Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bass i min 406 stv :)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Bass i min 406 stv :)

Ja, kan liksågodt opprette tråden med en gang.

Jeg har 2stk. DD1512 og 1stk. DDM1b på tur hjem til meg i posten, som skal baki vogna mi.
    Har ei midlertidig lukket kasse på 2x40L som jeg skal sette dette inn i, men må ha meg ny kasse etterhvert.
    Tanken er å bygge selv, men skulle hatt hjelp til litt mål og type kasse

Jeg skal måle baki etterpå og tegne litt hvordan det ser ut, og håper på at noen her kan regne ut kassemål til meg som er tilpasset bilen min.
    Det er hovedsaklig høyden og bredden det er begrensninger på, lengden har jeg masse av som kan brukes.

Muligens Dag johansen kan skyte inn et par lure ideer?
    Digital Designs Norge er vel den som sitter på informasjon om hvor mye hver enkelt subber trenger av plass samt andre specs, så håper de kommer inn her også

(Og om denne tråden ikke passer under prosjekter, så flytt den til rett kategori )

EDIT: Tegning og mål

Har da vært ute og målt litt, og tegnet en kjapp kjapp tegning i paint, da jeg ikke har annet tegneprogram for hånden.
    Bagasjerommet mitt ser da sånn ut:

Noen forslag?

På forhånd tusen takk for svar, og tusen takk for et genialt forum!
    Last edited by J.T.; 07-07-2009, 19:55.
    2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -

Litt info om elementene, i alle fall det jeg klarte å finne:
    Series 1500
    Voice Coil Diameter 2.0"
    Magnet Weight 120 oz
    Power Handling RMS/Peak 500/1800
    Suspension 55 mm
    Nominal Impedance S4.0 Ohm / D4.0 Ohm
    DC Resistance 3.4 Ohm
    Model 1512
    Rec Box (cubic ft) 2.5
    Port Area (sq in) 15 64
    Port Length (inches) 16
    Woofer Diameter 12"

Free Air Resonance 25 Hz
    Qts 0.608
    Qes 0.657
    Qms 8.275
    Vas 55.810L
    Sensitivity 87 dB
    Shipping Weight 17 lbs

Hva som er viktig her og ikke har jeg liite peiling på igrunn.
    2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -

Comment

Prøv her

http://forum.soundpressure.com/

Comment

Takk for tipset
        Hovedgrunnen til at jeg først og fremst spør her inne er fordi jeg har lest en god del poster her inne, og jeg har sett at det er folk med rikelige kunnskaper her

Comment

Originally posted by J.T. View Post
          Takk for tipset
          Hovedgrunnen til at jeg først og fremst spør her inne er fordi jeg har lest en god del poster her inne, og jeg har sett at det er folk med rikelige kunnskaper her
          hør med Dag Johansen han har peiling på det
          VW Golf 4
          Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
          Simen Sormbråten

Comment

Ja det har jeg lagt merke til, sett og hørt
            Håper han sniffer seg innom denne tråden en tur også

Comment

Det er veldig lite data å simulere ut i fra, men noe finner man da ut.
              Jeg anbefaler kort og godt ikke bassrefleks til dette elementet.
              Det lar seg gjøre, men det blir alvorlig stor kasse og upraktisk lange porter om man skal bibeholde litt kvalitet på lyden. (fint til hjemmekino)
              Lukket kasse blir også stor, minimum 55-60 liter per element.
              Dette vil spille veldig dypt og med stor nok forsterker vil det spille med nok trøkk også.
              Hvis det finnes subsonicfilter på forsterkeren så bruk det!

Mvh
              Dag Johansen
              "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Comment

Ok, takk for svar
                Siden jeg allerede har kasse pr. i dag på 40 liter pr. kammer, så skulle man tro at det lot seg gjøre å bygge med tilsvarende mål, bare lenger ut i bagasjerommet

Forsterkeren er som sagt en DDM1b, den finner jeg ingen spesifikasjoner på, så her tror jeg Digital Designs Norge/Henrik må svare.

Subsonicfilter har jeg aldri hørt om engang, sier kanskje litt om hvor lite jeg kan detaljert om bilstereo ?

Comment

Subsonicfilter fjerner de aller dypeste frekvensene (feks under 25Hz), de som har lite med musikk å gjøre.
                  På den måten begrenser man slaglengden på elementet og det hele spiller bedre i det frekvensområdet det skal spille.

Mvh
                  Dag Johansen
                  "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Comment

Når får vi se noe bilder?

Comment

Oi oi, har glemt av denne tråden jeg

Men ja, skal knipse noen bilder i efta og få ut slik som det står nå.
                      Det kommer også opp flere bilder så fort jeg får tid til å starte på ny kasse, men tid er noe som de fleste sliter med å få nok av til tider.

Dessverre gikk jeg i samme fella som Henrik/DDaudio og opprettet prosjekttråd før jeg hadde fått hjem ting og tang
                      Men jeg skal følge opp med bilder fortløpende

Comment

Working...
                      X