Announcement

Collapse
No announcement yet.

Claus: Mitt første anlegg

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Claus: Mitt første anlegg

Heisann!
    Gikk for et par måneder til innkjøp av en grei bruks/nytte-bil. Ettersom denne er ganske kjip og kjedelig å kjøre begynte jeg få lyst til å gjøre litt med miljøet i det minste. Da var det selvsagt at et greit anlegg ville veie opp en del!

Men for å ha sagt det først som sist. Jeg har ikke innstallert noe anlegg tidligere, så det blir sikkert litt prøving og feiling. Kommer sikkert ett og annet dumt spørsmål her.

Her er forresten bilen det er snakk om. En Toyota Hiace.

Ikke noen flott og fin bil akkurat, men bruksverdien er stor.

Ett av målene er å få ned støyen mest mulig innfor rimlighetenes grenser økonomiskt. Skal ikke bli for dyrt dette. Har tenkt til å dempe hele kupèen, skilleveggen samt litt i varerommet for å få litt mindre romling der bak.

Har bestillt inn en del komponenter/stæsj:
    Første levering:

Andre levering:

Tredje levering(+litt):
    Last edited by Claus; 23-05-2009, 22:20.

Alle komponentene består av Alpine-produkter. Har fått et bra inntrykk av merket.

Her er listen:
    Alpine CDA-9886R
    Alpine MRP-F300 - 4 kanals til frontsettet.
    Alpine MRP-M1000 - Mono til sub
    Alpine SPX-17pro - Frontsett
    Alpine SWR-1243D - 12" sub
    Tsunami - Masse kabler/blokker +div (bl.a. en slik omdiskutert kondensator)
    Bimast Bomb - dempematter
    Vibroplast M1- dempematter
    Splen - dempematter
    Biltema dempematter til å dempe litt i varerommet. :-)

Foreløbig er jeg kun på planleggings-stadiet.
    Ettersom dette skal inn i en bruksbil så blir nok ikke finishen noe å skyte av. Funksjon blir nok prioritert.
    Her er ihvertfall hva jeg har tenkt meg:
    6,5" skal inn i dørene, diskantene i A-stolpene på enkleste vis. Sub og forsterkere skal i varerommet. Tanken er at jeg skal lage meg ett hull i skilleveggen midt imellom setene, slik at jeg kan plassere subkassen så den spiller inn i kupèen. Hvordan kassen skal utformes har jeg ikke helt bestemt meg for. Må vel skisse opp noe snart.

Så da er jeg i grove trekk klar til å begynne med bilen.

I dag tok jeg ut dørken i varerommet og gjorde rent der. Plasserte ut litt Biltema-matter på gulvet.

Har ikke nok til å dekke hele gulvet, men det er vel ikke nødvendig? Er vel bare å fordele de jeg har til nå? Er jo bare varerommet uansett...
    Last edited by Claus; 23-05-2009, 19:22.

Comment

du har handla masse vibroplast, men slenger biltema matter baki? O_o
      www.eirikaspaas.com

Comment

hehe... Joda. Skal dempe kupeèn med vibroplast. Blir å dempe skilleveggen på begge sider. Det jeg eventuelt har igjen bruker jeg i varerommet.

Aner ikke hvor mye som blir å gå på dempe kupeèn så.

Edit: Forresten... Skulle jeg dempet hele varerommet med vibroplast, så hadde jeg vel trengt 2 bulksett bare der bak. Så her er det litt økonimien som styrer.
        Last edited by Claus; 25-05-2009, 16:12.

Comment

Working...
        X