnis:
Joda, begynner da å bli greit nok utstyrt. Men fortsatt mye jeg savner.
Når S70in var ferdigretta begynte jeg smått å gjøre litt på 960in igjen. I forbindelse med at dørpanelene skulle byttes måtte jeg bytte ut dørene for å få dem til å passe, da de ikke er like på innsia bak panelene.
Så jeg handla inn 4 dører fra Sverige i sommer, det viste seg å være et utrolig dårlig kjøp. Spesielt førerdøra var rustete så her måtte det mye fiksing til får det var vits å lakke. Denne døra skulle absolutt vært kastet og fått tak i ny, men jeg hadde bestilt lakkering første uka etter påska så jeg gikk på med godt mot for å berge den jævla drittdøra.
Dette er rusta, skikkelig ekkel plass mellom plateskjøter osv....
Her har jeg begynt å løsnet på ytterplata. Rustete som faan....
Løsnet på plata helt til det ikke var tegn til rust lenger.
Kappet ut på framsia på døra.
Renkappet ytterplata og slipt bort all rust.
Påført syregrunning på det blanke stålet.
Begynt å tilpasse plate som skal sveises/limes inn.
Den nye platebiten ferdig tilpasset.
Lagde en 90 grader knekk som senere skal brettes rundt selve "reisverket" i døra.
Plata punktet på plass. Smurte karroserikit mellom plata og innmaten i døra.
Her skal det smøres med karoserikit og bankes/klemmes sammen.
Da var det klemt sammen.
Helsveist. Ikke direkte vakkert, men sånn blir det når det skal punktes og kjøles mye for å unngå at det slår seg så jævlig.
Sveisen slipt. Sveisen ligger endel lavere enn selve flatene på døra, dette skal fylles opp med tinn.
Rengjort og klart for tinnsparkling.
Bera-fix loddelakk påført.
Bera-fix varmet til smeltepunktet.
Så ble jeg mest opptatt av tinningen så jeg glemte å ta bilder. Her har jeg slipt ren undersiden av døra før jeg skal påføre syregrunning.
Syregrunning påført der hvor det var rent stål.
Neste prosjekt. En stor bulk!
Bulken etter retting med slagtæsj.
Døra er nå rett. Før buet den 6-7mm på midten av linjalen.
Så litt syregrunning over der hvor jeg har rettet.
Har jeg skulle satt bort slike jobber så tror jeg det hadde blitt Norges dyreste 960 dør. Er jo trivelig å tjone litt med karroseri og, men IKKE rust....
Fiesta_xr2i igang med å ha på syregrunning etter jeg har slipt bort noe seigt lim.
Tilslutt så døra slik ut. Altså MYE sparkling!
Igang med ribbing av bakdør.
Mat må man ha, her en liten pause med grilling av mashellmallows. (litt usikker på skrivemåte) Grilles i et halvt minutt på 28kW.
Her var jeg lei og farbanna. Etter å ha slipa bort all overflaterusta på denne døra kikka jeg litt mer nøye på de resterende dørene å fant ut at dette gidder jeg faan ikke. De var fulle av små rustroser. De skulle egentlig leveres til om 3 dager så det har kommet til å blitt noen lange dager for å fått det klart.
Oppgidd prosjekt parkert!
Da har jeg bestemt meg for å prøve å bygge om dørene som står på bilen fra før for å få dørpanelene til å passe. Så 960in ble kjørd inn i garasjen.
De "nye" dørene skiftet nå statur til donordører. Forskjellene var ikke så voldsomt store så her blir det litt klipp og lim.
Forskjellen er rundt det indre dørhåndtaket da de nye dørpanelene har helt annen type håndtak.
Litt grov oppmerking av hva som skal skjæres ut i donordørene.
Kappet og klart.
Må også rydde litt plass i de gamle dørene.
Litt kapping.
Delen som skal sveises inn ser så her ut.
Litt prøving, som hånd i hanske.
Hektet sammen med skruer. Klart for punkting.
Det nye håndtaket slengt inn for å se hvordan det blir.
Prøvemontering av S60 stol. Dette passer ikke for fem øre. Stolen er alt for høy så jeg må senke hele dørken mye. Blir en stor sveiseoperasjon. Skal få knekke plater imorgen for å sveise inn.
Ikke mye som stemmer.
Ikke her heller.....
Understellet er så fult av motorer og gir at her går det ikke an å gjøre stort.
Skjedde et lite uhell da jeg skulle løfte inn stolen, så det blir nok å lakka opp ei bakdør... Pokker...
For å få bedre plass npr jeg holder på med stolen ble døra demontert å lagt på operasjonbordet.
Når først døra er av kan jeg like så godt isolere litt når jeg venter på å få knekt plater. Her har jeg handla inn 1.5mm tykke asfaltatter fra Installbay Hamar AS.
Begynt å isolert litt inni.
En amøbe ved navn Ivar_Hestø dukker opp av og til.... hehe
Ferdig isolert. Gikk med 1.2kvm altså 9 plater.
Litt kveldsmat med brus og vaffel må til.....
Etter døra var isolert fjernet vi ei asfalt matte i dørken bak. Her skal det legges ny etter dørken er sveist om.
Comment