Announcement

Collapse
No announcement yet.

Toyota hiace

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Toyota hiace

Planen var og vente til eg vart mer færdig med dette projektet før jeg la det ut på forumet.
    Men det har blitt allt for mange ting eg lurer på og trenger litt hjelp med at eg må hive det ut:P

Bilder av det kommer senere i dag.

Bilen er en Toyota Hiace 1996 modell.

legger ut litt mere informasjon i lag med bildene

Begynner allerede med første spørsmål.
    Er det enormt domt/farlig å bruke bare 30mm2 til jording på en Rocford t15004 der strømm kabelen er 53mm2?

Har hørt at for liten jording kan ødelegge forsterkeren? :S
    Last edited by B&W; 27-07-2009, 01:29.
    Besøk vår nettside www.Eikensbilstereo.no

du bør nok bruke 50mm2 kabel for jordinga ja, RF forsterkerene har gjerne litt mer watt enn det som er oppgitt og du sparer deg sikkert en del jordings problem. lykke til med prosjektet!
    Mvh Werner Harstad

Comment

okey
      Men når du sier jordings problem, hva problem mener du da?
      Kan det skalde eller ødelegge noe?

Comment

Er litt vanskelig å si om det ødelegger forsterkeren, men man bør alltid ha god jording uansett hvilken forsterker det er og like store kabler på + og -
        Dårlig jording kan føre til masse unødvendige lyder som småe smell når du slår av og på forsterkeren og at forsterkeren ikke fungerer som den skal. er bare å ta en titt på verkstedet her på forumet.
        Og anlegget er ikke bedre enn det svakeste leddet, er det en feil i den elektriske kretsen så gir det ringvirkninger for det andre også.
        Invister i en god jordingskabel så slipper du jordingsproblem
        Mvh Werner Harstad

Comment

Ok

Takk for godt forklart svar

Comment

Er det noen som har noen få metrer 50mm2" kabel tilsalgs kansje??

Comment

Originally posted by berniebp87 View Post
              Er litt vanskelig å si om det ødelegger forsterkeren, men man bør alltid ha god jording uansett hvilken forsterker det er og like store kabler på + og -
              Dårlig jording kan føre til masse unødvendige lyder som småe smell når du slår av og på forsterkeren og at forsterkeren ikke fungerer som den skal. er bare å ta en titt på verkstedet her på forumet.
              Og anlegget er ikke bedre enn det svakeste leddet, er det en feil i den elektriske kretsen så gir det ringvirkninger for det andre også.
              Invister i en god jordingskabel så slipper du jordingsproblem
              Man får ikke støy eller smell om man bruker "kun" 35mm2 kabel i stedetfor 50mm2 til jording. Er dårlig kontakt og dårlige koblinger som gir dette.

Og til trådstarter så er jeg sikker på at 35mm2 jording holder lenge til den forsterkeren.
              Jonas Tautra
              - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
              Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

hva er planen for anlegget?
                er jo bare at man har sikringer I henhold til kabelen, så er jo ikke det noe problem, hører jo når sikringen går (60A iallefall)
                VOLVO- for life
                Digital Design, Dynabel, /////Alpine

Comment

Originally posted by Hifonic View Post
                  Man får ikke støy eller smell om man bruker "kun" 35mm2 kabel i stedetfor 50mm2 til jording. Er dårlig kontakt og dårlige koblinger som gir dette.

Og til trådstarter så er jeg sikker på at 35mm2 jording holder lenge til den forsterkeren.
                  OK, var litt dårlig forklart fra min side. Det er som Hifonic sier, dårlig kontakt og dårlig kobling som gjør d. Men jeg tok utgangspunkt ifra tabellen for kabelstørrelser for antall watt, så bør man bruke 50mm2 kabel siden T1500bd kan dra tett opp imot 2000watt rms @ 1ohm.

Men skal ikke protestere mot det Hifonic sa, hvis du har sett på prosjektene hans så skjønner du at han vet hva han driver med.
                  Last edited by berniebp87; 15-07-2009, 21:37.
                  Mvh Werner Harstad

Comment

Originally posted by B&W View Post
                    Er det noen som har noen få metrer 50mm2" kabel tilsalgs kansje??
                    99,- pr. meter hos Installbay:
                    http://installbay.no/product_info.ph...oducts_id=1263

Hvor mye trenger du? Kanskje jeg kan avsjå noen meter heller.
                    Alpine - Dynamat - Hertz - Installbay - JL Audio - Monstercables - Stinger
                    Prosjekt tråd: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1084
                    Update 15.05.09. Kenneth Ueland, Rogaland

Comment

Originally posted by berniebp87 View Post
                      OK, var litt dårlig forklart fra min side. Det er som Hifonic sier, dårlig kontakt og dårlig kobling som gjør d. Men jeg tok utgangspunkt ifra tabellen for kabelstørrelser for antall watt, så bør man bruke 50mm2 kabel siden T1500bd kan dra tett opp imot 2000watt rms @ 1ohm.

Men skal ikke protestere mot det Hifonic sa, hvis du har sett på prosjektene hans så skjønner du at han vet hva han driver med.
                      Er vel en 4 kanaler han har,og den har vel 250 eller 300 ampere internsikring. Men hiv på den 50kv2 ledning,både på +&- siden....
                      No Windows-crap,just Mac Power

Comment

Her kommer et lite lass med bilder som jeg har tatt den siste halve uken. Vi holdt på halve natten i natt, så jeg fikk ikke tid til å legge dem ut igår.

Kvaliteten er noe variert, grunnet at strømmen gikk på fotokameraet, og mobilkamerat ble tatt i bruk.

Vil også bare nevne at jeg er veldig ny innen dette temaet, og dere må derfor IKKE være redde for å si ifra dersom noe blir gjort helt feil.

Lydsjekk med gammel kasse og ny sub:

Kabeltrekking:

Subkassebygging:

Trengte litt hjelp fra far til å tegne og sage ut helt nøyaktig

Prøvekjøring:

VELDIG jalla. Ble ivrig etter å høre lyden, og samtidig kjøre bilen. Subkassen hoppet 3 cm bakover ved hvert slag uten stroppen

Montering av Subvolumkontroll:

Last edited by B&W; 16-07-2009, 18:23.

Comment

Jeg har lagt opp med 30mm2 kabel nå, men det kan være det blir en endring på dette senere.

Comment

Heisann...

Dette blir bra.... Liker forsterkeren din(......Hørte du ikke hva jeg sa? Jeg liker forsterkeren din...FÅ DEN!!!!)..
                            Har du skrudd fast forsterkeren til bilens karrosseri? Eller er det borrelås m/dbl-sidig tape?
                            De strøm-kablene... De ligger godt beskyttet da jeg la merke til at de var i stigetrinnet? Tøff kasse som du lager... Er du snekker,eller bare hobby-snekker?
                            Men dette blir bra... Skal du ha noe greier i dørene? Du har jo ledig et par kanaler... Eller skal du lage noe kasser á la 6x9 og henge de opp en plass bake?

Bilder er BRA....

Bol
                            No Windows-crap,just Mac Power

Comment

har du noen sikringer på kabelene dine?
                              VW Golf 4
                              Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
                              Simen Sormbråten

Comment

Working...
                              X